thoralf

Alla inlägg den 19 februari 2016

Av Thoralf Alfsson - 19 februari 2016 23:17

En ny begäran om den sammanställning  med de 5 000 händelser R291 som figurerat i media är inlämnad efter att jag fått detta besked.


 

 

Av Thoralf Alfsson - 19 februari 2016 18:27

Journalisten Elisabet Höglund som förra fredagen vann På Spåret för andra gången skriver på sin blogg att hon under lång tid tvivlat på den offentliga statistiken när det gäller mord i Sverige. Jag har missat detta blogginlägg som tydligen skrevs redan den 5 februari.


”När landets kriminologer uttalar sig talar de ständigt om att det "bara" begås cirka 100 mord om året i Sverige, ibland till och med färre och att det dödliga våldet inte ökar. Jag har alltid tyckt att den siffran har varit för låg, i synnerhet om man jämför den med polisens årliga statistik över anmälda mord och dråp, d v s dödligt våld, där siffrorna ibland kan vara de tredubbla.”

 

Hon säger sig också tvivla på kriminologernas uttalanden.

 

”Varje gång jag har skrivit om antalet anmälda mord (polisen och Brottsförebyggandet Rådet har ju aldrig haft någon annan statistik att erbjuda) och hävdat att denna siffra varit betydligt högre än de 100 mord per år som kriminologerna talar om, har jag blivit utskälld. Kriminologerna har anklagat mig för att lämna vilseledande uppgifter och grovt övertolkat polisens statistik.”

 

Nu har Elisabet Höglund börjat föra sin egen statistik över antalet mord och mordförsök vilket hon  redovisar på sin blogg. Hennes sammanfattning och redovisning pekar på 18 mord och 2 mordförsök under januari.


http://elisabethoglund.se/blogg/18_mord_och_2_mordforsok_i_sverige_under_januari_2016/


Av Thoralf Alfsson - 19 februari 2016 00:22

När jag presenterade listan över asylförläggningar i Kalmar län tidigare i veckaan lovade jag att även komma med uppgifter om hur mycket pengar som betalats ut från Migrationsverket till respektive asylförläggning. Tyvärr är det omöjligt att få fram dessa siffror för de företag som driver många asylförläggningar som t.ex Bert Karlssons företag Jokarjo som under 2015 fått närmare 400 miljoner kronor i ersättning från Migrationsverket. För dessa anläggningar får det bli ett antagande grundat på total ersättning och antal anläggningar.


Kom ihåg att boenden för ensamkommande barn inte ingår i denna sammanställning då dessa hanteras av kommunerna.


Jag kan konstatera att det under 2015 betalats ut mer än 250 miljoner kronor till dessa företag inom Kalmar län. Sammanställning är inte riktigt komplett då det visat sig att sammanställning jag fått från den administrativa avdelningen på Migrationsverket i Norrköping inte är korrekt. Det saknas faktiskt asylförläggningar. Men jag vill inte vänta på alla de saknade uppgifterna utan publicerar listan som den ser ut just nu.


Många anläggningar startades också under november och december och har därför väldigt lite utbetald ersättning.


 


UPPDATERING


Med anledning av en del kommentarer till blogginlägget lägger jag upp följande klipp.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards