thoralf

Alla inlägg den 27 april 2015

Av Thoralf Alfsson - 27 april 2015 20:22

Vid dagens kommunfullmäktige i Kalmar var det frågan om ny arrendator till Stensö camping som debatterades mest. Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om företaget Nordic Camping & Resort som föreslås bli den nya arrendatorn. Företaget tycks ha som idé att utnyttja campingarna som asylförläggningarna under lågsäsong. Sedan 2013 har Migrationsverket betalat ut ca 40 miljoner kronor till företagets olika campinganläggningar som används som asylförläggningar.


I dagens debatt i kommunfullmäktige yrkade jag på att ett tillägg skulle in i arrendeavtalet där arrendatorn förbinder sig att inte använda anläggningen som asylförläggning eller likställd verksamhet under avtalstiden. Kommunfullmäktiges ordförande Roger Kaliff vägrade ställa yrkandet under proposition. Han menade att det skulle innebära att hela avtalet då kunde sägas upp av arrendatorn och att en ändring i avtalet först måste beredas. Ordförande menade att ärendet i så fall måste återremitteras. Det var ingen överrasking utan fanns med i min beräkning och jag yrkade efter lite diskussion på en återremiss med den motivering som fanns i vårt yrkande.


Flera partier hann dock yrka avslag på mitt tilläggsyrkande. Bland annat Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Folkpartiet innan ordförande Roger Kaliff tänkt färdigt över hur han skulle stoppa mitt yrkande och en votering ;-)


Nu väntar jag på hur Barometern kommer rapportera om denna debatt. Östrans Anders Jönsson har skrivit en bra artikel.


 



För den som inte känner till något om Kalmar och Stensö Camping så ligger den väldigt centralt placerad med de attraktiva bostadsområdena Stensö, Kalmarsundsparken, Gamla stan och Sandås som närmaste grannar. Några av de starkaste fästena för moderaterna i Kalmar.


UPPDATERING!


Missa inte intervjun med AKB! Vilket sänke för Moderaterna! De moderater, Ulf Berg med flera som satt i studion måste ha skäms å sin partiledares vägar. Hon  hade ett standard svar som i princip användes på alla frågor. Det var nog det mest pinsamma jag sett på mycket länge. Om inte DÖ sänker moderaterna så kommer AKB göra det!

http://www.svtplay.se/video/2859226/partiledaren/partiledaren-partiledaren-1



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards