thoralf

Alla inlägg den 11 augusti 2016

Av Thoralf Alfsson - 11 augusti 2016 22:40

Expressen gör idag ett försök att hänga ut mig i en artikel idag men som många skriver lyckas det väldigt dåligt men Oj, vilken debatt det skapade och vilka arga kommentarer det blev både här och där. Av kommentarerna att döma har många inte ens förstått att inom islam är det bara kvinnor som döljer sitt hår och i många fall hela sin kropp. Alla korkade exempel som lagts upp på sociala medier tyder på en djup okunskap.


Det som jag personligen tycker är lite spännande är att vare sig HM eller Therese Alshammar vill uttala sig enligt Expressen. Det hade ju annars varit väldigt enkelt för dem att säga att det är en huvklänning. Men så enkelt var det uppenbarligen inte!


En annan sak är Expressens bildbyte i lördagens artikel. Jag skrev redan i mitt blogginlägg på lördagen följande.


”Expressen har tagit bort slöjbilden och satt in en annan bild!”

 

Varför tog Expressen bort den inringade bilden i en redan publicerad artikel och ersatte den med en annan bild där huvudplagget inte kunde ses?


 


Jag ställde följande frågor till Expressens journalist Andreas Häggströmi ett svarsmejl.


”Sedan har jag två frågor till Expressen som jag förutsätter att jag får ett svar på. På morgonen hade Expressen en bild på webbsidan på Alshammar där “luvan” syntes väldigt tydligt men under lördagsmorgonen/förmiddag byttes den bilden ut mot en annan bild på Alshammar där luvan mer eller mindre inte syntes. Varför byttes bilden ut? Hade tidningen fått reaktioner på bilden?”


Jag fick följande svar.


 


Bara en simpel reporter. Jag svarade då enligt nedanstående.


   


Jag har givetvis inte fått något mer svar från Andreas Häggström eller någon redaktör på Expressen.

 

Svaret på Expressens bildbyte är att de ville inte visa Alshammars huvudbonad på grund av att Expressens sannolikt också fått många reaktioner via mejl och sociala medier.

Av Thoralf Alfsson - 11 augusti 2016 00:17

I måndags skrev Barometern om den dramatiska ökningen av arbetslösheten bland utrikes födda i Nybro. Jag har under flera år bevakat just dessa siffror för Kalmar kommun och andra kommuner i Kalmar län. Därför blev jag inte det minsta förvånad över dessa alarmerande siffror.


Jag har ställt en fråga till Arbetsförmedlingen om varför man inte redovisar arbetslösheten bland inrikes födda när man mot förmodan ändå redovisar arbetslösheten bland utrikes födda. Jag har inte fått något svar från Arbetsförmedlingen. Det borde inte vara så svårt att svara på frågan.


För den som är lite matematisk kunnig går det givetvis att räkna fram arbetslösheten bland inrikes födda när man redovisar totala arbetslösheten samt arbetslöshet bland utrikes födda. Men det borde vara väldigt enkelt för arbetsförmedlingen att även redovisa dessa siffror i sin månadsstatistik.


Men det känns ändå som att Arbetsförmedlingen just nu mörkar den låga arbetslösheten bland inrikes födda.

 

Jag har räknat ut siffrorna för arbetslösheten bland inrikes födda samtliga kommuner i Kalmar län och lagt in dem i ett diagram tillsammans med samma siffror för utrikes födda. Jag tror diagrammet talar sitt eget språk och var och en får tolka det efter egen förmåga.

Vissa tror att detta är framtiden, andra tror på stora ekonomiska utmaningar för kommunerna de kommande åren. Min uppfattning är dock glasklar!


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards