thoralf

Alla inlägg den 21 april 2015

Av Thoralf Alfsson - 21 april 2015 22:02

Europa måste ta sitt ansvar!  Sverige måste ta sitt ansvar!  Kommunerna måste ta sitt ansvar! Det är ett av godhetsapostlarnas återkommande floskel! Jag ställer mig frågan.


Vilket ansvar?


Vad har Sverige och landets kommuner för ansvar över vad som händer i Asien, Mellersta Östern eller i Nordafrika?

 

Jag har ansvar för mina handlingar och t.ex min familj och mina barn. Jag tar ansvar för de jobb och arbeten jag utför. Men hur kan jag, min kommun och mitt land ta ansvar för miljoner människor från MENA-länder som vill till Sverige. Jag och Sverige kan hjälpa dessa människor via t.ex FN och andra hjälporganisationer. Men vi har inga skyldigheter att låta dessa miljoner människor komma till Sverige och ta del av vårt välfärdssystem.


Lyssnat en del på Studio Ett och ett inslag om integration och SFI. Att sammanbrottet inom detta område är nära förestående förstår jag om man analyserar vad som sägs i inslaget. Då skall man också komma ihåg att de som intervjuas med stor säkerhet framhåller alla positiva sidor de kan hitta. Att uttrycka sig negativt i detta ämne är minst sagt farligt och kan innebära att man förlorar sitt jobb och därmed sin försörjning. Därför kan man anta att situationen är betydligt värre!


I Åmål har man gått från ca 30 SFI-elever till hela 180 elever på ett år! Nu har man till och med minst en klass på 34 elever där alla är analfabeter. Är det möjligen högutbildade analfabeter? Hur många som bara har några års grundskola framgår inte av inslaget men jag gissar att väldigt många bara har 1-6 års grundskola.



Samtidigt hör vi Gymnasie- o kunskapslyftsministern, Aida Hadzialic och alla andra politiker i 7-klövern prata om alla högutbildade akademiker som nu kommer till Sverige som längtar efter att komma ut i jobb. Det är minst sagt frustrerande att höra hur en minister bara upprepar sitt mantra och de inlärda flosklerna, utan att kunna se verkligheten. Men så är hon bara 27 år och har aldrig haft ett riktigt jobb enligt hennes CV. Vad vet hon om arbete?


Individanpassad SFI-utbildning är den nya pk-floskeln! Det kommer lösa alla problem. Halleluja!!

 

Var finns jobben? Vilka företag är det som skall anställa alla dessa människor med individanpassad SFI-utbildning?  Svaret är att det i verkligheten inte finns några jobb! Det är bara ett önsketänkande från regeringen och för den delen även Alliansens politiker.

 

Mattias Karlsson gjorde en helgjuten insats i programmet partiledaren i SVT2. När Mattias får prata om sina ”egna” frågor är han oslagbar. Utfrågaren Anders Holmgren tappade fullständigt tråden angående flyktingkatastroferna när Mattias Karlsson gick till offensiven och tog Australien som exempel på ”nolltolerans” för illegala flyktingar som en långsiktig lösning för att få stopp på flyktingsmugglingen över Medelhavet.


http://www.svtplay.se/video/2843384/partiledaren


Som avslutning ett nytt klipp från Granskning Sverige



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards