thoralf

Direktlänk till inlägg 2 februari 2017

KALMAR VIKINGATIDENS CENTRUM

Av Thoralf Alfsson - 2 februari 2017 16:45

 

Jag överlämnar boken till Jimmie Åkesson på Kalmar slott.              Foto Linda Kotanen


En vecka sedan Jimmie Åkesson besökte oss i Kalmar och vårt medlemsmöte på Kalmar slott. Som tack för besöket hade vi ordnat den spektakulära boken ”Kalmar, Vikingatidens centrum” signerad av författaren Stig Enström. Jag köpte boken för några år sedan och finner den mycket intressant. Alltid roligt när någon vågar sticka ut hakan och ifrågasätta tidigare forskning.


Jag köpte boken till det låga priset av 149 kronor på Dillbergs bokhandel i Kalmar. Är du från Kalmar med omnejd rekommenderar jag ett inköp. Det finns mycket som är intressant i boken. Inte minst alla bilder och kartor.


Ett stort tack till Stig Enström som signerade sin bok till Jimmie Åkesson!


Läs även recensionen från Barometern när boken gavs ut.


http://www.barometern.se/bokrecensioner/hembygdsentusiastisk-bok-om-kalmar/

 
 
Ingen bild

Asatemplet

2 februari 2017 17:20

Läs mer om Nordens kultur och historia på
Asatemplet.wordpress.com

 
Ingen bild

Cosmik Debris

2 februari 2017 17:42

Studio Ett intervjuar ”innerstadskvinnor” på ett exklusivt café i Sturegallerian. Centern är tydligen poppis i dessa obehagliga kretsar. Lyssna på dessa extremt korkade kvinnor. Några argument för att rösta på Centern är:

”-Man kan rösta på Centern och ha kavaj och vara fräsch, utan stövlar”
”-De är poppiga, tycker vi”
”ekologiskt är viktigt tycker vi”
”generös flyktingpolitik är viktigt för mig”

Hur många tror att dessa ”innerstadskvinnor” vill ha sina innerstadstrappuppgångar fyllda av somalier? Finns dessa människor på riktigt eller är det kanske satir signerad Studio Ett? Hur många kohagar finns det i innerstan? Hur många åkerfält eller hönseri finns det i innerstan?

För dessa obehagliga och egoistiska varelser känner jag endast ett djupt, närmast hatiskt förakt.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

Thoralf Alfsson

2 februari 2017 18:11

Tänk om det ändå varit en satir. Jag lyssnade på dessa naiva bimbos!

 
Ingen bild

Veritas

2 februari 2017 17:55

Härlig bild på riktiga Sverigevänner!
Önskar att ni bägge ingår i kommande regering!
SD från 2018!
Åkesson som statsminister!

 
Ingen bild

Tony

2 februari 2017 19:05

Jamen Hönserier finns det i Stockholms innerstad, jag
vet många höns som har sin hemvist där.

 
Ingen bild

Tors Hammare

2 februari 2017 19:30

@ Cosmik Debris
Innerstadskvinnor trivs inte i den mångkulturella gödselstacken! Dom är mångkulurella på avstånd bara!

 
Ingen bild

Edward

2 februari 2017 19:32

Jag googlade "Stig Enström Kalmar Vikingatidens centrum" men kan inte hitta var man kan köpa boken. Är det någon som vet?

Thoralf Alfsson

2 februari 2017 20:18

Kolla med Dillbergs bokhandel I Kalmar

 
Ingen bild

Cosmik Debris

2 februari 2017 20:46

Hög nivå på kvällens Opinion live utlovas. Frågan som ikväll skall redas ut är:

"Behövs raggningskurser för ensamkommande och andra män?"

"för ensamkommande och andra män"???

Ett erkännande att det inte är barn alltså. Mycket nöje för er som betalar TV-licens.

https://www.tv.nu/p/1Czp0B-P-4acN

 
Edward

Edward

2 februari 2017 20:54

Bor i Göteborg. Lite långt att resa för att köpa en bok.

http://fwbs

Thoralf Alfsson

2 februari 2017 21:43

Kontakta bokhandeln i Kalmar de skickar säkert.

 
Ingen bild

AWSvensson

2 februari 2017 21:22

Stig Enström, nu trillar poletten ner, det är ju kulan som drivit mynthandel i Kalmar sen 1970 talet ,Carl XI:s ettåringar i koppar o stjärntydning var hans passion part o han snuvade Domus på kaffeet .

Thoralf Alfsson

2 februari 2017 21:45

Stämmer.

 
Ingen bild

Andreas

2 februari 2017 21:23

Barometerns artikel bekräftar ens egna första tanke att det inte finns några som helst arkeologiska bevis för att Kalmar ens skulle ha existerat som tätort före Svensk medeltid.

Teorin får med andra ord, precis som den (av bland annat Jan Guillou omhuldade) så kallade "Västgöta-teorin" kan den knappast ses som någonting annat än hembygdsromantiskt önsketänkande.

Därmed inte sagt att bokens teorier kan vara spännande som kuriosa, liksom att det kan finnas andra mer belagda fakta av intresse i boken.

DÄREMOT är det bevisat att Köping(svik) inom dagens Borgholms tätort har en större Svart Jord än Björkö-Birka och runt Köping finns också en Birka-teori som har lite mer trovärdighet. Så kanske borde författaren ha skrivit boken "Borgholm=Vikingatiden centrum" istället...

Thoralf Alfsson

2 februari 2017 21:47

Där kom det lite mer hembygdsromantiskt tänkande när det gäller Köpingsvik.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

2 februari 2017 21:24

Tur att Donald Trump har en massa livvakter !

Därför att alla som hävdar "Allas lika värde" har som sin största önskan att Trump blir mördad.

 
Ingen bild

Roberto

2 februari 2017 22:01

Jag hoppas och tror att du kommer bli en mer inflytelserik person inom SD i framtiden. Det är väl så att du är lite för vass och tydlig med lösningar på många problem. SD tycker jag har en lite för mjuk linje men förstår varför man väljer den då man ska hitta samarbete och acceptans inom stora grupper. Du har iallafall en imponerande talang att uttrycka dig i text.

 
Ingen bild

Andreas

3 februari 2017 00:53

@Thoralf Alfsson "Där kom det lite mer hembygdsromantiskt tänkande när det gäller Köpingsvik."

Knappast. Jag är varken från Kalmar eller Öland. Men du kan undersöka saken själv. Att arkeologer har funnit en stor forntida tätort i Köpingsvik är fakta (däremot inte i Kalmar).

Själv tror jag att Björkö-Birka är "riktiga" Birka. Men, till skillnad från vad jag misstänker flertalet Svenskar gör, utesluter jag inte att det kan finnas flera kandidater, eller att det kanske fanns flera orter som benämndes "Birka".

Köpingsvik har i vart fall åtminstone det trumfkortet gentemot "mainstream-Birka" att orten faktiskt ligger "På en ö i Östersjön", vilket samtidskällorna hävdade. Björkö ligger i Mälaren.

Thoralf Alfsson

3 februari 2017 07:20

Jag känner mycket väl till Köpingsviks historia, lyssnade i somras på flera föredrag om bland annat de gravar som grävts ur. Jag bär för övrigt en Torshammare i guld som är en kopia av en som hittats i Köpingsvik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards