thoralf

Alla inlägg den 12 mars 2017

Av Thoralf Alfsson - 12 mars 2017 17:15

Klicka för att se klippet.


Väldigt bra av SVT att visa klippet när tjuven grips och hunden gör sitt jobb oavsett vem tjuven är.


Men om tjuven råkar vara muslim är det betydligt mer dramatiskt. Är det någon som förstått vad det i så fall innebär? Bli biten av en hund så att blodvite även uppstår! 


"För det första: 
Islam förbjuder muslimer att ha hundar, och straffet för detta är att man förlorar en eller två qiraats (andel) från sina hasanaat (goda gärningar) varje dag. Det finns undantag i de fall då man har hundar till jakt, för att vakta boskap och skörd."

 

Shaykh Ibn 'Uthaymeen sade: 
När det gäller att röra hunden och det inte kommer någon fukt gör det inte händerna orena, men om han rör hunden och handen blir fuktig, så betyder det att handen blivit oren enligt många lärdas ståndpunkt, och handen måste då tvättas sju gånger, varav en av gångerna ska vara med jord.



Slutsats:
Det är inte tillåtet att ha hund, förutom till jakt eller för att vakta boskap och skörd, och det är tillåtet att ha dem för att vakta hus, så länge man bor utanför staden och det inte finns andra medel att vakta huset. Muslimerna ska inte försöka efterlikna kuffaar genom att springa med hunden eller röra dess mun eller pussa den, vilket orsakar många sjukdomar. Prisad vare Allah för denna rena och perfekta shariah, som kom för att ställa människornas andliga och världsliga angelägenheter till rätta, men de flesta människor inser det inte.

 

Och Allah vet bäst

 


Allah vet säkert också vad som händer med en tjuv som blivit biten av en hund. Speciellt om det inte gäller en kuffaar!


Någon från Islamiska Kulturföreningen i Kalmar kan säkert berätta för oss otrogna!

Av Thoralf Alfsson - 12 mars 2017 11:08

 


I veckan som gått har jag försökt att kolla upp lite fakta runt torghandeln på Stortorget i Kalmar. Det har inte varit så lätt. Kalmar kommun och Skatteverket är väl inte de snabbaste att svara på mina frågor.


Jag har i varje fall fått en lista över vilka som hade tillstånd under 2016. Om listan gäller även 2017 framgår inte av svaret från Kalmar kommun. Jag ställde en följdfråga i tisdags men den har inte besvarats.


När jag kollar vilka som står på Stortorget kan jag bara tolka det som en enda av försäljarna har ett tillstånd under 2016. Övriga personer som har sina skåpbilar med frukt och grönsaker finns inte på kommunens tillståndslista.


I fredags stannade jag till en stund på torget för att betrakta handeln och om något förändrats så hade handlarna flyttat om lite. Och det såg ut att vara lite mer ordning och reda men några kassaregister kunde jag inte se att det användes.


Jag hann dock knappt ta fram min kamera innan en av personerna som "övervakade" handeln kom fram med sin mobilkamera och fotograferade mig på nära håll. Jag ska väl tolka det som någon slags varning att jag inte skall lägga näsan i blöt, utan låta dem hålla på med sin torghandel ifred.


När man betraktar de priser som frukt och grönsaker säljs för blir man ganska förundrad. Hur är det möjligt att hålla dessa priser om man betalar skatter, avgifter och moms? Jag förstår det i varje fall inte. De måste ju faktiskt också tjäna på att sälja dessa varor.


Till vänster är priset hos dessa torghandlare och till höger priset på ICA i fredags.


 


10 kronor/kg för citroner, 15 kronor/kg för tomater och en ask vindruvor för endast 10 kronor/ask. Jämför det med priserna i en ICA-butik. Nog för att påslagen är stora i våra butikskedjor men de betalar ju moms med 12 procent, arbetsgivaravgifter på 31,42 procent och sedan skatt på de anställdas löner.


Hur mycket betalar torghandlarna på Stortorget?

 

Samtidigt förstår jag att det inte finns några svenska torghandlare som säljer samma varor. Hur skall de kunna konkurrerar på dessa villkor?


Jag undrar dock vad de stora livsmedelskedjorna som ICA, Coop och City-Gross anser om torghandelspriserna?

 

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards