thoralf

Direktlänk till inlägg 26 december 2016

MITT JULPYSSEL

Av Thoralf Alfsson - 26 december 2016 22:48

Har varit en bra julhelg med några politiskt korrekta inslag vilket medförde att jag fick verbal munkavel under några timmar på julafton, allt för familjefridens skull. Fick dessutom en egen erfarenhet av ensamkommande barn, nåja barn och barn. Jag säger som ”Gubben o Gumman” som myntade 2017-års nya ord ”åldersflexibla barn”.


Har också börjat läsa Kalmar slotts och stads historia skriven av Volmar Sylvander och som jag nyligen inhandlade. Jag hittade omgående flera mycket intressanta detaljer som jag aldrig hört talas om tidigare. Sylvander har en liten utläggning om det som på 1700-talet och första halvan av 1800-talet som kallades vattenminskningen. Det vill säga man upplevde att vattennivåerna sjönk i Östersjön och därför högg man in märken i berget på olika platser vid kusten, så kallade vattumärken, i forskningssyfte för att kunna mätta förändringar i havsnivå. Det är ju ett ämne som intresserat mig. Nu vet jag att det även finns ett vattumärke även på Skallö som ligger bara några kilometer från min bostad på Ängö i Kalmar. Det vattumärket höggs in i en klippa på Skallö 1756. Skall bli intressant att se om det går att hitta eller om det förstördes i samband med att Ölandsbron byggdes. Den har bropelare placerade på Skallö.

Har även hittat mätdata i Kungliga Vetenskapsakademins handlingar från 1824 och 1844 som berör just vattumärket på Skallö. Internet är fantastiskt! Det blir ett besök med kajaken till Skallö vid något lämpligt tillfälle framåt sommaren.


Samtidigt så kastar Sylvander ett ljus över bakgrunden till boken ”Kalmar vikingatidens centrum” skriven av Stig Enström.


"Utgångspunkten för all ”Birkaforskning” i Kalmar är de tre ord som Volmar Sylvander fann i det medeltida Kalmar stads tänkebok. Orden är ”dye olde stadh”, vilket översätts med ”den gamla staden”. Eftersom orden nedtecknades i Kalmar medeltida stad uppfattade Sylvander det så att det funnits ytterligare ett Kalmar, ett gammalt Kalmar beläget på ett annat ställe, en annan plats än den dåvarande, som låg invid slottet. Volmar Sylvander fann sitt Birka på Björkenäs udde, som strax norr om Kalmar sticker ut i en en vik av Kalmarsund."


Min far fotograferade väldigt mycket. Han hade alltid sina Leica M3 med sig överallt. Jag har tusentals av diabilder från ca 1955 och framåt. Jag har haft lite bildvisningar inom familjen både på julafton och juldagen vilket var mycket uppskattat tror jag. Det blev i varje fall många skratt. Det är en riktig bildskatt! Jag började redan förra vintern med att scanna in en del av diabilderna. Jag hittar även en del bilder på mig själv ;-)


 



 
 
Ingen bild

C Andersson

26 december 2016 23:33

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sd-ledare-anmald-for-mordhot

SD-ledare polisanmäld för mordhot.

Jag skulle tro att de flesta i Karlskrona sympatiserar med Christopher Larsson i det fallet. Inte enbart KD-anhängare.

"herr och fru R:son-Trulsson" den var bra :-)



 
Ingen bild

Folklig

26 december 2016 23:53

Tack för att vi fick se bilden. Du växte verkligen upp till att vara en eftertänksam människa.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

27 december 2016 00:26

Andra har haft ett mer kaosartat julpyssel än du Thoralf. :-)

”Vem har rätten att bestämma vem eller vilka som ska få samma privilegier som svenska medborgare? Borde inte alla ha samma mänskliga rättigheter, samma möjligheter och förutsättningar för att skapa ett tryggt och stabilt liv?
Det enda som skiljer ”dom” och ”oss” åt är vilken plats på jorden vi är födda. ”Vi svenskar” har inte förtjänat vår välfärd; Vi hade turen att födas in i det.”

Detta är dårskap på pränt. Det finns hur många invändningar som helst att göra över hennes kaosresonemang – med jag orkar inte. Denna naiva, oinformerade och aningslösa tjej tar priset. Det är dessa idiotiska resonemang som kommer att orsaka inbördeskrig i det land hon inte anser att vi svenskar är värda.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Det är något allvarligt fel på bortskämda småtjejer utan konsekvenstänkande och livserfarenhet.

 
Ingen bild

Gute

27 december 2016 07:28

Angående vattenmärken, tag kontakt med Lantmäteriet och Länsstyrelsen så kan du få vägledning var de befinner sig i ditt län.
På Gotland brukar de vara inhuggna i stenfoten på en välplacerad kyrka.

- Stilig bild.

Thoralf Alfsson

27 december 2016 08:59

Det finns väl inte många kyrkor på Gotland som ligger nära sjön?

 
Ingen bild

Gute

27 december 2016 09:17

Nej, det som är inhugget i kyrkorna är fixpunkter och användes bl.a till att mäta havsnivån.

Det är mer komplicerat än man kan tro att mäta havsnivå/massa kontra landhöjningar/sänkningar, men nu har vi ju GPS och en massa experter som har åsikter.
Så jag viker mig inför en sådan diskussion.

 
Ingen bild

SM811

27 december 2016 09:30

Malmös skenande kostnader för "hemlöshet".
http://soldatmamma.blogspot.se/2016/12/malmos-skenande-kostnader-for-hemloshet.html
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-26/malmos-nya-hemlosa-ar-flyktingar

 
Ingen bild

Dumle

27 december 2016 13:40

Det är exakt detta som gör din blogg mer läsvärd än mycket annat. Du bjuder på dig som person och vi får en relation till dig som människa och inte bara som en samhällsintresserad skribent. Tack!

 
Ingen bild

Hasse Pannband

27 december 2016 16:31

Bästa hälsningar från Fuerteventura.
Zigge lyser med sin frånvaro och minimalt med hucklen.
En fristad, och så totalt befriande att vara här.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

27 december 2016 17:21

Tillägg till min tidigare kommentar.

Regeringen har importerat muslimer med vidrig kvinnosyn

Är det sextrakasserad av muslimer den "godhjärtade" altruisten Emelie Åkerlind tycker att svenska tjejer skall acceptera? Hotellchefen för Best Western hotell i Luleå säger klart och tydligt att ”detta är något nytt och något som inte förekommit tidigare”.

Nina Drakfors på Granskning Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=-YmQvTNwOCc

 
Ingen bild

Maja Dacke

27 december 2016 17:32

Vad tror ni om det här?

http://snaphanen.dk/2016/12/27/ar-sverige-paa-vag-mot-inbordeskrig/

I kommentarsfältet finns det de av våra grannar som villigt ställer upp, men även Norge tycks ligga illa till.

 
Ingen bild

Observer

27 december 2016 21:44

Ja nog syns det att det är en Leica-kamera plus bra fotograf som tagit den tjusiga bilden! -Vilka färger!!!

Thoralf Alfsson

27 december 2016 21:56

Dessutom en bra scanner för diabilder.

 
Ingen bild

Maja Dacke

28 december 2016 13:46

På tal om tjusiga foton och bra scanner:

Motivet kan man väl också kalla tjusig och bra. Med ålderns rätt vill jag säga: söt och gullig gosse!

Hehehe!

 
Ingen bild

Max

30 december 2016 20:11

Mycket bra bild.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards