thoralf

Alla inlägg den 2 juni 2016

Av Thoralf Alfsson - 2 juni 2016 23:36

Fick idag ett samtal från en muslim i Kalmar som sa sig företräda den islamiska föreningen i Kalmar. Han var irriterad över att jag skrev felaktigheter på min blogg. Det gällde ett blogginlägg från 2012 där hans fru tydligen var fotograferad.


 


Hur han vet att det är hans fru på bilden har jag dock svårt att förstå?


När jag kollade upp blogginlägget och de felaktigheter han hade synpunkter på så var det inte min text utan någon som skrivit en kommentar om att den burkaklädda kvinnan sannolikt hämtat ut gratismedicin på apoteket. Det påståendet får stå för den som skrivit den.


Samtalet fortsatte sedan en god stund om islam, förtrycket av kvinnor, Sharialagar, särbehandling av muslimer inom sjukvården och tandvården. Han ansåg att det var självklart att hans frun skulle mötas av en kvinna både på banken, posten, läkaren, tandläkaren och alla andra situationer där hon t.ex måste legitimera sig eller visa sitt ansikte. Min uppfattning är att heltäckande klädsel som ovan skall vara förbjudet i offentlig miljö.


Givetvis ville han leva efter sharialagar och han ansåg att det gick bra att leva efter sharialagar i Sverige idag. Hur det gick till var lite svårt att förstå.


När vi pratade om sharialagar tog jag upp förtrycket av kvinnor men han ansåg att kvinnorna väljer detta av fri vilja. Även om islam kräver att kvinnorna skall täcka sig. Han ansåg att svenska kvinnor gick omkring ”nakna” på gatorna i Kalmar. Det var lite svårt rent logiskt att förstå att kvinnorna bar dessa heltäckande kläder av fri vilja samtidigt som islam satte det kravet.


Jag tog upp att kvinnor som råkar ”ramla” från balkonger i betydligt högre idag mot hur det var för 20-30 år sedan och om orsaken till detta berodde på hederskultur och förtrycket av kvinnor. Men hans svar var att kvinnorna är psykiskt sjuka och hoppar själva från balkongerna.


När vi kom in på koranen var han väldigt kritisk mot att vi kristna ändrat och reformerat innehållet i bibeln. Koranen var skyddad från förändringar och därför var den betydligt bättre och mer sann än bibeln. Argumentet att samhället förändrats och därmed bör man reformera och förändra koranen var inget argument enligt den här muslimska mannen.


Långt efter att koranen skrevs ansåg man att jorden var platt, undrar om muslimer fortfarande anser att jorden är platt. Världen stannade uppenbarligen för muslimer på 600-talet.


Efter detta ganska långa samtal så har min oro inför framtiden ökat högst betänkligt. Jag blir minst sagt beklämd när detta dessutom är en företrädare för den islamiska föreningen i Kalmar. När jag sedan betänker att majoriteten i sin budget skriver följande.


”Integration är en del av och en förutsättning för att utveckla Kalmar.”

 

”Kulturell och mänsklig mångfald bidrar till attraktivitet liksom jämlikhet och jämställdhet.”

 

Muslimer med samma uppfattning som mannen som ringde mig idag bidrar inte till att utveckla Kalmar eller till jämlikhet och jämställdhet. Jag bara undrar hur de rödgröna och Centerpartiet kan ha den uppfattningen.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards