thoralf

Alla inlägg den 6 mars 2015

Av Thoralf Alfsson - 6 mars 2015 22:38

”Boverket har fått i uppdrag av regeringen att senast 1 mars 2015 lämna förslag på åtgärder som kan hjälpa de ca 9 300 asylsökande som beviljats uppehållstillstånd och som i väntan på en kommunplacering sitter fast i Migrationsverkets anläggningsboenden, att få tag i bostad i en kommun. Bristen på anvisningsbara platser i landets kommuner beror till stor del på att allt fler personer beviljas uppehållstillstånd, samtidigt som kommunerna inte förmår erbjuda så många bostäder som behövs för att möta behoven. För att bosätta de 9 300 personer som just nu bor i Migrationsverkets anläggningsboende behövs det ca 6 500 bostäder.”

 

Det innebär att Boverket räknar med att det i genomsnitt behövs 0,7 bostäder/person.


Om jag då omsätter detta i lokala siffror för Kalmar kommun och det nya avtal som tecknats med Migrationsverket vilket innebär att Kalmar kommun skall ta emot 320–370 personer/år. Det innebär att Kalmar kommun måste få fram ca 225-260 bostäder årligen.


Vid det senaste mötet i Samhällsbyggnadsnämnden ställde jag frågor till ordförande Mattias Adolfsson (S) och förvaltningschef Rebecca Persson om hur många bostäder det räknade med behövdes under 2015 för att klara av det nya avtalet med Migrationsverket. Hur många tror att jag fick något svar? Nej, mycket riktigt trots att jag ställde om frågan två gånger fick jag själv svara senare i en ren upplysning till Samhällsbyggnadsnämndens ledamöter vad jag ansåg det skulle behövas i antal bostäder men då hade jag inte denna siffra från Boverket utan räknade med ett mindre antal för att inte överdriva.


I Kalmar planeras nu för ca 300 bostäder årligen, varav ca 200 är lägenheter och ca 100 är villor. Antalet lägenheter som blir hyresrätter är sannolikt mindre än 100.


Var och en kan säkert räkna ut att denna ekvation inte går ihop och att de som tecknat avtalet med Migrationsverket inte förstått konsekvenserna av sitt handlande. Sannolikt mindre än 100 hyreslägenheter nyproduceras i Kalmar årligen men behovet kommer vara minst det dubbla enbart gällande avtalet med Migrationsverket. Hur skall Kalmar kunna utvecklas positivt under dessa förhållanden?


Det kommunala bostadsbolaget Kalmarhem har idag bara en enda lägenhet med omgående tillträde.


Ledarsidorna lyfter också bostadssituationen och kallar det för en social bomb.


PS

Angående gårdagens blogginlägg gillar jag en ledarartikel i dagens DN.


"Varför är det just Israel som ska bojkottas? Ja, landet ockuperar Västbanken och beter sig stundom brutalt, särskilt när det angrips med raketer. Men det går på rak arm att räkna upp en halv FN-församling av regimer – inte minst i Israels närhet – som är betydligt värre men sällan anses förtjäna bojkotter.


Och varför viker sig företagen så snabbt för krav riktade mot just Israel? Den välvilliga tolkningen är att landet är en demokrati och därför möjligt att påverka. Men då straffas inte den som bäst förtjänar det utan den som råkar vara inom räckhåll för rottingen."



Som avslutning kommer några bilder från den gångna veckan på Öland. Jag har gjort en liten investering i en ny kamera. Jag är väldigt nöjd med mina första försök med den nya "tekniken" och "funktionerna".


 

 

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards