thoralf

Alla inlägg under september 2016

Av Thoralf Alfsson - 24 september 2016 23:58

Jag har tidigare tyckt att Anne Ramberg är en vacker kvinna. Men när jag satt i riksdagen och var ersättare i Justitieutskottet fick jag möjligheten att delta i en middag hos Advokatsamfundet i diplomatstaden på Östermalm med Anne Ramberg som värd. Då ändrade jag uppfattning.


Jag kommer ihåg att jag promenerade ut till diplomatstaden medan resten av ledamöterna i utskottet åkte taxi. Jag minns att det var ett vackert hus och miljö, värdigt advokatsamfundet. Middagen och maten var väl ok men jag minns att samtalet under middagen fick det att krypa i skinnet på mig. Jag minns att jag deltog väldigt kort i samtalet men att mitt inlägg inte passade övriga ledamöter. Även de samtal som fördes efter middagen när lite drycker serverades passade inte mig. Jag deltog inte i någon större utsträckning i dessa politiskt korrekta samtal och mingel. Jag lämnade middagen relativt tidigt och ganska diskret med någon förevändning. Jag minns att när jag slagit igen dörren och tagit några steg från dörren, att jag stannade och tog några djupa andetag för att inte utbryta i ett fullständigt avgrundsvrål, utan istället andades jag frisk luft en god stund innan jag promenerade hem på Östermalm.


I söndagsintervjun väckte återigen Anne Ramberg starka reaktioner när hon menade att Sveriges pensionärer måste göra avkall på sin välfärd till förmån för humanismen, det vill säga för att Sverige skall ta emot fler flyktingar.


När hon senare fick kritik kallade hon indirekt den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali för en ”brunråtta”. Dessvärre ångrar hon inte sitt uttalande utan fortsätter med nedanstående på sin blogg.


”Det hat som där framskymtar mot flyktingar och människor i nöd och mot dem som driver flyktingarnas sak är kväljande. Bruna råttor tittar alltför ofta upp ur sina hålor.

 

Bedrövligt är också att skåda hur en moderat riksdagsman väljer inte bara att ropa med gatans parlament utan att därtill, i många stycken, agera som dess taltratt. Hanif Balis samtalston hör hemma, inte i Sveriges riksdag, utan i rännstenen.”

 

Det där med rännstenar känner vi Sverigedemokrater till alldeles för väl.



"Taltratt. Rännstenen. Gatans parlament. Bruna råttor.

 

Det är dessutom en korrigerad version. I ursprunget var Bali ett exempel på dessa ”bruna råttor”. Efter hårda reaktioner ändrade Anne Ramberg till skrivningen ovan."

http://www.svd.se/bristen-pa-stringens-forsurar-debatten

 

Jag har tidigare uppmanat Anne Ramberg att avgå efter att hon uttryckt nedvärderande åsikter om Sverigedemokraternas nämndemän i SVT.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2012/10/06/8769671-sparka-anne-ramberg-fran-advokatsamfundet/


Jag är väldigt trött på dessa 30-talsepitet  som ständigt och jämnt klistras på de som försöker förändra vårt samhälle och som är kritiska mot den förda invandringspolitiken.


Rebecca Weidmo Uvell har idag också skrivit del 1 av ett blogginlägg om Anne Ramberg som är mycket läsvärt. Del två kommer sannolikt snart också. Hon sågar Anne Ramberg jäms med fotknölarna.

http://www.uvell.se/2016/09/23/united-states-of-anne-ramberg,-del-1-33486210


Ny tycker jag att det är dags igen! En av mina läsare ringde idag och föreslog en vykortskampanj för Anne Rambergs avgång. Ett vykort ”väger” faktiskt mycket tyngre än ett mejl som kan försvinna/raderas med en knapptryckning.


Jag uppmanar alla att skriva ett vykort till Anne Ramberg. Skriv vänligt och inga hot eller otrevliga kommentarer utan en vänlig uppmaning till Anna Ramberg att lämna Advokatsamfundet och sina övriga uppdrag och ta ut sin sannolikt stora pension!


Mitt vykort kostade 4 kronor och med porto blir det 10 kronor. Det tror jag alla kan kosta på sig för den goda sakens skull. Välj gärna ett vykort med svenska flaggan eller svensk kultur. Jag är övertygad om att ett stort antal vänliga vykort påverkar!

 

Här nedan finns min hälsning till Anne Ramberg. Använd gärna samma text.



Men som sagt inga otrevliga formuleringar och hot eller liknande.

 

Låt Anne Ramberg få många vykort.

 

 

 

 

Av Thoralf Alfsson - 24 september 2016 10:03


Det är många konstiga och lustiga omständigheter kring den brand i en källarmoske som inträffade under fredagsmorgonen i Smedby utanför Kalmar.


De första artiklarna i media nämnde bara att det handlade om en föreningslokal. Jag började redan då fundera på om det handlade om den källarmoské för shiamuslimer som skall finnas i Smedby.


Senare kom en artikel i Östra Småland som bekräftade att det handlade om en moské som Libanesiska familjesällskapet har som föreningslokal. I artikeln finns det dock flera märkliga fakta och uttalanden.


”Brandlarmet kom strax efter halv fem på morgonen och när räddningstjänsten kom fram till platsen brann det med öppna lågor vid entrédörren in till lokalen.

– Det brann kraftigt på ett yttre tak, i ett staket och lite i marken runt om. Det brann även i hallen innanför dörren, säger styrkeledare Juha Vierola vid räddningstjänsten.

Räddningstjänsten var dock snabb och lyckades hindra branden från att sprida sig vidare längre in i källarlokalen.”


Den stora delen av branden var alltså utanför lokalen och vid entrédörren enligt räddningstjänsten. Men här blir det minst sagt märkligt i artikeln.


”Branden tros ha startat av ett tekniskt fel i ett av elementen i lokalen, säger Catarina Bandt, jourhavande förundersökningsledare hos polisen i Kalmar.”

 

Om branden startat inne i lokalen borde stora delen av lokalen brunnit innan den spred sig genom ytterdörren och utanför dörren. Det är minst sagt märkligt att branden skulle startat inne i lokalen men ändå var brandförloppet mest utvecklat utanför lokalen.


Att jourhavande förundersökningsledare hos polisen redan några timmar efter branden kan slå fast brandorsaken är minst sagt märkligt och förvånande. Vid andra bränder brukar det dröja flera veckor innan brandorsaken blir utredd av riktiga tekniker, inte av jourhavande förundersökningsledare hos polisen.


När jag läser artikeln tolkar jag det som att det handlar om en anlagd brand vid ytterdörren till källarmoskén. Därav det huvudsakliga brandförloppet utanför lokalen. Uppenbarligen vill man av någon anledning i detta läget mörka detta. Jag förutsätter att en riktig brandtekniker får möjligheten att undersöka branden.


Någon av mina läsare kan kanske bekräfta om moskén i Smedby tillhör shiamuslimerna i Kalmar. Något som jag hört.


De flesta vet nog att det pågår en konflikt mellan shia och sunnimuslimer i stora delar av den ”muslimska världen”. Nyligen berättade en person att en shiamuslim hade blivit misshandlad vid sunnimoskén vid Storgatan i Kalmar och utslängd på gatan. Han berättade även om konflikten mellan shia och sunni som man tar med sig till Sverige.


Har nu konflikten mellan sunni och shia även nått Kalmar?



Av Thoralf Alfsson - 23 september 2016 11:15

Det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson anklagar idag de personer som protesterar mot ”flyktingbyn” i Påryd för mer eller mindre rasism i en intervju i Barometern.

 

”Om man går runt i ett samhälle och frågar andra Pårydsbor hur man kan ansluta sig till Ku Kux Klan och man vill veta nationalitet på dem som flyttar in, vilken kvinnosyn de har och vilken religion, då gränsar det till rasism.”

 

 

Uppenbarligen är majoriteten och hela 7-klövern tagna på sängen av den kraft som beslutet om bygglov för de 10 modulbostäderna skapat i Påryd. Jag har kontaktats av många Pårydsbor om bygglovet och jag har skrivit om det på bloggen flera gånger. Bygglovet kommer utan tvekan överklagas till högsta instans eller så långt det går och är möjligt.


Igår fick jag ett mejl med följande lydelse.


”Hej Thoralf

 

För din information

Jag pratade med min [……] och han hade hört att en person har polisanmält Johan Persson för att han ska tydligen ha kallat oss Pårydbo för rasister i någon facebook kommentar.”


Johan Persson har dock blockerat mig på facebook så jag kan inte kolla det själv.


Att som kommunalråd gå ut och kalla pårydsbor för rasister är minst sagt anmärkningsvärt! Att inte respektera de som protesterar mot de tio modulhusen och dessutom anklaga dem för rasism är minst sagt skamligt av Johan Persson. Men har man suttit som kommunalråd i tio år så kanske man blir väldigt maktfullkomlig och slutar lyssna på medborgarna. Vi ser det när det gäller idrottsföreningarna när detaljplanerna för både Fredriksskans och ny simhall skall antas. Ingen hänsyn tas till vad idrottsföreningarna, de som är närmast sörjande anser om detaljplanerna. Läs denna insändare i Barometern.

http://www.barometern.se/reagera/simning-i-snurrom-ett-vansinnigt-beslut/


Media lyfter också fram att det finns personer som är positiva till modulhusen och flyktingbyn. Östra Småland skriver om Sanna Einarsson som tycker det är bra. Det tidningen inte skriver är att hon är svärdotter till Servicenämndens ordförande Ingemar Einarsson. Det är nämligen serviceförvaltningen som sökt bygglovet för modulhusen.


En annan omständighet som är horribel är att kommunledningskontoret inte har någon budget för byggandet av ”flyktingbyn”. När jag frågat både serviceförvaltningen och kommunledning har jag bara fått svaret att varje modulhus kostar 400 000 kronor och att fem redan är beställda. Och att det sedan tillkommer kostnader för markarbeten, el, vatten och avlopp men ingen har räknat på denna kostnad. Eller så vill man från majoritetens sida inte berätta hela sanningen!



Av Thoralf Alfsson - 22 september 2016 23:57

Har besökt Högsby kommun de senaste dagarna. Jag är verkligen bekymrad, upprörd, ledsen och förbannad över det jag sett i denna lilla kommun med mindre än 6 000 invånare.


Finns det någon framtid för Högsby kommun? Inte ens vänsterbloggaren H G Strömer skriver om utvecklingen i Högsby kommun. Han borde ju jubla över att kommunen blivit ett mångkulturellt eldorado. Men inte ett ord på hans blogg. Det verkar snarare som han låst in sig i sin lägenhet och bara umgås med svenskar och besöker kyrkan för att slippa de med annan religion. Har han gått och blivit religiös på gamla dar?


I Berga och Ruda verkar det som alla lite nedgångna hyreshus numera bara bebos av Muhammed, Ahmed, Hussein och Ali. Det tycks som att det också är en och samma hyresvärd inom hela kommunen som uppenbarligen har ett bra kontrakt med Migrationsverket. Eller är det en affärsstrategi? Ägaren bor visst i Kalmar. Kalmars egen Bert Karlsson i all tysthet!


Hyreshusen har ingen högre standard om jag skall bedöma det yttre, fasaden och tomterna. Tror knappast att det ser bättre ut innanför dörrarna. Man kan nästan tro att affärsidéen är att just tjäna snabba pengar med hjälp av Migrationsverket och inget eller minimalt underhåll.

När jag passerat förbi dessa bostäder kan jag inte låta bli att fundera över vad den svenska befolkningen tycker om utvecklingen i Högsby kommun. Om jag vore politiker i 7-klövern skulle jag inte våga visa mig ute bland folk i Högsby. De borde bli utskällda så fort de visar sig. Det är skamligt hur de låtit en fin liten kommun förfalla så fruktansvärt.


Jag måste faktiskt säga att jag är lite chockad över det jag sett i Högsby, Berga och Ruda de senaste dagarna!


Det skulle inte förvåna mig om Sverigedemokraterna får mer än 50 procent i riksdagsvalet i Högsby kommun. I kommunvalet blir det garanterat mindre då så stor andel av befolkningen har utländsk bakgrund och som tur är inte får rösta i riksdagsvalet ännu!

 

 

 

 

Av Thoralf Alfsson - 20 september 2016 17:18

 

Fastigheten för modulhus.  Thoralf Alfsson.


Vid dagens möte i Samhällsbyggnadsnämnden beslutades det om att ge ett tillfälligt bygglov för 10st modulhus i Påryd. Avsikten med de små bostäderna om ca 25 m2 är att de skall enbart vara till för asylsökande som fått uppehållstillstånd och som Migrationsverket ”tvingar” Kalmar kommun att ta emot.


Varje modulhus kostar ca 400 000 kronor. Sedan tillkommer givetvis kostnader för infrastruktur som vägar, vatten/avlopp, el och tele på den aktuella fastigheten. Gissningsvis kommer kostnaden uppgå till 4 miljoner kronor för modulhusen och någonstans mellan 2-4 miljoner kronor för markarbeten och infrastruktur. Allt betalas givetvis av skattebetalarna i Kalmar.


Motståndet mot denna ”flyktingby” i Påryd är dock kompakt. Bygglovschefen räknade med att bygglovet skulle överklagas av sakägare och boende i Påryd.


Jag var den enda ledamoten i Samhällsbyggnadsnämnden som yrkade avslag på bygglovet. Alla övriga ledamöter röstade för ett ge ett tillfälligt bygglov.


 Jag anser att det strider mot gällande planbestämmelse som säger att marken är avsedd för småindustri och tillhörande byggnader. Det finns dessutom en dom från Miljööverdomstolen där ett tillfälligt bygglov rivits upp på grund av det behövdes omfattande och kostsamma markåtgärder och därmed kunde det inte betraktas som ett tillfälligt bygglov. Vilket kanske även kan appliceras på detta tillfälliga bygglov i Påryd. Läs artikel i Dagens Nyheter.


De som tänker överklaga måste få med i sitt överklagande att det tillfälliga bygglovet strider mot gällande planbestämmelse. Att så omfattande markåtgärder som krävs inte kan betraktas som ett tillfälligt bygglov. De bör också inkomma med krav på inhibition i samband med sitt överklagande. Om Förvaltningsrätten godkänner yrkandet på inhibition för kommunen inte börja med några markarbeten eller liknande förrän bygglovet vunnit laga kraft.


Nu inväntar vi de första överklaganden från boende i Påryd.

 

 

 

Av Thoralf Alfsson - 20 september 2016 11:37

Jag har idag fått en debatt artikel publicerad i Barometern angående placering av ny simhall och friskvårdsanläggning i Kalmar.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards