thoralf

Alla inlägg under oktober 2016

Av Thoralf Alfsson - 17 oktober 2016 15:16

Några bilder från söndagens utflykt till Antequera och de fornlämningar från ca 3700 år före Kristus som blivit utnämnda till världsarv. Uppenbarligen har berget Lovers Rock haft stor betydelse i sammanhanget och tillkomsten av de troligen rituella fornlämningarna på platsen notera att ingången till de byggda kamrarna är vänd mot Lovers rock. Även fästningen La Alcazaba har entrén vänd mot Lovers rock. Alla ser väl att det är ett ansikte som tittar upp mot himlen.


Nu är det hemresa till Kalmar som gäller.


 

Ingång till Dolmen de Menga

 

 

 

 

Av Thoralf Alfsson - 16 oktober 2016 21:33

 

Ensamkommande barn i Visby?


”I kölvattnet efter en förmodad våldtäkt har främlingsfientliga krafter tagit sig rätten att tolka den situationen och göra det till en fråga om invandring och inte mäns våld mot kvinnor.”

Saga Carlgren, Vänsterpartiet


Jag måste säga att jag blir beklämd när jag läser alla artiklar om den manifestation som varit i Visby idag. Syftet med manifestationen är uppenbarligen något helt annat än att visa sin avsky för den gruppvåldtäkt som begicks mot en rullstolsbunden kvinna. Allt tycks numera handla om att ett antal nazister försöker utnyttja gruppvåldtäkten i sina egna syften.


Media griper då tillfället att enbart fokusera på nazisterna istället för på de som begått gruppvåldtäkten! Det gäller såväl lokalmedia som riksmedia med Expressen och Aftonbladet i spetsen men också public service med SVT och SR hänger på och "glömmer" bort gruppvåldtäkten och de misstänkta gärningsmännen.

 

Dom borde skämmas!

 

Istället är det alternativ media som gör en insamling av140 000 kronor till brottsoffret. Har svensk media skrivit om detta? Det är alternativ media som gör ett seriöst reportage om gruppvåldtäkten. Lyssna till Jan Sjunnesson på Gotland och när han pratar med Julia Caesar.



Av Thoralf Alfsson - 16 oktober 2016 10:05

Idag ordnar FI och V en demonstration i Visby mot rasism och sexism. Är det den misstänkta gruppvåldtäkten dessa partier demonstrerar emot eller är det de reaktioner som uppkommit efter att åklagaren släppte de misstänkta? Försöker dessa partier i vanlig ordning vinna poänger genom att förvränga sanningen?


Kommer talarna prata om vilken bakgrund de släppta gärningsmännen har? Är det gärningsmännen som misstänks för gruppvåldtäkten som är rasister enligt FI och V? Eller kommer talarna vid demonstrationen förneka de misstänktas bakgrund och kalla det myter som man gjort i media på Gotland? Det mest sannolika är väl att de kommer att prata om det mest politiskt korrekta, missbrukade och felöversatta ”alla människors lika värde”!


Skall bli intressant att lyssna till hur talarna pratar om rasism och sexism. Vem kommer de anklaga för detta?


Är det någon av mina läsare på Gotland som kommer närvara vid demonstrationen får ni gärna fotografera människor, plakat och banderoller då jag misstänker att det kan finnas märkliga budskap? Sedan får ni gärna mejla bilderna till mig. Mejladress thoralf.alfsson@telia.com


Av Thoralf Alfsson - 15 oktober 2016 10:56

Utvisning på grund av brott är ett medel som svenska domstolar borde använda i större utsträckning och om nödvändigt borde lagstiftningen förändras för att kunna använda denna möjlighet i betydligt större utsträckning. Praxis över hur lång tid en person inte får återvända till Sverige bör också skärpas kraftigt men även hur tiden beräknas.


I fredags dömdes 22-årige Hussein Haidari, medborgare i Afghanistan till 2 års fängelse och utvisning och förbjuds att återvända till Sverige före 2021-10-14 (5 år) vid Kalmar tingsrätt. Hussein Haidari är skriven i Degerhamn på Öland. Här nedan kommer en lista på de brott han döms för.


 


Det som bedöms som grov misshandel är två knivhugg i ryggen på en ”kamrat” vid centralstationen i Kalmar. Sannolikt handlade det om knark då de både enligt domen sysslat med knarklangning. Enligt många har centralstationen i Kalmar utvecklats till en knarkcentral.


Hussein Haidari dömdes redan 2013 för grov misshandel till skyddstillsyn med samhällstjänst 240 timmar. I mars 2016 dömdes han för misshandel till tre månaders fängelse. Jag håller det inte för osannolikt att Hussein Haidari är ett så kallat ensamkommande barn eftersom han har varit i Sverige under flera år.


Domen angående utvisning under fem år är dock väldigt trubbig. För det första skall personen avtjäna sitt fängelsestraff vilket sannolikt bara kommer avtjänas med 2/3-delar, vilket innebär att 24 månader blir 16 månader i praktiken. Dessutom skall tiden för häktning dras av, det vill säga 2 månader. Det verkliga straffet blir alltså ca 14 månader. Därmed minskar utvisningstiden till mindre än 4 år i praktiken. Dessutom förväntas Hussein Haidari efter avtjänat straff lämna Sverige frivilligt. Jag tror inte Hussein Haidari kommer lämna Sverige frivilligt utan snarare gå under jorden och bli en så kallad ”papperslös” som de goda i samhället kommer göra allt för att beskydda och hjälpa.


Jag anser att tiden för utvisning skall skärpas kraftigt. I detta fall har personen gjort sig skyldig till misshandel och grov misshandel vid tre tillfällen under bara några år. Jag anser att han skall utvisas från Sverige på livstid. Han har fått sin chans men inte tagit den utan visat att han är ett rötägg och ovärdig att leva i vårt land.


Jag anser också att tiden för utvisning inte skall starta förrän fängelsestraffet har avtjänats.


Dessutom skall alltid personer som även dömts till utvisning efter avtjänat straff alltid transporteras till hemlandet åtföljda av kriminalvårdens personal. Om det inte kan ske i samband med frigivningen skall de hållas i förvar tills möjlighet ges.


Hade jag idag suttit i riksdagen hade jag skrivit enskilda motioner om detta!

Av Thoralf Alfsson - 14 oktober 2016 10:20

För ca en vecka sedan fick jag information om att min blogg var blockerad på IKEA-varuhus och deras öppna WiFi för kunder. Jag testade det själv på varuhuset i Kalmar och fick det då  bekräftat och dessutom veta att min blogg var kategoriserad som ”porr o sex”. Efter att jag skrivit om detta på min blogg och det uppmärksammades i sociala medier följde något som ansvariga på IKEA kallade för ett drev mot IKEA.


I måndags kontaktades jag av pressansvarig för Sverige på IKEA och vi började en dialog om min blogg och orsakerna till blockering. Enligt min mening var argumenten från IKEA tvivelaktiga.


Under tisdagen fick jag också en märklig kommentar i bloggen från ”centerpartist” som gjorde mig mycket fundersam över hur blockeringen kommit till och kommentaren antyda att han var initierad.


Igår (torsdag) fick jag först ett mejl och sedan ett telefonsamtal från pressansvarig i Sverige att min blogg inte längre var blockerad på IKEA-varuhus men att det kunde dröja någon dag innan det slår igenom på alla varuhus world wide.

 

Jag vill tacka alla mina läsare som gjorde IKEA uppmärksam på den felaktiga blockeringen av min blogg! Att få ett jätteföretag som IKEA att ändra beslutet kan bara betraktas som en stor seger!


Det var ett besked från IKEA som gjorde att min födelsedag igår blev än trevligare att fira med en middag i trevligt sällskap i Malaga.


 


PS


Vore bra om mina läsare kunde kolla om min blogg fungerar på IKEA:s varuhus runt om i landet och i utlandet. Skriv en kommentar eller skicka ett mejl till mig.

Av Thoralf Alfsson - 12 oktober 2016 23:02

Efter att jag idag sett på delar av partiledardebatten som för övrigt Jimmie Åkesson gjorde väldigt bra och som på något sätt visade Åkesson i gammalt gott slag, tittade jag på något annat. Att se 7-klöverns partiledare eller rättare sagt lyssna på dem är ganska enerverande.


Löfven påstod att SD inte röstade på sin egen budget 2014. Vilken lögn!


Jag och säkert många andra undrar säkert vilket mål dessa partiledare har för sina partier. De angriper SD på allt fulare sätt med saker som inte har med politik och Sveriges framtid att göra. Påhoppen blir bara värre och värre. Vad är syftet frågar sig Jimmie Åkesson gång på gång under partiledardebatten.


En sak är i varje fall helt säker. Det handlar inte om Sveriges bästa!

 

Om partierna i 7-klövern är tvungna att göra Sverige till ett U-land för att kunna tillintetgöra Sverigedemokraterna så tycks de vara villiga att betala det priset. Det skrämmer mig något oerhört! Värst tycks Stefan Löfven och givetvis Jonas Sjöstedt vara.

 

Fick ett tips om en gammal intervju med Ian Wachtmeister som gäst hos Hagge från 1989 som jag tittat på idag. Väldigt rolig men samtidigt kan man inte annat än fundera på hur rätt Ian hade redan då och som gäller även idag, gjorde flera reflektioner. Det har dessutom blivit än värre idag.


Av Thoralf Alfsson - 11 oktober 2016 22:32

En av mina läsare har gjort ett stort jobb genom att han lyssnat på alla 200 personer som SVT nyligen presenterade intervjuer av i ett projekt. Ett stort tack till Curt L!


Lite av ett självmål av SVT. Nedan finns Curts tankar och reflektioner med några små tillägg från mig.


SVT har de senaste dagarna gjort reklam för ett projekt som publicerats på SVT:s hemsida. Projektet omfattar intervjuer med 200 syriska personer som på olika sätt tagit sig till Sverige och här söker uppehållstillstånd. Rubriken på hemsidan lyder  De flydde Syrien – nu vill de berätta. Unikt projekt – möt 200 syrier som kommit till Sverige.

 

Personerna ifråga precenteras med namn, ålder och i många fall med yrke, orsak till flytten och resrutt samt synpunkter på vårt land.


Vid en sammanställning av svaren som syrierna givit, så går det att vaska fram följande. Uppgifterna är i stort korrekta men då svaren stundtals är luddiga eller motstridiga kan eventuellt något litet hopräkningsfel förekomma.


Av de 200 ankomna uppger ungefär 170 personer att de på olika sätt rest genom ett antal EU-länder innan de kom till Sverige.


20 syrier anger Turkiet som avreseland före ankomst till Sverige, med flyg anges i några fall.

En dryg handfull syrier har kommit direkt till Sverige från länder som Kina, Kazakstan, Egypten, Qatar, Serbien, Libanon, Sudan och Saudiarabien.


Endast en person av 200 har angett Syrien som avreseland med flygdestination Sverige. Denna fick ett stipendium år 2011 för studier vid Lunds universitet och har därefter fått stanna.  Två personer har också fått tillståndsgiven familjeåterförening som vistelseorsak i Sverige, oklart dock varifrån avresan gick.  


20 procent av de svarande är kvinnor och av männen uppger ungefär 60 procent att de var rädda att inkallas till armèn, SAA, och där tvingas att försvara sitt land. Flera av personerna uppger att de fruktade den syriska säkerhetstjänsten, några hade varit anhållna ett antal dagar på grund av olika uttalanden de gjort, men släppts.


Ingen enda tycks ha åberopat Genevekonventionen vad det gäller flyktingstatus. 


Merparten av de hitkomna uppger som skäl för val av Sverige följande: familj, släkt och vänner finns redan här, vacker natur, goda möjligheter att få stanna, möjlighet att få studera akademiskt, få ta hit anhöriga, sina barns framtid, landet är demokratiskt och fritt.


Flera kritiserar även Sveriges åtstramade invandringsregler som de har en klar uppfattning om och uttrycker sig förvånansvärt kunnigt i frågan.


En stor majoritet av de svarande har haft ett gott liv i Syrien före kriget och klart tillhört den övre medelklassen. Bra utbildning, yrke och bostad har varit legio, det verkar som arbetarklassens folk valt att stanna hemma och försvara landet mot internationella terrorbataljoner och Förenta staternas utbildade, understödda och utrustade moderata rebeller.


Det verkar med andra ord som ca 90 procent egentligen skulle avvisas eftersom Dublinförordningen  borde gälla dessa personer då de rest genom många EU-länder innan de kom till Sverige.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards