thoralf

Direktlänk till inlägg 15 mars 2016

CIVIL OLYDNAD GENOM ETT SKATTEAVDRAG

Av Thoralf Alfsson - 15 mars 2016 22:22

 


Idag den 16 mars börjar Skatteverket skicka ut inkomstdeklarationen till alla skattskyldiga.


Hur skattskyldig känner du dig?


Jag har tidigare på bloggen presenterat ett förslag hur du skulle kunna protestera mot den fullständigt vansinniga massinvandringen genom att yrka på ett skatteavdrag i deklarationen. Genom att göra ett öppet yrkande som är max 13 500 kronor kan du heller inte drabbas av något skattetillägg enligt Skatteverket.


Har du tur kan avdraget gå igenom men om Skatteverket uppmärksammar ditt avdrag måste de manuellt avslå ditt avdrag genom att skicka ett brev till dig och informera dig.


Eftersom Skatteverket nu börjar skicka ut inkomstdeklarationerna och att man från den 22 mars kan börja deklarera via nätet är det dags att påminna om detta skatteuppror igen.


Så här kan det se ut.


 

 


Jag har mejlat Skatteverket och frågat om man kan drabbas av skattetillägg om man yrkar på detta avdrag. Jag fick följande svar.


 


Om ett stort antal människor gör detta avdrag kommer sannolikt Skatteverket reagera.


Media brukar alltid försöka hänga ut mig om jag skriver något på min blogg som de inte gillar. Mitt förslag om skatteavdrag har dock mötts med total tystnad i media. Jag gissar att de inte vill ge mitt förslag till civil olydnad genom ett skatteavdrag någon uppmärksamhet. Det kan ju då få stor spridning i landet!


Jag har även skapat ett flygblad för att informera om mitt förslag till protest mot mssinvandringen genom ett skatteavdrag.


 


Läs mer på följande länk om du är intresserad av dessa flygblad.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/02/21/11271184-nya-infobladen/


 
 
Ingen bild

Lena

15 mars 2016 23:47

Jag kommer nog inte att kunna utnyttja det extra avdraget i deklarationen i år, men jag gillar idén om civil olydnad. Det är viktigt att gå ett steg längre nu, utan att bruka våld.

Det ÄR lättare att prata massinvandring nu, det är bara i medias värld som det fortfarande finns en åsiktskorridor. Låt dom ha sin illusion ifred, en dag faller det ihop hur de än försöker förvränga sanningen. Varför skulle de annars vara så rädda för att ha fri debatt?

När det gäller pensionen, Aftonblaskan hade en artikel om det och LO dånar om att alltför många pensionärer får/kommer att få alldeles för låg pension, 60% av sin lön, många får bara ca 50%. Och inte heller återställer man så att pensionärer och arbetande har samma skattesats. Är det här en "arbetarregering"? Som låter de med lägst inkomst betala mer i skatt?

Jag har fått en ny granne i huset, en norrbagge som föddes och växte upp här i min lilla stad med sina norska föräldrar. Som vuxen flyttade han till Norge och jobbade 21 år som lantbrevbärare. Nu är han 55 år och förtidspensionerad. Gissa hans pension efter att ha arbetat 21 år. Den är 23.000 NOK EFTER SKATT!
Då kan man bara dra slutsatsen att vi svenskar har inte bara halkat efter för vi ska betala för flera till som aldrig betalt en krona i skatt. Vi har halkat efter oerhört mycket!

 
Ingen bild

S-E Karlsson

16 mars 2016 07:12

Vi ligger nog efter med minst 25-30 % jag kommer att som pensionär sedan 16 år utnyttja avdraget !

 
Ingen bild

Benny Koskinen

16 mars 2016 08:36

Nej, jag kommer inte att nyttja avdraget för att jag anser att det är att barfota kasta sten i glashus. Vi klagar på de extra kostnader som massinvandringen medför, men i och med detta angreppssätt så blir det ju ytterliga merkostnader för svenska samhället.

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 10:05

Anser du även att Sverigedemokraterna skall avstå torgmöten där vi kritiserar massinvandringen? Dessa torgmöten kostar stora summor i polisinsatser.

 
Ingen bild

Job Andersson

16 mars 2016 08:55

Om jag förstår rätt så kan man bara yrka på 13500sek om du inte har annat avdrag, typ resor till och från arbete.
Har jag förstått rätt?

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 10:02

Ja, om du har andra avdrag som överstiger 5000 kronor bör de minska avdraget till 8500 kronor för säkerhetsskäl.

 
Ingen bild

Hacke

16 mars 2016 09:11

Bra. Det är dags att gå från ord till handling för den plågade allmogen i det här f-bannade landet. Civil olydnad så långt det bara går inom ramen för det lagliga.

 
Ingen bild

Viveka

16 mars 2016 10:57

Finns det möjlighet för pensionärer utan arbetsinkomst att yrka lagliga avdrag?
Goda idéer?

 
Ingen bild

Demokratur

16 mars 2016 11:35

Borde inte de som röstade sju-klöver i förra valet frivilligt ställa upp och betala massinvandringsskatt...?

 
Ingen bild

Hacke

16 mars 2016 11:36

Jan Sjunnesson har idag en träffsäker analys på området.
http://avpixlat.info/2016/03/16/staten-som-privategendom/#more-171731

 
Ingen bild

Stefan A

16 mars 2016 12:00

"floskelbingo" kallade Åkesson dagens debatt i riksdagen, och det var på pricken, mera av redan misslyckade "projekt" var lösningen från sjuklövern...

 
Ingen bild

Lena

16 mars 2016 12:11

@C-E Karlsson
Det är nog mer är 25-30%. Min far arbetade 49 år från 14 års ålder till 63 (då Volvo ville bli av med äldre personal och han fick ett erbjudande). Han hade alltså lön efter LO metalls matrix vilket inte var sämst. Har för mig att han fick ca 14.000-14.500 efter skatt. (hög skatt här nästan 34%). Han var född 1930.

Jämför med en högskoleutbildad sjuksköterska som efter 40 års arbete (med bortfall av 2 barns hemmavarande med småbarn) så får hon ca 14.000 efter skatt (obs detta i medel uträknat av Svd- journalisten Joel Dahlqvist).
Det lönar sig definitivt inte att arbeta i Sverige för dessa 14.000 är ungefär vad utländska pensionärer får ut om de också får ut högsta beloppet på bostadsbidrag.

Är det här alla människors lika rätt?

Faktiskt hoppas jag att mina uträkningar är fel någonstans, de är i minnet av artiklar jag läste för ca 2 år sedan.

 
Ingen bild

Tommy

16 mars 2016 12:17

Om många gör avdraget kommer det generera än mindre pengar till satsningar på infrastruktur, skola, vård av de äldre etc.
Tror någon att Migrationsverket kommer få mindre pengar?
Ytterst oseriöst förslag inte värdigt en politiker med riksdagsambitioner.
Ska vi som inte röker kunna dra av kostnaden inom sjukvården för det? Det går att applicera även på alkohol, sjukskrivningar, arbetslöshet, övervikt, vi som inte har barn med funktionshinder och så vidare.
Därmed har jag inte sagt att jag inte tycker att vi kan kapa kostnader i flyktingmottagningen. Det måste vi göra men det här förslaget kommer stämpla dig som populist och rättshaverist.
Det tycker jag är synd. Även om jag inte delar så många av dina värderingar tycker jag du gör ett grymt grävande arbete emellanåt.

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 13:24

Nu är jag ingen strykrädd politiker som inte vågar sticka ut!

I praktiken kommer det inte ändra på Skatteverkets kostnader utan endast på deras arbetsuppgifter. De har ett anslag från regeringen och det förändras inte. Om Skatteverket gör sitt jobb kommer sannolikt alla avdrag avslås. Alltså inte mindre till statskassan.

Däremot kan många människor visa sitt missnöje med att så stor andel av våra gemensamma skattemedel går till kostnader för massinvandringen. Det måste få kosta lite också! Svenskar är i allmänhet alldeles för fega.

Det är politiker som vågar som väljarna kommer ihåg när de går till valurnorna!

 
Cavatus

Cavatus

16 mars 2016 13:09

Thoralf! Skulle du kunna lägga ut länkar till dina flygblad i pdf-format? Då skulle jag kunna lägga upp dem på flygbladssidan för allmän nedladdning för Sverigevänner som vill sprida bladen på eget sätt (genom egna utskrifter och/eller genom att skicka länkar till dem eller bifoga dem i e-postmeddelanden). Vore hemskt tacksam för detta!

http://www.korta.nu/flygblad

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 13:25

Jag skall ordna en pdf-variant som lämpar sig för utskrift. Det vill säga inte så mycket färg.

 
Ingen bild

Tommy

16 mars 2016 13:41

@thoralf
Du är definitivt inte strykrädd och vågar sticka ut. Du känns ovanligt ärlig vilket du ska ha cred för. Därför är det intressant att följa din blogg och därför sitter du sannolikt inte i riksdagen.
Du skulle hävda dig bättre i Trumps stab, ler.

När det gäller deklarationerna borde du väl känna till att inte alla granskas. Det kommer medföra att ett stort antal av de som följer din princip kommer gå igenom och ta pengar från exempelvis skola och äldreomsorg. Dessutom skulle Skatteverket kunna få direktiv att kolla just den här saken varpå man tar resurser från de som skulle kunna upptäcka större bedrägerier. Det skulle även kunna bli så att man rent hypotetiskt ber om mer anslag om det här sprider sig.
Du får naturligtvis tycka det är seriöst men jag delar inte din uppfattning.

Visa sitt missnöje får man göra genom att engagera sig politiskt eller med att rösta på SD eller på ngt annat parti som vill minska kostnaderna rejält.

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 14:09

Vi har lite olika uppfattning och det är helt ok. Om Skatteverket skulle be om extra anslag för detta skulle jag se det som en seger ;-)

Om mitt lilla skatteavdrag skulle innebära att politikerna inom 7-klövern fick ännu en signal från det svenska folket om deras missnöje med den förda politiken kanske det också skulle innebära en förändring i politiken. Det skulle i så fall ge ökade resurser till just skola, vård och omsorg.

Vilket är det grundläggande syftet med min lilla protest!

 
Ingen bild

Sanningen?

16 mars 2016 14:46

@Thoralf Alfsson, den klagande tillhör förmodligen Skatteverket och tänker bara på sin egen arbetsbörda. Stå på dig, vi står bakom dina förslag.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

16 mars 2016 15:07

Jag kommer att visa mitt missnöje via det här tipset ,tycks va enda möjligheten eftersom länets skitblaskor inte släpper igenom en invandrarkritisk insändare ! FY för faen !

 
Ingen bild

Molle

16 mars 2016 19:08

Men herre gud, sign "Tommy". Vad är väl ett antal 13,500-tusenlappar mot det antal miljarder som slängs ut idag till "nyanlända" Vissa sk. "ensamkommande barn" kostar 15000 kronor/dygn
(som kunde gå till skola,vård ..osv).
Jag förstår inte delar av svenska folket längre som frivilligt vill förgöra sig själva.

Trött på att vara utstött svensk

 
Ingen bild

dajevlar

16 mars 2016 19:23

Hade tänkt göra detta avdrag, men inser nu att jag har en del andra att göra, varför det inte är möjligt för mig. Undrar dock följande; om vi säger att detta avdrag verkligen "går igenom", dvs du anser att du ska ha tillbaka en del av de kostnader massinvandringen för med sig, och får det- är man nöjd då? Har man måhända försuttit sin chans att klaga, så att säga? (Tycker initiativet är ypperligt, men vill verkligen försöka förutse de oförutsedda följderna).

Ändå skulle jag vilja markera på nåt sätt att "Jag ville inte delta i detta demografiska experiment för att jag förutsåg de negativa konsekvenserna", så skatteavdraget hade varit ett perfekt kontrakt att visa mina barnbarn...

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 19:35

Vad är det som hindrar dig från att göra detta avdrag på grund av att du har andra avdrag?

 
Ingen bild

dajevlar

16 mars 2016 19:45

Vad är det som hindrar dig från att göra detta avdrag på grund av att du har andra avdrag?

Jag kanske missförstod situationen. Jag har en del andra avdrag som jag kommer att yrka på just 2.4 och kan komma upp i över 13.5 där. Inser nu att jag kanske bara kan lägga på detta utöver mina andra avdrag ...(?) Upffattade nånstans att 13.5 var max.... Hursomhelst så är detta initiativ intressant, men jag är då inte nöjd bara detta avdrag går igenom.....

Thoralf Alfsson

16 mars 2016 20:11

Du behöver bara specificera varje avdrag men om du har andra avdrag över 5000 kronor kan det vara lämpligt att begränsa avdraget för massinvandringen till 13500-5000=8500 kronor.

 
thojuh

thojuh

16 mars 2016 19:49

@ Molle
Det kallas att sila mygg och svälja kameler.
Din kommentar är klockren!

Orera om kostnader för det här skatteupproret
jämfört med kostnader för den vansinniga
massinvandringen blir bara löjlig.

Att det finns sådana som "Tommy" Ja herregud!

http://thojuh.se

 
Ingen bild

dajevlar

16 mars 2016 19:49

igen.
Avdrag 2.4 har väl endast att göra med de avdrag man kan göra i JOBBET????? (Experimentet - som jag ju inte vill vara med om - är väl högst privat och personligt...)?

 
thojuh

thojuh

16 mars 2016 20:23

Om många gör avdraget kommer det generera än mindre pengar till satsningar på infrastruktur, skola, vård av de äldre etc.

Vad tror du är anledningen till att det inte finns pengar till
ovanstående sektorer?
Vad tror du det är som utarmar Sverige?
Varför har vi Europas sämsta vägar?
Varför begås det fler våldtäkter i Sverige än i något annat EU-land?
Varför säger Reinfeldt "öppna era hjärtan?
Jag vill ta tillbaka Sverige!

http://thojuh.se

 
Ingen bild

dajevlar

16 mars 2016 20:33

Alltså massinvandringsexperimentet menar jag....

 
Ingen bild

Lotta

16 mars 2016 21:50

Men vad är detta? Jan Björklund sitter i Aktuelltstudion och säger att det kommer hundratusentals människor hit med väldigt låg utbildning. Var inte alla högutbildade?

 
Ingen bild

Benny Koskinen

16 mars 2016 23:28

@Thoralf: Nej, jag tycker inte att Sverigedemokraterna ska avstå sina torgmöten. Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet. Klart att man ska få framföra sina åsikter. Men att utnyttja det svenska systemet och att systematiskt underminera det för att vi inte tycker lika känns ovärdigt och väldigt ... osvenskt.

 
Ingen bild

Tommy

16 mars 2016 23:49

@thojuh
Lite nyfiken på hur många länder i Europa du har besökt, avdelning sämst vägar i Europa? Inte därmed sagt att vi inte har förbättringspotential men jag tror nog inte du är speciellt berest. På tal om herregud. För övrigt har jag väl inte jämfört kostnader mellan skatteavdrag och massinvandring. Klassiskt usel argumentationsteknik: Tillskriva mig saker jag inte sagt och gärna slänga in några frågor som känns helt irrelevanta.

@Molle
Jag är definitivt inte nöjd med kostnaderna för invandringen men jag tycker ändå inte det är ok att begå oetiska handlingar som dessutom kostar staten pengar. Du kanske tycker det är etiskt rätt men vi verkar inte ha samma värderingar. Själv tycker jag det är mycket det "lilla barnet" som resonerar som du. Jag kan göra fel för hen gör ju mer fel.

 
Ingen bild

Leon

17 mars 2016 06:48

Kan vara värt att upprepa det jag skrivit tidigare (25/2 kl 19:14 & 27/2 kl 07:49) och kanske utveckla detta en smula.

Vad jag har förstått grundas mycket av taxeringsarbetet på vilka ambitionsnivåer (i e vilka avdragsbelopp som granskas) och vad som ges "prioritet" (ie vilken typ av avdrag som ska granskas speciellt). Just avdrag för "intäkternas förvärvande" brukar vara ett sånt prioriterat granskningsområde (och förövrigt även resor till och från arbetet). Vilken "granskningsnoggrannhet" som läggs brukar bestämmas av verkets ledning och är inget som enskilda tjänstemän kan påverka....bara att göra jobbet tydligen. Skatteverket har som nämnts begränsade ekonomiska resurser för att genomföra sitt arbete och om nu en stor (?) del va dessa avsätts för granskning av "tramsavdrag" som detta eller motsvarande (bl a sådana som tidigare gjorda avdrag för "EU-avgifte", JAS eller "kärnkraftens kostnader") innebär detta ett väsentligt bortfall av skattemedel.

Alltså skattemedel som skulle inflyta om Skatteverkets fokus flyttas från kontroll av dessa "tramsavdrag" och till huvudspåret att minska det stora "skattefelet, d vs pengar som aktivt undandras beskattening. Eller den högst motiverade kontrollen av "välfärdsentreprenörernas" miljardvinster som idag beskattas i nästan löjeväckande utsträckning. En granskning (OK jag vet att det var DN som stod för den) som bl a visade att en av dessa entreprenörer skattade 0,4 % av sin miljardvinst i Sverige. Speciellt som vinsterna ofta består av offentliga medel (d v s skattemedel) som entreprenörerna erhåller för drift av sin verksamhet. Där är orsaken till avsaknaden av "sylt till pannkakorna" på våra äldreboenden.

Roade mig med ett räkneexempel i ett hypotetiskt fall där yrkade avdrag släpps igenom. Låt oss säga att det blir en hundraprocentig uppslutning, alltså 1,54 miljoner yrkanden (30 % av samtliga, 7,7 miljoner deklarationer innehåller detta yrkande). Avdrag för var och en av dessa deklaranter skulle då uppgå till 8 500 kr ( = 13 500 kr - 5 000 kr). Alltså ett totalt godkänt avdragsbelopp på 13 090 000 000 kr. Med en genomsnittlig skattesats på 30 % (brukar vara det "verket" räknar med) skulle detta innebära en skatteeffekt på 3 927 000 000 kr. Alltså ett ganska betydande betydande belopp som återbetalas eller undantas från beskattning. Men ändå bara "en piss i havet" jämfört med kostnaderna för "migrationspolitiken" eller vad som kunde "dras in" om fokus läggs på minskande av "skattefelet". En berättigad "symbolisk protest" kan hända...men ändå kostsam för den ansträngda (bl a av migrationskostnaderna) samhällsekonomin.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Fredde

17 mars 2016 07:04

TV4 förvånade igår, när de lyfte fram den stora belastningen i sjukvården, och även hur den påverkade ekonomin.
Men, som vanligt saknades viktiga frågor. T.ex när de frågade "-hur klarar ni det ökade belastningen" "Med övertid och tillfälliga inlånade resurser"
Men, då skulle man frågat: "-Hur fungerar det i långa loppet? Folk kan ju inte ständigt jobba över?"

 
Ingen bild

Fredde

17 mars 2016 11:43

Hej Thor alf.
jag har en liten undran om jag kan göra avdraget då jag är sjukpensionär?
Absolut så ska man protestera så mycket man kan mot detta förtryck som pågår.

Thoralf Alfsson

17 mars 2016 11:49

Även en pensionär kan ju drabbas av effekter och kostnader för massinvandringen.

 
Elake Karsten

Elake Karsten

17 mars 2016 13:16

Bäste vän, det du föreslår har jag gjort i årtionden. Jag till och med kopierade upp en bilaga att skickas med deklarationen som så många vänner och bekanta skickade in att Skånska Dagbladet skrev om det som en främlingsfientlig aktion. Skatteverket fick i alla fall en massa merarbete!

http://www.metrobloggen.se/bimbo

Thoralf Alfsson

17 mars 2016 14:10

Då kanske du kan berätta lite om de svar ni fått från Skatteverket. Eller andra erfarenheter.

 
Ingen bild

Lena

17 mars 2016 19:29

Låter intressant, men hur fungerar det praktiskt. Thoralf? Kräver inte skatteverket att man visar någon typ av kvitto. Inte godkänner de väl sådana avdrag utan vidare?

Thoralf Alfsson

17 mars 2016 20:03

Nej, det kommer sannolikt inte godkänna avdraget vare sig du har kvitto eller inte. Men din deklaration kan slinka igenom utan granskning.

Den stora poängen är egentligen inte att få igenom avdraget utan att få medial uppmärksamhet och därmed vissa vilket missnöje det är med massinvandringspolitiken.

 
Ingen bild

Bengt.

17 mars 2016 21:51

hur gör man om man använder sms deklaration

Thoralf Alfsson

17 mars 2016 23:06

Använder inte sms-deklaration

 
Ingen bild

Patrik

18 mars 2016 00:20

Om man väljer att söka en krona i avdraget skulle det då bli lättare att få igenom det eftersom det ändå inte skulle göra någon skillnad?

Thoralf Alfsson

18 mars 2016 07:25

Du måste ha ett avdrag på minst 5000 kronor

 
Ingen bild

Leon

18 mars 2016 07:15

@ Thoralf

Och du tror att media med sin politiskt hårt styrda agenda skulle ägna mer än en undanskymd notis, om ens det, för att uppmärksamma detta. Möjligen skulle kanhända en eller annan "skribent" hånfullt och avfärdande raljera om denna "missnöjesmanifestation". Ungefär i samma stil som tidigare "tramsavdrag" som avdrag för "EU-avgiften", JAS, "kärnkraftskostnaden" m m hånfullt avfärdats.

Kanske skulle de notoriskt opålitliga s k "alternativa media" och div bloggare uppmärksamma det hela. Men då sker ju spridningen bara till "de redan frälsta"

Leon d´O.....

 
Ingen bild

LSW14

18 mars 2016 11:17

@Thoralf 16 mar 13:24, "Nu är jag ingen strykrädd politiker som inte vågar sticka ut!".

Det är säkert så, liksom att det är politiker som vågar som väljarna kommer ihåg. Vad du dock tycks bortse ifrån är att väljarna minns politiker utifrån VILKA FRÅGOR vederbörande brinner för. Det räcker inte att ´sticka ut´, frågeställningarna och uttryckssättet måste vara relevant för att kunna tas på allvar av vald målgrupp. Att propagera för ett "tramsavdrag" som man på förhand vet kommer att avslås är inte värdigt en politiker- det är faen ta mig patetiskt! Risken finns att ditt i många stycken beundransvärda arbete glöms bort i skuggan av div sandlådefrågor. Det vore synd, tycker jag.
Instämmer f ö helt i vad @Leon 07:15 skrivit, spot on!

Varför inte istället lägga mera krut på det som är av avgörande betydelse (förutom invandringen), som t ex:

-Hur kan vi ta oss ur EU?
-Värdlandsavtalet och ev kommande anslutning till NATO?
-Handelsavtalet EU-USA, dvs TTIP, där ultraliberalen Cecilia Malmström nu har fria händer!
-Granska och synliggöra de krafter som verkar för ett genomförande av NWO?
-Svenska staten lånar upp stora belopp- hur går det till och av vem?? Vem sitter på säkerheterna?

Vi är många som vill veta, du är ju trots allt riksdagskandidat och då är det rimligt att du lyfter även dessa frågor.

lsw14

Thoralf Alfsson

18 mars 2016 12:22

Jag var inte ens riksdagskandidat 2014!

Det finns 49 ledamöter för Sverigedemokraterna invalda i riksdagen 2014 som bör arbeta med de frågor du lyfter fram. Eftersom de sitter i riksdagen har de dessutom tillgång till Riksdagens utredningstjänst och därmed betydligt bättre förutsättningar än en fritidspolitiker i Kalmar.

 
Ingen bild

LSW14

18 mars 2016 13:01

@Thoralf
Ok, fel av mig, men du stod väl till partiets förfogande? Har för mig att du även figurerade på en alternativlista vid landsdagarna -15. Så ambitionen var väl ändå att komma in i riksdagen, om inte annat vid valet -18. Det var i den kontexten jag använde den formellt felaktiga benämningen "riksdagskandidat". Dessutom har du ju vid flera tillfällen tagit ställning i riks- o utrikespolitiska frågor, nu senast ang Trump.

Jo jag vet att det finns 49 SD-ledamöter i riksdagen, frågan är dock vem av dem som vågar ha en åsikt utan att först konsultera Jomshof, Bieler, Karlsson.

Jag förstår att du är en fritidspolitiker, men du har väl trots allt fortfarande lön ("riksdagsmannapension") från staten?

Nåväl, låt mig säga såhär då; jag vill veta var du står ifråga om NATO, TTIP och NWO (Agenda 2030) samt om du kommer att stå till förfogande för en ev rikstadsplats 2018?

Trevlig helg!

Thoralf Alfsson

18 mars 2016 13:24

Fel 1
Jag har inte tagit ställning för Trump i och med mitt blogginlägg. Jag reagerar över hur media vinklar allt negativt när det gäller Trump. Har egentligen för dålig kunskap om olika kandidater. Men jag har tidigare lagt upp ett klipp med Ted Cruz i en utfrågning om klimatförändringar som jag gillade.

Fel 2
Jag har ingen riksdagsmannapension från staten. Den upphörde ett år efter att jag lämnade riksdagen. Alltså i oktober förra året!

SD har fått inofficiella språkrör som sköter det mesta.


Jag gillar inte något av det du nämner.

 
Ingen bild

LSW14

18 mars 2016 13:39

@Thoralf

1: Sant ang Trump, dock har du tagit ställning i andra riks- o utrikespolitiska frågor. Vilket naturligtvis är helt ok!

2: Jag påstod inte, därav frågetecknet.

Får jag klura lite ang de inofficiella språkrören!

/lsw14



Thoralf Alfsson

18 mars 2016 14:07

Klura du på ;-)

 
Ingen bild

Fredrik Skattmas

18 mars 2016 19:44

Jag tror du har missuppfattat lite och använt några begrepp fel.

Ett öppet yrkande är ett yrkande som du motiverar och förklarar fullt ut. Om du beskriver, motiverar och förklarar avdraget i en bilaga eller under "Övriga upplysningar" i deklarationerna så kan du inte få skattetillägg även om du gör avdrag med 13 miljarder kronor. Om du däremot bara skriver ett belopp du yrkar avdrag med utan att förklara det, så krävs det en utredning för att komma fram till att avdraget är felaktigt. Då får du skattetillägg om inte beloppet är för litet eller du har andra skäl att slippa.

Det du fyller i är inte en skattedeklaration utan en inkomstdeklaration. Skattedeklarationer är för att deklarera moms och arbetsgivaravgifter. Ett vanligt misstag men lite onödigt att bjuda motståndarna på. Sådana misstag kan göra att läsaren får mindre förtroende för texten som helhet och den som vill angripa din text kan peka på faktafelen.

Thoralf Alfsson

18 mars 2016 19:50

Det första man blir blind på är ögonen! Tack för upplysningen. Jag skall rätta till det i texten.

 
Ingen bild

Victor Fagerström

13 april 2016 21:34

Kan man göra detta på nätet eller måste man skicka in pappersdeklarationen?

Thoralf Alfsson

13 april 2016 21:36

Går väldigt bra på nätet också.

 
Ingen bild

Martin

10 maj 2016 00:56

Fick nu mitt avslag :(
Är väl ingen idé att överklaga antar jag.

 
Ingen bild

Impo

19 maj 2016 19:50

Idag fick jag en förfrågan ang avdrag för övriga utgifter med 13500 kr, för att kunna ta ställning till avdraget behöver vi fler uppgifter från dig.
Skall jag bara låta bli och svara?
Eller vad skall jag svara?

Thoralf Alfsson

19 maj 2016 21:59

Om någon från Skatteverket ringt så ber du dem skicka ett brev angående förtydligandet. Sedan kan du strunta i att svara.

Då kommer du få ett besked om att avdraget ogillas.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards