thoralf

Alla inlägg under februari 2016

Av Thoralf Alfsson - 6 februari 2016 23:24

Jag har gjort ett utkast på ett nytt infoblad där jag kombinerar statistik på asylsökande och mitt förslag på skatteuppror genom ett avdrag i deklarationen.


Vad tycker mina läsare? Jag tar gärna emot synpunkter.


Finns det något intresse att sprida detta infoblad?


    


Har även tagit fram en version där jag i diagrammet visar statistik för åren 2011-2015 för de nordiska länderna. Den har efterfrågats tidigare av några läsare.


    

Av Thoralf Alfsson - 5 februari 2016 23:35


De senaste veckorna har man på Öland slagit larm om väldigt låga grundvattennivåer. Igår hade man ett stormöte om den vattenbrist som kan uppkomma inför sommaren eller kanske till och med tidigare. Det som förvånar mig är att man inte diskuterar orsakerna till vattenbristen. Beror det på ett större vattenuttag då betydligt fler människor bor på Öland idag? Idag finns också ca 10 asylförläggningar på Öland med gissningsvis 2000-3000 asylsökande. Hur påverkar det vattenförbrukningen?



Det som nämns är att det varit en relativt lite nederbörd under det senaste året enligt SMHI.  Men det har inte varit extremt på något sätt om man jämför med tidigare år. Det som framförallt skiljer sig är antalet boende på Öland och möjligen att bevattningen inom jordbruket ökat.



Det som också förvånar mig är att inte klimatförändringarna ges skulden för situationen i några artiklar eller inslag i media. Inte ett ord om klimatförändringarna! Förunderligt!

 

 

Den som är påläst vet varför. IPCC och SMHI har i sina prognoser som ”97 procent av alla klimatforskare” står bakom att nederbörden skall öka (ironi). Så här skriver SMHI i sin rapport för Kalmar län.


 

”Årsmedelnederbörden ökar med 15-20 % i jämförelse med referensperioden 1961-1990.

Nederbörden ökar mest vintertid. Den kraftiga nederbörden ökar också, maximal

dygnsnederbörd kan öka med uppemot 20 % beroende på RCP-scenario. Perioden 1991-

2013 var extremt nederbördsrik.”

 

Enligt SMHI:s webbsida skall man till Kalmar län och presentera sin rapport den 9 februari. Hade varit intressant att lyssna till SMHI. Enligt SMHI har redan nederbörden ökat med närmare 10 procent om man jämför med perioden 1961-1990. Om man undantar 2015 förstås!


Tänk om IPCC och SMHI har helt fel!



http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/olandsborna-maste-spara-pa-vattnet-mitt-i-vintern

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/krismote-om-vattenbristen

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/de-ar-vattenbristens-forsta-offer

http://www.barometern.se/oland/vatten-over-bron-kan-bli-verklighet-i-sommar/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6361757

Av Thoralf Alfsson - 5 februari 2016 21:44

Barometern publicerade idag ett debattinlägg från mig angående Kalmar kommuns förvärv av Kolbodagården som skall användas som boende för ca 30 ensamkommande barn.


http://www.barometern.se/debatt/johan-persson-visar-prov-pa-maktfullkomlighet/

Av Thoralf Alfsson - 4 februari 2016 22:04

Igår rapporterade media att alla 700 vårdplatser var upptagna på länets sjukhus i Kalmar, Oskarshamn och Västervik. Det var lapp på luckan enligt Barometern. Jag läste artiklarna och letade efter en orsak till den kaotiska situationen i Kalmar län men jag kunde inte finna något i artiklarna om orsakerna.


Igår fick jag också en sammanställning från Migrationsverket på alla asylförläggningar i länet. I Kalmar län finns idag 40 asylförläggningar med närmare 10 000 platser. (Jag kommer återkomma till listan med asylförläggningarna).

 

Hur många av sjukvårdens vårdplatser upptas av asylsökande?

 

Om jag ställde den frågan till Kalmar läns landsting skulle jag sannolikt inte få något svar.


Idag var jag på ett möte på Kalmar kommun och där berättade en chef för ett kommunalt bolag att han varit på akuten på länssjukhuset i Kalmar. Han var lite ”upprörd” eller ansåg att meddelande till alla väntande på akuten skulle ges på flera språk, inte bara på svenska. Varför? Jo, hans bedömning var att 90 procent av de väntande hade utländsk bakgrund. Det betyder uppenbarligen att de inte förstår svenska enligt denna kommunala chef.

 

Min egen bedömning är att asylsökande upptar ett inte oansenligt antal av dessa 700 vårdplatser.


Var detta en besviken patient som inte fick en vårdplats på psyket? En person körde sin bil rakt genom entredörrarna på psykakuten. Läs artikel och se bild på entren.


För övrigt blev jag faktiskt lite förbannad när jag såg Aktuellt ikväll. Dels på hycklarna Magdalena Andersson och Ulf Kristersson. Men även när jag såg inslaget om Sverigedemokraternas hantering efter järnrörsaffären. Att tala är silver och tiga är guld. Jag tycker det är bättre att tiga än att tala osanning. Jag brukar inte vara långsint men ibland ….


UPPDATERING


Av Thoralf Alfsson - 3 februari 2016 22:27

Malmö sätter ett nytt rekord under 2015 över hur stora ersättningar kommunen tagit emot från Migrationsverket. 604 miljoner kronor betalades ut till Malmö kommun.


Det är mer än en fördubbling sedan 2014. Då betalade Migrationsverket ut 290 miljoner kronor. Med stor sannolikhet har Malmö kommun också ytterligare krav på Migrationsverket som myndigheten ännu inte behandlat och beslutat.


Var och en kan säkert fundera över vad man skulle kunna använda drygt 600 miljoner kronor till annat inom välfärden. T.ex inom skolan och omsorgen.


Under 2014 betalade Migrationsverket ut 979 miljoner kronor totalt till Skånes kommuner inklusive Region Skåne. Under 2015 ökade utbetalningen med närmare 100 procent till 1 857 miljoner kronor. Nästan 2 miljarder kronor till Skåne av våra skattemedel.


Jag är i varje fall djupt bekymrad över framtiden.


 


Av Thoralf Alfsson - 2 februari 2016 21:16

En färdtjänstbuss som hämtat en äldre rullstolsbunden man med två assistenter vid Två Bröders väg i Norrliden blev under måndagen utsatt för något som kan kallas för en knivattack. En skäggig man med utländskt utseende i 30-35 årsåldern rusade fram mot bussen med en väldigt stor kniv. Chauffören hann låsa dörrarna i bussen innan mannen var framme vid bussen. Han viftade med kniven och försökte ta sig in i bussen. Assistenterna och chauffören blev väldigt skärrade men chauffören lyckades backa undan och larma polis när han körde iväg. Han mötte strax därefter en polispatrull med blåljus.


När en annan taxichaufför idag ringde upp polisen i Kalmar och pratade med informationsansvarige Ulf Carlsson fick han beskedet att ärendet var avskrivet. Taxichauffören kontaktade då Barometern men tidningen var inte intresserad. Han ringde då istället Radio Kalmar som visade intresse. De har nu intervjuat chauffören av färdtjänstbussen. Hoppas att de även intervjuar polisen och ställer frågor varför de avskrivit anmälan/händelsen.


UPPDATERING


Radio Kalmar har nu publicerat både en artikel och intervju.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6359442



Kommer Barometern skriva om händelsen?


Jag får ofta tips om händelser som inträffar i Kalmar men som tydligen aldrig når media. Är det kod 291 som efterlevs av polisen i Kalmar. I samband med dagens möte i kommunstyrelsen pratade jag med Östra Smålands om händelsen och han kände inte till den. Det sannolika är att polisen inte informerat media om händelsen.


Här nedan kommer några av de tips jag fått de senaste veckorna. Händelser som jag aldrig läst något om i de lokala tidningarna.


 

 

 



Ted Cruz vann i republikanernas val i Iowa. Här är några klipp med Ted Cruz. Utfrågningen om klimatförändringarna är spännande ;-)



Av Thoralf Alfsson - 1 februari 2016 21:46

 


För ca ett år sedan hade jag en lång diskussion om invandringens kostnader med förvaltningschefen för Barn o Ungdom i Kalmar. Den enda kostnaden som förvaltningschefen ville erkänna var kostnaden fr förberedelseklass i skolan och modersmålsundervisning. Ett mycket märkligt synsätt enligt min uppfattning.


Jag fick dock under denna diskussion uppgifter om antalet elever som har modersmålsundervisning i Kalmar kommun. Något som jag presenterade på bloggen för året. Nu har begärt ut siffrorna för 2015.


Nu har antalet elever med modersmålsundervisning stigit till fler än ett tusen elever under 2015. Den grupp som har ökat mest är elever med arabiska som modersmål. Från 145 elever till hela 235 elever, en dramatisk ökning.


Jag är i varje fall djupt bekymrad över framtiden.


 

 

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards