thoralf

Alla inlägg under september 2016

Av Thoralf Alfsson - 7 september 2016 18:05

Kalmar kommun planerar uppenbarligen för att bygga en flyktingby i Påryd enligt en artikel i socialdemokratiska Östra Småland. Det är förbannat märkligt att man som politiker alltid får reda på saker genom media.


Enligt tidningen är det Serviceförvaltningen som sökt byggnadslov för 6-10 Attefallshus i Påryd. Det som gör mig upprörd är att under tisdagen fick gruppledarna i oppositionen information från förvaltningschefen Benny Wennberg på Serviceförvaltningen. Han nämnde inte en stavelse om detta projekt under de 30 minuter han hade till sitt förfogande. Var det medvetet eller? Väldigt irriterande!


Det är ju också väldigt praktiskt att förlägga flyktingbyn så långt från Kalmar tätort som man kan komma. Dessutom är Påryd ett litet samhälle med få personer som kan protestera. Men det är också ett starkt fäste för Sverigedemokraterna. I kommunvalet fick SD 19 procent och till riksdagen nästan 23 procent i Påryd. Skall befolkningen nu straffas i Påryd?


Varför inte placera flyktingbyn på Boholmarna? Där mångkulturförespråkarna som Henrik Rydström och Pontus Löfgren har sin boenden i det kritvita reservatet för verklighetsflyktingar.


Jag har begärt ut handlingarna i ärendet från Samhällsbyggnadsförvaltningen.


Enligt handlingarna söktes bygglovet redan den 7 juli. Den 17 augusti skickades det ut brev till grannar med information och möjlighet att yttra sig fram till den 6 september. Med andra ord igår.


En av de närmaste grannarna blir Karlslunda kyrka. Södermöre pastorat har inget att invända mot den planerade flyktingbyn enligt deras svar. Däremot motsätter sig flera grannar denna flyktingby och är oroliga för sina barn och egendom.


Den befintliga detaljplanen tillåter endast småindustri, vilket innebär att bostäder strider mot gällande planbestämmelser. Detta tänker sig Kalmar kommun gå runt genom att söka ett så kallat tidsbegränsat bygglov under fem år.


Sverigedemokraterna kommer inte medverka till att gällande planbestämmelser åsidosätts!

 

PS


Tänk på språket om du skriver en kommentar och vill att jag skall publicera den så att alla kan läsa din kommentar!


 

 

Av Thoralf Alfsson - 6 september 2016 22:37

Idag var det dags för första mötet i kommunstyrelsen efter sommaren. Den stora frågan var placeringen av en ny simhall och friskvårdsanläggning. Utredningar har kommit fram till två alternativ Tallhagen och Snurrom. För mig räcker det att titta på kartan för att avgöra vilket alternativ som är det bästa om antalet besökare är viktigt.


     


Blå 1 Tallhagen, nära centrum

Blå 2 Snurrom, ligger ca 6km från centrum.


I Tallhagens närområde (avstånd 2km) bor ca 20 000 personer, dessutom finns en lång rad grundskolor, särskola, gymnasieskolor och inte minst nya Linneuniversitetet inom dessa 2km. För att inte tala om alla arbetsplatser i de centrala delarna av staden.


I Snurroms närområde (avstånd 2km) bor endast ca 5 000 personer, dessutom är det bara två skolor som ligger inom detta avstånd. Antalet arbetsplatser är också betydligt färre i Snurroms närområde i förhållande till de centrala delarna av staden.


Det som även var hårresande idag var också att ingen i utredningen hade samtalat med Actic gym som idag finns i den befintliga simhallen. 42 procent av besökarna till den befintliga anläggningen besöker Actic gym och det är faktiskt bara 36 procent som besöker simhallen. Det är minst sagt anmärkningsvärt att Actic gym inte fått eller att utredningen har eftersökt företagets synpunkter på placeringen av en ny simhall och friskvårdsanläggning.  


SD anser att Tallhagen är den bästa placeringen. Tyvärr var det bara SD som röstade för Tallhagen vid voteringen som jag begärde under mötet. S, M, L, C, MP röstade för Snurrom medan V och KD avstod från att rösta för något av alternativen. 


PS

Barometerns artikel är minst sagt märklig då man lyfter fram Christopher Dywik (KD) på bild med rubriken "fortsatt motstånd mot ny simhalli Snurrom". Kristdemokraterna avstod från att rösta vid den votering som jag begärde. Enligt min mening så kallar jag det inte för motstånd. Det var bara SD som röstade för Tallhagen.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6510954


http://www.ostrasmaland.se/kalmar/simhall-ett-draglok-i-snurrom/


http://www.barometern.se/kalmar/fortsatt-motstand-mot-ny-simhall-i-snurrom/





Av Thoralf Alfsson - 5 september 2016 22:28

 


Enligt uppgifter i media skall tiggarlägret vid Salvestaden stängas vid årsskiftet. Enligt min mening en mycket illa vald tidpunkt. Att avvisa alla från tiggarlägret mitt i vintern och kanske i ett läge med snö och många minusgrader är inte särskilt trovärdigt. Det kommer möta stora protester från alla godhetsapostlar. Jag anser att tiggarlägret bör stängas senast den 1 november eller kanske redan till den 1 oktober!


Sverigedemokrater har varit kritiska till kommunens verksamhet vid Salvelägret ända sedan starten sommaren 2015. Jag har skrivit många kritiska blogginlägg. Interpellation och motion i kommunfullmäktige.


Nu går moderaterna ut och säger både det ena och det andra om tiggarlägret. Enligt min mening är det en hel del hyckleri från moderaternas sida. Men som vanligt vänder vissa partier kappan efter vinden.


På Barometerns webbsida kan jag läsa följande.

 

”Redan i slutet av augusti krävde Moderaterna att Salvelägret skulle stängas med omedelbar verkan. Nu välkomnar oppositionsrådet Christina Fosnes beskedet.

– Vi undrar varför det har tagit sådan tid att komma fram till beslut. Regeringens utredning, som presenterades redan i februari, gav klara direktiv om hur kommuner bör agera för att följa lagar och regler.”

 

Jag kan bara konstatera att det tog moderaterna ända från februari till slutet av augusti att komma fram till samma beslut. En vecka kortare än majoriteten. Jag kan inte påstå att moderaterna varit särskilt snabba och de har definitivt ingen anledning att slå sig för bröstet.


 Uttalandet i Barometern av Christina Fosnes är hyckleri på hög nivå!

 

Att vi Sverigedemokrater skulle få uttala oss i frågan finns givetvis inte på kartan hos Barometern men jag hoppas alla vet var Sverigedemokraterna står i denna fråga och var vi har stått hela tiden.


Vi byter nämligen inte åsikt bara för att vinden vänt i opinionen!

 

 


Av Thoralf Alfsson - 4 september 2016 22:30

 


Barometerns ledarsida undviker mer eller mindre alltid konsekvent att skriva om Sverigedemokraterna, man brukar inte ens nämna SD vid namn i ledarartikel trots att det i allra högsta grad borde vara relevant i många av ledarsidans artiklar.


I fredags tog man trots allt upp domen från Göta hovrätt på ledarsidan. Jag tolkar ledarartikeln skriven av Martin Tunström som ett erkännande av mitt agerande men också kritik mot åklagaren Linda Canéus som inte lyfte fram det politiska motivet under rättegången i tingsrätten.


Martin Tunström har dock uppfattat det viktigaste när han skriver följande.


”Säga vad man vill om Alfsson. I detta fall kan hans agerande leda fram till en ändring av praxis.

 

Det ska mycket till att åklagare i tingsrätter ska plädera för straff som är strängare än praxis. Det är mot den bakgrunden Alfsson förde processen i Göta Hovrätt själv eftersom åklagaren i tingsrätten inte betonade Alfssons politiska engagemang.”

 

Det skulle varit väldigt intressant att få lyssna till vad som sas på Åklagarkammaren i Kalmar efter att Göta hovrätts dom blev offentlig. Det kanske till och med hade varit på plats att någon ansvarig på Åklagarkammaren hört av sig uttryckt någon form av ursäkt på grund av hur man hanterat detta åtal.


Själv undrar jag ju förstås hur man kunde utse Linda Canéus till åklagare i detta åtal. När jag summerar mina intryck och när jag läser det brev med klagomål som jag skickade till chefsåklagare/kammachef Kerstin Eriksson efter rättegången tingsrätten finns det bara två alternativ till Linda Canéus undermåliga arbete i rättssalen. Antingen var hon helt okunnig och inte påläst i fallet eller så var hon negativ till SD och mig som politiker och det påverkade hur hon uppträdde under rättegången.


Min egen uppfattning är den senare förklaringen. Jag fick redan en negativ känsla när hon hälsade på mig innan rättegången och den satt kvar under hela rättegången för att sedan kulminera när jag själv fick hålla den slutplädering som åklagare Linda Canéus borde hållit.

 

PS

Väldigt glädjande att partisekreterare Richard Jomshof hört av sig och gratulerat till domen. 

Av Thoralf Alfsson - 4 september 2016 09:13

 


Jag har tagit en liten minisemester under några dagar. Packade en väska och tog trehjulingen för en liten åktur som blev drygt 100 mil. Första gången jag provade att åka en lite längre tripp med trehjulingen men det gick fantastiskt bra. Har försökt undvika de större vägarna och därför hittat fantastiskt fina, lugna och natursköna vägar. Här kommer lite bilder från några av besöksmålen.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Av Thoralf Alfsson - 1 september 2016 16:06

Hade egentligen inte tänkt skriva något blogginlägg idag då jag försöker koppla av ifrån sociala medier men eftersom att Göta hovrätt kom med sin dom idag skriver jag några rader.


Jag har skrivit ett flertal blogginlägg angående den misshandel jag utsattes för innan jul 2015 och den efterföljande rättegången. Kvinnan fälldes i Kalmar Tingsrätt men i domen framgår det att man inte tog någon hänsyn till att misshandeln hade politiska orsaker när straffvärdet bestämdes. Jag önskade att åklagaren skulle överklaga domen men så gjorde inte åklagarkammaren i Kalmar.


Jag överklagade då själv domen som målsägande. Idag kom domen från Göta hovrätt. Hovrätten skärper straffet från 50 timmars samhällstjänst till 75 timmar. Det kan tyckas vara lite men för mig är det väldigt viktigt och av stor betydelse. Att Göta hovrätt går på min linje är en seger, inte bara för mig utan för alla sverigedemokrater och för partiet Sverigedemokraterna.


Samtidigt ger Göta hovrätt en liten spark i baken på den åklagare som förde min talan i Kalmar tingsrätt och som enligt min mening gjorde ett väldigt dåligt jobb. Men även den chef på åklagarkammaren som tog beslutet att inte överklaga domen.


Det blir ett glas vin på hamnpiren ikväll. Äntligen något att glädjas åt. Om sedan också Best Westerns hotell, Gustaf Fröding i Karlstad ber om ursäkt till Peter Jezewski och följer sitt avtal med artisten har det varit en riktigt bra dag, trots allt.


Här nedan finns några länkar till artiklar om domen från Göta hovrätt. 24Kalmar har en bra artikel som alla också kan läsa, ingen plusartikel.


http://24kalmar.se/2016/09/01/hovratten-skarper-straff-for-misshandel-av-thoralf-alfssonsd/

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/skarpt-straff-for-slag-mot-politiker

http://www.barometern.se/kalmar/skarpt-straff-for-misshandel-av-alfsson-sd/

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/skarpt-straff-for-alfsson-attack/


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards