thoralf

Direktlänk till inlägg 25 november 2014

ETABLISSEMANGET SJUNKER ALLT DJUPARE

Av Thoralf Alfsson - 25 november 2014 16:29

Har varit lite häktiskt de senaste dagarna med att få färdigt vår budgetreservation i kommunen, sedan kommunfullmäktige under måndagen och idag kommunstyrelse.


På något sätt och vis så hade jag ändå lite förhoppningar att saker och ting skulle bli lite bättre efter våra framgångar i valet, både på lokal nivå och nationellt. Men så tycks inte bli fallet även om en och annan politiker inom 7-klövern börjar förstå vart det hela är på väg att hamna.


Etablissemanget tycks dock stå fast vid sina uppfattningar, oavsett om det gäller journalister, så kallade experter, företrädare för diverse organisationer eller som igår advokatsamfundet som hade åsikter om SD-nämndemän i våra domstolar och då framförallt migrationsdomstolar. Kent Ekeroth möte Sven-Erik Alhem i SR och gjorde det väldigt bra.


 


Birro fick sparken från Expressen för att han uttalat sig kritiskt om tidningen. Men jag kan nog knappast kalla det för kritik med tanke på vad Birro utsatts för. Birro skriver ett kraftfullt blogginlägg om sin tidigare arbetsgivare.


http://blogg.varldenidag.se/birros-blogg/sparkad-fran-expressen/


Med tanke på att jag bara för en kort tid sedan lyfte hur styrelserna ser ut för Bonniers tidningar i ett blogginlägg var det extra intressant att Birro lyfte fram Gunilla Herlitz i sitt blogginlägg.


”Ungefär i samma veva blev också Gunilla Herlitz chef över cheferna på tidningen. Hennes avsky för mig och mitt skrivande känner jag till sedan tidigare. Även inne på tidningen finns starka krafter som vill ha bort mig.


Flera krönikor jag skriver blir stoppade. Tonen mot mig från chefer, medarbtare och ledning förändras. En del av dem slutar säga hej när jag är på redaktionen. Jag känner hur förtroendet för mig vacklar. Det är en väldigt plågsam och sorglig känsla.”

 

Det Birro antyder är att Expressens VD Gunilla Herlitz lägger sig i det redaktionella innehållet i tidningen och t.ex vilka könikörer och skribenter tidningen skall anlita. Jag är i och för sig inte förvånad men det är ändå intressant att få det mer eller mindre bekräftat.


Personligen tror jag inte att det var den minimala kritik som Birro riktade mot Expressen utan just hans medverkan i Radio Länsman tillsammans med Ingrid Carlqvist och det samtalsämne (islam) som en stor del av programmet berörde. Lyssna på det aktuella programmet!



Etablissemanget målar därmed allt mer in sig i ett hörn genom alla deras krumbukter för att upprätthålla den politiska korrektheten. De distanserar sig där med också allt mer ifrån allmänheten och min upplevelse är att allmänheten mer och mer närmar sig Sverigedemokraterna. Det gäller nu även en och annan politiker. Vi såg nyligen att Gunilla Gomér hppade av Kristdemokraterna och istället gick med i Sverigedemokraterna. Jag är fullständigt övertygad om att vi kommer få se fler sådana exempel i framtiden. Jag skulle heller inte bli förvånad om det sker allt oftare. Jag märker en tydligen skillnad när man pratar mellan fyra ögon med politiker från andra partier och jag tror att steget till SD har blivit betydligt mindre efter valet men än så länge vågar inte så många ta det steget.


När det gäller det problem som finns i samhället kommer de inte minska, invandringen kommer fortsätta på rekordnivåer, kostnaderna kommer därmed öka för regeringen men även för kommunerna som redan idag har ett mycket ansträngt läge och som egentligen vill ”skrika” efter statsbidrag men inte vågar det. Då alltmer av regeringen budget istället går till migration och integration.


Sverigedemokraterna utestängs och bjuds aldrig in i finrummen för att få vara med att forma framtiden. Det gäller på alla nivåer med något enstaka undantag. Resultatet av detta blir i praktiken att Sverigedemokraterna aldrig kan hållas ansvarig för den rådande negativa utvecklingen i samhället. Vi kan sannolikt bara vinna på den situation som råder!


PS


Som avslutning en historia från kommunfullmäktige i Västervik. Per-Olof Henningsson (SD) fick till ett skämt om en lycklig tupp som tydligen fick övriga ledamöter att gå i taket. Avpixlat skriver om händelsen.


Min kollega Lars Rosén drog ett skämt igår under kommunfullmäktige, dock inte i talarstolen med anledning av att majoriteten skär ner på politiska sekreterare för oppositionen medan majoriteten ökar sina politiska sekreterare.


"Vet du vad det är för skillnad på majoriteten och en häst?

-Nej

-Jo, en häst kan inte sko sig själv!"



 
 
Ingen bild

pg

25 november 2014 18:00

Thoralf är som vanligt, mycket saklig och återger fakta.
Tänk om vi hade Thoralf i alla kommuner!

 
Ingen bild

Eric H

25 november 2014 18:06

Det Herlitz tycks pyssla med är vad som kallas "management by fear".
Det har aldrig fungerat i längden, någonstans, brukar ses som en sista desperat åtgärd från ägarna.

 
Ingen bild

Hacke

25 november 2014 18:12

Thoralf skriver: "De distanserar sig därmed också allt mer ifrån allmänheten och min upplevelse är att allmänheten mer och mer närmar sig Sverigedemokraterna."

Det kan jag verkligen skriva under på. Man märker en otrolig skillnad efter valet . Sd:s rekordsiffror tycks ha legitimerat partiet på ett helt nytt sätt. Otroligt glädjande.

 
Ingen bild

Maja Dacke

25 november 2014 18:34

I-i-i-i-i-i-i .... (Ska föreställa gnägg).

Tack, Thoralf och framför allt Lars Rosén, för dagens riktiga gnägg!!!

Tack för att inte all humor har försvunnit ut ur Sverige medan alltfler humorbefriade (humorförbjudna?) vandrat in!!!

Må jag säga att jag gillar både hästar och tuppar?

 
Ingen bild

realisten

25 november 2014 18:37

Att Birro inte får skriva i Expressen har väl ingen betydelse eftersom man ofta på den här sajten uppmanar alla att inte läsa den tidningen. Det är väl bättre att han skriver i SD-Kuriren.

 
Ingen bild

World Traveller

25 november 2014 18:47

Om Birro vill hålla sig till att skriva vad som är sant så är det givetvis mycket bättre om han skriver i SD-kuriren där sanningen är tillåten. Expressen går nog snart i graven ändå.

 
Ingen bild

pg

25 november 2014 18:53

Vem bryr sig om vad Birro skriver?
En person som försöker ta billiga poäng, utan ha något att komma med!
En allmänt elak o en klagande person utan fakta!

 
Ingen bild

Fd Journalist

25 november 2014 18:55

Birro bör ha stora journalistpriset -Inget annat.

 
Ingen bild

pg

25 november 2014 19:03

Fd Journalist
Tisdag 25 nov 18:55

"Birro bör ha stora journalistpriset -Inget annat."

Men varför? Med vad har denna pajas tillfört?

 
Ingen bild

Thoralf A

25 november 2014 19:10

pg

Personligen anser jag att Birro skrivit många bra krönikor och atiklar. Vi behöver flera av hans sort, inte färre!
Det trodde jag att du insåg! Eller vill du att allt skall vara politiskt korrekt?

 
Ingen bild

Lars

25 november 2014 19:53

Lägg hela invandrarbudgeten på något som är nödvändigt för Sverige !
Polisen !

 
Ingen bild

pg

25 november 2014 20:02

Thoralf A
Tisdag 25 nov 19:10

"Personligen anser jag att Birro skrivit många bra krönikor och atiklar. Vi behöver flera av hans sort, inte färre!"

Jag har enbart utgått Birros tidigare uttalande i SVT, och det var på gränsen till barnsligt!
Men har Birro vuxit upp och fått en egen åsikt som han står för, är det ok, men vill gärna se mer av det!

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

25 november 2014 20:35

Jag personligen tycker att alla religioner skall förkastas och avpolletteras, pga dess innehåll. Och jag tycker alla bör och ska kritisera islam,
MEN Jag tycker även att personer som Birro som är frispråkigt kristen, är av default diskad från att yttra sig om andras fantasier, även om dessa fantasier innehåller fler vidrigheter, än ens egna vanföreställningar.
Men självklart skall han få säga precis vad han vill, utan att bli jagad, men hyckleri blir det i mina ögon.

 
Ingen bild

pg

25 november 2014 20:53

Mats (ateist) Proffstroll
Tisdag 25 nov 20:35

Väx upp och skaffa dig ett liv utanför trollvärlden!
Eller rakt på sak återgå till den håla du ifrån!
Jag och förhoppningsvis ingen annan kommer att kommentera dina fantasier!
Väx upp, och skaffa dig ett eget liv!

 
Ingen bild

Ludvig

25 november 2014 21:02

Jag läser allt jag kommer över av Marcus Birro. Han har verkligen fått se vad det kostar att stå för sannignen. Hoppas han stannar i Sverige, vi behöver honom.

 
Ingen bild

OT

25 november 2014 21:04

@Mats (ateist) Proffstroll

"Michael Coren Interviews Father Zakaria Botros": https://www.youtube.com/watch?v=AsyZ0WgrwPY

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

25 november 2014 21:06

PG

Sade mannen som vände kappan efter vinden.

Före tillsägelse.
pg

Tisdag 25 nov 18:53

Vem bryr sig om vad Birro skriver?
En person som försöker ta billiga poäng, utan ha något att komma med!
En allmänt elak o en klagande person utan fakta!

Efter tillsägelse

Jag har enbart utgått Birros tidigare uttalande i SVT, och det var på gränsen till barnsligt!
Men har Birro vuxit upp och fått en egen åsikt som han står för, är det ok, men vill gärna se mer av det!

Ja du. Troll eller inte, skaffa dig en ryggrad.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

25 november 2014 21:12

OT
Instämmer, förjävligt att det skall behöva pågå 2014.
Birro kan inte ligga så högt på listan med sina 1500 dollar. vilket är bra, håller med Ludvig och Thoralf att birro har sina stunder.

 
Ingen bild

LiseLotte

25 november 2014 21:29

Tyvärr så var det som utspelade sig i kommunfullmäktige i Västervik igår varken humor eller ens torr gubbhumor. Snarare direkt kränkande och omdömeslöst!

 
Ingen bild

Konen

25 november 2014 21:43

@ pg
"Jag och förhoppningsvis ingen annan kommer att kommentera dina fantasier!"
Vi får hoppas att vi blir fler som resonerar likadant.

@ OT
Om father Zakaria Botros. Han ger en utomordentlig beskrivning av islam och bl.a dess våldsamhet mot icke muslimer i erövrade områden. Han har sagt sanningen och för detta har muslimerna utfärdat en fatwa att döda honom för $10 miljoner om jag inte minns fel.

 
Ingen bild

Konen

25 november 2014 21:53

@ LiseLotte

Kolla Robert Gustafsson och hans drift med etablissemanget. Vad tycker du då om detta "skämt"? Är det OK bara för att det är en "kändis".

https://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0

 
Ingen bild

LiseLotte

25 november 2014 22:01

Nu är det en väsentlig skillnad på Robert Gustafsson och en sd ledamots arbete/roller. Att ifrån en talarstol i kf kränka en grupp människor är inte försvarbart. Där visar man respekt och där företräder man folket. Inte raljerar och gör sig lustig på andras bekostnad.

 
Ingen bild

Konen

25 november 2014 22:30

@ LiseLotte

"Att ifrån en talarstol i kf kränka en grupp människor är inte försvarbart. Där visar man respekt och där företräder man folket. Inte raljerar och gör sig lustig på andras bekostnad."

Bra svar som avslöjar vad du står för. Ditt svar beskriver hur sverigedemokraterna dagligdags ofta blir behandlade i riksdag och andra politiska sammanhang. Du har med andra ord en hel del arbete med att implementera det du skriver i svaret till mig i din egen politiska låtsasvärld.

 
Ingen bild

LiseLotte

25 november 2014 22:39

Kononen!! Ja där står jag faktiskt bakom vad Angelika katsanidou och kommunfullmäktigesordförande skriver i sin insändare. Både företräder socialdemokraterna, det gör inte jag. Jag är både medlem och jobbar för sverigedemokraternas bästa i just Västervik! Men detta uttalande igår i kf gör mig både arg och ledsen. Varför måste vi hela tiden visa upp att vi ogillar muslimer, Migrationsverket och den styrande regeringen? Allt detta hat kommer att bli vårt fall,,

 
Ingen bild

Blåsippan

25 november 2014 22:50

Är det tillåtet eller inte tillåtet inom islam att som man att ha flera fruar? Om det nu är så hur kan det då vara rasistiskt att påtala detta påfund?

 
Ingen bild

Konen

25 november 2014 22:51

@ LiseLotte

Rekommenderad intervju, som om ni är de som ni utger er för, borde få er att tänka lite längre än näsan räcker.

"Michael Coren Interviews Father Zakaria Botros":

https://www.youtube.com/watch?v=AsyZ0WgrwPY

 
Ingen bild

LiseLotte

25 november 2014 23:15

Kononen! Jag förstår faktiskt inte vad du försöker hänvisa mig till? Sedan hoppas jag att blogg ansvarig modererar sin sida bättre då man inte ska behöva länkas till en sida som man absolut inte står bakom! Härmed är diskussionen avslutad för min del!

 
Ingen bild

Jenny

25 november 2014 23:33

Glöm inte att Gunilla Herlitz är personlig vän till kulturministern (MP) ..hon kommer inte att tillåta en kritisk granskning av MP. ( enl. En radiointervju för några veckor sedan)

 
Svensson

Svensson

26 november 2014 07:03

Tänk om vi hade en öppen och fri svensk massmedia,istället för den tvångsstyrda massmedia vi har nu.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Stefan A.

26 november 2014 08:07

Herlitz kan få en guldstjärna om och när hon tar tag i Expressens verkliga problem och sparkar Mattsson, Baas och Holmen...

 
Ingen bild

Lars Rosén pol sek Kalmar

26 november 2014 10:55

vadå alliansen, vi SD.are tillhör allierade.

 
Ingen bild

KS

26 november 2014 11:04

OT
Hur var det med de pengar, knappt 250 MILJARDER, som dåvarande finansminister Bosse Ringholm tog av pensionspengarna på 90-talet.
Var det inte samtidigt som kriget på balkan och flyktingarna därifrån anlände till Sverige? Vid förfrågan till de partier som då fanns i riksdagen, svarade alla dessa som godkänt "pensions- reformen", att det var nödvändigt! Varifrån skall man ta pengar idag?

 
Ingen bild

Hulda mk1

26 november 2014 11:19

@Stefan A.
Rätt. De bör offentligt meddela att de bryter allt samarbete med Resachgruppen och avskedar Tomas Mattson. Då kommer säkert pappersupplagan stiga.
Men det är bara en vacker dröm...

 
Ingen bild

Hulda mk1

26 november 2014 12:04

Annat ämne.
Expressen meddelar om en"rasistisk" papperslapp som ska ha hittats på en anslagstavla i en mataffär.
Ett antal tankar, alla med början "Sverige var bättre då.." klassas som "rasistiskt".
Kan någon av de troll som besöker denna sida, förklara för mig vad som är rasism i dessa rader. Jag är helt oförstående...

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

26 november 2014 13:09

Hulda

Anmäler mig som troll, Nej det går inte att säga att det är rasistiskt, av den enkla anledningen att de troll som brukar skriva här, behöver mer information för att uttala sig, Ni icke troll, tycker att allting är självklart, vilket leder till att ni bråkar, även sinsemellan.

"Sverige var bättre då.." (Min första tanke är) När då, i framtiden, under nazismen, på 60talet, på Jesu tid.

Förövrigt, om man tror att det var bättre förr, har inte begripit speciellt mycket av livet. Att specifika saker kan ha varit bättre, ok, men inte mer. Lika korkat som att säga framtiden är dålig.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

26 november 2014 13:57

Mig veteligen har Sverige aldrig varit nazistiskt oavsett vad vänsterfalangen kan slänga ur sig? Men Mats tycks ha en egen paralellvärld som vanligt?

Om han läser lappen några gånger till så kanske även Mats kan pussla ihop vilken tidsperiod som avses? Försök själv först innan du frågar de vuxna.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

26 november 2014 14:27

Nemo

Nu är du där igen, ogrundade påståenden

Nej jag kan inte ur läsa vilket då, som menas!

Och jag tycker att du herr messersmither, kan tala om, LOGISKT, hur man skall kunna tala om vilket DÅ som menas med. "Sverige var bättre då.."

Förövrigt har inte Sverige heller haft någon jesus eller varit i framtiden, som man kan se var de freudianska tankarna går. Men vill du missförstå, gör det ordentligt isof.

Upp till bevis, Vilket LOGISKT (DÅ) menas.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

26 november 2014 14:38

Nemo

Du behöver inte svara, jag har redan räknat ut vad du skall säga, och det är redan där, ologiskt och korkat, hänvisa till Expressen funkar nämligen inte, det är som vanligt att flytta målstolparna mitt i diskussionen, så jag kommer bara att få förklara vad logisk betyder, de närmaste 12 kommentarerna.

Så jag lägger ner.

 
Ingen bild

Mattias

26 november 2014 15:16

@Mats (ateist) Proffstroll, Onsdag 26 nov 14:38
Att diskutera med folk som tar ALLT som en personlig kränkning är inte helt lätt. Det i samband med bristande läskunnighet och glömd foliehatt på huvudet, skapar precis den situationen som råder här.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

26 november 2014 15:41

Så varken Mats eller Mattias kan eller vill förstå innebörden av det som de faktiskt skriver, inget nytt här i och för sig.

Läskunnighet och läsförståelse är två olika saker, Mattias.

Men jag förstår att det är en jobbig period för er nu när ni inte vet hur SD kommer att rösta i budgetförslagen, ni vill ju så gärna att Löfven och Co får sitta kvar.

 
Ingen bild

Mattias

26 november 2014 16:06

@Nemo
Är ganska säker på att SD kommer fälla budgeten. Gör de inte det kommer det bara ta lite längre tid för en mer permanent majoritetslösning, för Sveriges bästa.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

26 november 2014 16:21

Frågan är hur den i så fall kommer att se ut. Jag förstår inte att Löfven axlade manteln över huvud taget då han inte avsåg att ha med V i sin regering?

Varför skulle F och C nu helt plötsligt ta emot den "utstäckta" handen? Löfven vill vara den som dikterar och vill ge så lite som möjligt. Han lever kvar i den villfarelsen att S fortfarande har egen majoritet?

Så har han mage att anklaga i stort sett alla utom S och MP för att de inte tar sig ansvar. Löfven kommer att bli kortvarig han med.

 
Ingen bild

Mattias

26 november 2014 16:45

@Nemo saltat sobrius, Onsdag 26 nov 16:21
Svaret är enkelt, för Sveriges och svenskarnas bästa. Läget blir ett helt annat då budgeten väl är fälld, vänta och se! Men frågan är om modet verkligen finns hos SD, men det får vi hoppas på.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

26 november 2014 17:01

Skall jag tolka det som att du tror att Löfven kör chickenrace och att S kommer att komma krypande efter ett budgetnederlag?

Eller tror du att det blir C och FP som får ta på sig knäskydden?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards