thoralf

Alla inlägg under december 2016

Av Thoralf Alfsson - 25 december 2016 12:55

Jag har vid ett flertal gånger skrivit om de sex vindkraftverk som Cementa vill uppföra vid Degerhamn på södra Öland och inom det område som har utsetts till Världsarvet ”Södra Ölands odlingslandskap” av UNESCO.


Mark och Miljödomstolen har nu stoppat projektet och gett de överklagande rätt.


Jag skrev första gången om detta i oktober 2012. Länsstyrelsen hade då beslutat bevilja uppförandet av sex vindkraftverk på Stora Alvaret. Jag kanske inte behöver påminna om att det var Stefan Carlsson som var landshövding 2012. Läs mitt blogginlägg.


I januari 2014 beslutade kommunstyrelsen i Mörbylånga om bygglov för sex vindkraftverk. Hur partierna i kommunstyrelsen röstade finns i mitt blogginlägg. Beslutet överklagades av bland annat sakägare.


Under den tiden satt jag som ledamot i riksdagen och skrev därför en skriftlig fråga till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Min fråga kan du läsa i följande blogginlägg.


Efter en dryg vecka svarade kulturministern. Slutmeningen i svaret är enligt min uppfattning en kraftfull signal till Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsen och Mörbylånga kommun. Kulturministern skriver.


”Jag kommer följa utvecklingen noga!”



Läs hela svaret från kulturministern i mitt blogginlägg.


Landshövding Stefan Carlsson nonchalerade fullständigt signalerna från kulturministern. Cementa drog senare tillbaka ansökan för ett av vindkraftverken av miljöskäl innan den slutgiltiga prövningen.


Nu har alltså Mark o Miljödomstolen sagt stopp för projektet och därmed gett de klagande rätt i sak.


En fin julklapp till alla naturvänner och fågelintresserade som vill uppleva skönheten och tystnaden som en naturupplevelse på Stora Alvaret innebär.


Jag måste säga att de kommentarer som kommer ifrån ledande kommunpolitiker och journalister är minst sagt märkliga, ologiska och dessutom okunniga.



”Mark och miljödomstolens dom, att stoppa Cementas vindkraftverk äventyrar hela södra Öland. Cementa har skärpta utsläppskrav. De planerade vindkraftverken var ett sätt att kunna behålla produktionen.”

 

Ölandsbladet.


Peter Boström, Ölandsbladet skriver att om inte dessa 5 vindkraftverk får byggas så ”äventyrar hela södra Öland”. Det är så urfåna dumt att jag undrar vad Peter Boström besitter för kunskaper i ämnet.


”De sökande företagen Cementa AB och OX2 vill sätta upp fem vindkraftverk på tre fastigheter i Degerhamn. För Cementas del är satsningen viktig för att fabriken ska klara sina skärpta utsläppskrav.”


På vilket sätt skulle 5 vindkraftverk placerade på Stora alvaret minska utsläppen från fabriken? Sverige har en elproduktion som är till 97-98 procent fossilfri och 5 vindkraftverk skulle vara sig göra till eller från för den sakens skull. Det är enligt min uppfattning bara trams från politiker och journalister.


I sitt eget informationsblad skriver Cementa att ”vindkraft ger skonsam energi”. En uppfattning som uppenbarligen inte Mark och Miljödomstolen delar när man bedömer helheten. Det är synd att kommunpolitiker och lokala ”journalistexperter” inte förstår värdet av Ölands natur och miljö med fågelliv. Men att vara hemmablind är ju inget nytt!

Av Thoralf Alfsson - 23 december 2016 22:54

Jag vill önska alla mina läsare och Sverigevänner en God Jul.


Skall försöka koppla av några dagar även om det kliar i fingrarna att kasta sig över tangentbordet efter att jag lyssnat på dagens Studio Ett och läst de lokala tidningarna. Har begärt ut både domar och stämningsansökningar från Kalmar tingsrätt idag. Många ensamkommade barn från bland annat Afghanistan har varit i farten både i Kalmar och Ronneby. 



God Jul från det djupaste Småland!


 

Av Thoralf Alfsson - 23 december 2016 08:06

 


Den dåliga artikeln som är skriven av Maria Alåsen är just nu mest läst på Barometern. För att mina läsare skall förstå hela bakgrunden bör mina fyra blogginlägg om det "goda hatet" läsas.


Det goda hatet, del 1


Det goda hatet, del 2


Det goda hatet, del 3


Det goda hatet, del 4  Pelle Frylestam


 




Av Thoralf Alfsson - 22 december 2016 23:28

Minst sagt märklig rubrik av Barometern. "Man kan polisanmälas för förtal på nätet". Journalisten Maria Alåsen och redaktionen tycks vara överraskade av att hatet på nätet kan leda till en polisanmälan om förtal. Noterar att även Maria Alåsen är vän med Pelle Frylestam på Facebook. Läs mitt inlägg på FB om samtalet från henne.


 


När jag idag var hos polisen i Kalmar med min anmälan diskuterade vi de skärmdumpar som jag hade med som bevisning. Det slutade med att det även upprättades en anmälan av Mikael Frylestam med brottsrubriceringen olaga hot. Han har skrivit flera obehagliga kommentarer på Pelle Frylestam Facebook-sida. 


PS


Noterar att både Pelle Frylestam och hans frun Carina Tabbert Frylestam har raderat det mesta av alla inlägg och kommentarer som jag anmält. Utom den som finns från den 18 mars, hoppas att det är en misstag. Tråkigt att det inte sker förrän jag lämnar in en polisanmälan. 


 

Av Thoralf Alfsson - 21 december 2016 22:03

Kommunalpampen Johan Persson (S) är sur för att jag kallat honom för kommunalpamp i mina blogginlägg. Igår skrev han följande på sin blogg.


”Noterar att Thoralf Alfsson numera konsekvent kallar mig för pamp. Lite barnsligt med olika epitet på politiska motståndare kan tyckas”.

 

Roligt att han läser min blogg och Facebook-sida.

 

Som Sverigedemokrat är jag van vid att våra politiska motståndare ständigt slänger epitet efter mig och andra Sverigedemokrater, i synnerhet socialdemokrater och vänsterpolitiker. Hur många kommer ihåg senaste partiledardebatten i SVT där Stefan Löfven kallade SD för nazister. Nu tycker Johan Persson att det är barnsligt men då hoppas jag att han tar alla sina partivänner i örat, inklusive Stefan Löfven. På närmare håll har han ju riksdagsledamoten Lena Hallengren (S) att ta i örat. Han kan börja där tycker jag.


 


För ca en vecka sedan skrev jag ett blogginlägg om en vänstersympatisör vid namn Pelle Frylestam som kallat mig för några riktigt grova epitet på sin Facebook-sida.

Så grova att jag kontaktade en jurist. Jag accepterar inte den här typen av hatiska och osmakligt förtal. Nu har jag fått hjälp med att upprätta en polisanmälan av Pelle Frylestam. Anmälan gäller både förtal och hets mot folkgrupp. Här nedan kan du läsa polisanmälan som lämnas in under torsdagen.


Anmälan om misstanke om brott

Jag anmäler Pelle Frylestam, 19720324-XXXX med anledning av misstanke om förtal av mig, Thoralf Alfsson, enligt 5 kap 1§ brottsbalken genom att han utpekat mig som brottslig eller klandervärd i mitt levnadssätt eller eljest lämnat uppgift som varit ägnad att utsätta mig för andras missaktning, alternativt för förolämpning enligt 5 kap 2 § brottsbalken genom att han smädat mig genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot mig.


Jag anmäler även Pelle Frylestam för misstanke om hets mot folkgrupp enligt 16 kap 8 § brottsbalken då han i uttalande eller i annat meddelande som spridits uttryckt missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning. Allt genom förfarandet enligt nedan.


Beskrivning av ärendet

Pelle Frylestam har en Facebooksida med över 680 vänner där han gör inlägg, publicerar bilder och texter m.m Efter publicering av inlägg får han många kommentarer, uppmuntrande ord och s.k gillande från sina vänner. Spridningen av inlägg med mera på Frylestam Facebook-sida är stor och av de vänner han har är många personer med inflytande och i många fall med befattningar såsom politiker i hög ställning, journalister, kulturpersonligheter m.m


Anmälan angående förtal alternativt förolämpning avser att Frylestam under en längre tid, från i vart fall den 18 mars 2016 och fram till åtminstone den 8 december 2016, vid många tillfällen, i inlägg på Facebook-sidan, uttryckt att jag skulle vara nazist, nazistsvin m.m i enlighet med bifogade skärmdumpar från hans Facebook (bilaga 1). Dessa inlägg har fått stor spridning bland hans vänner och följare och har dessutom kommenterats av många av dem. Frylestam har som exempel den 18 mars 2016 förutom att kalla mig en nazist "som stryker runt i våra städer och vevar med kamphundar" även kallat mig korkad, rubbad, imbecill etc.


Den 25 september 2016 förklarat att om någon sympatiserar med Sverigedemokraterna så är man nazist, vilket föranlett någon med samma efternamn att kommentera att man borde dräpa den, något som väl egentligen är att anse som uppvigling till mord (bilaga 2). Den 26 november 2016 kallat ett informationsblad, författat av mig, för "nazisternas lögnaktiga propaganda", och sedan även kommenterat att "det är ju så kul att kalla dem nazister" (bilaga 3). Den 8 december skrivit om ett nytt informationsblad från mig som nazistpropaganda och i en kommentar då kallat mig för Thoralf "Goebbels" Alfsson. Josef Goebbels var nazistpartiets propagandaminister under andra världskriget, vilket torde vara känt för de flesta. Det är på samma informationsblad som Pelle Frylestam tecknat/ritat ett hakkors, se nedan (bilaga 4).


Brottsligheten måste anses som särskilt allvarlig då jag, Thoralf Alfsson, som Sverigedemokratisk politiker, under min tid som aktiv politiker utsatts för flera brott som polisanmälts såsom ofredande, skadegörelse, olaga hot, och misshandel. Den senaste anmälningen gäller en explosion vid min bostad den 15 augusti 2016 (Dnr. 5000-K992453-16). Sannolikt rör det sig om en varning från oliktänkande eller kriminella mot mig. Jag har tidigare varit utsatt för dödshot vid flera tillfällen men endast en person har än så länge fällts för detta, i en dom från Solna tingsrätt (B 14060-13).

Så sent som den 31 augusti avkunnade Göta hovrätt dom angående misshandel av mig på ett uteställe i Kalmar (B 1388-16), där en kvinna fälls för misshandel av mig. Såväl tingsrätten (Kalmar tingsrätt 2016-04-27 B 607-15) som hovrätten konstaterar i sin dom att misshandeln mot mig skedde eftersom kvinnan tyckte illa om mig på grund av min politiska uppfattning och gärning. Hovrätten skriver särskilt att ”Ett sådant angrepp på en förtroendevald politiker måste i förlängningen anses innebära ett angrepp även på demokratin. Detta gäller särskilt när angreppet har skett mot en politiker i Thoralf Alfsson ställning”. Hovrätten anger även att det därför finns "anledning att se allvarligt på gärningen”. Hovrätten höjde på grund av brottets svårhet, det s.k straffvärdet, för gärningen.


Jag utrustades under hösten 2016 med ett personlarm genom Kalmar kommuns försorg, då säkerhetsansvariga och kommunledning vid Kalmar kommun anser att jag är utsatt för en allvarlig hotbild. Pelle Frylestams Facebook-sida och de inlägg han och hans vänner och följare gjort där, har med allra största sannolikhet förstärkt hotbilden mot mig då jag utpekats som nazist, vilket skulle kunna göra även andra, inklusive visa folkgrupper och personer av vissa nationella och etniska ursprung upprörda på mig, om de skulle tro att anklagelserna var sanna.


Anmälan angående hets mot folkgrupp avser att Frylestam, vid ett av sina inlägg, den 8 december 2016, publicerat en bild (bilaga 4) på en informationsskrift från ett av Sveriges demokratiska partier, Sverigedemokraterna, och på denna skrift själv ritat/tecknat en svastika, d.v.s ett hakkors, en symbol för den avskyvärda nazismen, vilket måste ses som ett angrepp på flera folkgrupper och personer av vissa nationella och etniska ursprung, särskilt inkluderande det judiska och romska folken, som blev särskilt förföljda och till stora delar mördade under andra världskrigets hemska år. Även vid ytterligare ett tillfälle, den 9 juni 2016, har han publicerat en nidbild (bilaga 5) där ett fotografi på Jimmy Åkesson, demokratiskt vald riksdagsman och partiledare för Sverigedemokraterna, gjorts om till att likna Adolf Hitler, och där på hans skjorta ritats/tecknats ett hakkors. Vid detta tillfälle har Frylestam inte själv medgett att han gjort detta men han har i vart fall publicerat bilden på detta vis. Vissa vid nyssnämnda tid förekommande symboler får idag anses vara starkt förknippade inte endast med de nämnda rörelserna i och för sig utan i hög grad också med idéerna om rasöverlägsenhet och rashat som ledde till förföljelse och utrotning särskilt av människor av judisk härkomst och som är intimt förbundna med dessa rörelsers ideologi. Exempel på en sådan symbol som, i linje med det sagda, numera också förknippas med en allmän nedvärdering av andra folkgrupper utgör hakkorset. Genom att själv rita/teckna detta märke och sedan sprida detta genom publicering, till en stor mängd personer har han nått ut till dessa personer med ett sådant budskap som nyss berörts. Detta måste han ha insett. Budskapet uttrycker missaktning av människor tillhörande andra folkgrupper.


Spridningen av Frylestams Facebook-sida har varit mycket stor. Bifogade skärmdumpar visar vilka vissa av vännerna/följarna är och hur många dessa är. Skärmdumparna visar och de kommentarer som Frylestams inlägg medfört, bland andra någon som anser att Frylestam borde buras in på grund av sin publicering av hakkorset på sin sida. Bland vännerna/följarna/de som kommenterat finns följande:


Sören Björklund, styrelseledamot Gota Media AB, Lotta Zaar, journalist Barometern, Jesper Ericsson, journalist och nyhetschef Barometern, Rasmus Jeppsson, journalist Barometern, Ulf Wickbom, fd politisk chefredaktör Barometern, Karin Asmundsson, journalist Östra Småland, Alexander Jensen, journalist Ölandsbladet, Peter Boström, journalist Ölandsbladet, Kenth Jönsson, journalist Ölandsbladet, Michael Ståhl, journalist Ölandsbladet, Annie Björck, journalist, Lennart Palm, reporter SR Kalmar, Erika Norberg, SR Kalmar, Bosse Nilsson, SR Kalmar, Bengt Grafström, SR Kalmar, Sven Ekberg, reporter SR/SVT, Kaisa Andersson, journalist SVT Nyheter Småland, Therese Hahne, SVT Nyheter, Johanna Hinteregger, SVT Nyheter, Malin Wollin, krönikör kvällspressen, Lena Hallengren (S), riksdagsledamot och ordförande utbildningsutskottet i riksdagen, Jonas Hellberg (S) politisk sekreterare, gift med Lena Hallengren, Ilko Corkovic (S), kommunalråd Borgholm, Marcel van Luijn (M), oppositionsråd Borgholm, Eddie Forsman, moderat Borgholm, Nisse Nilsson, kommunikationschef Länsstyrelsen Kalmar, Jörg Carlsson, överläkare Kalmar läns landsting, Karin Fransson, ägare Hotell Borgholm och matexpert i Sveriges Radio, Bertil Vallien, konstnär, Allan Willny, präst, Reine Medelius, präst, Dag Sandahl, präst.


Thoralf Alfsson

Baggensgatan 12b

39230 Kalmar

Mobil 072-5179099


Av Thoralf Alfsson - 21 december 2016 16:22

 

Jag tycker det är väldigt intressant att drygt 95 procent av de läsare som deltagit i omröstning inte tror på klimatalarmisterna som t.ex Pär Holmgren och SMHI när de påstår att havsnivåerna kommer stiga med ca 1 meter till 2100. Vilket jag har försökt åskådliggöra i nedanstående diagram. Nu tror jag inte att dessa 500 personer är några klimatförnekare eller klimatskeptiker, utan snarare klimatrealister!


Endast 2,7 procent av de svarande tror på Pär Holmgren och hans gelikar. I skrivande stund har 526 personer röstat.


 

Av Thoralf Alfsson - 20 december 2016 23:24

Efter gårdagens kommunfullmäktigemöte som i flera avseenden var minst sagt pinsam för restalliansen, tappade jag lite av tron att oppositionen skall kunna utmana kommunalpampen Johan Persson.


På sin blogg skriver Johan Persson idag att han ”noterar att Thoralf Alfsson numera konsekvent kallar mig för pamp. Lite barnsligt med olika epitet på politiska motståndare kan tyckas”. Johan Persson borde nog prata med sina kollegor inom Socialdemokraterna och inte minst Stefan Löfven om användandet av epitet innan han kallar det för barnsligt.


Blir man inte lite av en kommunalpamp om man slutar lyssna till invånarna i kommunen. Det är i varje fall så jag uppfattar det som ledamot av Samhällsbyggnadsnämnden. Varför har man samråd och granskningar av detaljplaner när ändå ingen hänsyn tas till de yttranden som kommer in från invånarna!


Jag tror inte Kalmars opposition kommer kunna utmana Johan Persson om makten 2018. Då krävs det nog underverk inom restalliansen och framförallt Moderaterna.


När detaljplanen för Karlssons äng debatterades i fullmäktige. En detaljplan som SD stödjer utan några som helst invändningar. Då tog moderaten Per Dahl upp att det blåser väldigt mycket vid Karlsson äng och de boende kan få problem med att öppna fönstren. Jag vet inte om jag skulle skratta eller gråta? Det var pinsamt. Svaret blev att kan man bo på varvsholmen skall det nog också fungera på Karlssons äng. Något jag instämmer i.


Min dagsprognos över valresultatet i kommunvalet 2018 ser ut som följer. S och SD blir de stora vinnarna men S får tyvärr egen majoritet i kommunfullmäktige. En dyster prognos!

 

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards