thoralf

Direktlänk till inlägg 11 november 2014

SJÄLVMÅL AV ANNIE LÖÖF

Av Thoralf Alfsson - 11 november 2014 23:32

 


”Centerpartiets ledare Annie Lööf vill lagstifta mot partier som röstar på ett att annat budgetförslag än sitt eget. Orsaken är Sverigedemokraternas hot om att fälla regeringens budgetförslag genom att rösta på alliansen.”

Allt enligt en artikel i Dagens Nyheter.


Jag kallar det för ett präktigt självmål av Annie Lööf. För det första är det ett erkännande av att Alliansen inte vill ha något stöd för sin budget, vilket enligt min mening är fullständigt paradoxalt. All politik går ju ut på att få stöd för sin egen politik och nu vill Annie Lööf lagstifta emot att ge något annat parti stöd i en votering. Det måste ha blivit kortslutning någonstans hos Annie Lööf eller Centerpartiet.


För det andra är det en bekräftelse på att Allianspartiet därmed också lagt en budget som är så oaptitlig som möjligt för Sverigedemokraterna. Vilket bland annat innebär 7,7 miljarder kronor extra på integration och migration enligt samma modell som de rödgröna.


För det tredje och det mest allvarliga så handlar det om inskränkningar i demokratin. Annie Lööf menar att riksdagledamöterna i vissa situationer skall vara förbjudna att trycka på någon av de tre voteringsknapparna. Ett minst sagt skrämmande utspel och en mycket allvarlig inskränkning i vår demokrati och rätt att fatta egna beslut som riksdagsledamot.


Mina läsare skall komma ihåg att allt detta egentligen bara handlar om att Alliansen bara vill behålla den generösa invandringspolitik som man bedrivit under de senaste åtta åren. Någon annan logisk förklaring kan jag inte se!


Igår skrev jag att Alliansen vek ner sig när det gäller deras skuggbudget. Idag känns det som Annie Lööf fullständigt kapitulerat som partiledare. Hennes förslag om lagstiftning är horribelt!


Annie Lööf har uppenbarligen tappat bort den demokratiska kompassen!


 

 

Mattias Karlsson har återigen gjort en strålande insats som tillförordnad partiledare i en intervju.


 
 
Lassekolja

Lassekolja

11 november 2014 23:53

Får intrycket att vad som är praxis ena dagen är motsatsen vid annat tillfälle. Låter mer som ett tärningsspel än demokrati. Den dagen Riksdagspartierna/-grupperna enbart tillåts att rösta på sina egna förslag behövs inte längre några omröstningar eller hur tänkte Annie Lööf?
Jag litar helt på Mattias Karlsson i budgetomröstningsfrågan. Är övertygad att han och övriga ledande Sverigedemokrater vet vad dom gör. Kan bara hoppas att dom tycker som jag, att tidpunkten för ev. nyval/extraval, ännu inte är kommen.
SD (senast) 2018 ! ! !

http://www.status.st

 
Ingen bild

w-son

12 november 2014 00:09

Det absolut viktigaste just nu är att vara rakryggad och vägra förstöra Sverige mer än redan skett och sker. Vi har snart en systemkollaps. Då visar man ansvar för landet och sina väljare.

 
Ingen bild

nadacomprende

12 november 2014 01:14

Fäll regeringen. Nu finns inget annat alternativ. Sjuklövern har som förväntat lagt två Sverige-fientliga förslag.
Det var för att slippa en sådan politik som jag röstade på SD. Tror inte att jag är ensam. Jag hör folk som ångrar att de inte röstade på SD. Visa staken i skarpt läge nu. Ja just det, skriv upp Thoralf på riksdagslistan igen.

 
Ingen bild

Blåsippan

12 november 2014 01:59

Fäll landsförrädarna och visa att SD är en maktfaktor i svensk politik.

 
Ingen bild

Tompa

12 november 2014 05:56

Nyvalet bör komma snarast möjligt.

Mattias Karlsson kommer inte att ha några som helst problem att sköta Jimmies uppgifter under en valrörelse. Han kommer att attrahera många nya väljare.

Att ha sanningen och verkligheten med sig på sin sida underlättar ju också vilket de övriga partierna har svårt med.

 
Ingen bild

Hulda mk1

12 november 2014 06:15

Är SD med i kvittningssystemet denna period? De förra fyra åren var det inte så, vilket fick rent bisarra former. Att behöva hämta ledamöter på sjukhus för att trycka på en knapp vid votering, visar på sjuklöverns arrogans.
Någon gång i dagarna ska riksdagspartierna diskutera invandringen på inbjudan av Migrationsminister Morgan Johansson - dvs. alla UTOM Sverigedemokraterna.

Så låt beslutet om röstningen den 3,e december förbli okänt. Sjuklövern behöver svettas lite som uppfostring...

 
Svensson

Svensson

12 november 2014 06:54

Nu ska man ändra på lagar för att förhindra Sverigedemokraternas framgångar,vem tror Annie Lööf att hon är ?

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

OH

12 november 2014 07:09

Adolf Hitler fråntog Judarna rösträtt, medborgarskap och existensberättigande.
Är hennes tankar detsamma när det gäller Sverigedemokrater?
Ska Sverigedemokrater interneras i omskolningsläger?
Hur tänker kärringen?

 
Ingen bild

Hej!

12 november 2014 07:17

"Öppen för den möjligheten", att fälla regeringen, välgrundade, välvalda, ord att omsätta.

Med motfrågan som länge varit ett faktum men inte omsatts i ord, utlöser det inte en "regeringskris"

Hela Sverige är utsatt för kris utan tillräckligt med pengar och övertygade för åtaganden.

När kan en flyktingstatus plockas bort i Sverige med områden där skottlossningar "krig" är vardag, är människor fortfarande utsatta? Vem är det egentligen som "håller" i vapnen och är brotslingar, är det inte någon som verkligen ser dessa?

Miljarder som är avsatta och beräknade för en god mottagning av människor är ett hån, även om det låter miljarder...

 
Ingen bild

Stefan A.

12 november 2014 08:07

För min del får man gärna plåga 38%-regeringen ett tag till,man får lägga fram och dra tillbaka förslag på löpande band i riksdagen precis som den förra regeringen när man inte har det stöd som behövs, S behöver lära sig att man inte längre är ett statsbärande parti utan ett av alla andra, alliansen är för övrigt ledarlös efter stridshingstens famösa och plötsliga försvinnande, man avgår inte innan man har en efterträdare. Mattias är lika orubblig som Jimmie när de patetiska journalisterna försöker, på sitt vanliga vis, "sätta dit" Sverigedemokrater....

 
Ingen bild

Systemfel

12 november 2014 08:07

Det börjar röra på sig lite bland landets ledarredaktioner

"När nu samma politiker som skapat ett av världens mest rättssäkra asylsystem, med individuell prövning i domstol, samlas i slutet av veckan för att diskutera flyktingsituationen måste en viss självrannsakan infinna sig. Formerna för ett blocköverskridande samarbete är på plats. Frågan är förstås om insikten om påfrestningarna inom välfärdskedjan är det? Effekterna av det nya asylsystemet måste ta plats i rummet.
Det handlar inte om att rättssäkerheten ska överges, inte heller de internationella konventioner som är såväl rättsligt som moraliskt bindande. Reglerna för uppehållstillstånd bör däremot ses över och inriktas för att säkerställa ett värdigt mottagande för dem med störst behov av en fristad. Även andra delar av migrationspolitiken måste in i bilden. Det förekommer exempelvis ingen systematiserad brottsbekämpning mot ligor som bedriver organiserad människosmuggling. Ytterligare steg bör också tas för att effektivisera återvändandet för de som fått avslag på ansökan om uppehållstillstånd eller som uppehåller sig i landet illegalt. Direktavvisningar bör övervägas, för att frigöra resurser till nyanlända med legitima asylskäl."

http://www.smp.se/ledare/asylsystemet-star-infor-ett-sammanbrott%284528058%29.gm

 
Systemfel

Systemfel

12 november 2014 08:11

"Migrationsverkets prognoser och beräkningar är dramatiska. Men lika lite som Arbetsförmedlingen kan Migrationsverket anklagas för att ägna sig åt överdrivet eländesskrammel för att få upp anslagen.

De båda myndigheterna är däremot tydliga exempel på verksamheter som sitter fast i byråkratiska regelverk som riskerar att sänka dem när antalet asylsökande blir betydligt fler än vad som antagits i planerna. Politiken behöver kliva in och styra upp myndigheternas förutsättningar. Politiken får se till att antalet nyanlända invandrare som ska etableras i arbetslivet inte är fler än vad Arbetsförmedlingen klarar av. Genom regeländringar och genom att driva fram ny praxis kan politiken även se till att trycket på Migrationsverket minskar."

http://www.folkbladet.se/opinion/bortblast-etablering-7484667.aspx

http://www.folkbladet.se/opinion/bortblast-etabler

 
Ingen bild

Hacke

12 november 2014 08:27

Man hör redan hur tongångarna om skuld och kaos kommer att vevas in absurdum fram till 3 december hos agendajournalisterna.
- Är ni beredda att utlösa det kaos det blir om ni fäller regeringens budgetförslag, frågar statsteve"journalisten" Rundström.
I ett fritt medielandskap kunde frågan lika gärna varit?
- Hur beter ni er när ni nu ställs inför två budgetar som enligt er mening båda förefaller lika kaosartade för Sveriges framtid på invandringsområdet?
Naturligtvis måste samma pk-käring, totalt irrelevant i sammanhanget, också avrunda med den eviga långbänken om Zlatan.
Att dom inte blir trötta på sig själva någon gång. Tittarna lär samfällt ha ledsnat för länge sedan på alla dessa eviga repriser och förutsägbarheter.
Vad som däremot garanterat inte kommer att bli följetong hos käringarna är Lööfs demokratiska magplask. Har ännu inte hört en enda kritisk frågeställning eller ens kommentar kring detta fullkomligt sanslösa utspel i någon fulmedia. Media gräver sig stadigt allt djupare ner i förtroendeträsket.

 
Ingen bild

A-behörighet

12 november 2014 09:03

Nej, Thoralf. Jag tror inte tanten har fått kortslutning. Felet är att jordfelsbrytaren är för högt ställd. Då släpps alltför stora fel igenom.
Tips till tanten: Ställ ner brytaren till några milliampere, då har hon i alla fall smilet kvar.

 
Ingen bild

HM Gotland

12 november 2014 09:59

Jag tror det börjar röra på sig ordentligt bland aktiva politiker och debattörer i flera partier och allt fler inser att det här ignorerandet av SD och SD-väljarna inte är hållbart i längden.

Här på Gotland har man sett två prov på det ovannämnda bland moderater senaste tiden.

Dels den fd M riksdagsmannen Rolf K Nilsson som visserligen är lite otydlig i vad som kallas "Redaktörens betraktelser" på tidskriften Konur tycks förespråka att man från allianspartierna måste börja förhandla med SD om moderaterna inte skall gå under.

Dels den moderate ledarsidesskribenten Mats Linder på Gotlands Allehanda som nu två dagar i rad skarpt kritiserar M för att de inte vill få igenom partiets och dess väljares politik.

(Skam till sägandes vet jag inte hur man klistrar in länkar- hittar inte lappen där jag skrev upp efter jag ringt och frågat. :-( )

 
Ingen bild

Trollfar

12 november 2014 10:07

@A-behörighet, den kunskapen och insikten har inte tanten ifråga. Det är något man måste inneha en viss intelligens och inte bara en stor mun för att lyckas med.

 
Ingen bild

AWSvensson

12 november 2014 10:40

Efter att ha haft en hyfsad valrörelse så faller Annie Lööf tillbaka i sitt klanteri som vi är vana att förknippa med henne . Det är inget nytt att vill man vara säker på att få igenom ett förslag så måste man skapa majoritet o inte som de rödgröna tro att högre makter ska bistå dem i voteringen . SD ska göra vad som är bäst för SD:s väljare vilket om man hårdra det hela också är bäst för Sverige detta stärkts av ett nyvaknande av Marcus Svensson ; http://www.smp.se/ledare/asylsystemet-star-infor-ett-sammanbrott%284528058%29.gm

 
Ingen bild

Sven-Sune

12 november 2014 10:43

"Mina läsare skall komma ihåg att allt detta egentligen bara handlar om att Alliansen bara vill behålla den generösa invandringspolitik som man bedrivit under de senaste åtta åren. Någon annan logisk förklaring kan jag inte se!"

Jag håller inte med. Mer troligt är att man inte vill ha ett extraval, särskilt inte nu, och det av tre anledningar:

1) M har i praktiken ingen partiledare.
2) Man vet att SD skulle få ännu fler i extraval. Alliansen har således inget att vinna på ett extraval.
3) Man förstår (eller åtminstone en del) att den nuvarande invandringspolitiken inte är hållbar och att detta är en ödesfråga, både för Allianspartierna och för Sverige. Innan man har bestämt sig för hur man ska komma ur sin nuvarande position - inmålade i ett hörn - och presentera en ny invandringspolitik vill man inte ha ett extraval. Ett parti eller en allians, som inte har en trovärdig politik att presentera i ett extraval, ser hellre att det inte blir något extraval.

 
Ingen bild

Sven-Sune

12 november 2014 10:48

Olof Hedengren tycker att SD ska gå på offensiven och tvinga fram ett extraval. Jag håller med.

Dessutom tycker jag, som väljare och medlem i SD, att SD GENERELLT måste bli offensivare.

http://www.samtiden.nu/6535/sd-maste-visa-att-de-har-guts-att-falla-regeringen/

 
Stefan K

Stefan K

12 november 2014 11:16

Annie Lööf är rädd.
Röstar SD på regeringens budget, förlorar Alliansen sin chans att påverka.
Röstar SD på Alliansens budget, kan regeringen peka finger och visa att de borgerliga är beroende av Sverigedemokraterna.
Vet inte vilket Annie Lööf tycker är värst?

Hur var det förresten Lööf uttryckte sig? "Riksdagen är ingen lekstuga". Detta sagt av en politisk företrädare som fortfarande sitter och jollrar i sandlådan.

Pinsamt Annie, bara pinsamt!

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Observer

12 november 2014 11:18

Jag tycker att det vore en god ide´ att återupprätta sinnessjukhusen igen. De behövs!

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2014 11:53

HM Gotland

Jag har läst lite av det du hänvisar till.

"Det parlamentariska läget i riksdagen är besvärligt. Man det ska väl inte innebära att oppositionen lämnar walk over till en regering som presenterar en budget som tar noll hänsyn till att regeringens ställning är svag. Kallade inte Annie Lööf regeringsförklaringen för en "krigsförklaring" mot den svenska landsbygden? Varför är stridsviljan så ljummen?"

http://www.helagotland.se/ledare/artikel.aspx?articleid=10351922

 
Ingen bild

RobertSt

12 november 2014 12:07

Lugn, hon är bara desperat sedan en katt kommit in bland hermelinerna. Detta betyder ingenting, förresten så tror jag hennes part hammnar utanför riksdagen vid nästa val.

 
Ingen bild

Lena

12 november 2014 12:26

Intervjuen med Mattias Karlsson visar att han är en lysande företrädare för SD som enkelt o koncist förklarar SD:s ståndpunkt. Dessutom var det riktigt underhållande att se de två s k journalisterna och deras korkade frågor (Zlatan igen!)göra fullständigt bort sig. Men en andra tanke infinner sig, det är kanske inte så dumt att ha dessa korkade journalister med sina korkade frågor, som drar långbänk på Zlatan (saknade järnrörsskandalen i detta inslag), det innebär ju att Mattias Karlsson med sitt lugn och intelligens får tillfälle att briljera. Tror att i detta inslag fick många upp ögonen för SD.

Min granne som röstade S, men som insåg sitt misstag, nu sitter och chattar på SD-site. Hennes kommentarer om Löfvén är inte nådiga.

Även i lokalmedia börjar det dyka upp artiklar om massinvadringens problem. Idag tog de t o m upp hur stort bidrag en familj får. Först kom mannen, han får etableringsstöd 6.700 kr/mån. Förra veckan kom frun o de 5 barnen (obs hur välklädda de är trots att han hävdar att de inte har pengar till mat). Han söker soc.bidrag för barnen mår dåligt i den lilla två han o en kompis bott i. Det är svårt att få tag i en lägenhet, de behöver en 4:a och om han lyckas hitta en sådan så får han AUTOMATISKT försörjningsstöd på 20.650kr Är detta skattefria pengar? Han får dessutom behålla etableringsstödet på 6.700kr (hur länge då). Det innebär att de i får ca 27.000kr/mån för att de flydde hit!!! Det är Kommunen skyldiga att betala! Till det kommer sedan barnbidrag och mammans etableringsbidrag som kommer längre fram. Självklart vill alla till Sverige trots lång mörk, kall årstid. Det är ju business! Underligt ändå att de skriver sånt i tidningen, det är något som kommit nu. Kanske är det en "förberedelse" för vad som komma skall?

http://bblat.se/nyheter/koping/1.2717375-darfor-ar-familjen-bostadslos

 
Ingen bild

alf

12 november 2014 12:46

Jag har heller inte något emot att SD fäller regeringen. MEN skräckscenariot kan ju bli att vi får en tönt som Batra som statsminister. Hur man vänder sig så har man r-ven bak.

 
Ingen bild

Trollfar

12 november 2014 13:18

Mattias sopar planen med två tanter som inte är vana att få svar. Fler och fler inser vad som måste göras och vad än SD väljer att göra så stöttar jag det.

Tack Mattias för att du respekterar den röst jag lade på SD.

 
Ingen bild

sven

12 november 2014 14:05

Jag måste säga att jag blir orolig när jag läser och hör vad SD vill göra med Kalmar län.

Vi i Sverige lever ju i ett kunskapssamhälle där den viktigaste råvaran är den individuella kompetensen. I Kalmar saknar vi t.ex läkare och dammsuger Östeuropa på dem, inget ont i det då vi (Sverige) slipper betala deras dyra utbildningar samt att de ger oss skatt. Men om vi vill attrahera Svenska läkare och andra människor med hög kompetens så måste vi på allvar se till att bli en attraktiv kommun som både har arbeten och ett rikt kulturliv (vilket utredningar pekar på vara avgörande för att locka högutbildade). Nu vill ju SD i kalmar län just minska kulturbudgeten med 17 miljoner! Och att kulturpolitiken främst skall säkerställa och förbättra kunskapen om vårt kulturarv. Tror SD på allvar att man lockar högutbildade med hemslöjd? Detta är en paradox då SD samtidigt vill få bort hyrläkare.

Vänligen
/Sven


 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2014 14:19

Sven

Tror du man lockar högutbildad med höga skatter i kommuner och landsting?

Men framförallt tror du man lockar högutbildade med mångkultur?

 
Ingen bild

svenne

12 november 2014 14:37

Det diskuteras nu om SD skall se til att det blir nyval eller inte.

Personligen tycker jag att SD skall vila på hanen och låta väljarna iaktta de fortsatta meningslösa insatser som de styrande kommer att genomföra för att försöka spackla över brister i den fullständigt misslyckade invandringspolitiken.

De som var kritiska till den tidigare förda invandringspolitiken - och även invandringsförespråkarna - kommer att få se denna irrationella företeelse upprepas under den kommande mandatperioden. Den enda skillnaden är att detta kommer att ske i den tidigare opinionens regi.

Egentligen borde SD-politikerna bara kunna luta sig bakåt och iaktta hur de olika samhällsfunktionerna successivt kollapsar allt eftersom den nya "muppministären" försöker att genomföra sina utopier.

Detta händelseförlopp kommer givetvis att öka det antal väljare som inser att den tidigare - och den kommande - invandringspolitiken är fullständigt ohållbar.

 
Ingen bild

Sven

12 november 2014 14:40

Ja, om man tänker på de läkare som kommer från andra länder, vilket fler och fler gör.

Höga skatter och frånvaro av mångkultur nämndes faktiskt inte. Så det kan jag inte svara på, har du läst någon rapport som styrker detta?

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Mattias

12 november 2014 15:11

@svenne, Onsdag 12 nov 14:37
"Det diskuteras nu om SD skall se til att det blir nyval eller inte."

Riktigt så är det ju inte. SD kan möjligen rösta igenom Aliansens budget, då kommer regeringen att avgå. Men att det skulle bli nyval är långt ifrån säkert. Mer troligt att situationen 1990 upprepar sig.

 
Ingen bild

gunnark

12 november 2014 15:31

jag har sagt Hösten 2015 så ryker regeringen,för då är nya ordföranden på plats i M

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

12 november 2014 15:55

Sven, hur ställer du dig till att tack vare den sk "dammsugningen" så blir det brist på bla läkare i länder där bristen redan är stor?

Men den stora frågan är hur du ställer dig till alla lågutbildade som invandrar som vi inte har något behov av alls på arbetsmarkanden?

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2014 16:02

Sven

Jag frågade dig och ingen annan. Du hade ju synpunkter på kulturen! Har du inga synpunkter angående skattetryck och mångkultur?

 
Ingen bild

Onkel Sven

12 november 2014 16:23

Med de löner som läkare har här i Sverige så är det inte konstigt att läkare från u-länder söker sig hit !

 
Ingen bild

Sven

12 november 2014 16:29

Vad jag tror är bäst för Kalmar, är att vara en attraktiv kommun så att vi kan locka den kompetens vi behöver, i och med detta behövs ett starkt och brett kulturliv, vilket även flertal rapporter påpekar. Skattetrycket är inte lika viktigt för högutbildade i det avseendet, så som rikt kulturliv, bra skolor och arbeten.

Så jag tycker inte att man skall prioritera ytterligare sänkt skattetryck nu när det redan är så pass lågt. Jag tror att människor gärna betalar skatt om det går till bra saker, och som skapar livskvalitet.

Jag har inga problem med mångkultur, jag reser gärna utomlands och tycker att det är spännande.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

tjolahopp

12 november 2014 17:15

@Sven, "Jag har inga problem med mångkultur, jag reser gärna utomlands och tycker att det är spännande."

Driver du med oss, eller? Ett av de mest infantila uttalanden jag sett på den här bloggen.

 
Ingen bild

Lena

12 november 2014 17:23

@Sven 14.05
"Tror SD på allvar att man kan locka högutbildade med hemslöjd?" Där kom föraktet fram! Det är de utländska högutbildade du vurmar för? I jämförelse då med fattigpensionärer som håller på med hemslöjd, och som du föraktar av hela ditt hjärta! Status ska det vara minsann, undrar just på vilket parti du röstar. Skulle vara intressant att veta.

Vad gäller läkarutbildning i Sverige minns jag att det inte fanns så många utbildningsplatser, och de som valde läkarutbildning var tvungna att ha 5.0 i slutbetyg dvs högsta betyget i alla ämnen i gymnasiet. Det är svårt att förstå varför det inte satsades mer. Men nu börjar vi skönja orsaken: det var planlagt så för att skylla på att Sverige behöver högutbildade från utlandet (vi mäktade ju inte med att öppna fler utbildningsplatser?)
Läkarutbildningar i t ex MENA-länder, är det nog bara överklassen som har råd med. Tydligen vill många hellre bo här i Sverige än i hemlandet, för där är väl bara barbariet....
Men att du kan stödja något sådant som att en del länder blir utan sina läkare som de så väl behöver - det oroar mig Sven, vems sida står du på?
Vänligen/
Lena

 
Ingen bild

matspp

12 november 2014 17:36

@Svempa
Månkultur förutsätter att flera kulturer sammanlever i ett och samma samhälle. Att åka utomlands betyder alltså INTE att all världens befolkningsgrupper måste bo i samma land eller stad! Länder i västvärlden som har restriktiv och selektiv invandring med begränsad mångkultur har flera städer som anses vara bäst i världen att bo i. Dessa länder och städer har dessutom bra skolor, god sjukvård och låg brottslighet.

 
Ingen bild

SDare

12 november 2014 17:36

Sven han reser gärna utomlands.
Varför stannar du inte där, Sven?

 
Ingen bild

Stefan A.

12 november 2014 17:38

En hård dag i riksdagen i dag för de stackars sjuklöverpolitikerna, de försökte med både järnrör och Jesus men blev obarmhärtigt mosade av SD,s representanter, som nu är flera och kan hjälpas åt att stå emot alla höga som låga försök att misskreditera SD,s politik, men mest skrämmande är ju om sjuklöverpolitikerna verkligen tror på vad de står och säger, då blir man verkligen rädd och undrar vart landet Sverige är på väg...

 
Ingen bild

Sven

12 november 2014 17:49

@Lena

Nej, jag föraktar inte, utan läser SD-kalmarläns budget 2014.

"Det är därför centralt att kulturpolitiken blir bättre på att orientera sig bort från ett kulturliv som är alltför hårt beroende av statligt eller regionalt bistånd, och därför inte heller fritt från politisk styrning. Det offentligas direkta ansvar gäller istället att säkerställa och förbättra kunskapen om vårt kulturarv, och att vårda och utveckla detta. T.ex genom länsmuseum, arkiv, hemslöjd och andra institutioner och föreningar som har ett folkligt stöd och engagemang bakom sig. I synnerhet i tider av kris, när höjning av landstingsskatten är nödvändig för att bevara standarden inom hälso- och sjukvården, är det extra viktigt att skattebetalarnas pengar går till det som är mest oundgängligt. Vi anser det därför nödvändigt att minska det kulturstöd som slussas via Regionförbundet med 17 Mkr."

Detta innebär i praktiken att man vill skära ned på det som ett brett kulturliv står för och reducerar skattefinansierad kultur till bl.a hemslöjd.

Är det otydligt?

Samtidigt vill SD få bort hyrläkare som kostar vanligt mycket, något som jag håller med om.

Behovet av läkare i Kalmar län är stort, och det finns inte tillräckligt med intresserade Svenska läkare så Landstinget lockar till sig Läkare från Östeuropa, så ser det ut. Och jag håller med annan skribent att det är synd att man utarmar öst-europas egna resurser/kompetens.

Så vart vill jag komma?

Jo, kalmar måste bli tillräckligt attraktivt för att kunna locka fler svenska läkare och hur gör man det? Rapporter visar att högutbildade är benägna att flytta dit det finns bra jobb, skola, men även ett brett kulturliv. Och det är här min oro kommer in. SD vill strypa det breda kulturlivet till förmån för bl.a hemslöjd. Detta håller inte om vi vill vara en attraktiv kommun/län. Högutbildade bidrar även med skatt.
Nu när även universitetet växer vore det bra om högutbildade akademiker ville komma, så vi slapp dammsuga öst-europa på dem också.

Så jag är inte föraktfull utan undrar hur SD tänker, jag tror att vi är närmare varandra än du tror Lena.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Observer

12 november 2014 18:03

Sverige planerar söka EU-Pengar för att få hit ännu mer migranter
Morgan Johansson, Invandringsminister "2030 kanske framtidens Zlatan kommer från Syrien"

,,,,,Fullkomligt sagolikt makalöst uttalande från en minister!

V A D har jag som privatperson o skattebetalare -Som fått vara med och betala MILJARDER fram till 2030 ,För NYTTA av att det kommer fram en människa som kan sparka en läderkula över en gräsmatta!!!!!!!!!????

....Nä, Återinför sinnessjukhusen.NU

 
Ingen bild

pg

12 november 2014 18:23

Vad händer om alliansen inte röstar på sin egen budget?

 
Ingen bild

Observer

12 november 2014 19:13

@pg
Alliansen kommer garanterat lägga ned sina röster OCH sig själva! Samt skita i alla sina väljare.

 
Ingen bild

Lena

12 november 2014 20:37

@Sven 17.49
Nej Sven jag tror inte vi står så nära varandra. Att SD:s budget för Kalmar 2014 stödjer "länsmuseum, arkiv, hemslöjd, institutioner och föreningar med folkligt stöd" allt det stöder jag. Men de vill minska stödet till Regionsförbundet med 17 miljoner. Du kan läsa här vad Regionförbundet slösar bort sina pengar på:
http://thoralf.bloggplatsen.se/2014/11/03/10914516-framtidsvision/

 
Ingen bild

Herrstil

12 november 2014 22:09

Bra insats av Karlsson igen. Men han hittar inte rätt vad gäller klädstilen.

Bra att att har valt bort den svarta kavajen. Eftersom Karlsson har låg kontrast mellan hud och hår så gör han denna gång rätt att ha låg kontrast även mellan kavaj och skjorta. Grundregel helt enkelt. Den gråa färgen passar honom. Skjortan är dock väldigt tråkig/billig, satsa hellre på något ljusblått. Sen är den en fadäs att visa upp en T-Shirt under, det är att betrakta som underkläder. Knäpp skjortan ända upp och på med slipps. Och ska det nödvändigtvis vara uddabyxor så för allt i världen inte jeans. Vem vet, du kanske blir ordinarie partiledare en dag eller även statsministerkandidat på sikt. Klä dig då lite statsmannamässigt.

När du fixat stilen som kommer du gå igenom rutan än bättre. Kämpa på.

 
Ingen bild

Trollfar

12 november 2014 22:16

@Herrstil, om han så satt naken så klår han de andra klåparna med hästlängder. Hur han ser ut har inte med saken att göra. Det är vad han har att säga som är avgörande.

Hur såg Ian W ut och hur gick det för det partiet? Nej tack, ordet är det viktiga inte klädseln.

 
Ingen bild

Maja Dacke

12 november 2014 22:55

Tillkännagivande: Hädanefter läser jag inte vad Vänligen/Sven skriver - inte ens om han svarar på detta.

Läkare: Det var länge sedan som det blev känt att de svenska etablerade läkarna stred för att minska intagningarna till läkarutbildningen. (1990-talet) Varför? Jo, för att kunna hålla sina löner och förmåner uppe. Alltså ...

Färre utbildade läkare i Sverige bättre för de redan etablerade. Många duktiga och hängivna studenter reste och utbildade sig i närliggande länder - och betalade dyrt för sina studier. (Om de kom tillbaka till Sverige efter sin läkarexamen vet jag inte.)

Oavsett nyexaminerade läkare här i landet så skulle läkarbristen inte vara så stor om inte det fylldes på med så många sjuklingar som kommer hit. Har ni försökt komma till på era vårdcentraler på sistone? Där är det kanske som på FK/Soc-instituten: fullsmockat med besökare så att det behövs 'värdar' som slussar rätt i köerna. Och akutintagen?!!

På vissa håll i landet lär det säkert behövas t ex goda kirurger med erfarenhet från länder där skottskador och dylikt är vardagshändelser. Men om vi istället minskade denna tendens i Sverige skulle de behövas bättre i det land de kom ifrån.

Å andra sidan får svenska läkare som hjälper i deras länder en extra g-o-d-h-e-t-s-dusch ...

 
Ingen bild

Odalbonde

12 november 2014 23:11

Vart man sig än vänder - alla pratar SD :-)

 
Ingen bild

Assar

12 november 2014 23:16

Mattias Karlsson, fan va bra du är..

 
Lassekolja

Lassekolja

13 november 2014 00:14

Med tanke på mitt klädintresse (=0!) bör jag kanske inte uttala mig om Mattias klädsel men för mig är enkel och vardaglig klädsel positivt, men som sagt, jag är väl inte rätt person att bedöma detta. Å andra sidan, Jimmie är ju väldigt proper i sina kostymer. Många, framför allt äldre väljare, tror jag gillar Jimmies både kläder och ödmjukhet. Ödmjukheten besitter ju även Mattias!
SD (senast) 2018 ! ! !

http://www.status.st

 
Ingen bild

Blåsippan

13 november 2014 00:37

Mattias Karlsson är bra. Jimmie är bra, Jomshof är bra, Åkerlund är bra, Carina Herrstedt är bra, Ekeroth är bra, David Lång är bra. Säkert har jag glömt en himla massa bra personer som kan svara för sig men min poäng är att Sd är bra. Vi är inte ett litet extremparti med en partiledare utan vi är en växande folkrörelse och en maktfaktor inom svensk politik. Vi är kanske snart Sveriges största parti. Så ser det ut även om alla inte vill hänga med. Det är samtliga de andra som är extrema.

 
Ingen bild

Blåsippan

13 november 2014 00:45

?..och, mata inte trollen.

 
Ingen bild

Sven

13 november 2014 08:35

God morgon

Vilket diskussionsklimat!

Jag har aldrig varit med om ett sådant aggressivt och intolerant klimat.
Det är lite som att, håller du inte med så kan du dra åt helvete.
Speglar det en total intolerans för oliktänkare?
Finns det utrymme för demokrati hos SD?

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Sven

13 november 2014 08:50

@Maja Dacke

Eftersom du svarar på mitt inlägg, trotts att du kommer att "vägra att läsa detta".

Jag håller med dig till 100% i det du säger i början!
Läkarfacket har en stor skuld i situationen som är nu och många svenska läkare och för att inte tala om sjuksköterskor söker sig till ex. Norge för bättre betalda jobb.
(dock har jag en större förståelse för att sjuksköterskorna drar med tanke på deras dåliga ingångslöner)

Men frågan är inte vad som hänt, utan vad vi ska och bör göra idag för att täcka det skriande behov som finns.

Det är Kalmar län/kommun som måste vara attraktivt för dem, för vi kan ju inte tvinga dem?

Och seriöst, som jag sagt tidigare undersökningar och rapporter visar på att högutbildade har ett brett kulturliv i sitt närområde som kriterie för att bosätta sig.
Har kalmar då råd att driva en kulturpolitik som SD förespråkar med nedskärningar i just detta kulturliv som högutbildade efterfrågar?

Min fråga är HUR skall Kalmar kommun/län locka till sig den kompetens som behövs?

Vänligen
/Sven

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards