thoralf

Alla inlägg den 23 september 2014

Av Thoralf Alfsson - 23 september 2014 20:53

Jag misstänker starkt att man på Barometerns ledarredaktion läst mina blogginlägg och debattinlägg om vindkraften och dess subventioner. Ett ämne som jag återkommit till många gånger i bloggen och något som jag också ifrågasatt i riksdagen under debatter i Skatteutskottet men som jag även ställt skriftliga frågor om till finansminister Anders Borg och skrivit motioner om.


Elcertifikat, sänkt fastighetsskatt och befrielse från energiskatt är tre olika subventioner som gjort vindkraften lönsam men snedvridit marknaden och därmed också investeringarna till olönsam vindkraft.


 


Därför är det glädjande att läsa den vindkantring som dagens ledarartikel med rubriken ”Vindkraft på grund” ger uttryck för.


Den ligger helt i linje med Sverigedemokraternas politik när det gäller vindkraft.

 

Jag gissar dock att det är en konsekvens av valresultatet och att Miljöpartiet nu skall ingå i regeringen. Då gäller det för ledarredaktionen att ifrågasätta Miljöpartiets politik även på ledarsidorna.


Statliga Vattenfall har beslutat avveckla en vindkraftspark, Yttre Stengrund i Kalmarsund som installerades så sent som 2001 på grund av att man inte får ekonomin att gå ihop. Efter endast 13 år är alltså dessa vindkraftverk skrotfärdiga. Jag tror många kommuner och landsting som investerat i vindkraftverk blir oroliga över detta faktum. Vindkraftverken kan bli en dyr historia när avskrivningen inte kan ske på 20-25 år som flera aktörer räknar med i sina investeringskalkyler.


Min åsikt är att energiskattebefrielsen borde upphöra snarast och fastighetsskatten på vindkraftverk höjas till samma nivå som andra industrifastigheter och att fastighetsskatten för vattenkraftverk snarast bör sänkas. Idag har vindkraftverk en fastighetsskatt på 0,2 procent, industrifastigheter 0,5 procent och vattenkraftverk 2,8 procent. I mina ögon sett en fullständigt vansinnig fördelning!


Tyvärr kan jag inte driva frågan längre i riksdagen! Jag får hoppas att någon annan tar vid.


Det skall bli väldigt intressant att se hur den nya regeringen kommer hantera energipolitiken. Kommer Stefan Löfven låta Miljöpartiet få något inflytande överhuvudtaget? Vad kommer hända med kärnkraften? Kommer avvecklingen börja i förtid av O1 och O2 i Oskarshamn?


Det kanske är en fråga som inte intresserar mina bloggläsare i någon större utsträckning men den intresserar mig väldigt mycket och jag kommer följa frågan noga under den kommande mandatperioden. Speciellt vad som händer i Skatteutskottet där jag tror att David Lång kommer ta över för Sverigedemokraterna om han nu inte blir vice talman istället ;-)

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards