thoralf

Alla inlägg den 12 juli 2016

Av Thoralf Alfsson - 12 juli 2016 23:17

Jag har lyssnat på alla talen från Almedalen, utom Jonas Sjöstedt. Under Ebba Busch Thor och Jimmie Åkessons tal var jag på plats i Almedalen. Jimmie Åkessons tal var nog hans bästa i Almedalen.


Jag tänkte dock kommentera några av de andra talen som jag reagerade på. I och för sig reagerade jag på väldigt mycket i de andra partiledarnas tal, inte minst deras 180-graders sväng i invandringspolitiken och det hyckleri som följer i dess spår.


Först tänkte jag citera klimatalarmisten Annie Lööf.

 

”Också bokstavligen har världen feber. Temperaturen stiger. Klimatförändringarna fortsätter. Torkan breder ut sig.

 

Vi spelar ett spel med planeten som insats.
Om vi inte lyckas hejda klimatförändringarna kommer världen se annorlunda ut.

 

Grönland kommer förloras. Slukas av havet när vattenytan stiger.
Korallreven utraderas. Arktis sommaristäcke vara ett minne blott.

 

Här hemma kommer det råda dricksvattenbrist, särskilt i södra Sverige.”

 

Dessa rader visar på hur verklighetsfrånvända dessa klimatalarmister i själva verket är. Till och med en partiledare från ett riksdagsparti.


”Grönland kommer förloras. Slukas av havet när vattenytan stiger.”

 

Annie Lööf vet inte vad hon pratar om. Annie Lööf och Centerpartiet anser uppenbarligen att havsnivån kommer stiga 3 700 meter! Det går inte tolka på något annat sätt om nu havet skall sluka Grönlands högsta berg Gunnbjörn. Berget Gunnbjörn är nämligen 3 694 meter högt enligt Wikipedia.


Hur många har sett några pk-kändisar eller pk-media raljera över Annie Lööf på grund av detta uttalande i hennes Almedalstal? Nej, ingen förmodar jag!


Istället har vi sett mängder av artiklar och twitter om den bild på brinnande bilar som SD använt i sitt material och som uppenbarligen kommit från Indien. Men nu är det ju inte en enskild bild som diskuteras utan fenomenet bilbränder. Här kommer en bild från brända bilar i Kalmar.


 


Anna Kinberg Batra hade ju också ett märkligt tal och jag undrade i mitt stilla sinne om hon själv förstod vad hon uttryckte. Jag tycker det var pinsamt för hennes del. Här kommer några citat från hennes tal och jag tror ni förstår vad jag syftar på.


”En som däremot saknar plan – det är Stefan Löfven. Men han är glad ändå. Ganska nöjd, faktiskt. Lite som tjuren Ferdinand. Ni vet den här ganska snälla figuren som sitter och luktar på blommorna medan andra tar hand om honom, och som gör allt för att undvika att ge sig in i striden.”

 

”Vi modera­ter ska vara den naturliga regeringsbildaren.”

 

”Vi söker inte re­geringsmakten bara för att ha den, utan för att leda Sverige framåt i en tid som ställer nya frågor.”

 

”Sverige behöver en ny regering, en ny alliansre­gering, och den vill jag leda.”

 

”Vi är, och ska vara, redo att ta ansvar i regeringsställning, men vi sitter inte stilla och väntar på valet – tvärtom.”


Vilket hyckleri av Anna Kinberg Batra! ”Vi sitter inte stilla och väntar på valet – tvärtom” Det var väl den största lögnen som Anna Kinberg Batra levererade i Almedalen. Har ni sett några politiska journalister eller ledarskribenter kommentera och raljera över detta i media. Nej, ingen förmodar jag.


Nu åker Anna Kinberg Batra tillbaka till Stockholm och riksdagen. Under de kommande två åren kommer hon göra allt för att slippa att leda en ny regering.


Hycklare och förbannad lögnare!

Av Thoralf Alfsson - 12 juli 2016 00:14

Lyssnade idag på sommarprataren Anders Kompass och hur han blev utsatt av själva FN-ledning för att han rapporterat om en sexuella övergrep mot barn utförda av FN-anställda. Vilket trauma det måste varit för Anders Kompass och hans familj. Han fick efter ganska lång tid upprättelse genom en oberoende utredning men någon ursäkt har han aldrig fått från FN-ledningen.


Han berättade om den så kallade tystnadskulturen som råder inom FN. Allt som kan skada den egna organisationen tystas ned och göms undan. Det är inte utan än att jag börjar fundera på om det inte varit samma tystnadskultur som härskat på Länsstyrelsen i Kalmar. Var landshövdingens makt så stor? Man får inte glömma att sju kvinnliga chefer lämnat länsstyrelsen på ena eller andra sättet sedan Stefan Carlsson tillträde som landshövding. Var det så att alla som inte höll med landshövdingen och drev en egen linje åkte ut från länsstyrelsen och då framförallt kvinnor! Var det så att ingen vågade gå emot landshövdingen ens när det gäller dessa telefonsexsamtal? Risken att förlora ett välbetalt jobb innebar att man höll munnen och accepterade alla fel som begicks av landshövdingen.


Idag gjorde jag en sammanfattning av alla artiklar som skrivits med anledning telefonsexsamtalen i media. Det är slående hur Barometern konstant utelämnat mitt namn i sina artiklar och att det var jag som först begärde ut fakturorna med telefonsexsamtalen. Så många artiklar men ändå …….


Finns det bara en enda hederlig journalist på de lokala nyhetsredaktionerna? Jag tror de flesta vet vem jag syftar på!


Jag hittade också en artikel från Dagens Vimmerby som var intressant. Webbtidningen hade nämligen kontaktat offentlighetsexperten Nils Funcke.


”Länsstyrelsen har sekretessbelagt vad landshövdingen köpt med residensets telefon. Samtidigt bekräftar den tillförordnade landshövdingen Malin Almqvist för P4 Kalmar att det rör sig om telefonsexköp. – Det hela framstår som bisarrt, säger offentlighetsexperten Nils Funcke.”

 

”– Att den nuvarande högsta ledningen har bekräftat det, men att man vägrar att lämna ut en omaskad version gör att det framstår som än mer bisarrt. Det är minst sagt inkonsekvent. Den ställföreträdande landshövdingen har ju gjort den bedömningen att det kan lämnas ut och då bör även övriga delar av myndigheten acceptera hennes ställningstagande. Sekretessen är ju bruten om hon har bekräftat det, säger Nils Funcke till Dagens Vimmerby.”

 

”Offentlighetsexperten Nils Funcke tror att Kammarrätten skulle underkänna sekretessbeslutet. 

– Ytterst sannolikt skulle Kammarrätten underkänna det, framför allt i och med att den ställföreträdande landshövdingen bekräftat det. Det verkar som att de har bekymmer och den ställföreträdande landshövdingen borde gripa in och häva sekretessen. ”

 

Jag har idag mejlat den tillförordnade landshövdingen Malin Almqvist med anledning av vad Nils Funcke säger i artikeln och återigen begärt ut fakturorna. Fick följande svar.


 


Nåväl, det kommer ju för eller senare. Allting kommer fram bara man gräver tillräckligt länge!


PS

Det tråkiga är att tystnadskulturen verkar finnas kvar hos de anställda på länsstyrelsen i Kalmar. Det är minst sagt mycket olustigt!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards