thoralf

Alla inlägg den 13 september 2014

Av Thoralf Alfsson - 13 september 2014 19:03

 


Sanningen är nog snarare att min matematik är lite för jobbig för pk-media och etablissemanget.


Barometerns medarbetare får gärna komma på en matematiklektion om invandringens kostnader. Jag är dock ganska övertygad om att ingen är intresserad!


Det är patetiskt av Barometerns webbansvariga att lägga upp det på webben ikväll. Men det kanske vill öka antalet besökare på min blogg, som dessutom får lära sig hur man räknar.


Se mitt blogginlägg tidigare idag med rubriken "Visste du detta?"

Av Thoralf Alfsson - 13 september 2014 18:39

Ny välkommnade entré vid Sverige Radio i Kalmar. Snyggt!!


 

Av Thoralf Alfsson - 13 september 2014 09:31

Inför valrörelsen skapade vi i Kalmar en folder med rubriken ”Visste du detta?” I foldern gör vi bland annat ett försök att beräkna vissa kostnader för invandringen på lokal nivå. Foldern har nu delats ut till ca 17 000 hushåll i Kalmar. Jag hade räknat med att våra politiska motståndare skulle protestera mot de kostnader som vi anger i foldern men det har varit helt tyst, vilket förvånat mig. Men samtidigt en bekräftelse på att ingen kan slå hål på siffrorna.


Idag gör dock Anders Blank på Barometern ett lamt försök att ifrågasätta kostnaderna för skolan som vi anger till ca 110 miljoner kronor (finns än så länge bara i papperstidningen). Barn- o ungdomsnämndens ordförande Jonas Hellberg tycker att det är ett ”oerhört märkligt sätt att resonera”. De tjänstemän som Anders Blank kontaktat uppger att extra kostnaden är ca 15 miljoner kronor.


Jag skulle vilja fråga Jonas Hellberg hur länge han anser en person vara en extra kostnad för skolan. Är det bara under tiden någon söker asyl? Eller är det fram tills personen blir svensk medborgare? Eller är det under hela skoltiden?


Våra uppgifter grundar sig på de faktauppgifter som finns i Barn o utbildningsnämndens årsredovisning för 2013. I årsredovisningen finns följande tabell.


 


Med hjälp av detta kan man då räkna ut antalet elever med utländsk bakgrund på respektive skola. Notera att Nya Oxhagsskolan har ca 73 procent elever med utländsk bakgrund. Enligt min uppfattning är det då omöjligt att integrera ens skolbarnen i Sverige.


I årsredovisningen finns sedan även följande sammanfattning och jämförelse över kostnaderna/elev.


 


Med dessa uppgifter är det sedan bara att räkna fram en kostnad! En kostnad som stannar på drygt 110 miljoner kronor.


En kostnad och ett sätt att räkna fram den som Barn- o ungdomsnämndens ordförande Jonas Hellberg finner vara ett ”oerhört märkligt sätt att resonera”. Jag tycker att det är ganska logiskt om man vill få ett totalt grepp. Detta kan ses som en maxkostnad där man sedan kan göra begränsningar av olika hänsyn.


Men egentligen skulle jag vilja göra en mer detaljerad beräkning över kostnaderna men några uppgifter för att kunna beräkna kostnaderna för t.ex utomeuropeiska elever finns inte att tillgå.


För den som är intresserad av vad vår 8-sidiga folder innehåller lägger jag upp två av sidorna som handlar om invandringens kostnader.


 

 





Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards