thoralf

Alla inlägg den 9 september 2015

Av Thoralf Alfsson - 9 september 2015 22:31

Sitter och pläddrar i gamla tidningsurklipp och minns hur det var som Sverigedemokrat för snart 10 år sedan. Skall välja ut vilka klipp som skall hamna inom glas och ram i vår partilokal.


När jag läser de artiklar som framlidne Kurt Lundgren skrev blir jag både rörd och ledsen över att han inte längre finns ibland oss. Tänk om Kurt hade fått skriva om DÖ och Stefan Löfven, Anna Kinberg Batra och inte mist Åsa Romson. Vilka läsvärda artiklar det hade blivit!


Men framförallt saknar jag Kurt Lundgrens vassa artiklar i lokalpolitiken och som bloggaren på Östra Ölands Fria Horisont. Hans blogg finns fortfarande kvar och jag besöker den ibland när jag behöver friska upp minnet.


Kurt Lundgren var inte rädd för att skriva om oss Sverigedemokrater! Till skillnad mot Barometern och Östran.  I en artikel om den så kallade fredsdemonstrationen i Kalmar 2009 kallade han Barometern och Östran artiklar för ”usel journalistik”. Hårda ord om sina kollegor men fullt berättigat. Jag fick istället en ”klapp” på axeln av Kurt Lundgren. Inte minst när vi träffades mellan 4 ögon. Då var han inte nådig i sin kritik av 7-klövern men det lyste även igenom i hans artiklar på ett mer nyanserat och ironiskt sätt.


 


Utvecklingen i Turkiet är oroväckande. Erdogan är en mycket obehaglig person och någon som Europa borde ta avstånd ifrån. Jag tror att det är väldigt viktigt att EU stödjer Grekland och Bulgarien som utgör EU:s yttre gräns mot Turkiet. Jag tror att det kommer visa sig vara välinvesterade pengar i framtiden när Turkiet omvandlats till en islamistisk stat med sharialagar och allt som följer i dess spår.


Ivar Arpi på SvD skriver delvis om detta i en ledarartikel. Det är svårt att hitta några andra ledarartiklar i svensk media. Är de rädda för att skriva om islam och islamisten Erdogan?


Den stora frågan är dock en annan när det gäller ledarsidorna i Sverige. Har Alice Teodorescu på GP fått samma skrivförbud som Marika Formgren fick på Corren? Inte en enda text från Alice om yttrandefriheten när det gäller avslöjandet av Julia Caesars identitet eller ett enda ord om flyktingkrisen eller ansvarskrisen som vissa felaktigt vill kalla det. Sverige har inget formellt ansvar. Det skulle möjligen kunna kallas för en ”moralisk ansvarskris”. Ämnen som tidigare väldigt starkt engagerat Alice Teodorescu. Istället har Alice skrivit en text om det fria skolvalet.


Varför denna tystnad? Jag undrar!

 

Som avslutning en bild på två ensamkommande barn från dagens sändning av Smålandsnytt. Ålder? Enligt inslaget är en av dem 16,5 år. Jag gissar på 25-30 år! Sverige är inte bara naivt det är också ett sjukdomstillstånd.


 

Av Thoralf Alfsson - 9 september 2015 08:20

Anna Hedh (S) och Cecilia Wikström (FP) mot Kristina Winberg (SD). Helt makalöst hur programledaren tillåter två halvhysteriska kvinnor, Hedh och Wikström avbryta Kristina Winberg gång på gång.

 

Kristina Winberg fick inte berätta om Alan Kurdi då fick Anna Hedh och Cecilia Wikström "spelet"! Varför?

 

Bra Kristina!


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards