thoralf

Direktlänk till inlägg 9 februari 2016

ETABLERINGSREFORMEN 200 PROCENT HÖGRE KOSTNAD

Av Thoralf Alfsson - 9 februari 2016 23:12

 


Jag har fått de senaste siffrorna på hur kostnaderna för etableringsersättningarna utvecklats för hela riket fram till och med 2015.

 

Jag passade också på att leta upp regeringens proposition angående etableringsreformen för att se vilka samhällsekonomiska kostnader man räknade med när den infördes 2011.


 


Tänk så fel regeringen och dess experter kan räkna! Om man sedan även lägger till att endast ca 4-5 procent har en egen försörjning efter två år i etableringsreformen enligt Riksrevisionen kan detta bara betraktas som ett fullständigt misslyckande och bara en reform för att avlasta kommunerna.


Det hade sannolikt varit mer effektivt att ge pengarna direkt till kommunerna istället för att belasta både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.


För 2015 är kostnaden 3,7 miljarder kronor. Långt över de 1,2 miljarder som regeringen beräknade 2009. En felräkning på ca 200 procent av Erik Ullenhag som var den minister som drev genom etableringsreformen.


Om man beaktar att de som varit i etableringsreformen under 2015 med stor sannolikhet är de som sökte asyl under 2011-2013. Under dessa år hade vi snitt på ca 40 000 asylsökande per år. Under 2014 ökade det till drygt 80 000 och under 2015 till 163 000 asylsökande. Då kan nog var och en räkna ut att kostnaderna för etableringsreformen kommer fortsätta att öka dramatiskt. Under 2016 lär den säkert bli ca 5 miljarder kronor och 2017 kan den närma sig 7 miljarder kronor. Istället för de 1,2 miljarder kronor som Alliansregeringen beräknade.


 

 
 
Ingen bild

Demokratur

10 februari 2016 00:23

Om 10 är Sverige ett helt annat land. Ett mycket sämre land. Då får man leva på minnena från tiden innan vänsterliberalerna våldförde sig på Moder Svea. Och de ansvariga? De har likt råttorna lämnat skeppet och kan inte ställas till svars.

 
Ingen bild

SM811

10 februari 2016 08:44

Med den ökningen/mån skulle etableringsersättningen vid årets slut bli c:a 700000 kr /mån.

 
Ingen bild

Hacke

10 februari 2016 09:31

Tack ännu en gång Thoralf för ditt grävande. Ingen "journalist" i traditionell media har naturligtvis något intresse av ta fram och redovisa siffror som dessa. Därför kan politikerna fortsatt jobba fullständigt ostörda på landets undergång genom nya stolleprojekt i den ständigt eskalerande mångmiljardrullningen kring den heliga invandringsindustrin.
Var ska detta sluta? Nyheter och samhällsprogram i alla medier, seminarier och föreläsningar, byggande och övrig övrigsamhällsplanering - allt domineras totalt kring flykting- invandrarfrågor i en eller annan form. Tänk om all denna energi och alla dessa samhällsresurser hade kunnat satsats på annat håll, vad hade vi då inte kunnat skapa i form av framtidstro och samhällsbyggande. Nu står vi istället till knäna i problemställningar som borde höra tredje världen till. Fortsätter detta står vi snart upp till halsen i den kvicksand politiker- och medieetablissemang med gemensamma krafter skapat.

 
Ingen bild

Jan, SD-väljare

10 februari 2016 09:55

Brutalt att se hur våra så kallade "representanter" på Regerings och myndighetsnivå kör landet i botten utan att blinka. Ofattbart.

 
Ingen bild

Maja Dacke

10 februari 2016 12:27

TACK, Thoralf! Du är bättre än bäst. Fler ord behövs väl inte?!!

 
Ingen bild

Lena

10 februari 2016 12:41

Håller vi på att få in utländska lagar i var svenska lagsystem? Det kanske bäddar för sharialagar också i framtiden.

http://www.friatider.se/h-gsta-domstolen-pr-var-om-skarialagara-ska-g-lla-i-sverige

 
Ingen bild

Lena

10 februari 2016 13:24

Jag skrev ett inlägg som försvann, synd för det beskrev mycket väl hur jag känner inför de staplar Thoralf presenterar och som gör att vi ser varför verkligheten omkring oss förändras i en mycket snabb fart. Se bara på staplarna från år 2011 och så 2015, det är på bara fyra år! Förstår att dessa pengar måste snålas in någonstans, om de nu inte lånas!

De som betalar detta är pensionärer, arbetslösa och sjuka som inte kan arbeta i samma hektiska tempo som när man var ung. Tänker på hur många miljoner jag betalt in i skatt under 35 års tid. Idag finns inte pengarna! Det måste lånas för att betalas för människor som kommer hit utifrån och får full pott så fort de satt sin fot här.

Fantastiskt Thoralf att du står rakryggad i denna tsunami av lögner, mörkläggningar och manipulationer från myndigheter och media. Dessa personer är inget annat än skumraskfigurer.

Ledarsidorna styrker mina ord.

http://ledarsidorna.se/2016/02/hej-du-glade-fattigpensionar/

Thoralf Alfsson

10 februari 2016 13:30

Vad menar du med att inlägget försvann?

Om det tar lång tid att skriva kommentaren kan säkerhetskoden vara inaktuell och måste uppdateras. Kan det vara en orsak?

Långa kommentarer skrivs bäst i t.ex Word och kopieras sedan in i kommentarsfältet med Crtl+C och Ctrl+V

 
Ingen bild

Niklas R

10 februari 2016 13:31

@Lena
Enligt svensk lag så skall avtal hållas. Om man sedan gör avtalet under annan lag än svensk så kvittar det vanligtvis så länge båda parter har varit medvetna och frivilligt ingått avtalet.
I detta fallet gällde det iransk lag baserad på sharia och avtalet gällde brudpenningen.

I övrigt så kan jag bara säga att svenska politiker, överlag, är obildade och outbildade. Vi är nog det enda västerländska land som har en regerings vars främsta företrädare knappt gått ut gymnasiet.

 
Ingen bild

Lena

10 februari 2016 14:29

Vet inte varför, i alla fall inte ett längre inlägg än vad jag brukar, men, shit happens, allt ok.

Läste på rubrikerna igår? om att Löfvén oroar sig för rasen i opinionssiffrorna. Detta är svaret från Johan Westerholm: Tänk om det fanns ett Nobelpris i dumhet, vem skulle vi då kunna nominera? Kanske inte Mikael Dumberg, f´låt Dambergs insats som Näringsminister eller Hr Frigolit som ansvarig för svensk forskning kompetens försörjs.
"Där kommuniceras en uttrycklig varning för att investera i Sverige och svensk forskning. Sverige bedömdes, i mailkonversationen, vara såväl politiskt instabil som att det numera föreligger en uppenbar risk att Sverige inte långsiktigt mäktar med att hålla den tidigare nivån på grundforskning."

http://ledarsidorna.se/nobelpriset-i-dumhet/

 
Ingen bild

Jan Eriksson

10 februari 2016 17:48

-> Lena. Hade du skrivit ett inlägg under Thoralfs skrift om barnet i Borgholm, kanske.
Jag skrev ett där och det försvann. Alla kanske försvann när Thoralf tog bort sitt inlägg.

Ett tips är att när du skrivit något så tryck Ctrl+A, då markerar allt det du skrev. Sedan trycker du Ctrl+C, så kopieras det. Försvinner det för dig så kan du kopiera in det med Ctrl+V.
Detta är bra att alltid gör innan du skickar.

Tyvärr hittar jag inte längre den Ipsossida jag länkade till. Kan Thoralf hitta mitt tidigare inlägg?

Den här sidan är inte ointressant:
http://ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN%20Ipsos%20arsrapport%20valjarbarometern%2025%20januari%202016.pdf

För övrigt hoppas jag att f.d SDU startar ett eget parti inför valet 2018. De kommer i alla fall att få min riksröst. De lär lätt spräcka 4%-gränsen. Skamligt så SD behandlar de unga. T o m på ett icke demokratiskt sätt.

Thoralf Alfsson

10 februari 2016 18:19

SD jobbade i ca 25 år innan de fick mer än 4 procent.

 
Ingen bild

Jan Eriksson

10 februari 2016 19:02

-> Det var då det. Om SD idag har mellan 25-35%. ser jag inga svårigheter för Kasselstrand och övriga att ta 20% av SD´s röster.

Du kan ju lägga upp en fråga och se vad dina läsare tycker.

Thoralf Alfsson

10 februari 2016 20:13

Det är möjligt att Kasselstrand kan ta 20 procent av SD medlemmarna men inte 20 procent av SD-väljarna. Maximalt några procent!

Det krävs betydligt mer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards