thoralf

Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Thoralf Alfsson - 14 maj 2015 23:47

Ikväll blev det en promenad i ett väldigt naturskönt landskap på Öland. Jag behövde vara lite ensam med naturen och lite stillhet. Min gamle far har gått bort i veckan.


Egentligen tycker jag att det är väldigt lustigt att inte fler människor njuter av den fantastiska natur som vi just nu bjuds på bara vi ger oss ut i vårt fantastiskt vackra landskap. Ängarna på Öland är fyllda av Gullvivor och Sankt Pers nycklar. De flesta tycks välja dumburken framför allt annat eller skall man kalla den för indoktrineringsburken idag.


Såg de första tornseglarna idag, det kanske var samma som jag såg på Mallorca tidigare i veckan. Vem vet, de kanske var på väg till Öland.


Funderar på att lägga upp en bildserie på bloggen utan text för att se hur många av mina läsare som förstår budskapet med denna bildserie. Men jag väntar med det och lägger upp två andra bilder från kvällens promenad.


 

 

Sankt Pers nycklar

Av Thoralf Alfsson - 14 maj 2015 00:14

Den nyblivne pensionären, arkitekten och stadsplaneraren David Frankel går till hårt angrepp på framförallt ledande s-politiker i Kalmar kommun över hur samhällsplaneringen fungerar. Jag citerar några stycken från en artikel skriven av Ulf Carlsson från Östran.                 
                          

”Jag kallar det ”källarkultur”, allt är bestämt på förhand. Direktiven till tjänstemännen är inte att granska, utan att fixa.”


”De självständiga och kunniga arkitekterna som vågar ha en egen åsikt betraktas som besvärliga och jobbiga. Byråkrater som kan tolka plan- och bygglagen på ett kreativt sätt kallas in i stället.”


”Om omdömet brister på kommunen ska länsstyrelsen fungera som en andra kontrollstation, konstaterar David Frankel. Så är det inte längre i länet, menar han.

-Den enda som haft civilkurage, det vill säga länsarkitekten, fick sparken.”

 

Detaljplanen och bygglovet för Gesällen är bara ett projekt som föregåtts av märkliga turer men det finns fler.


Kommunalrådet Johan Persson (S) och landshövding Stefan Carlsson borde känna sig träffade av denna artikel och den insändare som publicerats i Barometern. Frågan är om de överhuvudtaget tar åt sig?

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards