thoralf

Alla inlägg den 12 januari 2015

Av Thoralf Alfsson - 12 januari 2015 22:54

Säpo uppger olika uppgifter angående antalet personer från Sverige som rest till Syrien och Irak för att strida med IS/ISIS. Den högsta siffran på 300 personer kom för ca 2 månader sedan. Den intressanta frågan borde då vara att försöka gissa hur många som sympatiserar med IS/ISIS i Sverige. Är det en av tio som är islamist och reser iväg för att ansluta till IS/ISIS. Nej, knappast! En så stor andel av de som sympatiserar åker definitivt inte iväg.


Är det en av hundra som är islamist och reser iväg eller är det en av tusen som reser iväg för att ansluta till IS/ISIS. Om det skulle vara en av ett hundra som reser iväg innebär det att vi i så fall har ca 30 000 IS/ISIS-sympatisörer i landet. Det skulle samtidigt innebära att ca 5 procent av muslimerna i Sverige sympatiserar med IS/ISIS. Ingen omöjlighet! Eller vad tror du?


Fick igår ett tips om en studie angående fundamentalism bland kristna och muslimer.


”Den här studien tycker jag du borde uppmärksamma, innehåller ännu fler intressanta uppgifter än nedanstående, bl.a jämförelse med kristna och demografiska variablers minimala inflytande. Hoppas du eller någon annan kan skriva en artikel om den. Julia Caesar länkar till en annan intressant artikel, om den tysta majoritetens ansvar och om att det är den fundamentalistiska islam som räknas.”


Har skummat den lite snabbt. Som vanligt anser jag att grafik är ett utmärkt redskap för att visa på skillnader! Den som håller med om alla tre påståenden kan betraktas som fundamentalist. Ganska talande enligt min mening. Men det förvånar inte mig det minsta.


   


Mina antaganden om antalet muslimer som sympatiserar med IS/ISIS i Sverige kanske är för försiktiga?


I nästa diagram redovisas synen på homosexuella, judar och hur man ser på varandra.


 


Jag ställer mig verkligen frågan varför muslimer söker sig till västvärlden om man tycker så illa om den!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards