thoralf

Alla inlägg den 10 september 2016

Av Thoralf Alfsson - 10 september 2016 01:30

 


I fredagens Barometern fanns en stor artikel om att ett ”ungdomsgäng” hotat andra ungdomar till livet i Ljungbyholm. Men av Barometerns artikel var det väldigt svårt att få några begrepp om vad det handlade om. En förälder såg dock så allvarligt på det inträffade att han kallade föräldrarna i Ljungbyholm till ett stormöte under fredagskvällen.  


I artikeln säger polisen Håkan Roupé som är gruppchef för områdespolisen i Kalmar bland annat följande.


”När det gäller förundersökningen kan jag inte gå in på den med dem heller. Där kommer vara några föräldrar som är målsägande till de drabbade och jag kan inte hindra vad de diskuterar med varandra, säger han.”

 

”Jag kan inte hindra vad de diskuterar med varandra”. Ett minst sagt märkligt uttalande. Det här fick mig att bestämma mig för att besöka föräldrarnas stormöte i Ljungbyholm. När Barometern dessutom också kallar det för ungdomsgäng ringer varningsklockorna.


Ca 50-60 föräldrar hade kommit till mötet och vissa föräldrar var väldigt upprörda över det som inträffat. Jag lyssnade enbart på deras berättelser och vad de ville åstadkomma med mötet. Polisen Håkan Roupé var också närvarande men också journalister från Barometern och Östra Småland.


När jag inatt läser deras artiklar från stormötet blir jag minst sagt förbannad över hur de förminskar föräldrarnas oro och de ”incidenter” som inträffat. Jag blir minst sagt upprörd över detta mörkande och det hyckleri som råder inom media och uppenbarligen även inom polisen.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/stormote-efter-hot-och-oro-i-ljungbyholm/

http://www.barometern.se/kalmar/nattvandring-planeras-efter-dodshot/


En person som är placerad på ett HVB-hem i Bottorp, sannolikt av socialtjänsten i Malmö då personen enligt flera föräldrar skall komma från Rosengård, har satt en kniv mot strupen på flera ungdomar och hotat döda dem i Ljungbyholm vid minst två tillfällen på skolområdet. Han skall dessutom framfört hot via mobilen mot flera ungdomar och föräldrar. Han har dessutom inte varit ensam utan haft flera ”utlänningar” med sig enligt föräldrar.

 

Jag är dock förvånad över att föräldrarna var nöjda med polisens agerande och svar under mötet.


”Jag tycker den har tagit för stora proportioner, utan att för den sakens skull vilja marginalisera den, säger Roupé, som inte kunde berätta något från förundersökningen.”

 

Tänk att det gått så långt som att polisen tycker att det fått för stora proportioner när en kriminell person från Rosengård sätter kniven till halsen och hotar döda en kille för att han sagt att han tycker att personen inte skall cykla över kyrkogården. Dessutom att föräldrarna då blir upprörda och oroliga.


Polisen vägrar sedan också att berätta för föräldrarna om killen fortfarande finns kvar på HVB-hemmet i närområdet eller om han blivit omhändertagen på något sätt. På grund av polisens förundersökningssekretess och socialtjänsten sekretess fick föräldrarna inget besked. Oron kvarstår med andra ord även om polisen lovade att de skulle ta hand om saken.


Hade det varit mitt barn det handlat om hade jag inte varit nöjd med de svar som polisen gav. Jag hade protesterat minst sagt högljutt. Och dessutom ställt krav!


Sedan noterade jag också att vare sig rektorn eller några ansvariga från skolan fanns på plats. Ej heller några politiker från 7-klövern!


Jag blir så förbannat trött på mörkandet i media och det hyckleri som råder kring händelser där invandrarkillar står för allvarliga brott.  


Rättelse

Enligt uppgift var inte Barometern närvarande utan endast Östra Småland. Barometern har ringt upp föräldrar och polisen efter mötet med olika reaktioner från föräldrar.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards