thoralf

Alla inlägg under september 2014

Av Thoralf Alfsson - 10 september 2014 23:31

 


Stora spekulationer i Kalmar om socialdemokraternas starke man Johan Persson blir kvar i Kalmar vid en rödgrön valseger. I förra veckan besökte Stefan Löfven Kalmar. Han tillbringade då en kväll hemma hos Johan Persson i Bjursnäs med middag vilket gett upphov till stora spekulationer inom media och i politiska kretsar. Där Johan Persson pekas ut som en kommande minister.


En person i Johan Perssons majoritet pekade nyligen ut Johan som jordbruk o landsbygdsminister!


  

När vi hade en debatt på Larmtorget för ca två veckor sedan kom en person fram och berättade saker som han hört från en person i Johan Perssons närhet att han skulle lämna Kalmar efter valet vid en rödgrön valseger i riksdagsvalet. Johan Persson förnekar alla uppgifter som placerar honom i huvudstaden


Gör Johan Persson en ”Göran Persson”? Det vill säga säger Nej, Nej, Nej ända till det blir JA efter valet.


Mörkar Johan Persson för väljarna i Kalmar?


Om väljarna skulle sätta någon tilltro till spekulationerna kan det utan tvekan få stor betydelse för hur väljarna röstar i kommunvalet i Kalmar. Johan Persson är nämligen Socialdemokraterna i Kalmar. Utan Johan Persson skulle stödet sjunka rejält för socialdemokraterna.


Efter valet vet vi om Johan Perssons löften går att lita på.


Gustav Kasselstrand ger svar på tal vid Expressens utfrågning.



Vår annons om asylmottagande blev införd i veckans nummer av Kalmarposten! Hoppas att många läser och begrundar dessa uppgifter.


    

Av Thoralf Alfsson - 10 september 2014 20:32

Jag upplever det som att mina läsare har förståelse för att jag infört moderering av kommentarerna. Det fanns faktiskt en anledning till detta. Det var minst sagt många ”troll” men även andra kommentarer.


Här kommer några av de ”berikande” kommentarerna, det finns de som är än mer osmakliga. Könsorden tycks vara populära och "berikande".


 


Ett exempel på hur väl integrationen fungerar i Kalmar (tips till Anders Blank på Barometern som skall skriva en artikel om integration i fredagens tidning). Skribenten kan mycket väl deltagit som motdemonstrant eftersom kommentaren kom under det blogginlägget


Hur många tror att Expressen, Researchgruppen, Expo och IRM är intresserade att gräva i vem som ligger bakom den här typen av kommentarer?


 


 


Google translate kan vara bra ibland ;-)

Av Thoralf Alfsson - 10 september 2014 08:42

De senaste månaderna och veckorna har jag fått en mängd nya läsare på bloggen vilket resulterat i att jag hade ca 53 000 unika läsare under augusti.


Jag har tidigare gjort undersöknngar för att se vad mina läsare kommer ifrån. Nu tyckte jag att det var dags för en ny undersökning för att se om strukturen är densamma.


Jag har lagt in den i högermarginalen på bloggen. Jag hoppas att du vill deltaga.

Av Thoralf Alfsson - 9 september 2014 21:18

 


Journalisten Anders Blank kör sitt eget race på Barometern. På något annat sätt kan jag inte tolka hans artikel från torgmötet på Larmtorget under måndagen. I artikeln finns inte en stavelse om vad torgmötet handlade om. Varför var Anders Blank där och lyssnade överhuvudtaget om han ändå hade bestämt sig för att skriva om något helt annat.


Det fanns ca 20-30 motdemonstranter som gjorde var de kunde för att störa torgmötet. Personligen anser jag att polisen är alldeles för välvilliga till dessa motdemonstranter. Det är inte utan att man funderar på att störa socialdemokraternas 1:a maj tal för att se om polisen är lika välvilliga även vid detta tillfälle. Tillåt mig tvivla! Men det kanske vore värt att få det bekräftat.


Jag hade som vanligt med mig kameran till mötet och fotograferade en hel del. Under mötet dök den så i media omtalade Petter Botö upp och började gapa minst sagt hysteriskt men när han såg att jag fotograferade honom tystnade han men jag säger om blickar kunde döda vore Björn Söder och Paula Bieler döda idag. Tydligen var han rejält taggad efter att fått medverka i SVT:s Gomorron. Detta våldsamma verbala utfall från Petter Botö kan knappast Anders Blank ha missat!

   

Petter Botö                                              
Lenin


Flera motdemonstranter var kända sedan tidigare. Bland annat några av dem som förstörde SDU:s kampanjmaterial vid ett skolbesök på Jenny Nyström skolan tidigare i år.


Jag fick höra ett antal mycket negativa epitet från flera tjejerna. Det sägs att flera av dessa var engagerade inom SSU. Att det var personer från Ung vänster såg jag med egna ögon. En del finns säkert än längre ut på vänsterkanten.


En yngling kom fram efter mötet och hotade mig med en polisanmälan om jag la upp bilderna som jag tagit på motdemonstranterna på min blogg. Går man på ett torgmöte för att motdemonstrera får man nog räkna med att bli fotograferad. Men det tycktes inte vara några betänkligheter när jag fotograferade, de såg mest ut att tycka det var trevligt.


Synd bara att Barometerns fotograf missade det mesta. Men jag är ju bara hobbyfotograf till skillnad mot en yrkesman.


De som hade kommit för att lyssna på Björn Söder och Paula Bieler var dock inte lika roade av motdemonstranterna. En del var märkbart irriterade!


Här kommer ett litet bildcollage.


 

 

 

 

 


Av Thoralf Alfsson - 9 september 2014 17:21

När det stormar skall man sitta still i båten!


Sedan agerar man efter de fasta rutiner som finns. Det vet alla som jobbar med säkerhet!


Att bryta rutinerna leder enbart till kaos. Ett självförvållat kaos!


Orutin och bristande kunskap tillsammans med ett omoget agerande bäddar för detta!



Av Thoralf Alfsson - 8 september 2014 20:53

 


Idag besökte Björn Söder och Paula Bieler Kalmar för ett torgmöte. Det fanns ett antal motdemonstranter på plats för att störa torgmötet. Vilket de också gjorde!


Barometerns Anders Blank var på plats tillsammans med en fotograf.


Är detta de enda Barometern och Anders Blank lyckas åstadkomma efter torgmötet?


http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/sd-topp-(4439272).gm


Knappt en enda stavelse om torgmötet!


I så fall är det verkligen illa. Barometerns läsare och prenumeranter betalar faktiskt för en sann och riktig journalistik. Är detta det enda som kommer i morgonens tidning? Då kommer jag reagera på bloggen!


UPPDATERING


Då har jag läst Barometerns pappersupplaga. Jag kommer återkomma till kvällen med ett blogginlägg om hur jag upplevde detta torgmöte. Jag hade givetvis kameran med mig så det blir en hel del bilder också!


Det här är framsidan på ett infoblad som jag tagit fram av lite mer personlig prägel. Idag tycker jag den passar bra!


 

Av Thoralf Alfsson - 7 september 2014 22:47

Många av mina läsare kanske inte följt bloggen från allra första början. Anledningen till att jag började använda sociala medier var hur SD behandlades och speciellt mina insändare i kyrkovalet 2005. Jag fick in en enda insändare i Barometern under någon av de första dagarna i augusti 2005, sedan var det stopp fram till valdagen runt den 20 september. Allt stoppades av ansvariga för debatt och insändarsidan på Barometern.


Då insåg jag att vill man nå ut utan att censureras måste jag hitta egna kanaler fär detta. Nu har jag snart bloggat i 8-9 år och byggt upp en blogg som läses av väldigt många. Under dessa år har jag lagt ner åtskilliga tusen timmar på bloggen. Tyvärr har det aldrig uppskattas av vissa inom partiet.


Men det uppskattas desto mer av mina läsare och det är faktiskt viktigare för mig. Utan läsare ingen blogg!


Den 14 augusti deklarerade Barometerns journalister vid Kalmar redaktionen att de skulle inleda en månadslång granskning av politiken inför valet den 14 september. Birgitta Hultman, Anders Blank, Mats Andersson och Jesper Ericsson ingick i den grupp som skulle bevaka valrörelsen i Barometerns stora satsning.


Jag fick direkt vissa vibbar och bestämde mig för att granska dessa skribenter och hur Barometern behandlar alla partier, inklusive Sverigedemokraterna. Nu har det gått tre veckor och nu återstår det bara en vecka eller sex utgivningsdagar för Barometern och ovannämnda journalister.


En del av min granskning är insändarsidan och debattsidan just med tanke på hur jag censurerades 2005. Man borde ju förvänta sig en klar förbättring sedan 2005.


När det gäller insändarsidan skall det egentligen inte vara en sida för politiker men jag förstår att man på Barometern gör undantag av utrymmesskäl under valrörelsen. Barometern kallar sin insändarsida för ”Reagera”. På denna sida har sedan den 14 augusti publicerats artiklar enligt följande partibeteckning.


Socialdemokraterna 6st

Vänsterpartiet 2st

Miljöpartiet 1st

Moderaterna 7st

Centerpartiet 3st

Folkpartiet 0st

Kristdemokraterna 2st

Alliansen 1st

Sverigedemokraterna 0st

Feministiskt initiativ 0st


När det gäller debattsidan så ser det ut enligt följande.


Socialdemokraterna 5st

Vänsterpartiet 2st

Miljöpartiet 4st

RödGröna (gemensam) 1st

Moderaterna 7st

Centerpartiet 7st

Folkpartiet 6st

Kristdemokraterna 7st

Sverigedemokraterna 2st


Summerar man ihop dessa både ”sidor” och presenterar det grafiskt så får man följande resultat. Jag tror inte man behöver kommentera det ytterligare.


 


Mina läsare kan själva dra sina slutsatser! Alla förstår säkert hur viktig en blogg är för en politiker om man inte har "goda kontakter" inom media.


UPPDATERING


Som ett "brev på posten" publicerades min debattartikel om vårt valmanifest i Barometern idag. Det tackar jag givetvis för men frågan om det var det sista vi kan läsa på debattsidan från SD i denna valrörelse.


Jag har även fått andra reaktioner på mitt blogginlägg. Varför skall man lägga kraft och energi på debattartiklar som aldrig publiceras. Jag vet att det är ett begränsat utrymme, särskilt för SD. Varför skriva 5 debattartiklar när ändå bara en publiceras?

Av Thoralf Alfsson - 6 september 2014 21:49

Igår kväll var jag och en partikamrat, Krister Tornberg i Oskarshamn för att lyssna och stödja Jimmie Åkessons tal.  Jag körde min gamla Volvo. Redan närjag kom ut på E22:an utanför Kalmar märkte jag av ett ”missljud” från bilen. Vi stannade redan innan Rockneby för att kolla om fälgen var varm då det eventuellt kunde vara ett hjullager. Men vi kände inget speciellt så vi valde att fortsätta mot Oskarshamn då det var meningen att jag skulle ta med vårt SD-tält till Kalmar inför Björn Söders besök på måndag.


Men ju längre vi körde desso kraftigare blev missljudet från vänster framhjul. När vi kom till Oskarshamn befarade jag att vi inte skulle kunna köra tillbaka till Kalmar. Vi lastade dock in tältet och diverse annat i bilen efter Jimmies tal men stannade vid en mack i Oskarshamn för att försöka komma underfund med om det var ett hjullager, drivknut eller något annat problem och om det skulle gå att ändå köra till Kalmar.


När vi lyfte bilen märkte vi ganska omgående att alla fyra hjulbultar på vänster framhjul var lossade!

 

Jag har inte bytt hjul eller fälgar sedan våren 2013 på den här bilen då den var avställd under vintermånaderna detta år. Utan sommardäcken har suttit på sedan april 2013. Jag finner det högst osannolikt att alla fyra hjulbultar lossnar vid ett och samma tillfälle efter ca 17 månader. Men jag är förstås ingen bilmekaniker. Igår tyckte jag bara att det var märkligt men efter att jag idag berättat det för flera personer och att de omgående påtalar att det kan vara någon som lossat hjulbultarna så inser jag att det kan handla om sabotage. Att någon helt enkelt vill att jag skall drabbas av en trafikolycka och skadas!


Varför skulle just detta annars hända mitt under brinnade valrörelse? Anser någon att min blogg hotar andra partier?


Eller är det bara slumpen?


Men det finns väldigt hatiska människor! Det har jag upplevt på stan i Kalmar!


Uppdatering!


Polisanmälan upprättad.


Barometern har ringt och ställt en del frågor. Tyvärr fick kvinnan som skrev artikeln det lite om bakfoten när hon skriver att "att fyra hjulbultar saknades från vänster framhjul". De var lossade! Om de saknats hade jag inte kommit många meter innan hjulet lossnat!


Läs artikel i Barometern






Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards