thoralf

Alla inlägg den 10 maj 2015

Av Thoralf Alfsson - 10 maj 2015 22:47

Den stora förloraren på kvällens debatt var utan tvekan Åsa Romson! Hon hade stor problem med trovärdigheten oavsett om hon angrepps från höger eller vänster. Åsa Romson kommer säkert drömma mardrömmar om Jonas Sjöstedt och hans kolbit.


Om förnyelsebar energi är så billig att bygga som Åsa Romson säger varför behövs det då så stora subventioner?

 

Dessutom var det en märklig rubrik på ämnet i debatten ”Klimatet”. Men det var ju hela tiden energipolitik! Det är faktiskt väldigt vilseledande. Eller är det just det som är hela syftet med rubriken.


Löfven ljög om vad Vattenfalls VD sagt! Jag hörde honom själv i Studio Ett när han sa att man inte skulle stängt Ringhals 1 och 2 om effektskatten inte höjts. Löfven sa tvärtom!


Jimmie Åkesson var bra när det gällde invandringen, tiggeriet, DÖ och bostäder sedan kom han faktiskt bort lite. Kom tillbaka lite när det gällde kärnkraften men han blev många gånger avbruten av programledarna, särskilt ”häxan” Hedenmo.


När det gäller tiggeri undrar jag hur Löfven kan veta att de tvingas att tigga? Är det möjligen organiserat?


Själv ställer jag mig frågan hur Rumänien lyckades bli ett EU-land? Hur kunde landet uppfylla kraven som ställs? Men jag är dock helt övertygad om att det var helt andra övervägande som styrde den processen.


En sak stod dock klar för mig efter debatten och det är att partierna inom 7-klövern är mer oense än på många år. Och jag tror att det till stor del beror på att Sverigedemokraterna växer på deras bekostnad. Den jämvikt som tidigare rått håller på att rubbas!

Av Thoralf Alfsson - 10 maj 2015 18:57

Jag kan inte annat än tycka att det är stor symbolik i den bild som SD i Gnesta lagt upp på facebook. En svensk fattigpensionär som drygar ut pensionen genom att samla flaskor och burkar för att panta. Samtidigt som de regeringar som styrt de senaste åren infört en ”pensionärsskatt” och behåller den samtidigt som de låter kostnaderna för invandringen skena (utgiftsområde 8 och 13 i statsbudgeten).


Under 2008 låg kostnaden för dessa utgiftsområden på ca 11 miljarder kronor, för 2015 beräknas de till ca 35 miljarder kronor. En ökning med 24 000 miljoner kronor på årsbasis. En skrämmande kostnadsutveckling som givetvis fått effekter i välfärdssystemet och konsekvenser för pensionärsgrupperna.


Det är mycket symbolik i den bilden!


Eftersom jag inte vem som har upphovsrätten till bilderna som ingår kan jag inte lägga upp den bloggen. Se bilden i Expressens artikel eller på Sverigedemokraterna Gnestas facebook.


Jag förstår att Expressen vänder sig emot bilden. Men det är lite magstarkt att de anser ”kärring” vara kränkande. Den rubriksättningen har jag sett många gånger i kvällspressen.


”Skäggbarn” är ett förenklat uttryck för ensamkommande barn som sannolikt är äldre än 18år och därmed har skäggväxt. Vilket inte är ovanligt! Partierna i 7-klövern har vid flera tillfällen sedan 2010 röstat emot motioner i riksdagen med förslag om ålderskontroller på ensamkommande barn liknande de som genomförs i Norge. Det kan vara kränkande anser de! Rättssäkerheten tycks vara oviktig.


Bilden innehåller dessutom både humor och ironi eftersom regeringens företrädare skrattar samtidigt som man liksom tittar på ”kärringen”. Jag tycker faktiskt att bilden håller sig innanför gränserna. Om man vill sticka ut måste man också välja ett visst mått av utmanande språk precis som SD gjorde i sin valfilm 2010. Bilden och texten kan tyckas vara utmanande men den går inte över någon gräns och kan knappast bli föremål för någon lagparagraf.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards