thoralf

Alla inlägg den 21 februari 2015

Av Thoralf Alfsson - 21 februari 2015 18:45

 


Den 10 juli 2014 utsåg Birgitta Ohlsson (FP) Mona Sahlin till nationell samordnare mot våldsbejakande extremism. Jag tror att Mona Sahlin missförstod vad uppdraget innebar från första stund. Hennes egen upplevelse var säkert att hon nu skulle kunna utveckla sitt eget uppdrag som styrelseledamot av Expo till att bedriva kampanj mot oliktänkande med stöd av regeringen.


Hennes uttalande i en intervju i DN tyder på det.


”Det finns en naivitet i Sverige där en del tycker att nazister ska få tala i skolorna. Nej, det ska de inte alls”, säger hon till DN.

 

”Det är ett oemotståndligt uppdrag. Alla som följt mitt arbete vet hur jag brinner för att motarbeta hat, hot och våld. Det är mer än en sakfråga, det handlar om hela demokratin. Efter händelserna i Kärrtorp och på Utöya kan ingen säga att man inte måste ta det här på allvar, säger Mona Sahlin till DN.”

 

”Vilka är det som är mest utsatta för extremismen i dag?

– Förut såg man mest hoten som ett problem för de direkt utsatta. Homosexuella eller muslimer till exempel. Det är fortfarande de grupperna som lider mycket men i dag vet vi att det får effekt för hela samhället om hatet får fäste.”

 

”Det finns ingen sammanhållande strategi för att bekämpa extremism och det saknas ofta kunskap om vilka rörelser som finns och vad de gör. Under Almedalsveckan gick det runt folk med nazistiska märken som nästan ingen reagerade på.”

 

”Vi måste hitta svar på frågor som: om Svenskarnas parti kommer in i kommunfullmäktige, hur ska man sköta säkerheten då?”


Vart Mona Sahlin har sin fokus råder det knappast någon tvekan om. Stödet har dessutom knappast blivit mindre från regeringen efter regeringsskiftet i september.

 

Trots den utveckling som pågått sedan juli 2014 med terrordåden i Paris och Köpenhamn i färskt minne uttryckte sig Mona Sahlin på följande sätt i Agenda den 15 februari.


”Högern, är antisemiter per definition.”

 

Var Mona Sahlin har sin fokus när det gäller extremism går inte att missta sig på. Jag tror dock att väldigt få delar hennes snedvridna världsbild. Det största hotet kommer idag utan tvekan från extrema muslimer, jihadister och vänsterextremister.


Jag blir inte förvånad när jag läser i danska medier att 500 "moderata" muslimer "hyllat" terroristen när Omar Abdel Hamid El-Hussein begravdes under fredagen. Enligt Jyllands-Posten döljde många av dessa sina ansikten. Jag frågar mig varför?



Det finns säkert också många "moderata" muslimer i Sverige som också "hyllade" Omar Abdel Hamid El-Hussein.  


Mona Sahlin kommer sannolikt inte föreslå några kraftfulla åtgärder utan det blir nog snarare mer dialog från Säpo och mer fritidsgårdar om jag får gissa.


Jag anser att Mona Sahlin inte är lämplig som nationell samordnare mot våldsbejakande extremism.


Jag började fundera på hur mycket Mona Sahlin får i betalt som nationell samordnare av regeringen och skattebetalarna och ställde därför frågan till Kulturdepartementet. Jag fick följande svar.


 


Utöver detta uppdrag är också Mona Sahlin styrelseledamot i statliga Systembolaget AB. För det har hon ett arvode på 100 000 kronor per år enligt årsstämman 2014. Vilket motsvarar ca 10 000 kronor/sammanträde.


Hur många anser att skattebetalarna får valuta för sina skatter?

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards