thoralf

Direktlänk till inlägg 9 juli 2016

NÅGRA BILDER FRÅN ALMEDALEN

Av Thoralf Alfsson - 9 juli 2016 22:49

 

Kruttornet i bakgrunden av en SD-flagga.


 

Expressens David Baas ville inte vara med på bild. När han fick syn på mig och min kamera vända han  och när han fick syn på mig vid Expressens scen bytte han raskt plats så att han satt med ryggen mot mig. Men som ni kan se fick jag en bild innan han hann flytta sig ;-)


Har träffat flera journalister på riksplanet under veckan. Det som förvånar mig lite är att jag tycks vara känd och respekterad av flera om jag utgår från de reaktioner jag fått. 


På det lokala planet finns det bara en enda journalist som jag verkligen respekterar och som jag anser gör ett riktigt bra och objektivt jobb.


 

Debattera och respektera är väl kanske inte svensk medias starka sida.


 

Tidningsdöden. Vilken tidning är det dags för nästa gång?


 

Växjös moderata kommunalråd Bo Frank gjorde tummen upp när jag plåtade. Undrar om det var för att jag sänkte landshövding Stefan Carlsson. Jag undrar verkligen?


 

Ebba Busch Thor och Kristdemokraterna har plötsligt blivit nationalister. Är det allvarligt menat eller bara ett uttryck för opinionspanik?


 

Dan Eliassons poliser tar det med ro och lyssnar på SD ;-) Till skillnadmot rikspolischefen Dan Eliasson.



 
 
Ingen bild

X

9 juli 2016 23:23

Noterar att kommunisterna på SVT är upprörda över att Almedalen var en förhållandevis sverigevänlig tillställning.
Det glädjer mig.
En missnöjd PK-journalist gör Mr X glad.

 
Ingen bild

Rune

9 juli 2016 23:27

Kruttornet lär vara Visbys äldsta byggnad? Och denna äldsta byggnad tillsammans med Sveriges yngsta partiflagga.
Med Sverige i tiden.

 
Ingen bild

stig

10 juli 2016 04:07

Ja de här bilderna är ju inte tagna i Indien som SDs brinnande bilb ild!

Thoralf Alfsson

10 juli 2016 07:33

Vill du se brunna bilar från Kalmars Rosengård?

 
Ingen bild

X

10 juli 2016 06:43

Mycket skjutningar runt om i det mångkulturella,"spännande", Sverige nu.
Skönt att inte tillhöra de 87% av väljarna som vill ha det så.
Undrar om Reinfeldt får njuta av skjutningarna där "hen" bor?

 
Ingen bild

Bo

10 juli 2016 08:32

Tidningsdöden är nyttig för demokratin.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8089083/z5.jpg

 
Ingen bild

Stefan A

10 juli 2016 08:34

Jasså han vill inte vara med på bild Baasen, märkligt han som älskar att köra upp kameran oförberett i ansiktet på folk på arbetsplatser och utanför privata hem och kräva omedelbara svar på märkliga frågor, och sedan veva ut det på sin sunkiga tidning, allt i syfte att framställa offren i så dålig dager som möjligt, han och hans chefer är inga personer som man har några som helst sympatier för.

 
Ingen bild

Thoralf

10 juli 2016 08:41

Ingenjör, politiker, bloggare, grävande journalist samt press- och naturfotograf.
Thoralf har många strängar på sin lyra!

Thoralf Alfsson

10 juli 2016 09:04

Just därför ogillas man också inom det egna partiet :-(

Det var intressant att höra vilka som uttryckte uppskattning över mitt avslöjande av landshövdingens telefonsexsamtal under mina dagar i Almedalen!

Lika intressant var att notera vilka som inte nämnde det. Eller de som inte ens hälsar eller hälsar högst "motvilligt" hälsar men aldrig stannar för att utväxla några ord.

Att jag får medialt utrymme gillas inte av alla.

 
Ingen bild

Göta

10 juli 2016 09:21

@Thoralf [09:04]
Märkligt och mycket tråkigt!
Enligt mitt sätt att se tyder sådant uppförande tyvärr på en viss småaktighet och trångsynthet - kombinerat med osäkerhet.

 
Ingen bild

Hacke

10 juli 2016 09:22

Skönt bild/textkollage. Vem stod bakom drömscenariot kring tidningsdöden? Kan vi hoppas på något liknande kring public servicedöden nästa år.

 
Ingen bild

Göta

10 juli 2016 09:31

NÄR SVENSKARNA HAR BLIVIT EN MINORITET I SVERIGE
Tack vare 7-klöverns (främst Reinfeldt-alliansens) framgångsrika strävan att göra Sverige till ett muslimskt land, kommer våra svenska barn och barnbarn med stor sannolikhet att möta samma öde som t.ex de kristna kopterna i Egypten.

Som vi vet är grisen enligt islam ett orent djur som muslimer inte får komma i närheten av, och vars kött de absolut inte får konsumera. Däremot anses grisarna vara idealiska för sophantering, dvs att böka fram och äta upp de gamla matresterna i de stora sopbergen inte minst i de muslimska länderna.

Den "orena" grisätande, kristna befolkningen är då perfekta som grisskötare samt att ta hand om de soprester som grisarna har ratat. Därför är det vanligt att de KRISTNA SVENSKA MINORITETERNA FÅR LEVA TILLSAMMANS MED GRISARNA PÅ SOPBERGEN i dessa länder.

DETTA ÄR VERKLIGHETEN för många av Egyptens kristna kopter.
"Dessa, som en gång i tiden var MAJORITETSBEFOLKNING, är nu reducerade till denna förnedring. De kallas Zabbaleen, som bokstavligen betyder skräpmänniskor. Deras största bosättning i Kairo är känd som Skräpstaden och där bor omkring 30.000 kopter".

Det finns mer att läsa om detta i bloggen Det Goda Samhället, dels i inlägget
"Ett hållbart miljöprojekt" av Patrik Engellau, men framför allt mer detaljerat i en kommentar därunder (04:16) av signaturen UTLANDSSVENSK!

https://detgodasamhallet.com/2016/07/09/ett-hallbart-miljoprojekt/#more-4632

 
Ingen bild

Håkan

10 juli 2016 09:40

Du är bäst Thoralf

 
Ingen bild

crille

10 juli 2016 10:13

Thoralf! Jag förstår inte varför du ogillas imom det egna partiet. Läser din blogg varje dag, hels-t flera gånger om dagen. Enligt min åsikt så måste duväl tillföra partiet enormt mycket. Du gäver fram sanningar och är inte rädd för att ge svar på tal.

 
Ingen bild

Boris

10 juli 2016 10:23

Apropå tidningar och journalister. Sveriges i mitt tycke särklass vassaste ledarskribent Alice Teodorescu hade ytterligare en knivskarp krönika i Göteborgs-posten i går. Nu har hon under veckan sågat både Dan Eliasson och Lars Danielsson samt politikerfrälset i Almedalen.

 
Ingen bild

Tompa

10 juli 2016 11:26

Rikard Jomshof fullständigt kör över Expressens lilla pojke
http://www.expressen.se/tv/nyheter/politik/jomshof-sd-om-fratida-samarbeten-med-m/

 
Ingen bild

Göta

10 juli 2016 12:04


Två mycket bra och relevanta sågningar av vår odugliga rikspolischef Eliasson:

1) Leif GW Perssons sågning i Expressen med titeln: "Det stör mig att behöva ta SD:s politik i försvar".
(Visserligen stör det MIG att jag dels behöver länka till Expressen, dels att
så många fortfarande är så fega att de känner sig tvungna att slänga in negativa, fjantiga brasklappar så fort de ger SD ett erkännande. Men missa inte artikeln!):
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-stor-mig-att-behova-ta-sds-politik-i-forsvar/

2) Johan Westerholms sågning på Ledarsidorna.se. med titeln "Vad är Haken?"

(Även Westerholm har sett sig tvungen då och då att skjuta in en och annan lögnaktig fjantkommentar om SD i sina alster - dock inte denna gång.):
http://ledarsidorna.se/2016/07/vad-ar-haken/


 
Ingen bild

Tomas

10 juli 2016 12:09

Svar till crille.
Thoralf ogillas egentligen inte, de är "endast" en maktkamp. När det kommer personer underifrån som är mer begåvade och drivande än du själv, gäller det att eliminera dessa snabbt som ögat och tillsätta obegåvade JA-sägare, som är ofarliga.

Thoralf Alfsson

10 juli 2016 12:21

Jag har dock inga maktambitioner. Jag vill endast förändra samhället till det bättre.

Jag ogillar dock starkt ögontjänare och rövslickande!

 
Ingen bild

Mia K

10 juli 2016 12:17

Hej Toralf! Varför får Dan Eliasson sitta kvar? Har han kanske hållhakar på politiker i regeringen alternativt på några i några partiledningar? Karln fixar ju inte att leda vare sig Försäkringskassa eller polis och kan absolut inte må bra av det! Entlediga Dan Eliasson för Sveriges och hans skull!

 
Ingen bild

Göta

10 juli 2016 12:22

@Thoralf
Tillägg till min tidigare kommentar (09:21).

Det kan också vara fråga om dåligt samvete...

 
Ingen bild

Lena

10 juli 2016 13:00

@Thoralf
kl.08.41 skriver en med ditt namn: "Ingenjör, politiker, bloggare, grävande journalist samt press- och naturfotograf. Thoralf har många strängar på sin lyra!"

Om den personen som skriver det gör det med hån i blicken så låt dig inte påverkas av det. För det är ju sant varje ord han skriver och du borde vara stolt - det är ju en bedrift. Sedan kan jag ju tycka att du har en formidabel energi. Låt belackarna vara - de ser med ANDRA ögon och är inte "vakna" ännu.

Sedan vill jag också säga ett ord om att "en del inte skrev" inlägg om avslöjandet av landshövdingens excesser och korruptionen runtomkring det. Jag skrev inget inlägg och det har verkligen inget med att göra om jag inte tycker att det är fantastiskt att du lägger ner otrolig tid o energi (och har tillit till din instinkt) på att avslöja dessa avskyvärda, ohederliga politiker o deras hantlangare i form av landshövdingar o myndigheter. De har full tillgång till "SYLTBURKEN" och ska absolut kontrolleras av journalisterna, som förstås inte sköter sitt arbete som de ska, de sitter ju i knät på makten.

Jag sa det inte DÅ men jag säger det nu, du gör ett fantastiskt jobb och drar ett mycket tungt lass i det samhälle som vi är många som upplever "på nedåtgående".

Vill också tillägga att anledningen att många inte upplever det vi som skriver här på din blogg, är att de har STÄNGT omkring sig för sådana intryck, eller VILL helt enkelt inte veta av att "småfolket" har åsikter. Tack för ditt arbete Thoralf, och du kan ju tillägga titeln: igångstartare och inspiratör.

 
Ingen bild

Chrille

10 juli 2016 13:06

@Thoralf 09.04 , 12.21

Stör mig en smula på att du hos partiledningen tydligt är en "persona non grata". Varför har partiet på riksnivå blivit så ängsligt?
Finns väl förvisso även på kommunalnivå, med tanke på händelserna kring Eva-Marie Olsson i Malmö (SD-Malmö).

Att inte ens hälsa på dig är ju rent löjeväckande/barnsligt, bara för att du tillsynes vägrar vara politiskt korrekt.

Men, lyssnar man på poden Bylund/Bieler kan Linus emellanåt ilskna till om saker, men då är Paula där genast med den politiskt korrekta pekpinnen.

Hur som haver, även om jag inte bor i Kalmar läser jag din blogg dagligdags och uppskattar ditt arbete som får se dagens ljus även för boende ute i landet. Kalmarbor som är sd kan känna sig stolta att ha en sådan företrädare för dom där. Även om nu inte det görs så på riksnivå.

 
Ingen bild

Sanningen?

10 juli 2016 13:43

Man anställer aldrig någon som är bättre än en själv. Tyvärr är det vad som drabbar dig, Thoralf.

 
Ingen bild

Lena

10 juli 2016 14:08

@Göta 09.31 Jag har också dagar när jag bara ser det mardrömsscenario du beskriver. Men jag tror inte kommer att inträffa. Tre saker:
1)ALLA muslimer vill inte ingå i dessa fascistföreningar vi talar om ex "unga muslimer" eller andra som så tydligt tar avstånd från svenska samhällets normer o värderingar och de rasistiska åsikter de håller gentemot svenskar.
2) Nu diskuteras öppet i t o m SVT med inte mindre än kulturminister Alice Bah Gunhke om att det är tvivelaktigt att betala ut föreningsbidrag till dessa. (och Alice som förstod att hon som tidigare bistått dem med pengar nu måste försöka "prata bort det"). Jag tror att vi kommer att få se en ordentlig omsvängning av bidrag till detta, nu när en större del av befolkningen vet/fått veta, 7K kommer att ställa om även detta till en SD-vänlig politik och som SD drivit i åratal. Det visar att MSM läser bloggar och tar intryck.

3) Över lag ställer alla 7K om sin politik och plötsligt så blommar det ut i Almedalen, (taram tam ta!), sverigevänliga och svenskvänliga uttalanden! Börjar även 7K politiker att vakna? Eller är det under galgen allt händer? Självklart tror jag att det ÄR en lång, lång väg kvar att gå, men något positivt HAR faktiskt hänt.

En fjärde sak: Svenskarna har själva skulden till mycket genom att inte vara mer vaksamma och medvetna om problem som kan uppstå/uppstår i multikultisamhällen. Det HAR faktiskt funnits information om detta länge, det är bara det att många vill inte veta och stänger öronlocken eller skriker fascist om du har avvikande åsikt.

Det är det här med avvikande åsikter, det är något som svenskar måste träna sig på lite mer. Jag citerar skådisen Stefan Sauk:
"Svenskarna är rädda för att säga vad de tycker och vill alltid vara överens. Allting måste vara friktionsfritt. Den där ängsligheten har jag skitit i och därför har jag blivit en främmande fågel."

 
Ingen bild

Lena

10 juli 2016 14:16

@Tompa
Den länk du skickar med är guld - alla borde se den intervjun med Richard Jomshof. Han är en svårslagen debattör den där Jomshof, hade stort nöje av att se den. Dessutom får vi ju veta så mycket av hur ledningen tänker. Mycket bra.

Kan faktiskt förstå att han står kvar i ledningen, han KAN debattera och dessutom föra ut SD-politiken på ett mycket bra sätt. Men det där om det politiska spelet och demokratin - det ska jag hålla i minnet till en annan gång.

 
Ingen bild

Göta

10 juli 2016 18:01

@Lena (13:00)
OJ OJ OJ, det var jag, Göta, som klantade till det med namnet i avsändarrutan, där jag skrev Thoralf istället för Göta.
Det skulle ju stått @Thoralf i textdelen istället.

Kommentaren var alltså definitivt inte menad som något hån, utan alldeles tvärtom, och rena rama sanningen. Jag ber om ursäkt för mitt klanteri.
Tack Lena för att du gjorde mig uppmärksam på det!
/Göta

 
Ingen bild

Bo Hofvander

3 augusti 2016 17:03

... ja och Dan Eliasson han kräks istället på Jimmy Åkesson för han inte gillar SD:s politik - och detta gör han som statens välavlönade tjänsteman och menar att han därför har som privatperson rätt att uttrycka vad han tycker och känner offentligt. För som GD har han också rätt att hysa personliga åsikter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards