thoralf

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2014

KOMMUNALT BOLAG ANNONSERAR HOS EXPO

Av Thoralf Alfsson - 21 oktober 2014 19:59

Kulturkvarteret Astrid Lindgrens Näs AB som ägs av Vimmerby Kommun tilldelades nyligen Stora Turismpriset som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.


Vimmerby kommun medfinansierar Kulturkvarteret Astrid Lindgrens Näs AB med hela 3 miljoner kronor/år enligt en kommunpolitiker i Vimmerby.


Kulturkvarteret Astrid Lindgrens Näs AB är väldigt politiskt korrekta genom att köpa annonsplats hos Expo. Med andra ord är det då Vimmerby kommun som på detta sätt ger bidrag till Expo. Jag undrar om det gett extra poäng i kampen om Stora Turismpriset? Det är inte omöjligt.


Jag måste nog ifrågasätta värdet av annonsen hos Expo! Tror snarare att man skall se det som ett förtäckt bidrag till Expo från den kommunala bolaget som ägs av Vimmerby kommun.


 

  

Kjell-Åke Hansson är VD för det kommunala bolaget och han bloggar så här om Jimmie Åkesson och SD. Där hittar vi en del av förklaring till att han använder skattebetalarnas pengar för bidrag till Expo. Många i Vimmerby ogillar säkert detta!


Saltkråkan heter ju det företag som tar till vara på Astrid Lindgrens intressen. Företaget har ju varit aktuellt under den senaste tiden då flera ändringar gjorts av texter i Astrid Lindgrens barnböcker som Saltkråkan godkänt. Bland annat så är ju Pippis pappa inte längre ”negerkung” utan numera bara kung. Lite avigt då man faktiskt tog bort det mångkulturella inslaget.


Saltkråkan äger också Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.


Saltkråkan sponsrar också Expo och är så kallad Silvervän till Expo. Vilket tydligen innebär att Saltkråkan skänker mellan 25 000 – 99 000 kronor årligen till Expo.


 

 
 
Ingen bild

Berry

21 oktober 2014 20:54

"Ta tillvara Astrid Lindgrens intressen" vill de små fåntrattarna. Hur mycket tas tillvara när man ska in och modifiera hennes verk? Har de ingen skam i kroppen? Negerkungen skapades för att Astrid ville så, blir folk upprörda över ord som "neger" är de dessa som har problem och inte tvärtom. Tror det är långt ifrån alla som njuter av att skåda sina skattepengar gå till ickenågonvartkommande propaganda. Kanske dags att skänka lite skattepengar till vettigare saker som t ex bättre äldreomsorg?

 
Ingen bild

Pensionisten

21 oktober 2014 21:25

Om jag köper pepparkaksgubbar! Ska jag bita av huvudet först eller ska jag bita av benen? Lätt att bli kallad rasist.

 
Ingen bild

Hacke

21 oktober 2014 22:48

Ännu ett prov på den grävande journalistik vi aldrig får se exempel på av våra s k journalister.
För det krävs tydligen en dubbelarbetande sverigevän som Thoralf.
Medborgarjournalistiken på nätet frodas medan lögnmedia avskedar i en takt som saknar motstycke. Tack Thoralf och ni andra fria informatörer för att ni finns och avslöjar fulspelet i vår nordliga variant av DDR.

 
Ingen bild

thomas falk

22 oktober 2014 05:05

Tur man har kvar de gamla originalböckerna så barn-barnen kan få den riktiga versionen. Originalet är nästan alltid bäst.Speciellt när det kommer till Astrid. Fast skall man tro Fredrik R. är det bara barbari.
Undrar vem det är som är barbar?

 
Ingen bild

realisten

22 oktober 2014 05:28

@thomas falk
Nu är det ju inte texten i böckerna som har ändrats utan i filmen. Filmer som görs på böcker följer ju aldrig boken helt utan är en tolkning så även i detta fall som ju ALs arvingar har godkänt.

 
Svensson

Svensson

22 oktober 2014 06:48

Du gör ett kanonjobb Thoralf,du gräver fram sånt som andra inte vill ta i.Att läsa din blogg några gånger om dagen,har blivit något man måste göra.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Ludvig

22 oktober 2014 07:21

Otroligt löjligt att ändra i original, snart får väl inget vara som det har varit. Någon kan ju bli kränkt.

 
Ingen bild

Onkel Sven

22 oktober 2014 10:41

Undras om jag får sjunga " Se svarte Rudolf han dansar " ?
Men då är man väl rasist efter det nya !

 
Ingen bild

Observer

22 oktober 2014 11:47

AKTIEBOLAGET DEMOKRATISABOTAGE

 
Ingen bild

Sambo

22 oktober 2014 14:19

Någon som bor i Vimmerby kommun borde göra sak av att kommunen köper plats på Expo. Jag gissar att beslutet är taget under reklam och marknadsföring. I så fall är det grovt fel.
Expo ligger på plats 2.241 bland svenska hemsidor.
Exponerat på plats 345, vilket ger 6 gånger fler tittare. Förmodligen till lägre pris också.

Här har uppenbarligen ett fel begåtts. (Om det inte är avsiktligt så att man refererar till något annat syfte).

Läste vad negern sa om att Astrid var hans idol. Jaha, men hon skrev ju "negerkung". Hur går det ihop?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards