thoralf

Alla inlägg den 19 februari 2015

Av Thoralf Alfsson - 19 februari 2015 21:25

Barometern har i veckan haft flera artiklar om invandringen och även tagit upp kostnaderna. Det tycker jag givetvis är väldigt bra men en förutsättning är ju att man lyfter fram rätt kostnader. Det kan väldigt lätt bli missvisande om man bara lyfter fram delar av kostnaderna. Det kan till och med upplevas som desinformation om man känner till sanningen och de verkliga siffrorna.


I onsdagens tidning fanns nedanstående karta över Kalmar län och hur mycket varje kommun i länet erhållit i ersättningar/bidrag från Migrationsverket. Kalmar läns landsting hade man tyvärr utelämnat helt och hållet i sammanställningen.


Upphovsrättsskyddat material. Finns ej på webben.  


Jag blev minst sagt upprörd av de felaktiga uppgifter som Barometern publicerat. Jag kontaktade igår både journalisten bakom artiklarna och ansvarig utgivare. Idag har journalisten svarat att han tror att hans siffror stämmer men han påstår att siffrorna bara gäller asylsökande. Jag anser att Barometern lurar sin läsare grovt och jag ser det som ren desinformation genom att man inte också anger de totala ersättningarna till kommunerna.


Som exempel kan nämnas Kalmar kommun där Barometern anger att kommunen skulle ha tagit emot 6 364 771 kronor! Det motsvarar endast ca 10 procent av den verkliga ersättningen från Migrationsverket till Kalmar kommun.

Men matematik tycks inte vara Barometerns starka sida. I artikel framgår det att kommunerna får 1600 kronor/dygn och plats när det gäller ensamkommande barn som kommunen tillhandahåller. Är platsen belagd erhåller man ytterligare 300 kronor/dygn. Då borde det inte vara så svårt att räkna ut vilken ersättning som Kalmar kommun kan få när man har drygt 40 platser för ensamkommande barn.


1 900 kronor * 365 dygn * 40 platser = 27 740 000 kronor/år

 

Då borde man på Barometern förstå att man har felaktiga uppgifter när det gäller Kalmar kommun. Konsekvensen borde då bli att man även ifrågasätter siffrorna för de övriga kommunerna. Men så sker inte på redaktionen.


Försöker Barometern mörka de verkliga siffrorna? Handlar det om ren desinformation till tidningens läsare?

  

Bara för att ett ensamkommande barn får uppehållstillstånd försvinner inte kostnaderna. Samma kostnader och ersättningar kvarstår så länge man inte fyllt 18 år. Men i många fall kvarstår kostnaderna och ersättningarna ända fram till att personen fyller 21 år.

  

Barometern anger att den totala summan som betalats ut till länets 12 kommuner till drygt 92 miljoner kronor. Vilket är fullständigt fel! Den verkliga siffran är drygt 315 miljoner kronor.

 

Dessutom undviker Barometern att ta upp de ersättningar/bidrag som betalas ut till sjukvården inom Kalmar läns landsting. Även i detta fall handlar det om riktigt stora belopp under 2014. Landstinget har nämligen mottagit drygt 63 miljoner kronor från Migrationsverket under 2014.


Det innebär att Barometerns 92 miljoner kronor i själva verket är hela 379 miljoner kronor!

 

Mina uppgifter baseras på underlag från Migrationsverkets statistikenhet. Underlag som jag fått uppdaterade de senaste åren vid ett flertal tillfällen. Jag har satt samman Barometerns uppgifter kommun för kommun och satt in de verkliga uppgifterna från Migrationsverket. Jag sätter stor tilltro till mina uppgifter då de även är uppdelade på Migrationsverkets olika konton.


 


Jag tycker dessa siffror talar sitt egna språk. Barometern är ute och cyklar! Tidningen är verkligen ute på hal is och jag tror att Barometerns läsare skulle reagera väldigt kritiskt på detta om de fick veta sanningen.


I sitt mejl ifrågasätter Barometerns journalist mina siffror på drygt ca 61 miljoner kronor. Därför publicerar jag även Migrationsverkets siffror post för post när det gäller Kalmar kommun enligt Migrationsverkets kontoplan.


 


Jag anser att man skall redovisa verkligheten! Inte delar av verkligheten vilket kan få läsarna att få en felaktig bild av kostnaderna.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards