thoralf

Direktlänk till inlägg 8 mars 2016

POLISEN FÅR INTE MÖRKA POLITISKT KÄNSLIGA UPPGIFTER

Av Thoralf Alfsson - 8 mars 2016 20:53

”Polisen får inte avstå från att lämna relevant information – om till exempel en persons etniska ursprung – av rädsla för att uppgifterna kan utnyttjas av politiska grupper. Det poängterar myndighetens etiska råd. ”Om informationen kan missbrukas är inget vi anser att polisen ska ta ställning till”, säger ledamoten Iain Cameron.”


Läs hela artikeln på följande länk.

http://www.svt.se/nyheter/polisen-7


Det skall bli väldigt intressant att se om polisen kommer följa sina egna etiska råd!

 
 
Ingen bild

Demokratur

8 mars 2016 22:04

Vår kommunist till Rikspolischef låter sig säkert inte stoppas av ett etiskt råd...

 
Ingen bild

C Andersson

8 mars 2016 23:11

Faktiskt ganska vettigt i all galenskap:

Ann-Charlotte Marteus: Rimligt av polisen att larma i Östersund

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/rimligt-av-polisen-att-larma-i-ostersund/

 
Ingen bild

Johan

9 mars 2016 07:27

Det väsentliga är att etnisk bakgrund i många fall är av underordnad betydelse när det gäller brottsrapportering. Ofta utgör helt enkelt inte uppgiften om en persons ursprung relevant information. Av det skälet lär inte polisens rapportering komma att ändras, vilket är utmärkt.

Thoralf Alfsson

9 mars 2016 08:26

Så du menar att t.ex ett signalement från polisen inte skall innehålla alla tillgängliga uppgifter då det inte är relevant information.

 
Ingen bild

Lasse G

9 mars 2016 09:59

Johan har alldeles rätt. Precis samma sak säger Cameron i den artikel, som du länkar till. Någon gång kan etnisk bakgrund vara relevant, men i regel är det det inte. Undantag kan t,ex. vara när man vill varna allmänheten.

Thoralf Alfsson

9 mars 2016 10:13

Anser du att signalement skall mörkas?

 
Ingen bild

C Andersson

9 mars 2016 12:28

Kan överfall och utomhusvåldtäkter ursäktas med att andra kvinnor har ett helvete hemma i sitt hem? Jag förstår inte logiken!

 
Ingen bild

Lasse G

9 mars 2016 12:35

Precis som jag skrev finns det vissa tillfällen då det kan vara befogat. Det framgår också av artikeln. Men det är en milsvid skillnad på ett sådant synsätt och sverigevännernas evinnerliga tjat om etnicitet. Som om detta skulle vara huvudsaken.

Thoralf Alfsson

9 mars 2016 12:42

Det har aldrig varit huvudsaken men jag anser att det är relevant information. Vid dom i rättsväsendet anges medborgarskap, då det kan påverka straffet.

 
Ingen bild

Lena

9 mars 2016 17:09

@Lasse G
"Men det är en milsvid skillnad på ett sådant synsätt och sverigevännernas evinnerliga tjat om etnicitet."

För vissa människor är etnicitet en huvudsak, och det är inte bara sverigevännerna som tycker så, utan en hel del människor som är födda utomlands. Tror du att en kurd vill kalla sig turk eller vice versa? Det handlar om identitet.

Dessutom Lasse G tycker jag du kan svara på frågan är inte signalement viktigt för polisen att kommunicera med befolkningen för att få fast farliga kriminella? Varför håller du envist fast vis att stödja kriminella? Det finns massor av utlandsfödda som har samma åsikt som jag för vet du va, de vill inte bli ihopblandade med dessa kriminella, inte ens om de är landsmän.

 
Ingen bild

Putte

9 mars 2016 21:04

Du skrev nog fel där Lasse G. Du menade nog att du anser att Johan har rätt, för du har väl knappat någon gudomlig rätt att bestämma vad som är rätt eller fel, eller är du så förmäten att du tror att du har det?

 
Ingen bild

Lotta

10 mars 2016 17:44

@Johan och Lasse G

Vad anser ni när massmedia skriver svenskar som åker till Syrien för att strida för islamiska staten? Ett annat exempel var de svenskar som häktades eller anhölls efter gruppvåldtäkten på en Finlandsfärja? Är det relevant att uppge att det rör sig om svenskar när etniciteten svenskar används som lögn för att dölja den verkliga etniciteten?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards