thoralf

Direktlänk till inlägg 29 juni 2016

LANDSHÖVDINGEN TAR TIME OUT FÖR ALKOHOLPROBLEM

Av Thoralf Alfsson - 29 juni 2016 21:51

 


Landshövding Stefan Carlsson på pridefestival.  Foto Thoralf Alfsson

 

Lokalmedia skriver att landshövding Stefan Carlsson tar time out på grund av alkoholproblem. Han skall enligt honom själv få någon hjälp/behandling för att sluta med sitt drickande. Eftersom han även blivit sjukskriven måste situationen vara akut. Annars kan knappast sjukskrivning vara aktuell.


Nu kom inte detta som en blixt från klar himmel för mig. Jag har fått många samtal om landshövdingen under den tid han verkat i Kalmar. Det fanns ju en anledning till varför Stefan Carlsson fick lämna sin tjänst som VD för Apoteksbolaget. Läs artikel.


Det lite märkliga i mina ögon är att idag går många ut och hyllar landshövdingens mod. Inte minst av Barometern och av diverse personer. Jag ställer mig dock frågan om inte landshövdingens alkoholproblem också påverkat hans arbete som landshövding och inte minst hans omdöme. Är det ingen annan som funderar över detta? Är det inte dags för lite undersökande journalistik.


Det har ju sparkats flera kvinnor i chefsbefattningar på länsstyrelsen i Kalmar av just landshövdingen. Flera kvinnor i ledande befattningar har dessutom sagt upp sig själva, den senaste så sent som för en vecka sedan, kommunikationschef Annika Triberg. Kvinnor har uppenbarligen inte trivts på länsstyrelsen sedan Stefan Carlsson tillträde som landshövding. Jag undrar om alkoholproblemen och alla som lämnat sitt jobb har någon gemensam faktor?


Alla kommer säkert inte ihåg dessa artiklar.


 


Landshövdingen lovade dessutom att öka representationen. Den förre landshövdingens externa representation kostade ca 70 000 kronor under ett år. Stefan Carlsson ökade den med 250 procent och lovade än mer i media. Det blev säkert många glas alkohol. 


Här är några poster från 2014. Notera att det i stort sett endast gäller april och maj 2014.


 



Det är klart att det blir många tillfällen att dricka alkohol på skattebetalarnas bekostnad.


Inslag från Radio Kalmar.



För bara någon månad sedan var landshövdingens sätt att hantera sitt kontokort ett ämne i media.

http://www.barometern.se/kalmar/stefan-carlsson-lovar-halla-ordning-pa-utgifter/


Stefan Carlsson blev JO-anmäld på grund av sitt användande av kontokortet för privata inköp men JO valde att inte starta någon utredning/förundersökning.


I dagens artikel säger Stefan Carlsson följande.   


”Det här handlar inte om att det har hänt incidenter, om att jag skulle ha ställt till något. Det är tvärtom, det är mitt beslut i tid.”

 

Jag tror faktiskt att Stefan Carlsson glömt många incidenter. Vi har ju denna incident på slottet.


 



Jag tror detta uttalande var ett resultat av dåligt omdöme under påverkan av alkohol.


Sedan har vi då allt som inte blivit officiellt. Det dröjde inte många månader efter att Stefan Carlsson tillträtt sin befattning innan jag började få samtal om hur landshövdingen uppförde sig i diverse sammanhang, allt som oftast även påverkad. Inte minst på residenset.


"Malin Almqvist vill inte kommentera hur länge hon känt till att landshövdingen skulle ta en timeout eller att han hade problem med att hantera alkohol.

– Det är ett personalärende och det kommenterar vi inte."


Undrar vad som egentligen hände när landshvdingen var på besök hos Johan Persson och Malin Almqvist i Bjursnäs?


Vad hände egentligen i Kalmars tyska vänort Wismar förra året? Skämde han ut både sig själv och Kalmar? Jag har hört berättelser!


Att alla tycks vara så ovetande är minst sagt märkligt!


 


Notera att Dzenita Abaza är socialdemokrat och kommunalråd tillsammans med Johan Persson i Kalmar. Johan Persson som är sambo med länsrådet och tillförordnade landshövding Malin Almqvist. 


Vissa saker kan jag inte skriva om på bloggen eftersom jag inte har fått någon bekräftelse. Jag skulle kunna bli anmäld för förtal. Men det är en lång lista som jag har. En sak undersöker jag faktiskt sedan en tid tillbaka och om uppgifterna stämmer är det mycket graverande för landshövdingen.

Det är inte utan att jag funderar om det har något samband med Stefan Carlssons beslut att ta tag i sina alkoholproblem.


Vi får hoppas att Stefan Carlsson får ordning på sina alkoholproblem. Men att det skulle gå på en dryg månad är nog lite väl optimistiskt.


PS

Malin Almqvist går nu in som tillförordnad landshövding under Stefan Carlsson frånvaro. Malin Almqvist är sambo med kommunalrådet Johan Persson (S). Det är en mycket obehaglig jävssituation som uppstår och som dessutom finns i och med att Malin Almqvist blev länsråd.


Något som vare sig Barometern, Östra Småland eller Radio Kalmar tagit upp. Hur tänker journalisterna?

 
 
Ingen bild

X

29 juni 2016 23:26

Sveriges motsvarighet till Jean-Claude Juncker?
Ledande politiska företrädare i samtiden.
En skamlig skara som bara har sitt eget bästa för ögonen.

 
Ingen bild

T

29 juni 2016 23:46

Underbart jobbat Thoralf,,, du är en sann hjälte som står upp för demokrati!!!

 
Ingen bild

Blåsippan

30 juni 2016 00:50

Vet i fanken om inte hans politiska korrekthet som är så utbredd bland makthavare är ett större hot mot Sverige och svenskarna än hans alkoholproblem. För övrigt tål jag inte se honom efter hans vedervärdiga tal på nationaldagen förra året på Skäftekärr (norra Öland). Äckligt var det att höra. Folkförrädare!

 
Ingen bild

j-d Björk

30 juni 2016 01:18

Faktiskt rätt många som blivit vilseledda och fått sina liv förstörda av den legaliserade och starkt beroendeframkallande drogen alkohol sänt av satan självt troligtvis. Jeltsin på gång https://www.youtube.com/watch?v=v9YnDirqwT4

Dom andra drogerna är väl djävulen själv också som sänt till mänskligheten. Backflip from roof https://www.youtube.com/watch?v=m_2z8PBVsnU

Jag skall försöka ta mig till kyrkan på söndag och tänka på sveriges bästa nu. Islamistiska krafter ska inte ta över kristendom i Sverige.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 juni 2016 01:22

Skål

 
Ingen bild

Tony

30 juni 2016 07:36

Att maktens hantlangare skulle undersöka omständigheterna
är uteslutet, därför skriver Barometern inte något om
Landshövdingen, så fungerar Svensk Media tyvärr.

Själv undrar jag hur det står till med Statsministerns
alkoholvanor, för han beter sig märkligt i många sammanhang
ungefär som han skulle vara berusad?

 
Ingen bild

Hulda mk1

30 juni 2016 07:36

Alkohol är farligt i större mängder. Har inom bekantskapskretsen en människa som är på väg mot samma "Timeout" som Landshövdingen och det frestar på dennes omgivning.
Så ur ett mänskligt perspektiv hoppas jag att han blir av med sina alkoholproblem, men det går inte bort över natt..
Men för människor på höga poster i samhället gäller gott omdöme och att vara ett föredöme, så han borde ha stoppats långt tidigare..

 
Ingen bild

Fredde

30 juni 2016 08:08

Vad ska vi med dagstidningar och SVT/SR till, när de totalt missar (eller undviker?) såna här viktiga saker?
Det handlar ju inte enbart om hans alkoholproblem, utan också om hur han hanterar skattebetalarnas pengar, och viktigast: människorna runt sig!

Tack Thoralf för att du gräver och lyfter fram så mycket som annars ingen skulle veta om! (på grund av medvetet mörkande)

 
Ingen bild

Hacke

30 juni 2016 08:08

Det kostar på att jobba som folkförrädare.
För mig är det en gåta att inte fler tvingas ta till droger för att stå ut med sig själva och sitt dagliga svek i demokraturens Sverige.

 
Ingen bild

Chrille

30 juni 2016 08:59

@ j-Björk

Måhända får du då inte höra Jesus nämnas i Högmässan av dess präst.

http://sv.gatestoneinstitute.org/8350/imam-svenska-kyrkan

(Kan tillägga att det är med sorg som man ser en islamisering av Svenska kyrkan)

 
Ingen bild

Dille

30 juni 2016 09:35

Vad har han för bakgrund? - Sossepamp? - Har han några meriter utanför politiken och har han någon utbildning att tala om?

 
Ingen bild

Hulda mk1

30 juni 2016 11:07

Annat ämne. Ramadan går mot sitt slut. Sveriges Radio sänder nu 11,03 en Muslimsk ceremoni från Fisksätra.
Det nya Sverige växer fram...

 
Ingen bild

Maja Dacke

30 juni 2016 11:44

Stefan C måste byta livsstil helt. Jag har ju aldrig träffat honom, men man kan se på bilder av honom att han har mycket att jobba med - hos sig själv. Sedan allt som han ställer till med ... Stackars karl!

Det är bara spriten han måste lära sig hantera, dvs sluta med. Maten!!! Nej, inte räkna kalorier och börja träna. Nej, en total kostomläggning: LCHF och mäta ketoner.

Jag är säker på att han har mycket i oordning i sin kropp. Hjärtinfarkt? Diabetes? Kanske fallerande lever? Det finns mycket.

Så alla ni (t ex journalister och kommunanställda) som läser detta och har kontakt med honom vidarebefordra:

LCHF och andra terapeuter än inom den sjuka vården ...

 
Ingen bild

S-E Karlsson

30 juni 2016 11:59

Plötsligt har intag av alkohol blivit en merit ,i alla fall om man ska tro på Barometer/OT !

 
Ingen bild

Dille

30 juni 2016 13:17

Klipp från aftonbladet:
"Kan man få ett jobb som Jimmie Åkesson?

– Jag kan så klart få något jobb, men jag kan nog inte välja och vraka. Många avdankade politiker kan bli landshövdingar och ambassadörer, men jag tror inte att jag får något sånt."

Nej Jimmie får nog inget jobb som landshövding - trots att det går hur bra som helst för diverse fyllon.

 
Ingen bild

Stefan A

30 juni 2016 13:30

Märkligt vad lätt det är att förbjuda rökning i botten men ack så svårt att avstå alkohol i toppen, de är ju mest de lägre kasten som röker medan överkasten hänger sig åt andra excesser, som tydligen sprit, det är en myt att det alltid måste serveras alkohol vid representation, tror ingen blir, inhemsk eller utländsk gäst, förbannad om det inte serveras alkohol hela tiden.

 
Ingen bild

Hasse

30 juni 2016 16:06

Journalist ett yrke utan framtid enligt en undersökning om vilka yrken som har framtidsutsikter. Alltid något sa han som sket i vasken.

 
Ingen bild

C Andersson

30 juni 2016 16:55

Kalmar Stadsmission skriver ett öppet beundrarbrev till Stefan Carlsson [Östra Småland 2015-06-30 oplussat].

För någon vecka sedan avled en bekant till mig. Han var född 1952. Stefan Carlsson är väl ett par år yngre.

 
Ingen bild

Boris

30 juni 2016 17:38

Beklagligt att Stefan har alkoholproblem. Det önskar jag ingen. Jag hpppas han får hjälp att få bukt med problemen.
Vad det gäller de övriga problem som Stefan har, dvs det dåliga omdömet och svårigheterna att hålla sig till sanñingen så har han betydligt mer arbete framför sig.

 
Ingen bild

C. E. Olsson

30 juni 2016 17:43

Socialdemokrater med ett kreditkort utan begränsningar är en dålig kombination. Särskillt för oss skattebetalare.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 juni 2016 19:51

50% av dom nyaanlända har ej ej högre utbildning däremot, kan man få 50% Smirnoff

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 juni 2016 19:57

Jean-Claud Junker,Stefan Löven, Stefan Löven,Churchill hade det , vadå undrar AW Svensson
Samhällsintresse såklart.

Maj-Dacke om du besöker Kalmar skall du absolut besöka museet Kronan vraket

 
Ingen bild

C Andersson

1 juli 2016 08:10

@Gubben o Gumman@
Det verkar finnas många vrak i Kalmar. Men kronvraket ligger väl kvar i sjön? Det är väl bortom all räddning?

 
Ingen bild

Maja Dacke

1 juli 2016 11:30

En sak är mycket konstig:

Med stigande islamisering av Sverige har man glömt alkoholen som är förbjuden i islam. Alltså borde man förbjuda den i Sverige. (Ja, hicka ni bara!) Men inte har man ens startat den minsta restriktion när det gäller sprit här i landet.

Systembolaget finns kvar - motboken gör det inte. Och spriten flödar! Vad är detta för sätt?! Det finns inte ens något som hindrar muslimer att köpa ut på Systemet eller dricka sig fulla på barer ... Har Löfven helt missat detta? Dags för en fatwa?

 
Ujuj

Ujuj

4 juli 2016 07:16

Ojdå. Sveriges radio rapporterar om nya bravader av landshövdingen i Kalmar.

Citat:

"det har ringts samtal, från residenset där Kalmar läns landshövding bor, till dyra betalnummer som säljer sexuella tjänster för minst 16 400 kronor under 2014 och 2015. Totalt handlar det om upp mot 20 000 kronor. Och länsstyrelsen har betalat räkningarna med skattebetalarnas pengar."

Ojdå.

Vad det av kvinnor, män eller transpersoner som de sexuella tjänsterna avser? Vad säger den feministiska regeringen om hur deras uppdragsgivare hanterar offentliga medel?

Citat:

"Johan Wendell är avdelningschef på Länsstyrelsen i Kalmar län. Han sitter med i ledningsgruppen och är tillförordnad landshövding från och med i dag.

– Jag har vetat om det i ungefär ett år, säger han.

Och vad har du gjort åt det?

– Ingenting."

Ojdå. Detta har varit känt i helt ett år och ingenting har gjorts åt det.
Hur kan detta komma sig?

Nu undrar vi vad som framkommer härnäst?


Källa:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6466354

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards