thoralf

Alla inlägg under oktober 2016

Av Thoralf Alfsson - 5 oktober 2016 23:04

Lyssnade igår på Studio Ett och inslaget om en tjej som inte fick spela basket på grund av att Basketförbundet inte tillåter att man spelar match med en slöja. Det finns en skaderisk om man spelar med slöja, halsband, örhängen eller ringar. Så är det i många lagsporter.


Jag väntade och väntade på att journalisterna skulle ställa den viktiga frågan till Noha Berhan om hon inte kunde ta av sig sin hijab under matchen men frågan kom aldrig. Därför kunde aldrig några följdfrågor ställas om t.ex islam.


För varje minut som gick i inslaget när man pressade Basketförbundets ordförande Mats Carlsson men inte Noha Berhan blev jag bara mer och mer upprörd. Jag klarade nätt och jämnt med att höra inslaget till att det var slut.

 

Vilka fega, ynkliga och politiskt korrekta journalister på Studio Ett!

 

Tänk om det varit en kristen tjej som vägrat ta av sig sitt halsband med ett kors och därför inte fått spela en basketmatch. Tror ni någon då frågat varför hon inte vill ta av sig sitt halsband? Inte hade man pressat basketförbundets ordförande i det fallet. Det hade blivit den kristna tjejen som pressats med frågor om det nu överhuvudtaget tagits upp av SR och Studio Ett.


Jag blir fullständigt vansinnig över dessa tokigheter. Noha Berhan får ta av sig sin hijab om hon vill spela basket på den nivån! Punkt slut! Vi är i Sverige nu, inte i något arabland! Anpassa dig till Sverige Noha Berhan och västerländsk kultur. 

 

Ta av dig slöjan!

 

Läs och lyssna på reportaget från Studio Ett

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6533407


Av Thoralf Alfsson - 4 oktober 2016 23:36

Förstår inte Cecilia Hagen vad hon själv skriver? Förstår inte Tomas Mattsson vad han som ansvarig utgivare publicerat i Expressen. Måste faktiskt ställa den frågan efter att jag läst en artikel i SvD som tar upp Cecilia Hagens mycket obehagliga och i mina ögon helt sjuka krönika i Expressen.


http://www.svd.se/cecilia-hagen-de-missforstar-mig-med-flit


”Sverigedemokraten Thoralf Alfsson har uppgett att han uppfattar din text som ett hot, vad säger du om det?

– Du måste skoja. Det kan inte vara möjligt. Det tror jag inte på en sekund. Jag kan inte tänka mig att en enda människa kan känna sig hotad av just mig.

 

Varför tror du att så många har uppfattat texten på det här sättet?

– Jag kanske är korkad, så jag får svara som Jimmie Åkesson brukar göra: Jag vet inte, jag har ingen riktig koll.”

 

 

Nej, Cecilia Hagen, det går inte att missförstå ditt budskap i den krönikan.

 

Efter allt jag utsatts för som ofredande, skadegörelse, olaga hot, dödshot, misshandel och nyligen en sprängning utanför min lägenhet. Då går det inte annat än uppfatta din krönika som ett dödshot och som ren uppvigling till brott och stämpling till mord. Det är faktiskt det som du sysslar med i din krönika. Du borde vara fullt medveten om att det finns människor ute i samhället som kan ta din uppmaning i krönikan på fullt allvar och försöka utföra det du syftar på i krönikan.


Begriper du inte det så är du sannolikt korkad! Men det befriar dig ändå inte från den text du skrivit och som uppenbarligen en lika korkad ansvarig utgivare för Expressen publicerat.

 

Anledningen till att SvD ställer frågor till Cecilia Hagen och skriver ovanstående artikel är uppenbarligen den debattartikel som ikväll publicerats på SvD Debatt, underskriven av ett stort antal personer. De skriver bland annat följande.


”Cecilia Hagens text – som likställer människor med djur och uttrycker en önskan om att ta livet av dem – är något av det grövsta vi läst i etablerad svensk press.”

 

http://www.svd.se/djupt-oroande-nar-manniskor-kallas-rattor/om/debatt


De som skrivet under debattartikeln är följande personer.

Annika Borg, teologie doktor, präst och skribent

Edward Blom, gastronom och kulturhistoriker

Henrik Brändén, biolog, vetenskapsjournalist

Mikael Carleheden, lektor i sociologi

Emma Engdahl, docent i sociologi och författare

Ann Heberlein, lektor i etik och författare

Jakob Heidbrink, docent i civilrätt

Carina Hägg, senior adviser

Pontus Kyander, skribent

Sara Mohammad, debattör, människorättsaktivist

Paulina Neuding, jurist, skribent

Jenny Sonesson, socionom, debattör

Fredrik Ekelund, författare

Per-Axel Janzon, journalist

Bo Isenberg, docent i sociologi


Frågan är nu om landets övriga journalister vågar ta bladet från munnen och ställa frågor till Cecilia Hagen och Tomas Mattsson på Expressen. Jag betvivlar faktiskt det.


Precis som jag skrev i mitt blogginlägg i torsdags kommer jag lämna in en polisanmälan mot både Cecilia Hagen och Tomas Mattsson. Jag håller på att färdigställa polisanmälan tillsammans med en jurist och den lämnas in så snart vi fått ihop alla texter, hänvisningar och lagparagrafer.



Av Thoralf Alfsson - 3 oktober 2016 22:58

Fick ett samtal från en Sverigedemokrat i Mönsterås idag. Han undrade om jag hade någon statistik över arbetslöshet bland personer med svensk respektive utländsk bakgrund för Mönsterås kommun. Visst kunde jag ordna det men även befolkningsutveckling och lite statistik när det gäller kostnadsutvecklingen för etableringsersättningen.


Här nedan kommer några av de grafer jag skickade som svar tidigare i dag.


 

 


Befolkningsutveckling

 


Graferna behöver knappast kommenteras!

Av Thoralf Alfsson - 3 oktober 2016 07:56


Jag tror att SVT-Aktuellt uppenbarligen nu gör allt för att tillgodose pk-etablissemanget efter all den kritik redaktionen fått efter att Vavra Suk intervjuades och efter den kaotiska debatten mellan Janne Josefsson och hans chef Jan Helin. Det är ett bisarrt uttalande om ett historiskt faktum!


Skall jag tolka det som att våldtäktsmän och terrorister har samma värde som en hederlig svensk pensionär som arbetat i hela sitt liv enligt Aktuelltredaktionen? Jag delar inte den uppfattning! Alla föds med samma värde men sedan är det de handlingar man utför i livet som styr hur vi uppfattas och bedöms av omgivningen och omvärlden. 


Mattias Karlsson har idag kommenterat det på Facebook och jag citerar delar av det.


”Vi har nu alltså fått en ordning där debatter inte bara styrs på förhand genom ämnesval och fokus, i realtid genom programledarens frågor och avbrytande, utan också i efterhand, då redaktionen skall gå igenom debatten och sedan meddela folket vad av det som sades som inte var statligt godkända åsikter.

 


Det är en fars och en tragedi på samma gång och det ger mig känslan av att leva i DDR alternativt i något slags urspårat konstprojekt.

 


Gällande själva sakfrågan, så är det ett faktum att alliansregeringen släppte in hundratusentals asylsökande i landet och under flera av åren saknade ca 90% av dessa personer giltiga ID-handlingar. Det faktum att vi inte vet vilka de är gör att vi inte heller vet om de tidigare dömts för olika typer av brottslighet eller om de varit engagerade i någon militant organisation. Det faktum att identiteten inte kunnat fastställas med säkerhet gör det också mycket lättare för en person som fått avslag på sin asylansökan att gå under jorden. Ingen vet idag hur många utlänningar som befinner sig illegalt i Sverige, men det handlar iaf om tiotusentals personer.

 

Vi vet att IS meddelat att man använt de öppna gränserna för att smuggla in terrorceller i Europa. Vi vet att asylanter redan begått terrordåd i Europa i IS-namn.

 


Vi vet ifrån tidigare undersökningar ifrån bland annat brottsförebyggande rådet att män med invandrarbakgrund, i synnerhet män med bakgrund i Mellanöstern är kraftigt överrepresenterade som förövare av sexualbrott. Vi vet också att invandrares brottslighet är som högst under de första åren i Sverige.

 


I min värld borde det vara fullt legitimt att lyfta fram dessa fakta inför en Alliansföreträdare som pompöst och grundlöst står och skryter med hur bra hans parti är på säkerhetstänkande.

 


Det är möjligt att SVT, inom ramen för sin bisarra maktelitsbubbla, tycker att det är ett brott mot principen om "alla människors lika värde" att belysa, varna för och försöka åtgärda de säkerhetsproblem och den otrygghet som följt i den oansvariga massinvandringens spår.

 


Att SVT:s censorer utdelar en fathwa som ska göra mina ståndpunkter till haram, rör mig dock inte i ryggen.”

Av Thoralf Alfsson - 2 oktober 2016 20:50

Ägnat större delen av helgen åt Ölands skördefest. Besökte Stora rör under lördagen där det var en dag som gick i försvarets tecken med uppvisningar och tal av ÖB Micael Bydén. Det var väldigt mycket folk i år nere vid Stora rör, betydligt mer än under förra året. Träffade en hel del folk och hade flera trevliga samtal. Fick några bra foto på personer, förutom ÖB som kan vara bra att ha i framtiden till bloggen.


Idag har vi haft ett gruppledarmöte/ordförandemöte i Oskarshamn. Sedan var det Guldfågeln arena som gällde med match mellan KFF och IFK Göteborg. Vinst med 4-2 för Kalmar FF. Trevlig match med sex mål.


Här kommer några av mina bilder från Stora rör. 


 

 

 

 

 

 



Av Thoralf Alfsson - 2 oktober 2016 09:41

Av de fyra personer som var inblandade i en skjutning i Norrliden i slutet av juni har nu tre personer häktats. Av de fyra personerna är sannolikt en person svensk medan de övriga verkar ursprungligen höra hemma i Albanien och Iran. Det handlade om både avsågade kulvapen och hagelgevär. Det handlar om ett bråk där man uppenbarligen använt basebollträ med käkfraktur som följd. Där sedan de slagna avlossat skott med ett vapen.


Jag har kollat vad dessa herrar tidigare varit inblandade i och det rör sig i en majoritet av fallen om narkotikabrott. Så det är väl ingen dålig gissning att det även denna gång har med narkotika att göra.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/misstankar-om-drapforsok-och-grovt-vapenbrott/



De 66-årige man som i veckan häktades för våldtäkt är en typisk ”Svensson” som begick handlingen i sin egen bostad i centrala Lindsdal.



När det gäller den afghanska 20-åringen som misstänks för flera våldtäkter och som nu dömts till villkorlig dom och hela 3 000 kronor i böter (ironi) för att ha hoppat på busschauffören under färd mitt på Ölandsbron. Så har Ölandsbladet skrivit om detta i torsdagens tidning, både som nyhetsartikel och på ledarsidan. Inte i någon av artiklarna nämner man att 20-åringen är afghansk medborgare. Ynkligt!


Av Thoralf Alfsson - 1 oktober 2016 09:34

Den som har följt min blogg under åren har sett ett och annat foto av Högby fyr på Öland. När jag läste Johan Teorins bok Nattfåk fick jag associationer till Högby fyr. Konstnären Stephan Lundh bodde under många år i fyrvaktarbostaden och hade öppen atelje på vindsvåningen så det har blivit några besök där. Förra året gick dock Stephan Lundh bort och nu skall fastigheten försäljas. Igår när det var konstnatt besökte jag Högby fyr där sonen Lucas Lundh ställde ut. Kanske den sista gången man har en möjlighet att besöka fyrvaktarbostaden.


Jag har varit fascinerad av platsen och huset. Alltid undrat hur det skulle vara att bo där under ett år och då speciellt på vintern. Det är väl därför jag återvänt med kameran då och då.


Konstnärer brukar tala om ljuset vid Skagen men ljuset på Öland är också speciellt. Under årens lopp har jag fotograferat Högby fyr vid flera tillfällen och här kommer några smakprov.


 

Soluppgång

 

 

Ljuset över Högby fyr


 

Vinterdag.

 

Snö och is.


 

Augustikväll.


 

Solnedgång från kajaken.


 

Månuppgång i februari 2016.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards