thoralf

Direktlänk till inlägg 12 juli 2016

TYSTNADSKULTUREN

Av Thoralf Alfsson - 12 juli 2016 00:14

Lyssnade idag på sommarprataren Anders Kompass och hur han blev utsatt av själva FN-ledning för att han rapporterat om en sexuella övergrep mot barn utförda av FN-anställda. Vilket trauma det måste varit för Anders Kompass och hans familj. Han fick efter ganska lång tid upprättelse genom en oberoende utredning men någon ursäkt har han aldrig fått från FN-ledningen.


Han berättade om den så kallade tystnadskulturen som råder inom FN. Allt som kan skada den egna organisationen tystas ned och göms undan. Det är inte utan än att jag börjar fundera på om det inte varit samma tystnadskultur som härskat på Länsstyrelsen i Kalmar. Var landshövdingens makt så stor? Man får inte glömma att sju kvinnliga chefer lämnat länsstyrelsen på ena eller andra sättet sedan Stefan Carlsson tillträde som landshövding. Var det så att alla som inte höll med landshövdingen och drev en egen linje åkte ut från länsstyrelsen och då framförallt kvinnor! Var det så att ingen vågade gå emot landshövdingen ens när det gäller dessa telefonsexsamtal? Risken att förlora ett välbetalt jobb innebar att man höll munnen och accepterade alla fel som begicks av landshövdingen.


Idag gjorde jag en sammanfattning av alla artiklar som skrivits med anledning telefonsexsamtalen i media. Det är slående hur Barometern konstant utelämnat mitt namn i sina artiklar och att det var jag som först begärde ut fakturorna med telefonsexsamtalen. Så många artiklar men ändå …….


Finns det bara en enda hederlig journalist på de lokala nyhetsredaktionerna? Jag tror de flesta vet vem jag syftar på!


Jag hittade också en artikel från Dagens Vimmerby som var intressant. Webbtidningen hade nämligen kontaktat offentlighetsexperten Nils Funcke.


”Länsstyrelsen har sekretessbelagt vad landshövdingen köpt med residensets telefon. Samtidigt bekräftar den tillförordnade landshövdingen Malin Almqvist för P4 Kalmar att det rör sig om telefonsexköp. – Det hela framstår som bisarrt, säger offentlighetsexperten Nils Funcke.”

 

”– Att den nuvarande högsta ledningen har bekräftat det, men att man vägrar att lämna ut en omaskad version gör att det framstår som än mer bisarrt. Det är minst sagt inkonsekvent. Den ställföreträdande landshövdingen har ju gjort den bedömningen att det kan lämnas ut och då bör även övriga delar av myndigheten acceptera hennes ställningstagande. Sekretessen är ju bruten om hon har bekräftat det, säger Nils Funcke till Dagens Vimmerby.”

 

”Offentlighetsexperten Nils Funcke tror att Kammarrätten skulle underkänna sekretessbeslutet. 

– Ytterst sannolikt skulle Kammarrätten underkänna det, framför allt i och med att den ställföreträdande landshövdingen bekräftat det. Det verkar som att de har bekymmer och den ställföreträdande landshövdingen borde gripa in och häva sekretessen. ”

 

Jag har idag mejlat den tillförordnade landshövdingen Malin Almqvist med anledning av vad Nils Funcke säger i artikeln och återigen begärt ut fakturorna. Fick följande svar.


 


Nåväl, det kommer ju för eller senare. Allting kommer fram bara man gräver tillräckligt länge!


PS

Det tråkiga är att tystnadskulturen verkar finnas kvar hos de anställda på länsstyrelsen i Kalmar. Det är minst sagt mycket olustigt!

 
 
Ingen bild

Cosmik Debris

12 juli 2016 02:07

Är det bekräftat att det rör sig om "myslinjen"?

Om inte kan det vara orsaken till trögheten. Tänker att landshövdingens sexpreferenser "kanske" inte tål moraliskt dagsljus.

 
Ingen bild

X

12 juli 2016 06:41

FN...
Sosseriet i Sverige...
Massinvandringen...
Samma korrupta individer överallt.
Medborgarna sover vidare.

 
Ingen bild

Joho

12 juli 2016 08:41

Tystnadskulturen verkar ju råda också gällande massinvandringen och dess följder.

 
Ingen bild

GBM

12 juli 2016 08:42

Tror inte att du kan förvänta dej något erkännande från Barometern Thoralf. Finns nog ingen tidning i Sverige som är värre på att mörka. Blank, Hultman och Andersson tre stora SD-hatare på journalistsidan lägg till en lika hatisk chefredaktör och man förstår deras agenda. Blir intressant att se deras upplagesiffror så småningom, alla man talar med är inte speciellt förtjusta i tidningen, det är väl sporten som håller dem uppe.

Thoralf Alfsson

12 juli 2016 10:13

För att inte tala om ledarsidan med Braw och Tunström.

 
Ingen bild

Eric H

12 juli 2016 09:00

Kompass och FN.. ja FN kallas ju inte helt utan orsak för "diktatorernas fackförening". Demokratier av olika slag är ju i FN en minoritet.

Vad Du tar upp här är säkert relevant inom flera områden i Sverige.
Jag tror att vi länge har trott eller snarare inbillat oss att "korruption" är något som enbart finns i outvecklade länder.
Minns hur det gick med undersökningen i Göteborg och "göteborgasandan", en mut/vänskapkorruptionkultur utan like. Nån enstaka underhuggare blev till slut dömd och alla sannolikt ansvariga friade. Ingen som vågade tala ut?
I de mer civiliserade länder (hör verkligen Sverige dit numera?) finns det en anna oändligt mycket mer komplicerad och svårutredd typ av korruption, "vänskapskorruptionen" och dess närmaste granne nepotismen.
Just idag, tänk Riksrevisionen! Mycket allvarligt fall.
Inom vänskapskorruptionen är problemet att BÅDA parter tjänar på den, dvs tystnad råder, ingen vill tala. Vi hittar där också "rädslekorruptionen", även den svår att utreda.
Man är helt enkelt rädd om sitt jobb om man hyser "fel åsikter".
Denna typ borde dock till stor del avhjälpas med starkare stöd i lagen för visselblåsare.
Är inte så bekant med just Kalmar, men jag har bott i några mindre städer och fått höra "ett och annat" om vad som utspelas bakom medborgarnas rygg. Om bara en tiondel vore sant..

 
Ingen bild

Onkel Sven

12 juli 2016 09:01

Utanför ämnet : Reno Norden AB har tagit över sophämtningen här i "mitt " område , nu är det arabiska killar som kör , han som körde förut en svensk kille var erbjuden jobb hos det nya företaget men avböjde med motiveringen att han inte ville jobba mer till mindre betalning men det passar tydligen att ge invandrare jobb mot mindre lön ! Genomruttet är bara förnamnet !

 
Ingen bild

Hacke

12 juli 2016 09:33

Minst sagt märkligt beteende. Det förefaller som det finns fler hundar begravda här. Jag trodde för övrigt att samtalslistor från tjänstetelefon ingick i offentlighetsprincipen i de här sammanhangen.

OT. Problemen på din blogg består dessvärre också när inte några videor drar igång. Den låser sig ständigt och man blir ”utkastad”. Och jag kan exempelvis aldrig numera skriva in text direkt i kommentarsrutan utan tvingas skriva dem i Word och sedan klistra in. Det är inte utan att man misstänker någon form av sabotage då problemen uppstått i samband med ditt stora avslöjande

Thoralf Alfsson

12 juli 2016 10:16

Vilken webbläsare använder du?

 
Ingen bild

Christer

12 juli 2016 10:11

Det är mycken skit som kommer upp till ytan i Sverige dessa dagar. Blir intressant att se hur Kammarrätten kommer att hantera ärendet.
Sen fick Riksrevisionen stå med rumpan bar, kommer att utredas för korruption! För etablissemanget som just jublat över sin plats i FN:s säkerhetsråd är detta inte mer än rätt åt dom. Ju mer skit som väller fram, desto klarare framstår också hyckleriet.
Den hederliga journalisten i lokalpressen tror jag är U.C

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

12 juli 2016 10:29

Jag får känslan att man okynnes sekretessbelägger?

Antagligen för att försöka mörka det hela helt och hållet, alternativt göra skadekontroll genom att förhala det för sina meningsmotståndare och sen låta meningsfränder rapportera först med friserade mer tillrättalagda tycka-synd-om varianter?

Kan det vara brottsligt eller tjänstefel att sekretessbelägga dessa uppgifter om det är uppenbart att ingen anledning fanns förutom att dölja sina egna oegentligheter?

 
Ingen bild

Hacke

12 juli 2016 10:46

Thoralf.
Jag har Explorer 11. Har inga problem med övrigt surfande/bloggar. Har heller aldrig haft det med din sida tidigare. Vad jag förstår är det andra som har problem med andra sökmotorer också varför jag inte vill byta i nuläget. Det är ju f ö tråkigt om sidan inte fungerar med alla sökmotorer med tanke på bortfallet på din blogg, särskilt som den torde fått ett rejält uppsving efter senaste avslöjandet. Själv är jag, liksom andra i kommentarsfältet, villig att sponsra om det kostar dig att få ordning på det.

 
Ingen bild

JohanIII

12 juli 2016 11:24

<a href="http://www.accentmagasin.se/forebyggande/annica-tribergs-karleksfulla-uppvaxt-pa-behandlingshemmet/">Annica Tribergs kärleksfulla uppväxt på behandlingshemmet</a> – i sammanhanget intressant om förra kommunikationschefen (som avgick vid midsommar)? En fin historia också.

 
Ingen bild

Tony

12 juli 2016 11:37

En mycket viktig sak för att förbättra Sverige är
att återinföra Tjänstemannaansvaret igen, det är
inte rimligt höga herrar och damer kommer undan
ansvar för att dom är politiskt tillsatta, för dom
vet om att dom kan ta ut svängarna när dom tillsatts
av kompisar i egna partiet, det är självklart att höga
poster ska innehas av kompetenta personer, så fungerar
det i företag, håller man inte måttet där åker man ut!

 
Ingen bild

X

12 juli 2016 11:51

@ Onkel Sven.
Det är väl det som är uträkningen med den påtvingade massinvandringen.
Att tränga undan svenskar.
Men 87% vill ju ha det så.

 
Ingen bild

pg

12 juli 2016 13:12

Sanna Sverigevänner!

Dags för en insamling så Thoralf inte behöver en blogg med reklam!
Hur många är vi som följer Thoralf?

En hundring per följare, så att Thoralf får en bättre blogg och det utan reklam?

Samt en hundring per läsare till SD!

Någon som hänger på?

 
Ingen bild

SM811

12 juli 2016 13:41

@Hacke
Jag har Explorer 11. Fungerar.

 
Ingen bild

pg

12 juli 2016 15:08

Religionen!
Enbart i Sverige utgår dessa slantar!Varför alla dessa bidrag?

Totalt 53.811.620 16.784.946 1.825.148 Säkerhetsutbildning 199.661

http://www.sst.a.se/bidrag/utbetaladebidrag/utbetaldastatsbidrag2015sid1.4.19f3f9d81531f2e7b326417b.html

 
Ingen bild

pg

12 juli 2016 15:13

http://www.svd.se/behover-diskutera-kostnader-for-almedalen

Riksdagen har sommarstängt varför skall då skattemedel bekosta denna
semester?

http://www.svd.se/behover-diskutera-kostnader-for-almedalen

 
Ingen bild

Friholt

12 juli 2016 15:21

@pg 13,12. Ja, jag skulle gärna ställa upp, men jag läser ett femtontal bloggar och sajter som jag gillar. Mer eller mindre samtliga ropar efter ekonomisk hjälp. Det är inte mycket att säga om det, för de här personerna, vars idealism driver dem att utan ersättning ens för egna utlägg, formulera sig i alster som vi (mer eller mindre likasinnade) får ta del av.
Men till vem ska jag skicka månadspengen? Jag skickar redan till två bloggare/sajter. Det Thoralf skriver högaktar jag, men jag är villrådig för att "månadspengen" kan dra iväg.
Behöver alternativa medier ett "presstöd" från en slags gemensam fond som vi, ständiga läsare av dessa medier, skickar bidrag till? Fast hur ska medlen fördelas? Jag erkänner gärna att det verkar omöjligt och mina funderingar ursäktas väl endast genom att erkänna att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, men jag skulle gärna vilja slippa stå kvar på ruta ett.

 
Ingen bild

pg

12 juli 2016 16:13

Nu har allt gått för långt i allt vad hyckleri betyder!

När man trodde att botten var nådd då det gäller hyckleri och politiskt korrekthet så kom en lägre nivå till. Den historiskt sett sämsta klåpare och ut i fingerspetsarna agendapolitisk drivande i sitt agerande som suttit på posten rikspolischef är Dan Eliasson – som nu får ett pris för sitt ledarskap, ett ord som den dömda rikspolischefen inte ens kan stava till. Man baxnar av denna nyhet.


http://www.exponerat.net/rikspolischef-dan-eliasson-tilldelades-internationellt-ledarskapspris/

 
Ingen bild

X

12 juli 2016 16:25

Så här säger 87% av de svenska väljarna till sina folkvalda representanter:
- Vi fick ärva världens bästa land av våra förfäder. Vi vill nu att ni gör ert yttersta för att att förstöra det.
Och deras folkvalda svarar:
- Lita på oss!!!

 
Ingen bild

Onkel Sven

12 juli 2016 17:04

Till "X " jag tillhör de 13 procenten som inte vill ha et så !
Med vänlig hälsning Onkel Sven .

 
Ingen bild

Maja Dacke

12 juli 2016 18:36

Bara kompletterande rapport ang morrande och fläktoljud:

Allt är fortfarande tyst och stilla på bloggen för min del. Jag kör Google Chrome med Windows 7 i botten och har Adblock som tagit bort 13 annonser. Men som skrivet: det blev tyst INNAN jag slog på Adblock.

Ett annat problem: Windows har lagt en 'pryl' på mitt startfält och öppmar en sida ibland att jag ska välja Windows 10 - vilket jag inte vill. Nu läser jag att denna uppgradering är gratis t o m 29 juni ... hahaha, 29 juni ...

Mitt problem - om någon vänligen kan upplysa hur man gör - är att jag inte vet hur man blir av med hela 'historian'/'prylen'. Jag har letat och letat men hittar inte var den ligger. Kan någon ..?

 
Ingen bild

crille

12 juli 2016 18:43

Om detta är sant så är det absurt.
http://www.friatider.se/fick-vittna-ikl-dd-helt-ckande-sl-ja

Såg en sån köra bil faktiskt. Helt otroligt

 
Ingen bild

X

12 juli 2016 18:45

@ Onkel Sven.
Det framgick tydligt :-)

Sverigevänliga hälsningar!

 
Ingen bild

Jan Eriksson

12 juli 2016 20:12

->Maja Dacke.
Om Windows 10 kan jag skriva väldigt mycket, men det gör jag inte. Jag bara råder dig att stå emot så länge du kan. Det är omöjligt så länge du är ansluten till internet. Microsoft tar sig friheten att till sist skicka på dig 10:an, även om du inte vill ha det.
Trots ihärdiga avståndstaganden så var det likt förbannat installerat hos mig då datorn stod på under natten. Jag hade tur. Det fanns en ångraknapp så jag kunde få tillbaka Windows 7. Andra har inte haft samma tur. Missat knappen, eller väntat för länge?
Det jag gjorde för mig, var att stänga av funktionen "automatiska uppdateringar". Det håller Windows 10 borta. På en annan dator har jag stängt av nätverkskorten; det fasta och det trådlösa. Behöver jag gå ut på internet så kopplar jag på ett av dem, och när jag är klar så kopplar jag bort kortet igen. Detta sköter man i "Enhetshanteraren".

 
Ingen bild

Helene

12 juli 2016 20:15

I stället för att lyssna på SR:s Sommar, lyssna på Ingrid & Conrads alternativ. Idag "Julia Caesar" och häromdagen Roger Sahström där han tackar Thoralf och hans vänner för ha väckt upp honom ur hans PK-koma. Rekommenderas!

 
Ingen bild

Jan Eriksson

12 juli 2016 20:29

Eliasson får pris.
Den som stängde av Kompass för att "läckt" fick stora jämställdhetspriset av någon svensk organisation. Minns inte detaljerna.'
Någon artist, Zara?, onanerar på scen framför publiken för att hon hatar vita män.

Slutsats: Jeppe på berget var en klok man, som visste vad man skulle göra.


 
Ingen bild

Helene

12 juli 2016 20:29

Jag tipsade tidigare om Ingrid & Conrads alternativa Sommarpratare med bland annat dagens pratare "Julia Caesar" men glömde lägga ut adressen, så här kommer den:

http://ingridochconrad.se/

 
Ingen bild

Jan Eriksson

12 juli 2016 20:31

-> Maja Dacke.
Skriv in "stoppa windows 10" i google så får du länkar som kan hjälpa dig.

 
Ingen bild

Tony

12 juli 2016 20:47

Har lyssnat till alla Ingrid & Conrads alternativa
sommarprogram, idag med den eminenta Julia caesar
alla 7 program har varit jättebra med bra musik och
kommentarer om tillståndet i Sverige, så nu väntar jag
och många med mig att även Thoralf får göra sin röst
hörd där? Det skulle säkert likt Roger Sahlström
bli fler som varit PK, som skulle krypa till korset och
erkänna att dom haft fel? Det var starkt gjort av honom!

 
Ingen bild

Chrille

12 juli 2016 20:55

@Maja Dacke 18:36

Möjligen kan detta vara till någon hjälp.
Själv lyckades jag bli av med den enerverande popupfönstret om att uppgradera till Windows 10 genom att följa dessa instruktioner;

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.660007/slipp-uppdatera-till-windows-10?queryText=Windows 10

@ Thoralf

Det går inte längre att komma åt din blogg med webbl. Chrome.

 
Ingen bild

Suzie

12 juli 2016 21:11

Tror inte mina ögon och öron! Är detta brittisk humor när den är som bisarrast?
"Tafsarmbanden",sympatier för ett bluffbarns mord på en ung kvinnlig anställd på ett hvb hem,Eliasson som förstört så mycket inom migverket,försäkringskassan och nu poliskåren och som säger att den röda tråden i hans liv är tiden i punkbandet som sjöng låten knulla i Bangkok har fått ett pris.Vad jag kan tänka mig skulle priset kunna vara för att Eliasson under sin tid som Gd över migverket såg till att öppna Sveriges gränser på vid gavel och beordrade migverkets personal att släppa in värsta grövsta kriminella avskummet,soldater, plus bidragsmigranter,ekonomiska migranter mfl icke skyddsbehövande människor från Mena. Här behövs gräva minsann!

Swedish Police Commissioner Receives Cambridge sir Robert Peel Medal for Evidence-Based Policing

https://www.youtube.com/watch?v=ZCq06Q90RB8

 
Ingen bild

crille

12 juli 2016 21:13

Har inga problem på varken dator, surfplatta elle mobil. Använder firefox på allt.

 
Ingen bild

Sanningen?

12 juli 2016 21:26

@Chrille, det går alldeles utmärkt. Du måste ha något på din dator som ställer till det. Något tillägg som spökar? Starta i ren konfiguration och se vad som händer.Ctrl-skift-N

 
Ingen bild

X

12 juli 2016 22:12

Till er som har diverse datorproblem.

Jag kör Ubuntu (Linux). Där fungerar bloggen utmärkt med både Chromium och Firefox. Och då har jag dessutom VPN-tunnel :-)

 
Ingen bild

Rune

12 juli 2016 23:02

Jamen, jag kör ju just nu Chrome på frugans dator utan problem.

 
Ingen bild

Fredde

13 juli 2016 09:53

Thoralf: Jag har skrivit insändare till Ölandsbladet, Östran och Barometern om Radio Kalmars pinsamma uppgifter om att de var först på bollen om landshövdingens förehavanden.
Håll koll om de kommer in.

Så trög din sida blivit,tog 20 min att skriva detta. (Edge)

 
Ingen bild

Maja Dacke

13 juli 2016 11:01

Tack, Jan Eriksson och Chrille, för tipsen!
Jag är inte så slängt i datorspråk o d men ska försöka.
Jag gick till pcföralla och laddade via dem ner 'något' - GWX_control_panel - men ska läsa ordentligt deras instruktioner för att gå vidare. Måste vara observant för att inte W10 ska ta sig friheter förstås.
Har W10 gjort så här på alla W7/8-datorer? Eller bara vissa?

 
Ingen bild

pg

13 juli 2016 12:45

test

 
Ingen bild

Lena

13 juli 2016 14:51

Alla som skrivit något om att undvika Windows 10, jag undrar varför? Visserligen gillar jag inte att bli tvingad till något, vilket jag i princip blev med W10. Förstår att det har något med att de får mer kontroll vart man är inne någonstans.
Men jag tänker som så att: låt dem få veta det då, vad tänker de göra åt det? Ska de slå ihjäl mig. Bara det att de vill ha mer kontroll om människor visar att det är hysteri. Det är sjukdom och något år är det dags att skrota denna pc ändå, vad kan de då göra?

Annat ämne: Läste något kul på en blogg angående rikspolischefens "fina" pris. Jag skrattade rakt ut, vilka skojare som fått priset förut. Rikspolischefen är nu i riktigt "fint" sällskap.

https//peterharold.wordpress.com/2016/07/12/darfor-ar-rikspolischef-dan-eliasson-den-perfekte-mottagaren-av-robert-peel-medaljen/

 
Ingen bild

pg

13 juli 2016 18:23

Windows 10!

Med hjälp av

http://www.classicshell.net/

Så slipper man nya startknappen och kan välja startknapp!

 
Ingen bild

Chrille

13 juli 2016 19:03

@ Lena 14:51

En stor invändning jag har med Windows 10 är att man inte kan välja själv om uppdateringar i Windows Update. Dom installeras vare sig man vill eller ej. Man har helt enkelt tagit bort valmöjligheten.

(Kan likna Microsofts beteende liknande den med den påtvingande massinvandringen - som man inte har något att säga till om och aldrig har haft).

Det finns dom som har varit mitt uppe i viktigt arbete där datorn helt plötsligt har startat om då uppdateringar installerats för att konfigueras.
Ja och så var det arbetet borta.

 
Ingen bild

Mia K

14 juli 2016 17:52

Hej Toralf! Jag har noterat att Jan och Dan har samma efternamn, Eliasson! Kan de månne vara släkt? Sverige präglas ju av nepotism idag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards