thoralf

Alla inlägg den 15 januari 2016

Av Thoralf Alfsson - 15 januari 2016 23:45

 

Asylförläggningen Solhöjden vid Berga i Högsby kommun.                  Foto Thoralf Alfsson


För ca en vecka sedan skrev Barometern om alla falsklarm till brandkåren vid ett asylboende Solhöjden i Berga.


”Vi var här i går kväll och nu är vi här i dag. De trycker på larmknappen i korridoren, men det är falsklarm, säger Håkan Fredriksson, styrkeledare vid räddningstjänsten i Högsby.

Enligt Håkan Fredriksson har räddningstjänsten larmats till asylboendet mer än åtta gånger på falsklarm.

– Det känns meningslöst att man får åka ut hela tiden. Det skulle kunna äventyra hälsan hos andra om vi får in till exempel en trafikolycka.”

 

”Vi fakturerar varenda utryckning som är ett falsklarm. Jag tycker synd om anläggningsägaren som får betala för våra utryckningar.”

Bert Karlsson, vd på Jokarjo AB, som driver asylboendet, har inte hört talas om falsklarmen tidigare.

– Vi kommer att fakturera Migrationsverket för detta. Det ligger i vårt intresse är att stävja det på alla sätt.”

 

När något sådant här pågår tar man det för givet att ansvariga tar tag i problemet men som vi vet brukar det vara lite svårt när det gäller dessa grupper av människor. Den som tar tag i problem blir ofta kallad rasist och liknande. Tydligen har inget direkt hänt under den senaste veckan för i onsdagens tidning kunde jag läsa att ytterligare fyra falsklarm till brandkåren gjorts under den senaste veckan. Det bör då vara minst 12 falsklarm under några veckor.


Vid ett annat asylboende som drivs av Nordic camping fakturerar Räddningstjänsten 9 094 kronor för varje utryckning på falsklarm under 2014, enligt Migrationsverkets uppgifter.


Eftersom jag starkt misstänker att man inte tagit tag i dessa problem på ett handfast sätt ställde jag frågan till Migrationsverkets chef, Lars Borgemo i Högsby i ett mejl. Eftersom några av svaren är anmärkningsvärda väljer jag att publicera dem på bloggen.


 

 


Jag blev inte särskilt imponerad av det svar jag fick från Lars Borgemo! Utan jag ställde om frågan.


 

 


Det svar jag nu fick talar för sig själv! Är detta ett svar värdigt en myndighetschef vid Migrationsverket?


 

 

 

Lars Borgemo struntar i att svara på min fråga och fortsätter istället med sina spydiga och ironiska svar.


 

 


Nu hänvisar istället Lars Borgemo till leverantören Jokarjo. I sitt första mejlsvar skriver han att vi (Migrationsverket) hanterar detta eller ser till att Jokarjo hanterar det. Nu vill han uppenbarligen inte svara på frågan.


 

 


Jag vet inte vad jag skulle kunna leverera av värde till Lars Borgemo och Migrationsverket. På vilket sätt har jag förvrängt något svar? Jag har ju inte fått något svar.

Som politiker och kritisk till den massinvandring som råder med enorma kostnader ser jag det som min uppgift att granska denna verksamhet. Vad tycker mina läsare om svaren från Lars Borgemo?


Tyvärr fick jag inga kontaktuppgifter till ansvariga från Jokarjo vid asylförläggningen Solhöjden i Berga av Lars Borgemo.


Jag har istället plockat kontaktuppgifterna som finns på Jokarjos webbsida men inte fått något svar på mitt mejl till företaget under vare sig torsdagen eller fredagen.


Efter en kontakt med Räddningstjänsten i Högsby vet jag nu att man har en mer försiktig fakturering om 3 465 kronor för ett falsklarm. Men det blir ändå en stor kostnad för skattebetalarna i slutändan. En kostnad som dessutom är helt onödig. Kanske dags för SD i Högsby att motionera om en högre avgift för falsklarm, i synnerhet om det är avsiktliga.



PS

Lars Borgemo skall sluta som chef på Migrationsverket och istället bli chef för Arbetsförmedlingen i norra Kalmar län. Läs artikel.



Av Thoralf Alfsson - 15 januari 2016 19:23

Det känns lite som hela havet stormar inom socialdemokraterna. Det gräl som pågår mellan Margot Wallström och kommunals Anneli Nordström inför öppen ridå är minst sagt häpnadsväckande. Eller är det ett uttryck för Margot Wallströms oförmåga att kommunicera?


Kan idag inte gå ut i en affär utan att någon vill prata med mig eller tacka mig för min blogg och mitt politiska jobb. Väldigt trevligt och skönt med ett sådant stöd.


Andra har det betydligt jobbigare ;-)


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards