thoralf

Alla inlägg den 25 april 2015

Av Thoralf Alfsson - 25 april 2015 14:39

 


Den 9 mars lyfte jag bland annat upp de ökade kostnaderna för representation av landshövding Stefan Carlsson i ett blogginlägg. Kostnaderna hade nämligen ökat med ca 250 procent för 2014 i jämförelse med tidigare år. Lokalmedia nappade inte då på uppgifterna utan har väntat en tid med att skriva om detta.


Idag kom dock Barometern med en artikel om dessa kostnader om ca 250 000 kronor. Lagom lång tid efter mitt blogginlägg utan att därmed behöva kopplas samman. Landshövding Stefan Carlsson tycker dock att kostnaden är för låg och anser att den borde vara högre.


 


”Totalt kostade representationen 254 003 kronor. En summa Stefan Carlsson inte alls har några problem med, tvärtom.

– Jag tycker det är väldigt bra att ni granskar min representation, det är ju skattepengar vi talar om. Men samtidigt är representation en del av min vardag. Att representera är för mig en viktig del av mitt uppdrag, jag ska vara utåtriktad och träffa många människor av alla de slag.”

 

Barometern ger några exempel på representation hos landshövdingen.


”Exempel på aktiviteter:

Kärnkraftövning, luncher och mat: 19 599 kronor.

Länsmiddag: 14 239 kronor

Mingelbuffé: mat och dryck - 7 927.

Jultallrik: 114 personer 14 794 kronor”

 

 

Det jag saknar mest i Barometerns artikel är nog landshövdingens födelsedagsfester i april 2014. En mingeltillställning för 147 personer, om det inte är den som Barometern kallar mingelbuffé? Sedan även en födelsedagsmiddagsfest för 58 särskilt inbjudna gäster.

Men det är ju bara fickpengar det handlar om.


Enligt Barometerns artikel hävdar landshövdingen att han är den "billigast" i landet!


----------------------------

Linneuniversitet har nu börjat inse att kostnaderna för de nya lokalerna kan bli övermäktiga och hävdar nu att man inte kan bygga ett parkeringsgarage under byggnaderna med 350 platser som detaljplanen kräver. Personligen tror jag att det är en konstruerad vit lögn från LNU. Utan jag tror att Östran och Ulf Carlsson är helt rätt ute när han i princip skriver att LNU köper sig fria från detaljplanen för 18,7 miljoner kronor genom att köpa 150 platser på Slottsparkeringen. En parkeringsyta som för övrigt behöver rustas upp och förskönas en hel del.


 


Givetvis hade man kunnat bygga fler p-platser under byggnaderna men kostnaderna är sannolikt alldeles för höga. Inte minst med tanke på att man lyfter upp hela området med ca 1 meter för att klara lägsta golvhöjd på 2,65 m över havets normalnivå.


Det skall bli intressant att se vad den uppskattade byggkostnaden hamnar på och om LNU kommer klara de hyreskostnaderna.

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards