thoralf

Alla inlägg den 16 juni 2015

Av Thoralf Alfsson - 16 juni 2015 22:33

Under gårdagens budgetfullmäktige surnade jag till ganska rejält efter att jag läst Barometerns artikel om hur mycket oppositionens budget skulle kosta att genomföra. Inte att man hade en artikel om detta utan vem som hade räknat på detta och hur det gått till.


Några partier i oppositionen hade i sina budgetreservationer yrkande om att man skulle minska barngrupperna i förskolan från 16,7 till 15,7 per avdelning. Barn- o Ungdomsförvaltningen har räknat på kostnaden och kommit fram till att det skulle kosta 108 miljoner kronor. Det skulle behöva byggas 15 nya avdelningar!


När jag frågat Barn- o Ungdomsförvaltningen om kostnaderna för invandringen och att det kommer mellan 50-100 ny barn varje år till grundskolan genom den stora invandringen och avtalen med Migrationsverket. Svaret från Barn- o Ungdomsförvaltningen var att det inte kostar något förutom modersmålsundervisning och lite förberedelseklass till en kostnad av ca 7,5 miljoner kronor/år. Den ordinarie skolundervisningen är uppenbarligen kostnadsfri.


Genom att räkna på vilka språk som modersmålsundervisning sker på kom jag då fram till att ca 700 barn i skolan troligtvis kommit via flyktinginvandring och anhöriginvandring till dessa. Enligt 2013 årsredovisning kostar en elev i grundskolan ca 90 000 kronor/år. (700 * 90 000 = 63 000 000 kronor.)


Lägger man till de 7,5 miljonerna för modersmålsundervisning blir summan ca 70 miljoner kronor/år.


Jag hade under våren en lång mejlkonversation med förvaltningschefen Mats Linde på Barn- o Ungdomsförvaltningen.  Först ett mejl från mig till Mats Linde.


 


Och så svaret från Mats Linde.


 


Slutsatsen är ju att om man minskar barngrupperna något måste man bygga 15 nya avdelningar till kostnader på mer än 100 miljoner kronor enligt Mats Linde. Men om det kommer 50-100 nya och resurskrävande barn varje år från Irak, Afghanistan, Somalia, Syrien och andra länder i tredje världen så kostar det ingenting enligt samme Mats Linde. Vilket hyckleri!


Under budgetfullmäktige igår tog jag därför upp detta hyckleri och sa följande skarpa ordalag.


”Vi anser att alla förvaltningar har kostnader, direkt eller indirekt för invandringen!

 

Min bestående känsla är att ansvariga på förvaltningarna är livrädda för att sätta siffror, sätta kostnad på något som inte täcks av ersättningar från Migrationsverket.

 

- Man vill inte ens diskutera vad som är en kostnad för den egna förvaltningen!

- Det råder ett outtalat tankeförbud att se invandringens kostnader!

- Att redovisa dem är helt uteslutet!

 

När mina frågor blivit för ”känsliga, närgångna och detaljerade” har jag bemötts på rent ut sagt märkliga sätt.  Eller med största möjliga tystnad!


Att svara Ja på en fråga eller bekräfta en siffra som är uppenbar tycks vara tabu som anställd av Kalmar kommun.

 

Det finns verkligen ett behov av ett mångkulturellt bokslut inom kommunen. Att vägra erkänna hur verkligheten ser ut fungerar inte i längden. Därför behövs ett mångkulturellt bokslut, då ingen enskild tjänsteman riskerar att hängas ut för att han eller hon lämnat ut uppgifter.”

 

PS


Att journalister som bevakar politiken kan skriva så många faktafel i sina artiklar efter ett kommunfullmäktigemöte är minst sagt anmärkningsvärt när de även har tillgång till handlingarna. Skriver de lika mycket fel i andra artiklar är det inte mycket som stämmer i tidningarna.

Av Thoralf Alfsson - 16 juni 2015 17:15

Jag tycker alla borde lyssna på Finn Bengtsson anförande i dagens debatt i riksdagen där han står upp för demokration och att all makt utgår från folket.


Att Finn Bengtsson var principfast förstod jag under min tid i riksdagen och på "östgötabänken". Han var också en av mina bänkgrannar i kammaren. Nu vet jag att Finn Bengtsson är väldigt tuff också!



Jag återkommer med resultatet från omröstningen i riksdagen. Lite intressant hur SD kommer rösta efter att SD:s budget fallit. Kommer då SD stödja Alliansens budgetförslag eller lägga ner sina röster?


Jag hoppas att SD väljer att stödja Alliansens budget på samma sätt som i december.


Då blir resultatet att Alliansens riksdagsledamöter har sänkt sin egen budget!!!


UPPDATERING


Resultat omröstning


144 röstade Ja till de rödgrönas vårändringsbudget

2 röstade Nej (Alliansens budget) Finn Bengtsson + en ledamot

167 avstod att rösta, däribland SD



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards