thoralf

Alla inlägg den 19 september 2015

Av Thoralf Alfsson - 19 september 2015 22:41

I tisdags tittade jag på riksdagens öppnande och speciellt Stefan Löfvens regeringsförklaring. Det finns givetvis mängder av synpunkter och frågor som går att ställa på regeringsförklaringen. Stefan Löfven pratade ganska mycket om klimatförändringar och jag tolkar det som i väldigt negativa ordalag. Jag fastnade för ett uttalande i regeringsförklaringen.


”Klimatförändringarna är här, de är allvarliga och de påverkar alla – både oss som lever nu och framtida generationer.”


De påverkar alla! Hur påverkar det mig? Mina barn? Mina barnbarn? Detta måste ju regeringen kunna berätta med fakta. Annars är det ju bara svammel! Därför skickade jag ett mejl till regeringskansliet, Miljö- o Energidepartementet men även till ordförande i Matilda Ernkrans i Miljö- o Jordbruksutskottet i riksdagen med följande frågor.


Frågan är då hur allvarlig är situationen i Sverige?

Vilka klimatförändringar kan vi se i Sverige?

Vilka negativa effekter har vi sett i Sverige av klimatförändringarna?


Hur många tror att jag fått svar på mina frågor? Med tanke på att regeringen planerar att skjuta till ytterligare 4,5 miljarder kronor på området i budgeten utöver de stora satsningar som redan görs måste situationen vara allvarlig för Sverige. Då borde det inte vara svårt att peka på allvarliga och negativa klimatförändringar i Sverige för regeringen och vilka negativa effekter som redan uppkommit och som påverkar alla enligt Stefan Löfven!


Detta är svaret jag fått från regeringen.


Hej Thoralf,

 

Tack för ditt mejl.

 

SMHI är regeringens expertmyndighet inom detta område. Bra information finns på myndighetens webbplats. Jag bifogar en länk:

 

http://www.smhi.se/tema/klimat-i-forandring

 

Har du ytterligare frågor kring detta hittar du myndighetens kontaktuppgifter här:

 

http://www.smhi.se/kontakta-smhi

 

Vänliga hälsningar

 

Viktoria Chlot

Departementssekreterare


Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta! Jag har tidigare läst sammanfattningen på SMHI:s webbsida och det finns inte ett enda ord om vilka negativa effekter som uppkommit idag! 


Det är sorgligt att så gott som alla politiska ledare i västvärlden drabbats av masspsykos av IPCC och dess ivriga påhejare som t.ex svensken Johan Rockström.


Det finns givetvis en hel rad mycket allvarliga miljöfrågor som världen i jordklotet står inför. Den råder en enorm miljöförstöring i vissa länder eller snarare i en majoritet av världens länder men det har inget med klimatförändringar att göra. Det är något vi borde fokusera på i större utsträckning.


Svensk media tillåter heller knappast någon kritik mot IPCC och andra klimatalarmister.  I Danmark är dock debattklimatet helt annorlunda. Jyllands Posten publicerade idag en artikel med rubriken ”Förfelade klimatprognoser”.



Jag litar mer på artikeln i JP än Stefan Löfvens svammel i regeringsförklaringen som saknar dessutom fakta, vilket tystnaden från regeringskansliet visar.



Men de skall inte slippa undan så lätt.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards