thoralf

Alla inlägg den 18 mars 2015

Av Thoralf Alfsson - 18 mars 2015 21:39

Länsstyrelsen i Kalmar län har tagit fram en klimatanpassningsplan. En plan som säkert innehåller en del bra saker men jag tänkte uppehålla mig vid en speciell del av dokumentet som handlar om havsnivåhöjningen. Tjänstemännen på länsstyrelsen har givetvis köpt IPCC och SMHI prognoser för att göra det lätt för sig. I den aktuella texten i dokumentet kan följande läsas.


”Framtida havsnivåhöjningar är liksom andra klimatförändringar beroende av hur väl vi lyckas minska vår klimatpåverkan. Socioekonomiska modeller pekar på olika scenarier för de närmaste 100 åren. Utifrån dessa modeller rekommenderar både IPCC och SMHI att vi bör räkna med att havsnivån kommer höjas med 1 m till år 2100.”

 

 

I rapporten ingår även kartor som visar att t.ex mer eller mindre hela Mörbylånga kommer ligga under vatten vid högvattenstånd 2100.

 

 

Jag har haft en dialog under några veckor med tjänstemän på Länsstyrelsen för att kunna verifiera vad man utgått ifrån. Jag har tolkat svaren som att man helt utgår från de klimatmodeller som IPCC tillhandahåller. Jag ställde frågan om de inte använder sig av befintlig statistik över havsnivåerna i Kalmarsund. Men någon sådan statistik hade man inte utan tjänstemännen hänvisade till SMHI. Något som verkligen förvånade mig. Länsstyrelsen hade ingen tillgång till statistik över havsnivåförändringar i Kalmarsund.



Efter en kontakt med SMHI fick jag tillgång till en massa mätdata från de lokala mätstationerna vid Ölands norra udde, Oskarshamn och Kungsholmsfortet i Karlskrona. Efter lite bearbetning kunde jag presentera följande diagram över havsnivåändringarna i Oskarshamn sedan mätstationen startade 1961.


   


Den svarta linjen är trenden de senaste ca 50 åren. Precis det som jag förväntade mig att landhöjningen fortfarande är större än havsnivåhöjningen. Något som alla klimatalarmister vill tala tyst om!



Svaret från tjänstemännen på Länsstyrelsen blev följande.



”När man gör diagram är det viktigt att få med så långa tidsserier som möjligt för att kunna se trender.”



Med andra ord ansåg man att tidsperioden (50 år) var för kort eller så ville man inte höra talas om att havsnivåerna faktiskt sjunker istället för att de stiger i Kalmarsund.


Mätstationen i Karlskrona hade dock betydligt längre tid på nacken. Närmare bestämt nästan 130 år men det tog dock lite tid att bearbeta över en miljon mätdata. Resultatet blev dock likartat med Oskarshamn, skillnaden är dock att landhöjningen i Karlskrona är mindre än i Oskarshamn.


 


Nu ville inte längre tjänstemännen på Länsstyrelsen svara på mina mejl med diagram. Klimatforskarnas påstådda stigande havsnivåerna existerar inte i Kalmarsund.


Eftersom både IPCC och SMHI hävdar att havsnivåerna skall stiga med 1 meter till år 2100 så roade jag mig att även lägga in även denna förändring i diagrammet.


 


Tystnaden fortsatte nu från Länsstyrelsen tjänstemän.


Hur många tror på den dramatiska förändringen i utvecklingen av havsnivåerna i Kalmarsund de kommande 85 åren?



Personligen vill jag nog först se ett trendbrott i den verkliga  statistiken innan jag börjar oroa mig för stigande havsnivåer i Kalmarsund.


PS


Vill gärna återge en kommentar från Lars Cornell.


"Vi kan redan nu se resultatet av klimatförändringar", så står det på Länstyrelsens websidor. Jag har frågat landshövding, Stefan Carlsson, var då? Peka!
Han vägrar svara. En tjänsteman svarar i hans ställe.
"Vi har blivit tillsagda av SMHI att skriva så."


Av Thoralf Alfsson - 18 mars 2015 09:18

Varför har 7-klöverns politiker så svårt att förstå?


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards