thoralf

Alla inlägg under maj 2015

Av Thoralf Alfsson - 9 maj 2015 22:47

Marcus Oscarsson förklarar Sverigedemokraternas framgångar i TV4. Han gör det på ett både logiskt och underhållande sätt. Men så är Marcus Oscarsson smålänning och till och med från Kalmar län, nämligen Mörlunda om jag inte har helt fel. Det handlar med andra ord om en lite okunnig lantis enligt Anna Kinberg Batra. Se följande länk.



Igår presenterade Moderaterna sin nya invandringspolitik! Egentligen var det inte så många konkreta förslag, förutom TUT och att staten skall ta det ekonomiska ansvaret under tre år istället för två år. Därmed kommer statens kostnader öka med många miljarder kronor när det gäller utgiftsområde 8 och 13.


I praktiken innebär det att etableringsreformen förlängs med 12 månader. Under den senaste tiden har jag hört från flera kommuner att kostnaderna börjar stiga för försörjningsstöd, även för Kalmar kommun. Något som är helt naturligt när så många människor börjar slussas ut från etableringsreformen och endast ca 5 procent av dessa klarar av att försörja sig själva så hamnar notan hos kommunerna. De som slussades ut under 2014 gick alltså in i reformen under 2012 men kostnaderna för reformen visar att antalet människor och kostnaderna kommer stiga för kommunerna minst fram till hösten 2016.


 


Det är detta som Moderaterna förstått och nu lägger förslag om att utöka statens ansvar med ytterligare ett år. Konstgjord andning i ännu ett år men sedan kommer effekten och kostnaderna ändå för kommunerna.


Min tolkning av diagrammet är att staten nu skjuter över ökade kostnader på ca 130 miljoner kronor/månad på kommunerna. Och fram till december kommer de öka till ca 160-170 miljoner kronor varje månad som fördelas på kommunerna med avtal med Migrationsverket. Om drygt ett år kommer kommunerna kostnader stiga med ca 250 miljoner kronor/månad och varje år med ca 2,5 miljarder kronor om året.


För Kalmar kommuns del riskerar kostnaderna stiga med ca 1 miljon kronor per månad under 2015 eller ca 10-12 miljoner kronor för helåret. Det innebär nedskärningar inom skolan och omsorgen. Men det är det ju tabu att säga och det är ju dessutom förbjudet att ställa grupp mot grupp. Kommunerna gör dessutom sitt bästa för att dölja sina kostnader genom så kallade arbetsmarknadsåtgärder tillsammans med Arbetsförmedlingen. Invandrare före svenskar gäller!


 


Det var enormt skönt att höra Jimmie vårtala igen. Med en portion självironi och mycket pondus utmanade han etablissemanget i vanlig ordning. Skall bli väldigt intressant att se partiledardebatten på söndagkväll. Jag tror Jimmie kommer göra rent hus!


Det kan bli rena farsen med tanke på DÖ, tiggeriet och invandringen ;-)


Av Thoralf Alfsson - 8 maj 2015 22:41

 


SVT rapporterar idag att LO-medlemmar mer och mer sympatiserar med Sverigedemokraterna. I april visar SIFO att 26 procent sympatiserar med SD. Samtidigt som stödet för Socialdemokraterna minskat drastiskt till endast 36 procent.


LO och Expo:s utbildningar med det enda syftet att smutskasta SD tycks ha föga effekt på självständigt tänkande människor inom LO. Det är åtskilliga miljoner kronor av medlemmarnas pengar som gått till dessa utbildningar. Min son är en av alla som ”tvingats” gå utbildningen.


”Inom LO har man under lång tid arbetat aktivt för att stödet för Sverigedemokraterna ska minska. Men att det arbetet ser ut att bära dålig frukt kopplar man i dagsläget till den allmänna trenden bland väljarna, där missnöjet gror.

– Jag tror att det här är beror på att regeringen inte har lyckats leverera det man har gått till val på.”


Givetvis försöker man inom LO hitta ursäkter för utvecklingen. Man till och med skyller på sin ”egen” regering. Eller hur var det man sjöng 1:a maj? Rövarband! Men det finns även andra förklaringar.


”Socialdemokraterna har blivit mer värdeliberala, med feminism, mångfald och jämställdhet, och det finns ett segment av S-väljarna som inte känner igen sig i det, säger Ann-Cathrine Jungar.”

 

De LO-medlemmar som finns på golvet har dock helt andra förklaringar till varför man lämnar S och istället sympatiserar med SD.


”Men byggarbetare vid ett par byggen i Stockholms-området verkar inte trycka så mycket på att man är besviken på regeringens politik. De verkar snarare vara oroliga över de öppna gränserna, generellt sett. Och detta, menar de, är det främsta skälet till att många inom LO gillar Sverigedemokraterna. Det är helt enkelt rädda för jobben, lönerna och villkoren.

 

– Folk är upprörda över att de som kommer från andra länder tar våra jobb till sämre villkor än vad vi har. Det leder till att många helt enkelt är rädda för att inte få några jobb, säger Samuel Tervanen, som är förtroendevald inom Byggnads.”

 

Jag har den senaste tiden vid några tillfällen parkerat min bil vid KLS, Kalmar läns slakteri. Jag reagerade ganska omgående över den stora andelen utlandsregistrerade bilar på parkeringen. En dag råkade jag vara där när arbetsdagen tydligen var slut. Jag kunde då se att väldigt många personer med utländsk bakgrund även hade svensk registrerade bilar men man verkade ändå tillhöra samma nationalitet som de med utlandsregistrerade bilar, då det pratades och öppnades öl på parkeringen.

Några dagar senare passade jag på att kolla hur många billar som var utlandsregistrerade.


Det fanns 26 bilar med PL på registreringsskylten och fyra bilar med LT på parkeringen. Polen och Litauen. Jag undrar hur många av de som jobbar på slakteriet som kommer från dessa länder?


Jag har dock aldrig hört några röster i Kalmar som påtalat att det finns många från andra länder som tar våra jobb. Inte ens socialdemokratiska tidningen Östran har skrivit om detta. Men det är ju inte politiskt korrekt att lyfta denna fråga och framstå som lite protektionistisk. Men det handlar väl som vanligt om att svenskar är lata medan polacker och litauer jobbar mycket hårdare. Eller att inga svenskar vill ha jobben på slakteriet!


Jag vet att det finns anställda på KLS som läser min blogg. Ni får gärna komma med lite information till mig på mejl eller i kommentarsfältet. Att KLS har anställda muslimer som sköter hanteringen och böner vid halalslakten känner jag dock redan till.


PS

Kommentarer som innehåller hela artiklar eller i stort sätt hela artiklar kommer jag i fortsättningen inte godkänna, utan alltid radera. Skriv istället en liten egen kommentar och lägg in en länk till artikeln.

Av Thoralf Alfsson - 8 maj 2015 10:49

”Tillfälliga uppehållstillstånd förbättrar chanserna att komma i jobb!”


Anna Kinberg Batra, partiledare Moderaterna


Hur många kan se den logiken förutom moderaterna?


Nu skall det bli intressant att se om Alliansen kan komma överens om detta hyckleri? I grund och botten handlar det om att försöka stoppa väljarflykten till SD. Frågan är om väljarna nöjer sig med denna korrigering från moderaterna eller om man genomskådar hyckleriet!


Om den asylsökande får ett jobb omvandlas det tillfälliga uppehållstillståndet till ett permanent uppehållstillstånd!

Vad är då ett jobb? Hur definierar man ett jobb? Räcker det med en timanställning? Räcker det med en halvtidstjänst? Kan det vara ett instegsjobb, nystartsjobb eller ett jobb med lönebidrag? I så fall är det bara ett slag i luften och innebär i praktiken ingen skillnad!


DAVID CAMERON FÅR EGEN MAJORITET!


I skrivande stund har Tories 323 mandat och då återstår 12 valkretsar som inte är färdigräknade vilket sannolikt innebära att David Cameron får egen majoritet. Det krävs 326 mandat för egen majoritet.


Jag tror personligen att hans utspel med att lova en folkomröstning angående EU senast 2017 om han vinner valet varit ett mycket avgörande utspel. Britterna är över lag mycket skeptiska till EU och ett löfte om att få en folkomröstning och därmed få utöva sin demokratiska rätt har nog haft sin betydelse!


Det brittiska valsystemet med enmansvalkretsar är dock kanske inte det mest demokratiska men å andra sidan är det viktigt att jobba för sin egen valkrets om man vill bli vald.


 



Rent procentuellt är det dock UKIP med Nigel Farage som är den stora vinnaren genom att man ökar från 3,1 procent (2010) till 12,6 procent. Det tragiska är dock att man med 12,6 procent av rösterna endast får 1 plats av 650 platser i parlamentet. Knappast särskilt demokratiskt! Vinnaren tar allt!


SNP, Scottish National Party ser ut att få 4,8 procent av rösterna men erövrar inte mindre än 56 mandat. Det visar med all tydlighet på avigsidorna med det brittiska valsystemet.


 


Nigel Farage lyckades inte vinna sin egen valkrets Thanet South men det var inte långt borta.


 


Av Thoralf Alfsson - 7 maj 2015 21:46

Har börjat semestern med att läsa Lars Berns bok ”Varför försvinner våra kronjuveler”? Med kronjuveler syftas på våra storföretag som sålts ut till utlandet. En intressant läsning som säkert ogillas av många höga chefer från den tiden. Inte särskilt smickrande för några av de ledande ”stjärnorna” på företagshimlen från den tiden.


Politikerna får även de en släng av sleven i boken. Eftersom jag nyligen även läst boken om Axel Oxenstierna skriven av Gunnar Wetterberg kunde jag inte annat än småle när jag läste följande kommentar från Lars Bern om politikerna.


”Politiska utnämningar påminner allt mer om forna tiders förläningar till adeln efter att man varit kungen till lags. När politikern efter några års tjänst lämnar sin position får de en generös pensionsförläning på vilken de kan leva arbetsfritt resten av sitt liv, de blir friherrinnor och friherrar precis som de forna adelsmännen.”


Jag rekommenderar boken! Inte minst som en resumé över en "tidsepok" i närtid.


 


På sätt och vis handlar DÖ om att kunna behålla makten för att senare få sin förläning som politiker. Sverigedemokraterna håller på att slå undan benen på hela det svenska politiska etablissemanget.


I Finland finns inte samma etablissemang där får istället Sannfinländarna nu plats i regeringen. Undrar hur svensk pk-media skall tackla detta faktum?


Jag har fortsatt min dialog med SCB för att få fram mer aktuell statistik om utbildningsnivåer för enbart det senaste året men fått följande svar.


”Vi har inte några framtagna uppgifter för hur utbildningsnivån efter födelseland ser ut för de personer som invandrat under år 2014. Det är möjligt att ta fram det genom en bearbetning mot Utbildningsregistret men det medför en kostnad.”

 

 

Ändå kan Stefan Löfven sitta i TV-intervjuer och tvärsäkert fastställa utbildningsnivåer på de som kommer till Sverige!


Då har man sett ännu ett ”avsnitt” av Debatt där Sverigedemokraterna diskuteras flitigt utan att SVT-redaktionen för Debatt hade bjudit in någon från SD. Men egentligen är det väldigt bra att SD är utestängda från Debatt! Det visar med dubbel tydlighet hur illa ställt det är med demokratin i vårt land. Inte bara i riksdagen, utan även inom public service.


Av Thoralf Alfsson - 6 maj 2015 20:10

Den 2 maj skrev jag ett blogginlägg med rubriken ”Syna bluffen” där jag tar upp två aspekter som andra trovärdiga aktörer på sociala medier som t.ex Tino Sanandaji har utelämnat. Nämligen identitet och källa när det gäller utbildningsbakgrund.


Två dagar senare, den 4 maj lyfter Tino Sanandaji i ett blogginlägg hur svenska myndigheter erhåller dessa uppgifter och skriver följande.


“SCB och Arbetsförmedlingens samlar detaljerad statistik på dessa invandrares utbildningsnivå. Detta görs huvudsakligen genom att fråga invandrare själva. SCB skickar årligen enkäter till invandrare som ännu inte har angett sin utbildningsnivå vilket komplimenteras med uppgifter från SFI och andra källor. Att räknas som högskoleutbildad kräver vare sig dokument från hemlandet eller validering från svenska myndigheter, endast självrapporterade uppgifter i enkäter.”

 

Jag tror faktiskt att Tino Sanandaji läser min blogg eller har han fått ett tips om mitt blogginlägg ;-)


Jag har varit i kontakt med Michael Karlsson på SCB som är ansvarig för rapporterna och fått lite extra material (excel-dokument).


I den senaste tabellen (2014) som redovisas andelen “uppgift saknas” till 8 procent för gruppen utrikes födda. Om man bara tar de med åldern 25-64 år blir andelen 6,4 procent. Men då skall man komma ihåg att det gäller hela gruppen i Sverige som är utrikesfödda, oavsett om de kom till Sverige på 60-talet eller 2010-talet och inte minst att det handlar om ett ackumulerat värde.


Det som borde intressera politikerna mest är hur dagens invandring och utbildningsbakgrund ser ut! Men det redovisas inte av SCB i rapporten. Det ser betydligt bättre ut att ackumulera alla data då säkert många skaffar sig en utbildning i Sverige på svenska skattbetalares bekostnad.


Michael Karlsson (SCB) skriver bland annat följande i ett mejl till mig.


”Knappt hälften av dem som invandrat det senaste året och är i åldern 25-64 år saknar uppgift om högsta utbildning i UREG.”

 

Sug på den Stefan Löfven och alla andra pk-experter! Ca hälften av de som invandrat till Sverige det senaste året (2014) saknar alltså SCB uppgifter om. Stefan Löfven pratar med andra ord i nattmössan!


Den ackumulerade statistiken säger att för ca 6-7 procent saknas uppgift om högsta utbildning men för 2014 handlar det om nästan 50 procent! Snacka om att de politiskt korrekta med Stefan Löfven bygger luftslott över dagens invandringen och deras utbildningsnivå.

Av Thoralf Alfsson - 5 maj 2015 23:42

 


Har tagit en semestervecka på Mallorca. Precis landat in på hotellet och hunnit handla lite dryck och tilltugg.


Väldigt trevligt bemötande på Kalmar/Öland Airport idag. Det började redan i kön till incheckning där en man kom fram och tackade för att jag ”finns”. Ännu en man tackade för min blogg.


Vid säkerhetskontrollen blev man orolig att jag inte skulle blogga kommande vecka. Jag lovade att det kommer ett antal blogginlägg från Mallorca, vilket lugnade. Ibland är det svårt att riktigt förstå hur många som läser bloggen och vilket samtalsämne blogginläggen kan ge upphov till vid köksbordet och på arbetsplatser. Inte bar i Kalmar.


Det kändes extra skönt att stiga ombord på planet med den insikten och värmen jag kände inombords.


Idag såg jag att Lars Bern och Jonny Fagerström fått in en debattartikel om Sveriges energipolitik i SvD. Det är hög tid att det svenska folket vaknar även i denna fråga innan det är för sent.


I Barometern var även en mycket bra debattartikel med rubriken ”Vindkraft kan aldrig ersätta kärnkraften”, om vindkraftsverket som Kalmar läns landsting beslutat upphandla. Skribenten sågade miljöpartisten Jessica Rydell jäms med fotknölarna. Härligt när det kommer från en opolitisk skribent och insatt person i ämnet.


Sverigedemokraterna vårbudget kan jag bara ösa lovord över. Inte minst på grund av min bakgrund inom pappersindustrin och teknikkonsultföretaget ÅF. En mycket bra debattartikel i SvD.


Jag tycker att det börjat röra på sig rejält under de senaste veckorna. Fler och fler artiklar som ifrågasätter DÖ och Alliansen. Samtidigt som fler och fler anser att det är dags att börja samarbeta med SD. Det märks även på lokal nivå. Det kan bli en spännande tid framöver.


  

Av Thoralf Alfsson - 4 maj 2015 23:46

Varit på Guldfågeln arena och sett Kalmar FF slå Örebro med 3-0 ikväll. KFF behövde verkligen dessa tre poäng. Dock endast 3 700 i publiken. Det är märkligt hur fort publiken överger sitt lag om inte laget vinner och krigar i toppen på tabellen. Lite som i politiken, ingen vill vara med i laget som förlorar. Mycket roligare att vara med i det vinnande laget. SD!


Finn Bengtsson är riksdagsledamoten och moderaten som utmanar sin egen partiledning och partiledare. Frågan är om han uteslutits från sitt parti om han varit sverigedemokrat?


Finn Bengtsson kommer från Östergötland och Norrköping om jag inte minns fel. Under min tid i riksdagen satt jag på östgötabänken tillsammans med Finn Bengtsson. Han satt för övrigt framför mig i riksdagens kammare. Jag har därför träffat Finn vid många tillfällen under mina fyra år i riksdagen. Inte en enda gång var han otrevlig eller såg ner på mig som sverigedemokrat. Alltid väldigt trevlig och artig. Mellan fyra ögon sa han också en och annan sanning. Även ett och annat uppskattande ord om hur vår grupp klarade av att vara ett nytt parti i riksdagen. Jag uppfattade Finn som både väldigt rak och ärlig. Det förvånar mig inte ett dugg att det är just Finn Bengtsson som protesterar mot decemberöverenskommelsen.


Jag är dessutom övertygad om att han inte kommer vika en tum från sin linje. Det skall bli väldigt intressant att följa utvecklingen inom moderaterna. Jag önskar Finn Bengtsson lycka till och hoppas att han inte bestraffas av sin partiledning med AKB i spetsen. Det mest sannolika är nog att AKB snart gör en pudel! Innan hon åker på ett nederlag vid stämman i höst.


Från moderaterna i Kalmar län är det däremot helt tyst angående DÖ!


Av Thoralf Alfsson - 3 maj 2015 22:48

Att se Agenda innebär att man utsätter sig för risken att få en smärre hjärnblödning. Kvällens program om skolan, tiggeri och valet i England var inget undantag.


Fridolin och skolan är en katastrof! Miljöpartiet och Fridolin kommer fullständigt krossa den svenska skolan när man inte har förmågan att se elefanten! Alla siffror finns där, alla vittnesmål finns där, alla socioekonomiska signaler finns där, alla statistik finns där men ändå vägrar 7-klöverns politiker och dra de logiska slutsatserna. De självklara slutsatserna!


Om skolan skall bli bättre måste invandringen minskas!

 

Istället pratar man om statens huvudmannaskap, höja lönerna och elevhälsa och skolbibliotek. Öka inblandning av invandrare, det kommer obönhörligen leda till att resultateten sjunker på fler skolor. Inkompetensen och förnekelsen är total!


När det gäller tiggeri är det pinsamt att lyssna till Beatrice Ask efter att jag hört henne i riksdagen under fyra år. Hur hon förnekar att moderaterna och SD inte tycker samma sak om organiserat tiggeri. Att sedan inte programledaren pressar Ask på denna punkt är minst sagt tjänstefel.


I inslagen om valen i England/Storbritannien gick det mesta ut på att smutskasta Nigel Farage och UKIP. Men jag hade inte förväntat mig något annat.  


Programledaren började med att presentera en person från "oberonde socialdemokratiska Aftonbladet". Jag trodde jag skulle ramla ut fåtöljen!! (hoppas någon skapar ett YouTube-klipp)


Skall bli intressant att se hur stor ”skämmighetsfaktorn” är i England. Jag är övertygad om att UKIP kommer bli större än vad opinionsundersökningarna visar. Skall bli spännande att följa på torsdagskväll.


Allmäntillståndet i Sverige har knappast blivit bättre. Det finns alldeles för många ytterst naiva och ointresserade människor som uppenbarligen inte har något eget tänkande utan bara fungerar som ”röstboskap” i dubbel bemärkelse!


Vi måste folkomrösta om invandringen!


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards