thoralf

Direktlänk till inlägg 8 september 2015

HANS ROSLINGS STORA FAKTAFEL I AKTUELLT

Av Thoralf Alfsson - 8 september 2015 08:35


Vetenskapsmannen och professorn Hans Rosling håller en hög profil i intervjuerna men faktakunskapen brister uppenbarligen kraftigt!


I Aktuellts 21-sändning (7 september) påstår Hans Rosling att invandringen (asylmottagning) inte kostat statsbudgeten en enda krona, utan att allt finansieras genom att man tar 8 miljarder kronor från biståndsbudgeten. Det är ett hårresande och okunnigt påstående från Hans Rosling. Givetvis nappar Aktuellt studion på detta påstående och upprepar det.


Jag hoppas att den som såg inslaget eller ser inslaget i efterhand och gör det med öppna ögon och öron inser att det är hjälp i närområdena som gör mest nytta och som dessutom är mest effektivt. Något som också kan minska flyktingströmmarna!


Skall man undervisa programledare som Hans Rosling säger sig göra skall man veta vad man pratar om!


Den som tror på att asylmottagningen kostar 8 miljarder kronor är minst sagt naiv! I statens budget för 2015 för Migration och Integration är kostnaden ca 35 miljarder kronor. Om två veckor lägger den rödgröna regeringen fram sin budget för 2016 och jag skulle inte bli det minsta förvånad om dessa båda utgiftsområden budgeteras till över 40 miljarder kronor.


Jag fick igår ut uppgifter från Migrationsverket om kostnader och kostnadsutvecklingen på mer detaljnivå för de senaste 5 åren. När jag bearbetat dessa siffror kommer jag återkomma i ett antal blogginlägg och redovisa hur verkligheten ser ut. Något som Hans Rosling borde gjort innan han uttalade sig i Aktuellt.


Tino Sanandaji är också upprörd över de faktafel som Hans Rosling framförde. Tino redovisar i sitt blogginlägg de 35 miljarder kronor i statsbudgeten som jag tar upp.


Frågan är om svensk media (DN, Expressen, Aftonbladet och SVD) men framförallt SVT idag kommer rätta Hans Rosling med stora rubriker om detta kraftiga faktafel?


Vi vet ju hur snabba media är med att rätta den minsta felsägning från en Sverigedemokrat.


 
 
Ingen bild

Micke

8 september 2015 08:48

Ja, media hackar väldigt mycket på Sverigedemokraterna. Men till Hans Roslings (och SD:s) försvar så säger han att man INTE kan tro på det media säger. Och varför ska denne engagerade man misskrediteras? Han vill ju bara visa hur det ser ut i världen? Är UNICEF djävulen själv också eller?

/M

 
Ingen bild

Sanningen?

8 september 2015 09:00

@Micke, konstig inställning du har eller menar du att Rosling med uppenbara felaktigheter inte skall kritiseras?

Precis som Thoralf och Tino skriver så om han inte ljuger så talar han mot bättre vetande och då skall man vara tyst. Han låtsas vara någon slags Da Vinci vilket han uppenbarligen inte är.

 
Ingen bild

Hacke

8 september 2015 09:13

Att inte en garvad journalist som Claes Elfsberg gick in och påtalade de hårresande galna uppgifterna är en skandal men inte ett dugg förvånande. Allt för agendan.
Elfsberg förstod inte ens att vissa saker Rosling påpekade var direkt sd-politik när han skadeglatt försökte lobba för att Rosling skulle ställa upp på duell mot Åkesson. Att Rosling avböjde var knappast förvånande med den "faktabank" han satt inne med. Bättre då att stanna vid sin läst som "lärare" (läs ingen besvärande och påläst motpart) som han sa.

 
Ingen bild

Claes Hansson

8 september 2015 09:32

Då så, då gäller de 8 millarna. Sen är det stopp, pengarna slut och gränserna stängs.

 
Ingen bild

Ludvig

8 september 2015 09:57

Nog tyckte jag att det inte verkade alls trovärdigt, så jag ser fram emot sanningen.

 
Ingen bild

Christer

8 september 2015 10:05

Den obotlige optimisten Hans Rosling fortsätter att leverera. En del av hans föreläsningar finns att se på Youtube för övrigt. Som lekman är det svårt att ta hans siffror och kurvor på fullt allvar, men att dom pekar ibland på positiva trender, det gör dom. Men att han utåt skulle förespråka att det är rätt av Sverige att betala 68-tusen i månadshyra till en "ensamkommande", i stället för att se till att UNHCR har resurser att hjälpa i närområdet. Där är han tyst, ty han biter inte den hand som föder honom.
Rosling lider av en lätt form av ADHD, enligt egen utsago. Det förklarar en del av hans behov att "uppträda". Hans föreläsningar är mera av en "performance show" där han haft b.la Al Goore i publiken. Som avslutning brukar han visa sin färdighet i svärd-slukning (alldeles sant). Då är han nästan som bäst, med hela svärdet nerkört i halsen är han i alla fall tyst.

 
Ingen bild

Micke

8 september 2015 10:33

@Sanningen?, Jag reagerar på att man medvetet går in för att hitta felaktigheter istället för att lyssna på det stora hela. Om det är detsamma som att ha en konstig inställning så har jag väl det. Hans Rosling har inget maktbegär eller uppenbart bekräftelsebehov. Han vill bara visa verkligheten som den ser ut utan att använda sig av statistik och grafer. Vad skulle han vinna på att ljuga?

 
Ingen bild

sthlms kaoz i Kalmar

8 september 2015 10:55

denna video kunde SD använda och säga att den röda stapeln vill hjälpa för kostnaden av den blåa.

angående gratis kollektivtrafik i Kalmar, nu blev det som jag skrev i tidigare inlägg. de skall få åka i hela Sverige.
nu kan alla åka gratis på sj om tågvärden tror det är illegala

https://www.flashback.org/t2618197

Flashback ger ju bättre och detaljerade nyheter än gammelmedia. förstår att polisen tar hjälp i sina utredningar av att läsa fb.

 
Ingen bild

Niklas R

8 september 2015 11:16

Har inte sett mycket av Hans Rosling, men han verkar rätt så inkompetent. Jag förstår mycket väl den danske programledarens "va fan sitter han och säger!"-min när det var en intervju i dansk TV.

När jag hörde att det fanns en grupp som tyckte att Rosling och Åkesson skulle debattera så tänkte jag först, varför. Men sedan tänkte jag, varför inte. Han borde debattera mot någon som kan fakta och som inte köper all gallimatias som han slänger ur sig.

 
Ingen bild

Hm

8 september 2015 11:22

"Frågan är om svensk media (DN, Expressen, Aftonbladet och SVD) men framförallt SVT idag kommer rätta Hans Rosling med stora rubriker om detta kraftiga faktafel?"

Klockrent exempel på en retorisk fråga!!

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 september 2015 11:28

Den första jag mötte utanför hemmet idag, var en lastbilschaufför. Det första han började prata om var dessa invandrare och självklart kritisk...
Hans Rosling är som sagt en obotlig optimist, och det är ibland en bra egenskap. Men man måste också vara realist och sanningsenlig...

 
Ingen bild

Göta

8 september 2015 11:55

Micke skrev (10:33). "Jag reagerar på att man medvetet går in för att hitta felaktigheter istället för att lyssna på det stora hela. [...] Han vill bara visa verkligheten som den ser ut utan att använda sig av statistik och grafer.

Vad Micke uttrycker ovan är egentligen följande:
En förvrängd verklighet kan endast illustreras med en mängd okontrollerad svada utan besvärande faktisk bevisföring.
Därför ska man inte hänga upp sig på statistik och grafer från den riktiga, bistra verkligheten, utan bara ta till sig allt svammel och svälja det.



 
Ingen bild

Johan

8 september 2015 12:01

Det som också påtalades i intervjun, och som ju ständigt framgår på denna blogg, är att det för SD:s del inte primärt handlar om pengar. Det som bekymrar Thoralf och gänget är "befolkningsutbytet" och det hot mot "svenskheten" som invandringen innebär. Inte den mest optimistiska kostnadskalkyl i världen skulle få inbitna SD:are att acceptera en hög invandring från vissa geografiska områden. Detta är en sanning som börjar gå upp för de flesta. Det är främlingsrädslan och värnandet om svenskheten och den egna befolkningen som ytterst är styrande för utformningen av SD:s migrationspolitik, ingenting annat.

Thoralf Alfsson

8 september 2015 12:24

Johan

Du har alldeles rätt att jag är bekymrad över det befolkningsutbyte som pågår. Det är bara att titta hur det ser ut i t.ex Malmö där befolkningsutbytet gått väldigt långt. Utanförskap med "no go zoner", kriminalitet med mord och sprängningar.

En svart marknad av handel som beräknas uppgå till 5 miljarder kronor vilket innebär att samhället går miste om ca 2,2 miljarder i intäkter enligt Malmös kommunalråd.

Ja, jag är djupt bekymrad över denna utveckling. Det jag inte begriper är varför du Johan är bekymrad över utvecklingen i de invandrartäta områdena.

 
snoffsan

snoffsan

8 september 2015 12:54

Nu går det fort utför med hela Europa. Kaos och våldsamheter drar fram som en farsot. Kostnader för vandalism och städning får länderna själva betala för, tycker man skall skicka dessa kostnader till Sverige och Tyskland. Dessa länder är ju bara transitländer, fram till paradisländerna.
SJ skall nu hjälpa till med landets undergång, finns att läsa på Samtiden. Billigaste biljetten, massor av extra bagage och slopa tilläggsavgiften. ID och papper är inte lika noga, får hoppas att det bara är kläder och andra nödvändiga saker i väskorna.
Roslings är en obotlig optimist, det är jag också , men ibland måste även sådana som vi inse att det som pågår just nu inte är optimalt i längden.
Man måste vara kritisk när man läser nyheter idag, eller lyssnar på så kallade experter. Dessa tar oftast bara upp den positiva bilden och utelämnar gärna det negativa.
Oavsett vilken sida folk står på när det gäller massinvandringens vara eller icke vara, måste alla börja läsa mellan raderna, öppna sina sinnen och se sig runt omkring.
Vad händer egentligen i det egna landet? Varför krackelerar välfärden? Varför ökar brottsligheten katastrofalt? Varför blir kvinnor våldtagna nästan varje dag ? Varför ligger Sverige tvåa i världen när det gäller just våldtäkter?
Det finns alltför många "varför" just nu, för att blunda och bara plocka de goda bitarna och slänga de ruttna åt sidan.
Att plocka biståndspengar för att betala till några få, är bara rent ut sagt vansinnigt.
Som jag nämnt innan, IKEA hjälper 200 000 på plats,genom att skänka 365 miljoner kronor, med jordbruk, små företag och det viktigaste av allt för en bättre framtid, nämligen skola och utbildning.
För samma pengar hjälper vi knappt 360 ensamkommande medelålders barn i landet.
Är detta en human hjälp? Absolut inte , på långa vägar.
De som blir kvar därnere, de som inte äger en endaste nickel, de riktigt fattiga, kommer att svälta ihjäl och dö, utan hjälp.
Detta verkar ju vara ett mycket bättre alternativ, till de styrande i landet idag, och de som röstar på dessa.
Vi andra som tänker på de som blir kvar och svälter till döds, blir kallade rasister och andra trevliga ord.
Fast kärt barn har många namn.
Dessa godhetsapostlar måste börja inse fakta, läsa mellan raderna och inte slänga det dåliga vid sidan om.
Hjälp på plats är det bästa vi kan göra, för att hjälpa fler med ett bättre liv.
Vi kan inte stoppa fattigdomen, men däremot kan vi skapa mer av den, genom att själva urholka ländernas välfärd och ekonomi.
Att själva sluta som ett U land, hjälper inga fattiga.
Sverige är själva på väg mot just att bli ett U land, detta är spått att bli 2030, knappt 15 år bort.
Vem hjälper oss då?

http://7wm2zu47tn

 
Ingen bild

World Traveller

8 september 2015 13:22

Lite nya fakta från Irak om den pågående invasionen av Europa. De senaste två månaderna har 1,2 miljoner män lämnat Irak för att ta sig till Europa. Målet i första hand är Sverige, i andra hand Tyskland och i tredje hand Storbritannien. Dessa män har ofta välbetalda jobb (som några av mina före detta kollegor som stuckit) och bor i egna hus som är betalda kontant. De flesta har tillhört olika milis eller terrorgrupper beroende på hur man ser det. Kostnaden för att åka till Västeuropa och få livstids försörjning är nu endast 2000 dollar för en flygbiljett till Turkiet. Där hjälper turkiska myndigheter och muslimska ambassader och hjälporganisationer till med att smuggla in dom till Europa. Detta är endast från Irak. Liknande invasionsstyrkor komner från Afghanistan, Pakistan, Syrien, Marocko, Libyen, Nigeria och andra länder. Om jag vore en svensk kvinna så skulle jag bli rädd. Nu säger alla mina kollegor rakt ut att det kommer att bli krig. Det ser inte bättre ut än att våra politiker och journalister har sålt ut oss.

 
Ingen bild

Kalle

8 september 2015 13:35

Vem är då denne Hans Gösta Rosling, född 27 juli 1948 i Uppsala, är professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet.[2] Han är framför allt känd som en av initiativtagarna till Läkare utan gränsers Sverigesektion[3] 1993,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Rosling

Hmm professor i Internationell hälsa. Vad har det med immigationen till sverige att göra mer än att olika sjukdomar i sverige ökat som exempelvis TBC och import av kacklackor med mera som kommer som ett brev på posten med invandrarna/lycksökarna.

Rosling må vara professor men uttalandet i TV gjorde han som privatperson och inget annat.



 
Lassekolja

Lassekolja

8 september 2015 13:45

(Thoralf, borde det inte finnas ett "inte" mellan "du" och "Johan" i Ditt (som vanligt klockrena) inlägg kl.12:24?)

Jag såg för något år sedan, tror det var i Kunskapskanalen, Hans Roslings imponerande "kulshow", i vilken han, tror jag, förklarade om U-hjälp och folkomflyttning(?). Att han är en mycket duktig pedagog kan ingen ta ifrån honom men det jag reagerade i gårdagens Aktuellt var inte kostnaderna för själva mottagningen utan att han ville få oss att tro att invandringspolitikens årliga kostnader inte existerar. Han utelämnade 7 - 9 års försörjning av invandrare innan de ev.(!), i bästa fall, blir självförsörjande. Det är ju där de stora kostnaderna dyker upp. Det är ju dessa enorma kostnader(250.000.000.000kr/år?), som hela det mediala och politiska etablissemanget(utom SD), av någon outgrundlig anledning, gör allt för att mörka. Dessa kostnader låtsades inte heller Rosling om i gårdagens Aktuellt! Absolut inte bra för hans trovärdighet.
Att Rosling inte vill debattera mot Jimmie Åkesson är väl inte så konstigt, hur många vill(läs:klarar av!) det? Att debattera mot någon, som har verkligheten och sanningen på sin sida är inte alldeles lätt! Vill klargöra för ev. troll, som kan dyka upp här, syftar jag på Jimmie!

http://www.samtiden.nu

 
Ingen bild

Hm

8 september 2015 14:18

@Johan
"... värnandet om svenskheten och den egna befolkningen som ytterst är styrande för utformningen av SD:s migrationspolitik, ingenting annat."
Det får jag innerligt hoppas, annars blir jag djupt besviken på SD.

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 september 2015 14:31

Tittar ibland in på SVT,s tittarservice. Att skriva kritiskt där verkar vara meningslöst, speciellt när kramdrevet går runt Syrien mfl. andra länders flyktingar.

Nu kritiseras Hans Roslings uttalanden (inspiration härifrån?), men efterföljande kommentarer tas bort efter en stund. Får se hur länge alla kritik blir kvar...
Tittarservice verkar bara vara till för att positivt berömma div. lek och frågeprogram...

 
Ingen bild

Mahmoud

8 september 2015 14:43

@Thoralf
"Ja, jag är djupt bekymrad över denna utveckling. Det jag inte begriper är varför du Johan är bekymrad över utvecklingen i de invandrartäta områdena."

Därför att "Johan" mfl. helt enkelt aldrig har satt sin fot i ett invandrartätt område.

 
Ingen bild

Skånepåg och konen

8 september 2015 15:08

@ Hm

Håller fullständigt med dig om vad du skriver. Johans kommentar är det ultimata beviset på hur en oikofob tänker och saknar allt som innebär normalt konsekvenstänkande.

 
Ingen bild

Stefan A.

8 september 2015 17:04

Ja Hulda mk1 räcker med att nämna 8 miljarder eller 15000 så försvinner inläggen fortare än en avlöning "tyck inte till här" borde de kalla sig...
Väldigt vad bråttom godhets o välfärdsknarkarna i fulmedia har att montera ned välfärden, det är inget som sker snabbt utan stegvis, något barn far illa då rasar fulmedia, varför gjorde inget något? ja det kan bero på att resurserna gick till asylindustrin ist. för socialtjänsten, människor dör i vårdkön och åter igen rasar fulmedia, och på samma vis kanske behoven i vården fick stå tillbaka för ersättningar till asylbaronerna, mao. det finns inga raka rör att peka på, men tro det eller ej våra resurser är begränsade fast godhetsknarkarna och fulmedia påstår någonting annat....

 
Ingen bild

Tony

8 september 2015 17:23

Patetiskt att Se Clas Elfsberg nicka instämmande
på vad Rossling sade, ögonen riktigt lyste på honom,
ja se här, invandringen är en ren vinst för Sverige.
Är det verkligen så svårt att räkna ut att när det
hela tiden fylls på med arbetslösa bidragsberoende
människor, som med sin begränsade utbildning inte kommer
att få ett jobb, deras bristfälliga kunskaper efterfrågas
knappast någonstans i samhället, som mer och mer
robotiseras. Det finns väl även en gräns för hur
många Pizza och falafel kiosker landet behöver!
Det går åt helvete, men det är väl det som är meningen,
det är mer och mer tydligt att makthavarna önskar det,
av någon märklig anledning.

 
Ingen bild

Göta

8 september 2015 17:40

@ World Traveller
Tack för dina kommentarer med skrämmande info från fjärran land om den bistra verkligheten. Får vi inte ett snabbt slut på de här vansinnigheterna inom en väldigt snar framtid så är det verkligen kört för Sverige och större delen av Europa.

Kanske vaknar fler EU-länder än Danmark upp och gemensamt försöker bromsa de svenska galenskaperna. Det är ju många länder som drabbas indirekt när de stora svärmarna passerar på sin väg till Godhetslandet längst bort, med världens mest naiva regeringar.
http://avpixlat.info/2015/09/07/asylanstormningen-till-sverige-orsakar-kris-i-danmark/

Även för Norge finns det skäl att reagera. Som närmaste granne utgör ju Sverige ett stort hot på grund av vår på alla sätt oansvariga invandringspolitik.

 
Ingen bild

Johan

8 september 2015 18:14

Utmärkt. Då är det fastställt att för SD handlar det inte om kronor och ören, utan om hotade svenska värden. Då kan man undra: Varför denna fixering vid kostnaderna, när det i grund och botten är något sekundärt för partiet? Så länge "svenskheten" är under hot, måste invandringen minskas kraftigt - även om den skulle visa sig vara lönsam. Underhållande. Som väntat hade Rosling klockrent rätt i sin analys av flyktingmotståndarna även på den här punkten.

Thoralf Alfsson

8 september 2015 19:32

Det är riktigt roande att läsa dina kommentarer. Frågan är vad du försöker uppnå?

Du bevisar med eftertryck hur vänstern tänker, om de nu överhuvudtaget tänker. Jag betvivlar starkt att det finns någon analytisk förmåga att se konsekvenserna.

Är det någon grupp som borde vara bekymrade om framtiden är det de flummiga och bidragsberoende vänstermänniskorna. Deras inkomstkällor kommer sina väldigt fort.

 
Ingen bild

Anders

8 september 2015 19:52

När svenskheten är borta är det som är kvar det som folk flyr ifrån.
Det vore ju bättre att försvenska deras värld.

 
Ingen bild

World Traveller

8 september 2015 20:06

Johan, en kollega till mig som kommer från Barbados men som varit soldat i brittiska arme'n bröt idag med alla sina vänner som sympatiserar med media och går på flyktingbluffen. Mina två kollegor som tagit sig till Sverige ingick i hans team här och han är mäkta förbannad på dom. Fattar du vidden av vad som pågår? På två månader har 1,2 miljoner irakiska MÄN lämnat Irak för att ta sig till Europa (Sverige i första hand) och fler väntas. Två ur mitt team pratar nu om att ansluta sig. De har bra och välbetalda jobb här och det går ingen som helst nöd på dom. De har egna hus och fina bilar (vanligast nya Chrysler Charger eller Chevrolet Camaro). De säger rakt ut att de inte vill arbeta och de vill till Sverige ''för där får man hög lön och behöver inte arbeta''. Lägg sen till lika många från varje muslimskt land. Ser du fortfarande inget problem? Lägg då även till att mina kollegor tidigare ingick i grupper som Mahdi Army och har stor vana av att ta livet av folk. Ser det fortfarande bra ut? Det är män som kommer, män i vapenför och sexuellt aktiv ålder med stor vana att använda våld. Hur tror du svenska kvinnor och flickor kommer att känna sig? Eller tror du att de kommer för att bidra till vår välfärd och vill bli mönstermedborgare? Jag kan tala om för dig att de har inget som helst intresse av det. De VILL parasitera och ta över vårt land.

 
Ingen bild

tonton

8 september 2015 20:13

Man ser föräldralediga och andra av samhället försörjda volontärer som spritter av lycka och iver för att hjälpa nyanlända storfamiljer till rätta så även dessa snarast kan åtnjuta välfärden, men pass opp... Denna av den arbetande befolkningen finasierade ynnesten kan snart vara ett minne blott då den importerade tärande delen av expanderar explosionsartat.

 
Ingen bild

märta

8 september 2015 21:25

https://m.facebook.com/mattias.karlsson.9889/posts/10152985726586097 - bra länk till Mattias Karlssons tal som var lysande.
Dela till alla ! Känslosamt och tänkvärt

 
Ingen bild

Lärare

8 september 2015 21:37

Samma tjat i dag också, i varenda nyhetssändning. Dags att allvarligt fundera på att säga upp TV-licensen. Stängde av TV:n när Aktuellt började, vad har vi för journalister och TV-folk i detta absurda land?

Har kontakt med Norge, där de skrattar åt svenska medier, som har blivit alldeles galna. Dag ut och dag in tjatas det om denna flyktingkatastrof, allt för att försöka tvinga svenska folket tro på allt vad som sägs.

Sverige går omkull, pensionärerna får flytta på sig, hälsocentralerna hinner inte med svenskarna, skolorna klarar snart inte mer.

Svenska folk ryt till. Nu är det banne mig nog!
LÄR AV DANMARK, NORGE OCH FINLAND!!!

 
Ingen bild

Micke N

8 september 2015 21:50

Först vill jag tacka för en intressant blogg!
När det gäller uttalandet som kritiseras så funderar jag på om det Hans menar faktiskt stämmer utifrån vinklingen att hans definition av "ansträngning" innebär att de 8 miljarderna är utöver den ursprungliga budgeten för året. Ur det perspektivet skulle man kunna ge honom rätt. Dock framstår det i inslaget som att migrationskostnaderna är "gratis" på bekostnad av biståndsbudgeten vilket ju för varje tänkande människa framstår som provocerande.

 
Ingen bild

märta

8 september 2015 21:52

http://avpixlat.info/2015/09/08/skakande-tyskt-tv-reportage-belyser-den-havererade-integrationen/ - detta reportage borde vara ett varningstecken vad vi har att vänta oss även här i sverige. Det blir hårda tag och mycket jobb framöver.

 
Ingen bild

Tompa

8 september 2015 21:58

Vad är diagnosen på dessa naiva godhetsapostlar?

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/89509

Jösses...........

 
Ingen bild

Ronny

8 september 2015 22:03

Jag blev mest förvånad då Claes Elfsberg i sitt hat mot SD, började tala om och propagera för en FB sida, som önskar att Rosling och J Åkesson skulle debattera. Har Elfsberg och SVT tillåtelse att reklamera för en helt oseriös FB undersökning?
Skrämmande..............

 
Ingen bild

Odalbonde

8 september 2015 22:09

Ett Sverige utan svenskar och svenska värden kommer inte att fungera så som vi är vana att det hitintills har gjort. Då kollapsar samhället. Den dagen flyr inga fler hit...

 
Ingen bild

Hm

8 september 2015 22:24

Egentligen bra att sådana figurer som Johan ploppar upp ibland. Det är lätt att glömma bort deras agenda, man vill tro att de ömmar för människor i nöd men här blir det uppenbart att allt går ut på att förstöra nationen som är vårt land, vårt folk och även vårt språk. För sådana som Johan är svenska folket helt utbytbar, det spelar ingen roll om vi finns eller inte. En del sådana gökar hävdar t o m att det inte finns något svenskt folk.

Thoralf Alfsson

8 september 2015 22:35

Johan är en landsförrädare!

 
Ingen bild

Lena

8 september 2015 22:46

@World Traveller
Håller med @Göta att ditt inlägg är skrämmande men också så viktigt. Genom de som skriver här får vi veta sådant som MSM aldrig skulle skriva om. 1,2 miljoner irakier flyr till Europa - det är fruktansvärt! De asylsökande är 75% män men på SVT så har de inklippt en mamma med två barn som kommer (och de var sannerligen inga fattiglappar) bara för att vikta över faran med att det befinner sig en överrepresentation att MENA-män i Sverige. dessutom där många varit i krig och är utbildade för krigsföring. Men vi får inget veta av SVT - o nej vi är väl inte tillräckligt vuxna och mogna för sådana realiteter, helst ska vi inte veta ett jota.

På min kolonilottsområde finns en kvinna i 75-års åldern, hon mottog i sin naivitet förra sommaren lite hjälp från en kurdisk, äldre man då ha erbjöd sig gräva upp ett land åt henne. Hon tänkte att det var av vänlighet han gjorde det men det visade sig att han hade baktankar. En dag kommer han fram och gör närmanden, hon skriker och springer över till min lott. Han ger upp och går till sig.
Denna sommar för ca 3 veckor sedan, när kvinnan sitter och plockar av bären på sin vinbärsbuske så smyger samme man bakom henne och håller om henne bakifrån och börjar slicka henne på halsen etc. Hon skriker och hotar att ringa polisen, han lommar iväg till sin lott, där hans fru, dotter och man o barnbarn också finns. Hon går över till dem i vredesmod och talar med dotterns man som talar felfri svenska och berättar vad som hänt. Han lovar henne att det aldrig mer ska hända, att hon inte behöver vara rädd.
Kvinnan känner nu att hon inte är säker därute och funderar på att säga upp lotten till nästa år.
Så det här är "integration"? Varför gör inte myndigheterna något åt detta? Detta är ett ex på hur svårt det kan vara ute i "verkligheten" men som politiker verkar negligera totalt.

 
Ingen bild

Lärare

8 september 2015 22:55

DN/Ipsos lyser med sin frånvaro!
Har inte redovisats sedan i slutet av juni.

 
Ingen bild

Lena

8 september 2015 22:57

@Odalbonde
Det är så sant, så sant det du säger. Det finns ingen sund människa som vill komma till Sverige om denna galenskap forsätter. vi drar redan u till os en massa otyg, vad ska inte ske om 10 år om detta fortsätter?
@Thoralf
Det är bra att du "tar fighten" med typer som Johan. Vad har en sådan man att tänka med?
Kanske ska man göra som i mitt tidigare inlägg om kolonitanten: helt sonika i vredesmod möta denna orättvisa. Tror att det är nödvändigt faktiskt och inte alltid vifta bort händelsen eller ännu värre titta bort.

 
Ingen bild

Lena

8 september 2015 23:03

Malena Ernman tar in 20 flyktingar i sin lyxiga våning... (nej det är inte sant) men skulle kunna vara om godhetsaposteln omsatte sina utsägelser i pressen till handling. Läs Ann Helenas utmärkta krönika.
http://annhelenarudberg2.blogspot.se/

 
Ingen bild

Tommy

8 september 2015 23:25

Trots oftast välbetalda jobb och utan huslån ger sig alltså 1,2 miljoner irakiska män av för att njuta av västs välfärd. Dessutom under de senaste två månaderna. Det innebär drygt 3 procent av befolkningen. Dessutom ska de flesta vilja till Sverige. Tack WT för att du ger oss en sådan insiderinformation. Källkritik?

 
Ingen bild

matspp

9 september 2015 00:48

Nedan följande länk går till en sida som visar vad JOHAN och andra överlöpare varit med om att skapa.

http://sv.metapedia.org/wiki/Offer_f%C3%B6r_svenskfientligheten

 
Ingen bild

World Traveller

9 september 2015 04:22

@Tommy
Kan ej verfiera det mer än att detta är vad mina irakiska kollegor säger men de har ingen anlwdning att ljuga och ett par har rwdan dragit som sagt var. Även om deras siffror skulle vara inflaterade så är det illa nog och det är inte slut än.

 
Ingen bild

Borg

9 september 2015 09:21

Borg sa redan då att det skulle kosta ca 40 miljarder 2017 och framåt. Jag tror den siffran får nog räknas upp.

 
Ingen bild

Tommy

9 september 2015 12:01

@Worldtraveller

Du kan förslagsvis kolla på typ UNHCR:s sidor. Tror du på fullt allvar att över 3 procent av Iraks befolkning(dessutom alla män) har lämnat Irak senaste två månaderna med destination Västeuropa? Din enda källa är några irakiska kollegor som hävdar det och "de har ingen anledning att ljuga".

Är det verkligen ingen mer här inne som tycker det låter lite märkligt? Thoralf?

 
Ingen bild

World Traveller

9 september 2015 12:57

Tommy, jag kan hålla med dig att antalet låter högt, men det är vad de påstår. Vi ser här dock en markant skillnad nu. Det är betydligt färre män än för bara några månader sen. Även om man minskar siffrorna med 50-70% så är det ett skrämmande stort antal män på väg till Europa. Min irakiske förare sa i morse att hans mor grät när han åkte hemifrån. 'Varför då?' frågade jag. 'För att jag sa till henne att jag tänker åka till Turkiet' svarade han. Han är 27 år gammal och ogift.

 
Ingen bild

Suzie

9 september 2015 13:31

Noterade att ca 5:03 in i programmet så säger Denne Hans Rosling som svar på reporterns uttalande om att en tredjedel av väljarkåren inte vill ha ökad flyktingmottagande; Jamen de verkar ju vara emot utlänningar i allmänhet oavsett om de kommer hit för att jobba,forska eller av kärlek,så det är nog en värderingsfråga.Det säger ju allt om varför just denne professor fick så mycket utrymme att uttala sig i DDR Sweden public service.

 
Ingen bild

kalle

9 september 2015 15:38

Imbicila Wikström säger (tidskod:03.30) samma sak som hans Rosling om flygresor hit. alltid är det samma färdiga argument som pumpas ut samtidigt i tv och tidningar.
man kan undra varför 7 klövern inte vill hjälpa alla som inte har råd att köpa flygbiljett ?

ansvariga på flygplatser runt om i Världen förstår att alla INTE är flyktingar och därmed är legala vägar för asylbluffare stängd.

tror att 7 klövern vill ha en invandringsindustri för skapa arbeten åt tjänstemän och ha anledning att ta del av skattekistan. annars skulle de vara arbetslösa eller tvingas studera, nu när enklare arbeten försvinner till låglöneländer

 
Ingen bild

Kritisk

9 september 2015 20:53

@worldtraveller

Din första kommentar där du presenterar nya "fakta" påminner mig om om en busringning (Hassan-gänget) som går ut på att någon påstått att om vi går med i eu så kommer det att komma 10000 tyska bögar till Sverige. Dina siffror och källor är lika trovärdiga som de han i busringningen har.
Hur kan du kalla det för fakta när det egentligen är påståenden från kollegor till dig, köper du allt folk säger till dig och varför skulle inte dessa personer ha någon anledning att ljuga? Om du nu inte tror att de skulle ha anledning att ljuga och du tror på vad de säger då verkar det ju lustigt att du förminskar och reviderar deras siffror med upp till 70%, det innebär ju att antalet går från 1,2 miljoner till 360000 en väsentlig skillnad.
Men det värsta är ändå att många här köper det du påstår rakt av utan att fråga vart det kommer ifrån eller om det är sant.

 
Ingen bild

World Traveller

10 september 2015 06:14

@Kritisk
Vi får väl se vad som är rätt. Det kommer nog snart visa sig. Om det är 1,2 miljoner eller en halv miljon män från Irak hittills spelar nog inte så stor roll. Det kan mycket väl vara 1,2 miljoner nu när media skriver att de väntar sig att 850.000 "flyktingar" ska komma över Medelhavet (det är bara en av färdvägarna). Media har ju för vana att ljuga och skriva ner antalet invandrare som kommer som du nog känner till. Jag återkommer med mer info så fort jag kan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards