thoralf

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2015

PARTILEDARDEBATTEN

Av Thoralf Alfsson - 11 oktober 2015 22:14


Mina kommentarer från Facebook.


Kommentar i halvtid.


"Partiledardebatten en stor skandal då Jimmie Åkesson inte får ordet mer än en gång per ämne. Vore jag Jimmie Åkesson skulle jag lämna studion i protest under andra halvan av debatten."


Kommentar efter debatten.


"Ganska besviken på partiledardebatten. Måste säga att på det stora hela var det en ganska svag insats av Jimmie Åkesson. Även om han inte fick mycket tid så handlar det också om att ta sig tid. Det är inte Jimmie Åkessons starka sida.


Han missade fullständigt i klimatfrågan när han inte tog upp effektskatten och energikommissionen och att Alliansen kommer släppa igenom den höjda effektskatten på kärnkraft som innebär avveckling av flera reaktorer. Nu fick istället Ebba Busch Thor delvis den poängen.


Den stora frågan är om Alliansen är intresserade av att fälla den rödgröna regeringen. Mitt svar är att Alliansen inte har något intresse av det! Minst sagt väldigt förvånade!"



Jimmie Åkessons bästa inlägg under debatten. Den är ganska dräpande för Alliansen.



Det vore intressant att se en sammanställning över antal inlägg och talartid under denna partiledardebatt. Att Löfven som statsminster har flest inlägg och mest talartid är ok men för övriga 7 företrädare borde det vara väldigt lika.


Gröna beredskapsjobb är Sveriges framtid enligt statsminister Stefan Löfven och lösningen på asylkaoset och den arbetsmarknadssituation som snart kommer knäcka Sverige. Jag tar mig för pannan!


Är det verkligen regeringens svar på integration, utanförskapsområden och kriminalitet!


Skall bli väldigt intressant att se alla hijabklädda kvinnor och jihadister i gröna beredskapsjobb! Stor komik utlovas av regeringen.


Moderaten och kommunalrådet Bo Frank i Växjö kommenterar partiledardebatten på sin blogg.


"Som jag trodde. Stänger av partiledardebatten. Alla utom sd vill bara prata om ett fortsatt högt flyktingmotagande. Moderaterna vill dock strama åt lite grann, utan att säga det rakt ut. Skulle tro att sd vinner denna debatt. Inte för att de är bra. Men för att folk inte begriper vad de andra partierna säger. Alla pratar om den enorma kompetensen bland flyktingar. Vad är t ex en syrisk juristutbildning värd i praktiken? Nära noll. I Sverige!? Bara att börja om från början!  Politiken försöker lura TV-tittarna! Partiledarna är ljusår ifrån verkligheten. Man vill t ex bygga nya bostäder för flyktingar!! Skall de som går på socialbidrag bo i de nya bostäderna??   Man tar sig för pannan! DS"


"Äntligen satsar vi på välfärden" utbrast Jonas Sjöstedt under partiledardebatten. Begriper han inte vad asylinvasionen innebär för Sverige.




 
 
Ingen bild

sarak

11 oktober 2015 22:27

Endast en av partiledarna visade ju debattvett.---ett evigt tjatter av Ebba Buch o Fridolin+ många andra Dålig debattledare. Konstigt att det största partiet enligt Sentio inte fick mer tid.

 
Ingen bild

preppen

11 oktober 2015 22:28

Jimmie gjorde en bra insats efter omständigheterna och fick också in ett antal fullträffar i debatten.
Kritik kan riktas miot programledarna
-Dom kunde inte upprätthålla debattdisciplinen.Det vill säga att inte låta Sjöstedt prata i munnen på andra.

Thoralf Alfsson

11 oktober 2015 23:06

Att Jonas Sjöstedt inte lät Jimmie Åkesson svara utan att käbbla var mycket irriterande.

 
Ingen bild

w-son

11 oktober 2015 22:30

Det som jag fann mest intressant var den totala tystnad som uppstod efter Åkessons inlägg. Åkesson är den som pekar på att kejsaren är naken och intar därmed positionen som en partyförstörare. Med tanke på att verkligheten ges inträde på något som annars enbart är en teaterföreställning, eller spel för galleriet.

Undrar hur det egentligen känns att som Åkesson stå helt ensam i en trång varm studio och försöka behålla fokus medan han samtidigt måste kunna slå ifrån sig allt hat och förakt som så tydligt strålar ut från 7-klövern och övrig personal inom SVT. Man känner ju detta närmast fysiskt tom genom TV-rutan. Vilken styrka!

 
Ingen bild

Karl Martin

11 oktober 2015 22:36

Det vore också intressant att se kameratid för varje partiledare. Jag såg bara på detta i ca 10 minuter men fick ändå känslan att kameramännen försökte fota Åkesson så lite som möjligt.

Thoralf Alfsson

11 oktober 2015 23:07

Intressant synpunkt!

 
Ingen bild

Assar

11 oktober 2015 22:44

Jag tycker Jimmie fick fram det viktigaste. Att alliansen har alla möjligheter i världen att rösta ner den politik man inte gillar. Vet inte vem som vann debatten men som vanligt är förloraren det svenska folket. Löfven gör mig livrädd, vilken pajas.

 
Mike Waxman

Mike Waxman

11 oktober 2015 22:46

En traditionell partiledardebatt där pajerna kastades åt alla håll och där sakpolitiken skymdes av just "vad andra har gjort och inte gjort idag och igår".

När det gäller Jimmie Åkesson så tycker jag nog det var helt ok. med den tid han fick med tanke på hans,och SD's, retorik i alla debatter: Nu var denna partiledardebatt uppdelad i x antal ämnesområden men vad man än diskuterar så återkommer ju Åkesson ständigt till att det är flyktingkostnaderna som är orsaken tlll "allt ont".

http://www.mikewaxman.se

Thoralf Alfsson

11 oktober 2015 23:11

Med tanke på att du själv inte klarar av din ekonomi förstår jag att du inte förstår att allt kostar pengar även för staten och att det måste finansieras.

Om invandringen kostar 100 miljarder kronor innebär det att det plockas pengar från alla andra utgiftsområden i statsbudgeten och därför är det i högsta grad relevant att prata om invandringens kostnader och dess konsekvenser på i stort sett alla politiska områden.

 
Lassekolja

Lassekolja

11 oktober 2015 22:49

Jag instämmer i varje stavelse i Ditt inlägg Thoralf!
"Kommentar efter debatten.
Ganska besviken på partiledardebatten. Måste säga att på det stora hela var det en ganska svag insats av Jimmie Åkesson. Även om han inte fick mycket tid så handlar det också om att ta sig tid. Det är inte Jimmie Åkessons starka sida.
Han missade fullständigt i klimatfrågan när han inte tog upp effektskatten och energikommissionen och att Alliansen kommer släppa igenom den höjda effektskatten på kärnkraft som innebär avveckling av flera reaktorer." Vem fällde denna kommentaren? Jag har svårt att tro att det är Du Thoralf! Att man i en ledarledd debatt skall behöva "ta sig tid" finner jag helt förkastligt, att den som skriker högst får ordet? Nej - nej, det vore inte seriöst!
Jag kan ta fel men vad jag minns fick inte Jimmie säga ett enda ord om energipolitiken, inte ett ord om kärnkraftens "generation4", vilken bl.a innebär att framtida uranbrytning blir överflödig o.s.v
Håller helt med Dig Thoralf, samtliga deltagare borde få samma total talartid med undantag av Statsministern, som borde få dubbelt mot de övriga! En annan modell är att varje block får samma tid men det kan vi glömma eftersom Jimmie då ensam skulle få 1/3 av totala tiden!
(Att jag tycker annorlunda än SD i just NATO-frågan är en sak för sig men ingalunda avgörande för mitt partival.)

http://www.samtiden.nu

 
Lassekolja

Lassekolja

11 oktober 2015 22:56

Oj, glömde visst säga att det (lilla), som Jimmie tilläts framföra, var bra, han gjorde ju faktiskt de övriga svarslösa ett par gånger!
Bra jobbat Jimmie ! ! !

http://www.samtiden.nu

 
Ingen bild

Kalleman

11 oktober 2015 22:58

Jimmie försökte få talan men de få gånger han lyckades avbröts han innan han talat till punkt, allt är som vanligt från tidigare sk debatter. SVT förnekar sig inte. Mobbing som vanligt, FY!

 
Ingen bild

Blåsippan

11 oktober 2015 23:15

Debatt mellan åtta debattörer samtidigt är inte debatt. Hur kan det bli det? Debatt är mellan två som inte överensstämmer och en moderator som inte är socialist (svt) utan opolitisk. Inte köpt av svt (vilket kan vara svårt att finna). Det är debatt om vi någonsin kommer att uppleva det..

 
Ingen bild

SD 2002-?

11 oktober 2015 23:18

Har inte sett eller följt debatten mer än vad Du refererar till i inlägget. Jimmies inlägg i debatten i klippet ovan är bra.

Vi får dock se om Landsdagarna har kurage att lyfta ut Jimmie, Mattias och Rickard ur SD:s styrelse i nästa månad. Det finns ju demokrater som ställt sig till förfogande för alla poster i partiets ledning.

Thoralf Alfsson

11 oktober 2015 23:28

Finns ingen anledning att lyfta bort de du nämner! Jag är mer orolig för att andra lyfts bort från partistyrelsen. Vi behöver inte ett helt gäng ja-sägare, utan fria tänkande personer i partistyrelsen.

 
Ingen bild

R&R

11 oktober 2015 23:25


IS & dess sympatisörer invaderar Sverige,
Politikerna svamlar om Rot & Rut!

 
Lassekolja

Lassekolja

11 oktober 2015 23:29

@Mike Waxman, att Jimmie Åkesson oftare än de övriga tillsammans, tar upp kostnaderna för invandringen och hur de påverkar många övriga politikområden, beror helt enkelt på att han är ensam om insikten att de påverkar Välfärdssverige så till den grad att välfärden krackelerar allt snabbare! Att media och 7-klöver´n inte låtsas om detta faktum är skandalöst och en skymf både mot de äldre, som byggde Välfärdssverige, och mot våra barns och barnbarns framtid i Sverige!!!

http://www.samtiden.nu

 
Stefan K

Stefan K

11 oktober 2015 23:34

Kvällens vanligaste syn var Jimmie Åkesson som förtvivlat viftade och försökte få ordet, men uppenbart utanför programledarnas radar.

Kanske inte Åkessons bästa insats, men kängan till Alliansens egentliga inställning till DÖ svider nog än och att Åkesson hade den sundaste inställningen till asylkaoset kan inte nog betonas.

Sex viktiga ämnen på knappa två timmar är i mastigaste laget. Varför inte dela upp debatten i sex timslånga avsnitt där varje ämne kan debatteras djupare än det som skedde igår?

7-klövern rabblar sin inövade floskel om nya bostäder och enklare vägar in på arbetsmarknaden. Vore det så enkelt som 7-klövern påstår hade vi förmodligen inte haft 400 000 arbetslösa och en bostadskö med hundratusentals förtvivlade människor.

Just nu anländer det 2 000 nya asylsökande varje dag. Hur ser det ut i början på nästa år? 3 000 varje dag och hur ser det ut 2017? 5 000 nya asylsökande varje dag?

Detta är ohållbart. Klimathot och skulder i all ära, men den stora frågan är asylinvandringen. Fortsätter det här kan det leda fram till problem som får hushållens skulder och stenkolsbrytningen i Tyskland att blekna.

http://petterssonsblogg.se

Thoralf Alfsson

12 oktober 2015 00:06

"Sex viktiga ämnen på knappa två timmar är i mastigaste laget. Varför inte dela upp debatten i sex timslånga avsnitt där varje ämne kan debatteras djupare än det som skedde igår?"

Delar din uppfattning!

 
Mike Waxman

Mike Waxman

11 oktober 2015 23:37

Thoralf Alfsson: Du ska fullständigt skita i min ekonomi och vad jag tjänar eller inte tjänar! Om jag har varit sjuk i många år och fått taskig ekonomi det angår väl för faan inte dig?
Tacka faan för att folk blir förbannad på dig och tycker illa om hela din person! så jävla illa som du beter dig och denna kommentar lägger du väl heller inte ut för du är så jävla ynklig när det väl gäller.
För övrig har jag läst ekonomi på Umeå Universitet så lägg ner ditt jävla skitprat!

När det gäller dig och rasism: Var det inte dina rasistiska och islamofobiska uttalanden på din blogg som som gjorde att du blev petad från riksdagen ??? eller har du begått något brott,förutom det du blivit åtalad för? eller vad är det för fel på dig ?
Är du karl för din hatt så berätta!!!

http://www.mikewaxman.se

Thoralf Alfsson

12 oktober 2015 00:10

Om du läst ekonomi på Umeå universitet så lärde du dig uppenbarligen inte så mycket, annat än att vara stor och grov i käften!

Förutom en fortkörning 2003 har jag bara en dom för förtal när jag skrev sanningen på min blogg om en kommunist.

 
Ingen bild

Milt sagt

12 oktober 2015 00:02


Låtsatsoppositionen 'Mesallians mot Sverige' rev upp DÖ men i praktiken fortsätter likförbaskat samma stödlinje för 'RödGrönRöra'!
Ingen skillnad.
Samma jävla byke hela högen av karriärpolitiker som endast bryr sig om den egna karriärbanan och struntar fullständigt i befolkningen och landets framtid.

 
Ingen bild

Buffalo Bill

12 oktober 2015 00:38

Säg så här, en blev ju knappast lugnare av dagens partiledardebatt. En utlandsflytt kommer allt närmare för mig och mitt företag. För jag vill inte vara delaktig i avvecklingen av välfärden i detta landet! Stoppa dt "multikulturella" experimentet nu innan det är försent!

 
Ingen bild

Demokratur

12 oktober 2015 00:45

Apropå "Mike Waxman" ovan...
Märkligt att vänsterfolk alltid är så aggressiva. Knytnävarna verkar alltid vara i slagposition. Vi andra får vara nöjda med att ha förmågan till civiliserat umgängessätt. Samt till förmågan att förstå att saker och ting kostar. Vänstermänniskor verkar vara mer förtjusta över tesen "någon-annan-betalar". Att de sedan gillar den sociala oro som massinvandringen kommer att medföra är ju en annan historia... Det passar ju deras syften, så att säga.

 
Ingen bild

Peter

12 oktober 2015 01:59

Envisas med en dåres envishet; Sveriges politik och politiker styrs av mäktiga krafter utifrån.
Det är därför svensk politik är så idiotisk
Personer som Peter Sutherland, Barbara Spectre och George Soros har en agenda; att söndra varenda europeisk nation. Syftet är att bygga en världsregering där troligtvis FN blir det organ som styr var och en.

 
Ingen bild

SD 2002-?

12 oktober 2015 02:32

Thoralf,

Finner det tveksamt att Kasselstrand och Du inte fick plats på valsedeln. Detta finner jag som inskränkningar i demokratin, varför jag tycker att de tre i partitoppen bör lyftas ut. Jimmie är rädd för att Du och/eller Kasselstrand skulle få för många personvalskryss. Det är naturligtvis ett effektivt sätt att skydda sin egen person i ett konkurensutsatt läge men föga förenat med demokrati i en folkrörelse. Eller har jag missat något ?

Mattias behandling av SDU lämnar jag därhän eftersom det mest liknar personförföljelse och i avsaknad av demokratiskt beteende.

 
Ingen bild

World Traveller

12 oktober 2015 03:59

Mike Waxman, begriper du inte att du bevisar att du är helt okunnig om ekonomi när du inte kan göra kopplingen mellan invandringen och alla nedskärningar inom välfärden, kaoset med tågtrafiken, ett försvar som ej kan försvara landet o.s.v
Du kan gå vilka kurser du vill på Sveriges marxistiska universitet men om du inte begriper de mest grundläggande reglerna i matematik så blir det pannkaka av alltihop.

 
Ingen bild

Zetor

12 oktober 2015 05:28

Hoppas Jimmie kan få in fler smällar i riksdagsdebatten nu på onsdag ! Där ska han väl få tala till punkt !

 
Ingen bild

Eric H

12 oktober 2015 05:42

Den "debatten" gav då inget..
Absolut inget alls.
Besviken? Nej, bara ett upprepande av allt babbel vi hört sen lång tid tillbaka. Inte ett ljud om hur vi ska hantera 2000/dygn betr bostad, jobb etc..
Betänk, att detta är bara den första vågen!
I nästa våg kommer de anhöriga, med stor sannolikhet många äldre som kommer att kräva extra vårdinsatser pga sin ålder.
Vi klarar idag inte ens gamligar som levt i Sverige hela sitt liv!

 
Ingen bild

Eric H

12 oktober 2015 05:56

Igen, betr anhöriginvandring för de som inte tror på "våg 2".
Här: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/flyktingfragan-aer-inget-hassan-skaemt-12006
finns resonemanget kring 2.1 anhörig/per asylant, grundat på statistik..
Som Timell sa i TV, "det kommer mera", garanterat.

 
Svensson

Svensson

12 oktober 2015 06:56

Dom andra partiledarna framstod som skådespelare,när dom låtsades kritisera varandra,vi vet alla att dom ingår i en kartell.

http://svenssonsfunderingar.worldpress.com

 
Ingen bild

Tony

12 oktober 2015 07:08

Mike Waxman är han journalist eller bara bloggare?
Oavsett vilket så påminner hans språkbruk om en
Yngling i puberteten.
Om han läser denna blogg ,och det gör han tydligen,
så är det rätt korkat att få det att låta som att det
är många som tycker illa om Thoralf 95% av alla
kommentarer här säger något helt annat!

 
Ingen bild

Tony

12 oktober 2015 07:18

I en sådan här debatt så borde varje deltagare
från partierna få åtminstone 5 minuter att lägga
fram sina partiers åsikter, som det nu är blir
det bara så att debattledarna släpper fram sina
meningsfränder i MP S och VP. Vad föranledde annars
att Fridolin skulle få all den tid som han fick stå
och orera om sina meningslösa floskler.






 
Ingen bild

Sven Dacke

12 oktober 2015 07:55

Instämmer i Thoralfs sammanfattning av det soim kallades debatt.

Försökte frera gånge fpå in en kommentat på svt bloggen om hur det gick till men det var förmodligen sådana som i förväg var godkända som släpptes fram.

Förslag till upplägg

Samma som i Rikdagen med stenhård kontroll av tiden av Talmannen

 
Ingen bild

OH

12 oktober 2015 08:07

Ett stort problem för Alliansen är att dom inte har någon som vill eller kan leda en regering. Det blir precis detsamma som med nuvarande Nya Galenskaparna.Och det vet dom.Enda möjligheten är att icke socialister ger Åkesson förtroendet till att bilda regering.

 
Ingen bild

Tiketike

12 oktober 2015 08:10

Det mest sorgliga med dessa debatter i SVT är att gemene man fortfarande tror att SVT och SR är oberoende och fria. Men i verkligheten är det ju precis tvärtom!!
Att vi sedan tvingas betala för att få lögner via TV och radio är ju bedrägeri.
Man skulle vilja anmäla förfarandet, men...
Tyvärr fungerar ju inte heller granskningsnämnden, då anmälningar sorteras av handläggare, och dessutom omfattas inte TextTV av granskningar! Sedär, ett perfekt språkrör för PK!
För övrigt kan man ju även fundera på vilka som sitter i granskningsnämnden, t.ex Elisabet Bäck, som har ett omvittnat dåligt omdöme som hon gärna sprider. Fick bland annat sparken som chef red på VLT (Västmanlands Läns Tidning). Hon publicerade även en ledare där hon uppenbarligen klumpar ihop SD med nazister och gråter om tiggare samt förfasar sig över nationaldagen. Något som SD reagerade på:
http://kkuriren.se/nyheter/nyheter/1.2406602


Hur ska man kunna bevaka massmedia med såna spån till ledamöter?
Hur ska en demokrati fungera när inga förutsättningar ges?

 
Ingen bild

Göta

12 oktober 2015 09:07

På TV24-sajten kan man rösta vilken partiledare som vann debatten.
För närvarande (09:05) är ställningen följande:

1) Jimmie Åkesson, SD: 5.377 röster
2) Ebba Bush Thor, KD: 896
3) Jan Björklund, FP: 666
4) Anna Kinberg Batra, M: 426
5) Anders W Jonsson, C: 372
6) Stefan Löfven: S: 350
7) Jonas Sjöstedt, V: 257
8) Gustaf Fridolin, MP: 110

Länk till röstningen:
http://korta.nu/vem-var-bra

 
Ingen bild

Hacke

12 oktober 2015 09:19

Dålig fingertoppskänsla av SVT att inte välja att koncentrera debatten till det som överskuggat allt i svensk politik senaste tiden; DÖ-upplösningen och invandringskaoset. Det blir ju varken hackat eller malet när så många debattörer ska ventilera så många ämnen.
Men det är väl så man vill ha det. Det kan ju bli riktigt avslöjande annars om argumenten hamnade under en närmare granskning och djupare analys. Detta är som bekant inget som ligger i S(V)T:s intresse, speciellt inte när det gäller landets ödesfråga nummer ett.
Tycker f ö Åkesson klarade uppgiften bra igår med tanke på den minimala tid han tilldelades.

 
Ingen bild

NERITON

12 oktober 2015 09:37

"Zetor
Måndag 12 okt 05:28
Hoppas Jimmie kan få in fler smällar i riksdagsdebatten nu på onsdag ! Där ska han väl få tala till punkt !"
Tack för tipset Zetor. Den debatten ska jag se. Tyvärr ses nog inte rd-debatter av lika många som en Agenda-debatt och till detta så är medias referat från en rd-debatt tyvärr ofta vinklat till Sds nackdel.

 
Ingen bild

Maja Dacke

12 oktober 2015 10:12

Göta - 5.840 en timme senare ... ...

 
Ingen bild

Maja Dacke

12 oktober 2015 10:16

Det har talats om - även av 'SD-vänliga' - att Sverigedemokraterna inte är ett regeringsmogen parti.

Men nog tusan är de minst lika regeringsdugliga som sittande regering. Denna är ju den sämsta vi någonsin haft så ingenting kan bli sämre.

Tänkte inte på det ... ...

 
Ingen bild

Göta

12 oktober 2015 10:26

Taktiken hur man ska mobba SD har ju under årens lopp varierat i våra PK-medier mellan att: Försöka TIGA IHJÄL SD, eller LJUGA OCH SKANDALISERA partiet så mycket som möjligt.

För närvarande är det alltså TIGA IHJÄL som gäller. Till exempel att ge Jimmie minsta möjliga chans att yttra sig i den stora partiledardebatten, samt därefter HELT BORTSE från Jimmie (ledaren för Sveriges för närvarande största/alternativt näst största parti) i P1-Morgons s k analys av TV-debatten. Jimmies namn nämndes över huvud taget inte en enda gång, varken av programledaren eller P1:s "analyserande" vänsterdamer Ursula Berge och Heidi Avellan.

 
Ingen bild

ugglan

12 oktober 2015 11:09

Åkesson fick ändå fram sitt budskap, trots den korta tid han kom till tals.
Det är ju inte så att den som bluddrar mest vinner tittarnas sympatier.

 
Ingen bild

Göta

12 oktober 2015 11:11

"TILLITEN FÖRSVINNER NU SNABBT I SVENSKA SAMHÄLLET"...
är rubriken på en viktigt inlägg i Dick Erixons blogg, där han bl.a skriver att (citat):

"... Vi spränger nu alla gränser i utopismens anda utan att någon, allra minst riksdag och regering, vet hur man ska hantera situationen. Det är revolution. Och de borgerliga partierna står på barrikaderna med kommunister och anarkister och skriker 'Mer, mer, mer'.
Den som tar upp att volymen på invandringen är revolutionärt stor blir omedelbart i alla medier stämplad som djävulen själv – rasistisk, främlingsfientlig och nazistisk, redo att öppna gaskamrar."

http://erixon.com/blogg/2015/10/tilliten-forsvinner-nu-snabbt-i-svenska-samhallet/

 
Ingen bild

Hulda mk1

12 oktober 2015 11:17

"Gröna beredskapsjobb". Som landsbygdsbo med skapligt kännedom vad det innebär så gapskrattar jag.Det fodras kunskap och erfarenhet för även dessa jobb.
Vilken skogsägare riskerar många års tillväxt på en plantering och framtida skogsvärde om en totalt okunnig släpps loss med en röjsåg...
Visst kan man som "hittepåjobb" sätta folk på att fälla några träd och sedan tillbringa en dag med att släpa bort grenar, men det blir aldrig mer än "hittepåjobb".
Nej, det är bara "svammel" och en sista desperat åtgärd för en regering som totalt tappat verklighetsuppfattningen..

 
Ingen bild

Observer

12 oktober 2015 11:44

@Mike Waxman
Det är väl klart att det är intressant om din ekonomi! -Visar det sig att du inte ens kan hålla ordning på den så är det ju f u l l s t ä n d i g t ointressant att höra dig tala om hur samhällets, d.v.s våra pengar skall hanteras.
Det är ju som att höra en uteliggare berätta om de bästa börstipsen eller vilka investeringar man bör göra.

 
Ingen bild

Zetor

12 oktober 2015 11:48

"Neriton" , lycka till med det ! Med vänlig hälsning Zetor.

 
Ingen bild

Blåsippan

12 oktober 2015 14:07

Man kan läsa ekonomi på samma sätt som man kan läsa en bok. På två sätt. Man kan läsa en bok och sedan återberätta om innehållet likadant kan man läsa ekonomi i två eller tio år. Man kan också läsa en bok och sedan inte vara benägen att återberätta om innehållet. Min pappa brukar säga att när din meningsmotståndare börja skrika och svära samt kalla dig saker det är då han har förlorat. Nog sagt om Waxman.

Vidare vill jag bara säga att jag tycker mycket bra om Thoralf en av de mest jordnära och ödmjuka personer jag någonsin träffat. Det är därför jag följt denna blogg sedan starten. Varför jag inte följer Waxmans blogg låter jag texten ovan svara för. Att vänstermänniskor är de mest ohyfsade och otrevligaste ser man prov på både här och i debatten igår.

 
snoffsan

snoffsan

12 oktober 2015 14:47

Mike Waxman, mycket sorgligt att ta del av dina kommentarer, svärord, svärord och personangrepp. Fick du kanske inte lära dig av dina föräldrar att svära i diskussioner var lika med att förlora den?
Min far sade åt oss barn, när du börjar med svärord, lägg ner för du har förlorat den.
Något jag alltid har haft med mig, aldrig ett svärord, aldrig ett personangrepp, hållit mig till saken, nyktert och moget, som de anstår en vuxen, med något att säga.
Vi har alla våra åsikter, om vad som händer med landet idag. En del, som du tycker detta är bra. Att välfärd, brottslighet och våldtäkterna ökar dramatiskt. Vi andra kan inte hålla med dig, vi tycker inte detta är bra alls.

Vi försöker här att diskutera detta på en vuxen nivå, vad som händer.

Du kan också vara mycket tacksam att du inte är född kvinna. Enligt koranen är homosexualitet strängeligen förbjudet. Så du kan gå säker, behöver inte bli våldtagen och skändad i ett buskage någonstans.

Arbetslösheten skenar i landet Mike Waxman, Löven,s svar på detta är jordbruk och skogsarbete. Som du vet kan vi bara odla några få veckor om året, ca sex veckor, varje dag lägger någon mjölkbonde ner sin verksamhet och en grisfarmare i veckan lägger ner sin verksamhet, på grund utav dålig lönsamhet.

De flesta jordbruk drivs enskilt, där bonden gör det mesta själv,det är absolut inte så lönsamt att man har råd att anställa någon att hjälpa till.

Polacker är tydligen eftertraktade idag, till den lilla jordbruksverksamhet som finns kvar i landet.Då dessa jobbar hårt och vana vid detta arbete hemifrån.

Så hur tror du Löven skall lösa arbete åt dessa resten av året? Hur skall dessa bidra med skattepengar tillbaka, till välfärden? För som du vet kostar välfärden enorma summor att hålla igång, detta är inte gratis. Du har ju läst ekonomi, så du borde ju veta det där med inkomster in och utgifter ut.

Det tar ungefär ca tio år att få börja bygga ett bostadshus Mike Waxman, från ritning till första spadtaget. Just nu bygger Löven tält till alla som kommer. Tycker du det är rätt att nyanlända skall bli behandlade på detta sätt? Det är snart vinter också, det kommer bli mycket kallt. Vill du kanske erbjuda din lägenhet, arbete i utbyte mot ett tält?

Att anställa en nyanländ med vad jag kallar fantasijobb med statliga pengar, dina skattepengar och mina och alla andras här, är ingen lönsamhet, då dessa skattepengar inte kommer tillbaka till staten, på vägen krymper dessa pengar, och allt mer måste ut från staten. I slutändan kommer inga pengar att finnas kvar Mike Waxman.
Det är ungefär som att ta ett SMS lån att betala ett annat SMS lån.
Du lånar tusen kronor och skall betala tillbaka tvåtusen nästa månad, för att betala detta måste du ta ett SMS lån på tvåtusen, som skall betalas tillbaka med fyratusen o s v. Snart går du i personlig konkurs. Detta är en ohållbar situation. Denna situation befinner sig landet i just nu. Lånade pengar, som skall betalas tillbaka.

Om du inte läst Agenda 2013, föreslår jag dig att göra detta. Du kan googla, för svensk eller engelsk version.
Du kan även läsa denna artikel, och komma tillbaka med dina åsikter. Gärna utan svärord, och gärna utan personliga påhopp.

http://ledarsidorna.se/2015/10/sverige-tillsammans

http://7wm2zu47tu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - Söndag 21 okt 11:13

Jag försöker läsa en del tidningar som har blivit liggande sedan jag var i Spanien. Läser om moderaten Ulf Berg i Dagens Samhälle. Jag satt tillsammans med Ulf Berg i riksdagens Skatteutskott under nästan tre år. Det var en av några få av skatteutsko...

Av Thoralf Alfsson - Lördag 20 okt 16:33

Idag är jag väldigt tacksam över att Socialdemokraterna och LO lyckades införa Löntagarfonder på 80-talet. Jag är även tacksam över att Centerpartiet tillsammans med Socialdemokraterna införde ett tvångssparande 1989. Jag minns det som igår. Jag tror...

Av Thoralf Alfsson - Fredag 19 okt 20:37


    När jag flög hem från Spanien i förra veckan flög jag med Norwegian till Kastrup och åkte sedan tåg till Kalmar. I stolssätet på tåget fanns magasinet Kupe, som jag bläddrade lite i under resan. Givetvis fanns en klimatalarmistisk artikel i ...

Av Thoralf Alfsson - Fredag 19 okt 13:43

Jag har tidigare visat en sammanställning av personkryss i kommunvalet i Kalmar. Den kommer som repris längre ned i blogginlägget.   Valmyndigheten gör dock ingen sammanställning av antalet kryss för de 6 olika landstingsvalkretsarna för Kalmar l...

Av Thoralf Alfsson - Torsdag 18 okt 20:45


    Max Troendlé     Foto Thoralf Alfsson   Maktkåta moderater i Stockholm har tydligen gjort upp med Miljöpartiet om att stänga Bromma flygplats senast 2038. Ett litet slag för Stockholm men det kan bli katastrofalt för många landsortsstäde...

Presentation


Thoralf Alfsson
Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 132 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kommungranskningar

Infoblad

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ thoralf med Blogkeen
Följ thoralf med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se