thoralf

Alla inlägg den 22 februari 2017

Av Thoralf Alfsson - 22 februari 2017 22:14

Platanerna fortsätter att skapa rubriker. Vid dagens möte i Samhällsbyggnadsnämnden skulle det vara en informationspunkt men det slutade med att det blev en beslutspunkt till kommande möte i Samhällsbyggnadsnämnden. I vilket fall som helst har Samhällsbyggnadsförvaltningschef Rebecca Persson beslutat att stoppa nedsågning av träden. Förvisso bara tillfälligt men ändå ett bra beslut. Tack Rebecca Persson!  Fortsättning följer!


http://www.barometern.se/kalmar/tradfallningen-i-city-stoppad-ska-utredas/


Men när Kalmar Citys VD Björn Mortensen kallar Norra Långgatan för en puckelpist utanför Systembolaget så skäms jag faktiskt för honom som företrädare för näringsidkarna på Kvarnholmen.


http://www.barometern.se/kalmar/mortensen-om-traden-i-city-hela-gatan-ar-som-en-puckelpist/


Jag var tvungen att ta en bild efter dagens möte i Samhällsbyggnadsnämnden på den så kallade "puckelpisten" utanför systembolaget. Jag förstår att Barometern inte har någon bild.


 


Jag har tittat lite mer på statistiken över befolkningsutvecklingen för kommunerna i Kalmar län. För mig är det i varje fall en skrämmande utveckling. Men speciellt de socialdemokratiska kommunalråden tycks jubla över utvecklingen. Jag undrar om ”Svensson” förstår vart vi är på väg?


Om några veckor kommer SCB med siffrorna som gäller befolkningsutvecklingen för utländska bakgrund. Det är den statistiken som jag tycker är mest relevant när man skall bedöma befolkningsutvecklingen.


I Kalmar län är det bara en kommun av tolv kommuner som antalet inrikes födda som ökat. Kalmar! Residensstaden och den stora utbildningsstaden som växer i befolkning. Så här siffrorna ut som du aldrig får se i media!


 

 Visar man dem grafiskt kan det se ut enligt nedan.

 


Tittar man på utvecklingen under de senaste fem åren enligt samma modell som ovan blir siffrorna än mer skrämmande!


 


Grafiskt blir det lika talande.


 


När det gäller Hultsfred kommun har jag sammanställt ett 4-sidigt infoblad som jag kan beställa tryckning av omgående om det finns några av mina läsare som är intresserade av att dela ut till invånarna inom Hultsfred kommun. Hör i så fall av er till mig på mejl thoralf.alfsson@telia.com


Jag står för tryckkostnaden genom de bidrag och gåvor som kommit in till bloggen ;-) Om ni står för utdelningen! Här nedan är utkastet till infoblad.

 

Finns det intresse för utdelning av samma infoblad i någon annan kommun så kan jag ta fram ett liknande utkast. Bara det inte blir för många kommuner ;-)

 

 

Baksida                                                      Framsida (foto från Stålhagen Hultsfred)

 

 

Mittuppslag

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards