thoralf

Direktlänk till inlägg 29 november 2014

LÖRDAGSTJAFS

Av Thoralf Alfsson - 29 november 2014 19:22

Adventsljusslingorna är uppsatta och tända utan att jag ramlat ner från stegen/taket! Det var dock lite obehagligt att göra samma ”jobb” igen som slutade så illa förra året med en ambulansfärd till Länssjukhuset i Kalmar.


Håller även på att byta till en ny dator. Något som ger upphov till mycket frustration och nya ramsor av traditionella svenska ord ;-)


Lyssnat på lördagsintervju med Annie Lööf. Hon anser uppenbarligen fortfarande att det skall lagstiftas om hur det skall kunna röstas om budgeten. Men om man skall tro Annie Lööf och det hon säger kommer det sannolikt bli ett extra val när Stefan Löfven misslyckats med en ny regeringsbildning och att få igenom en ny budget. Övrig tid i lördagsintervjun ägnades åt gröna frågor, inte en enda fråga om integration eller invandring. Ett område där Centerpartiet utmärkt sig med extrema åsikter.


De som hela tiden pratar om praxis och oskrivna regler i riksdagen måste inse att det just är oskrivna regler och inga lagar. Jag vill bara påminna om att det även funnits en rad olika praxis på lokal nivå tidigare när det gäller hur partier och personer nomineras till olika uppdrag på kommunal och landstingsnivå. En praxis som i nio fall av tio frångåtts efter Sverigedemokraternas framgångar i valet.


I Kalmar kommun borde SD fått platsen som oppositionsråd 2 om praxis följts i Kalmar men det gjorde inte oppositionen som består av Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna. När det gäller Kalmar läns landsting blev SD den stora vinnaren med drygt 10 procent och var nära att bli tredje största parti. Men när åtta landstingsråd och oppositionsråd valdes fick SD inget oppositionsråd. Socialdemokraterna tog två platser och övriga partier i 7-klövern tog var sitt eget landstingsråd. Här gällde med andra ord inte praxis.


På onsdag hoppas jag att SD när vårt eget budgetförslag fallit röstar på Alliansens budgetförslag. SD har idag inget att förlora på att stödja en budget som är klart mycket bättre än en rödgrön budget där Miljöpartiet och Vänsterpartiet fått stort genomslag.


Dagens opinionsundersökningar innebär säkert att Allianspartierna inte är ett dugg intresserade av att göra några blocköverskridande överenskommelser med Socialdemokraterna.


Stefan Löfvens tid som Sveriges statsminister kan bli rekordkort!

 

PS


Första blogginlägget skrivit på den nya datorn ;-)

 
 
Ingen bild

Hulda mk1

29 november 2014 19:41

Bra att du närmade dig golvet i normal hastighet detta året. Du behövs vid datorn i dessa tider! Att starta igång en ny dator vet jag av egen erfarenhet, innebär alltid stort bruk av ord som vi inte ska använda här....

Många är nu bekymrade över vad onsdagen kan innebära. Att 7k har en plan B är självklart, men det tas säkert kloka beslut i SD-ledningen.
Miljöpartiet måste ut ut Rosenbad fortast möjligt.

 
Ingen bild

Sven Dacke

29 november 2014 19:56

Hoppas du inte valde dator med Windovs 8 för i så fall kommer du att känna samma frustration som under en Riksdagsdebatt

 
Ingen bild

World Traveller

29 november 2014 20:12

Migrationspartiet måste sparkas ut ur regeringen, och sen kan de gott minska antalet riksdagsmän med hälften.

 
Ingen bild

OT

29 november 2014 21:02

Apropå alla de tiggare man numera möter runt om i landet; De påminner mig om "Omkring Tiggarn Från Luossa": http://www.youtube.com/watch?v=mAwQBlLLM5k

Men jag undrar om de känt mina förfärders smärta som skapade socialdemokraterna! Denna smärta som känner idag skapar Sverigedemokraterna! Och jag vill noga påpeka att precis som mina förfäder, känner jag ingen skuld för detta skapande!

Om så halva Rumänien kommer till Sverige, så anser jag fortfarande att dessa skall hjälpas i Rumänien. För "Jag vill ha en egen måne": http://www.youtube.com/watch?v=HInYeg78sMU

 
Ingen bild

OT

29 november 2014 21:19

Till dem som det berör "Theme from Schindler's List - Scandinavian Strings": http://www.youtube.com/watch?v=bf7Ya1uPNvU

P.S Vi behöver er hjälp. För utan er hjälp så riskerar vi att i Sverige upprepa denna familjs historia om igen - "THE WEISS FAMILY...": http://www.youtube.com/watch?v=KnoDIlc3Upo

 
Ingen bild

Maggan

29 november 2014 21:35

Jag är lite rädd inför budgetomröstningen. Varför krävs det svar på vad partierna skall rösta? Varför är det ett sådant hårt krav på SD? Finns det en agenda som de andra partierna tänker ta till, när de väl vet vad SD skall rösta på? Bör SD säga något innan onsdag?

Thoralf Alfsson

29 november 2014 21:48

7-klövern mörkar oftast hur de skallrösta vid voteringar. Jag tycker SD också skall göra det!

 
Ingen bild

Mattias

29 november 2014 21:54

Men nån stans läste jag att S med anhang kan komma att rösta på SDs budget när den ställs mot Alliansen budget. Och när det sedan är dags för röstning där regeringens budget ställs mot Sds budget så faller SDs. Hur troligt tror du detta är Thoralf? Knappast praxis detta heller.

Thoralf Alfsson

29 november 2014 22:14

Har själv skrivit om detta alternativ för S. Men de följer ju alltid praxis!

 
Ingen bild

SDare

29 november 2014 21:56

Haha! Misstänker att den nya datorn innehåller Windows 8.1
Inget kul operativ på vanlig pc.

Thoralf Alfsson

29 november 2014 22:15

Plockar bort så mycket trams som möjligt!

 
Ingen bild

Tompa

29 november 2014 22:21

Finns ingen som helst anledning och offentliggöra redan på tisdag om hur vi skall rösta. Ett stort misstag i mina ögon.

Har också ny dator med windows 8.1
Längtar redan tillbaka till min gamla XP

 
Ingen bild

Stundtahl

29 november 2014 22:47

Den nya datorns behandling av tangentbordet oroar ingen Thoralf!
-Posten avslutades ju utmärkt med kommentar av Stefan Lövens begränsade framfart..i fetstil.)

 
Ingen bild

Stellan Bojerud

29 november 2014 22:47

Detta med praxis i riksdagen känner jag ännu av. Praxis är att sjuka ledamöter kvittas, men från detta undantogs SD.
Därför måste jag vid två tillfällen lämna sjuksängen på hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, för att iförd sjukhuskläder (lätt dolda av en blazer) åka in till riksdagen och i rullstol föras till votering.
Detta upprepades med den ändringen att jag skrivits ut från sjukhuset och var sjukskriven en månad, vilket jag inte kunde vara p g a voteringar i riksdagen.
Både Alliansen och Socialdemokraterna blev besvärade av denna flagranta brist på arbetsmiljö och hälsoskydd. Detta sedan media uppmärksammat situationen.
Det lovades att SD skulle få komma med i kvittningssystemet, men därav blev det för att citera Hamlet: "Words, words ---".
För praxis i riksdagen lägger jag inte två ruttna lingon i kors. Sveriges framtid får inte styras av någon riksdagspraxis, utan SD skall hänsynslöst verka för folkets och landets bästa och endast böja sig för lag.

Thoralf Alfsson

29 november 2014 23:00

Bra Stellan!

Jag gillar starkt formuleringen.

"Sveriges framtid får inte styras av någon riksdagspraxis, utan SD skall hänsynslöst verka för folkets och landets bästa och endast böja sig för lag."

Den skall jag använda i kommande blogginlägg.

 
Ingen bild

Maja Dacke

29 november 2014 23:45

Byta till en ny dator ... ... Jag fasar för den stunden eftersom jag förra gången förlorade så mycket i den gamla datorn - program och sånt som inte kunnat sparas.

Det var en HP bärbar/laptop, där det inte var något fel på hårddisken utan ett mekaniskt fel som omöjliggjorde fortsatt användning. Sa han som kollade. Men då hade den varit inne på flera rep ända från garantitiden ... Flera förståsigpåare/tekniker som jag pratade med hade ALDRIG upplevt en HP som betedde sig så här. (Dyr i inköp var den också.)

Nu närmar sig 'femårskrisen' för den här ...

Den gamla HP-n hamnade i Ukraina! (!) Jo, och där fick den ett nytt liv hörde jag sägas av en duktig ryss. Vad kan ryssar som inte svenskar kan? Säkert mycket ... ...

Och TACK, OT, för kvällens underhållning!!! Jag saknar faktiskt ännu Ted Gärdestad som var en fin kille ... ... Kanske lite för känslig för den här världen.

 
Ingen bild

Göta

29 november 2014 23:49

DAGENS TWEET ...
är ett litet bildkollage.
"Då och nu" kan man kalla det för.
Och ni kan se det via länken nedan.

https://twitter.com/no2islam1/status/538823282158743552/photo/1



 
Ingen bild

OT

30 november 2014 00:47

Utan tvekan gillar jag också "Sveriges framtid får inte styras av någon riksdagspraxis, utan SD skall hänsynslöst verka för folkets och landets bästa och endast böja sig för lag."

Utan tvekan är SD Sveriges Karoliner "Sabaton-The Carolean's prayer": http://www.youtube.com/watch?v=JzL4h1qveLU

Och de som tror jag skämtar säger jag bara; Sverige behöver SD för att överleva, den som inte fattat detta kan flytta till Pakistan (om de vågar).

 
Ingen bild

Waterbug

30 november 2014 01:51

"Praxis" är numera ett modeord som vi kan slänga rakt ut genom fönstret.
Det är bara att sänka regeringen och att hänvisa till alla praxisbrott som clownerna gjort sig skyldiga till senaste månaden/året.

Som Thoralf säger, håller man sig till sanningen har man ryggen fri, det gäller dock att vara båda påläst och snabbtänkt, men det borde inte vara så satans svårt...

 
Ingen bild

Waterbug

30 november 2014 02:08

Iaktagelse nr 2 är det är alldeles urbota korkat att basunera ut vad man tänker rösta på dagen innan det är dags. I sann PK-anda tänker man gå etablissemanget till mötes och av ren skräck släppa sina röster innan det är "live action". Hade det funnits någon jäkla ryggrad hade man parerat varenda fråga från nyfikenhetsmedia om hur man skall rösta med ett blankt "DET FÅR NI SE" istället för att tillmötesgå en modern "praxis", det finns inte ett ord i grundlagen om att partier måste basunera ut hur de röstar innan det är dags,släng praxis rakt överbord som 7-klövern redan lärt oss.

 
Ingen bild

Sliskarn

30 november 2014 03:52

OT:

En bild säger mer än tusen ord, eller hur är det ordspråket lyder?

http://www.dailystormer.com/wp-content/uploads/2014/11/UK-rape-crisis-centers-vs-muslim-population-centers.png

UK Rape Crisis Centers vs Muslim Population Centers



 
Svensson

Svensson

30 november 2014 08:11

Man undrar om Socialdemokraterna kommer göra sig av med Stefan Löfven,ifall regeringen tvingas avgå.
Man hade ju väldigt bråttom att göra sig av med Håkan Juholt.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Lars

30 november 2014 08:25

Löfven försöker vara präktig !
"Nu ska det inte vara taktik och spel,utan politik" säger en som vägrar prata med SD !
Politik är taktik och spel,särskilt från 7-klövern !
Dom hävdar t.o.m att budgetomröstningen ska vara ett spel enligt praxis.Då skulle väl röstningen slopas (Diktatur),eller har jag fel ?
Löfven har satt sig i denna situation genom att vända SD ryggen.

 
Ingen bild

Lena

30 november 2014 10:06

Håller med @Waterbug om att SD inte alls ska redovisa hur de tänker rösta på tisdag, en dag före omröstningen. Varför göra det? Nej, SD ska sätta ner foten och visa vad de jobbat för, och inte gå 7K tillmötes. De ska inte skiljas ut från övriga riksdagspartier.

För övrigt, denna inbilska politiker som heter Annie Lööf med sitt falska leende, i mina ögon en blind höna. Vem tror hon att hon är? Så "praxis" ska bara gälla SD. Hon kanske behöver glasögon för att se hur 7K själva tillämpar "praxis"?

Innerst inne är jag både ledsen och orolig för alla dessa falska "profeter" vi har i riksdagen. De jobbar inte alls för folket, de "talar" inte ens med folket. Och Löfvén, vad kan man säga om honom? Tror inte han pallar inte trycket "där uppe", han ser ju rent sjuk och vanställd ut när man få se honom på i rutan.

 
Ingen bild

SDare

30 november 2014 10:10

Stackars Mahmoud. Han och många andra röstar på att du och jag ska betala hans budget

http://www.sydsvenskan.se/ingen-sektion/kreditlan-en-skuldfalla-for-flyktingar/

 
Ingen bild

Lena

30 november 2014 10:37

Läser i Fria Tider att Gustav Kasselstrand fick fortsatt förtroende som ordförande för SDU. Det har föregåtts av försök från SD-ledningen att få bort honom därifrån, de har t o m erbjudit en fin riksdagskanslitjänst. Av de två videofilmer med intervjuer jag sett av Kasselstrand så fick jag intrycket av att han är "star", han har en utmärkt förmåga att uttrycka sig, mycket intelligent, verkar lugn och stabil och inte minst är han en varm anhängare av SD och den folkrörelse som finns runt partiet.
Är Mattias Karlsson är rädd för konkurrens! När man ser det från "vår sida" så är det bara bra att det finns många duktiga förmågor. Har fortfarande förtroende för Mattias men blir det för mycket fulspel för att han vill vara ensam herre på täppan efter Jimmy Åkesson, då vete katten. Dock är Mattias utomordentligt duktig, det är han...
Vad gäller den bestämda utrikespolitiska linjen att helt och fullt stödja Israel så tror jag det finns många SD-are som inte håller med. Och partiet måste tillåta att olika åsikter möts och blöts med varandra. Det är inte givet att partitoppen sätter ramen för all politik. Det kallas ju för demokrati...

http://www.friatider.se/sd-f-rs-kte-muta-kasselstrand

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards