thoralf

Alla inlägg den 8 februari 2016

Av Thoralf Alfsson - 8 februari 2016 22:00

I söndagens Agenda intervjuades Migrationsverkets chef Anders Danielsson om situationen i Sverige och på myndighetens anläggningar. Anders Danielsson sa bland annat följande.


”Asylskälen ligger kvar! Det är ingen skillnad. Rätten att få asyl om man har skyddsskäl ser likadan ut. Det som skiljer åt är att man får ett tillfälligt uppehållstillstånd istället för ett permanent uppehållstillstånd och så familjeåterförening.”

 

Det Anders Danielsson säger är att Migrationsverket inte har förändrat  sin handläggning och bedömning i asylärenden. Jag tror att väldigt många litar på vad generaldirektören för Migrationsverket säger och det gillas säkert av väldigt många. Inte minst för att så många fått ett positivt besked på sin asylansökan.


Jag och många av alla sverigedemokraterna anser dock att reglerna för asyl borde skärptas kraftigt. Att man i allt större utsträckning använde Dublinförordningen i asylärenden. Asylsökande som anlänt till Sverige via Danmark borde återföras till Danmark med hänvisning till Dublinförordningen. Det samma gäller våra andra grannländer, inklusive Tyskland och Polen.


Ser då statistiken ut som Migrationsverkets chef Anders Danielsson säger i Agenda. Nej, det gör den inte alls.


    


Av statistiken kan man dra slutsatsen att något hände i augusti/september 2015 på Migrationsverket. Under de senaste fem månaderna har andelen beviljade uppehållstillstånd minskat varje månad. Andelen asylärenden som behandlas och bedöms som Dublinärende har också sannolikt ökat.


Skickade regeringen ut nya direktiv till Migrationsverket eller har Migrationsverket gjort egna omvärderingar?


Det är ändå skrämmande att se i statistiken hur andelen beviljade uppehållstillstånd stigit från ca 30 procent till hela 70 procent. Samtidigt som antalet aasylsökande stigit kraftigt!


Den som följer statistiken blev inte det minsta förvånad över att regeringen uttalade att 80 000 asylsökande kommer få ett negativt beslut och utvisas från Sverige. Det är så dagens statistik ser ut. Jag hoppas att betydligt fler än 80 000 utvisas från Sverige av de som ansökte om asyl i Sverige under 2015.


UPPDATERING!


Idag har polisen kontaktat mig angående den misshandel jag var utsatt för någon vecka innan julhelgen. Jag skrev om detta i ett blogginlägg.


Jag har haft vissa misstankar om vem kvinnan var men inte kunnat få det bekräftat. Men i samband med dagens telefonförhör fick jag identiteten bekräftad. Vilket innebar att jag kunde lämna kompletterande information till polisen om kvinnan.


Personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att kvinnan jobbar vid stadens universitet enligt uppgift i sociala medier. Dock inte lika förvånad över att hon är vän med lokala journalister.

Av Thoralf Alfsson - 8 februari 2016 13:35

"Gång på gång har Dan Eliasson allvarligt skadat förtroendet för den myndighet där han för tillfället verkat. Hans biografi liknar en naturkatastrof som sveper över myndighetssverige och raserar förtroendet för den ena organisationen efter den andra. Det är på tiden att vi befrias från sådan inkompetens. Ansvarig minister måste agera och tillse att Dan Eliasson snarast skiljs från sin tjänst som rikspolischef."


Jimmie Åkesson

partiledare (SD)


Läs hela debattartikeln.


Inte en dag för tidigt enligt min mening!

Har idag varit inbjuden på ett möte med företrädare för fackförbundet Kommunal i Kalmar. Sanningen och verkligheten drabbar desto fler. Nu även kommunals medlemmar! Det blev ett bra samtal och jag fick information som jag inte kände till tidigare.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards