thoralf

Alla inlägg den 4 september 2014

Av Thoralf Alfsson - 4 september 2014 17:18

Mina läsare på bloggen vet att jag jobbar med att ta fram och publicera statistik som jag finner intressant. För drygt en månad sedan presenterade jag statistik över antalet asylsökande till Sverige, Danmark, Norge och Finland som väckte stor uppmärksamhet och gav ca 10000 besökare under två dagar. Läs blogginlägg


Jag kontaktade då vår kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein och delgav honom uppgifterna och det intresse som siffrorna rönt på min blogg. Vi beslutade att jag skulle invänta statistiken även för juli innan vi gick vidare. När statistiken kom för lite drygt en vecka sedan gjorde PR-avdelningen nedanstående annons. Annonsplats skulle köpas i ett stort antal tidningar, till en ansenlig kostnad skulle halvsidor köpas för att sprida statistiken till medborgare och läsare i hela landet.


 

I annonsen finns bara den officiella statistiken från våra nordiska grannländer och en kort kommentar om vår politik. Nu vägrar flera mediaföretag att ta in vår annons! Skandal!


Enligt Samtiden har följande tidningar tackat nej.


”Annonsen refuserades av följande tidningar: Eskilstuna-Kuriren, Strengnäs Tidning, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Göteborgsposten, Gävletidningarna, Sundsvalls Tidning, Uppsala Nya Tidning, Norrköpings Tidningar, Folkbladet, Hallandsposten, Norrländska Socialdemokraten, Helsingborgs Dagblad, Landskronaposten, Nordvästra Skåne Tidning, Västerbottens-Kuriren, Norrbottens-Kuriren och Alingsås Tidning.”

 

Notera att DN, Sydsvenskan och GP finns bland de tidningar som inte vill sälja annonsutrymme för annonsen.

 

Uppenbarligen anser dessa tidningar att annonsen med asylstatistiken är politisk dynamit i slutskedet av valrörelsen. Någon annan slutsats går knappast att dra eftersom svaren från tidningarna uppenbarligen varit mycket fåordiga. Om de över huvudtaget innehållit någon förklaring.

 

Av ca 50 tidningar som tillfrågats har endast mellan 5-10 tidningar valt att publicera annonsen.

Om någon av ovanstående tidningar är er lokala tidning kan det vara en bra sak att mejla tidningen och fråga varför man inte vill publicera annonsen och varför man tackar nej till den annonsintäkten.


En av de som publicerar skall vara SmP. Smålandsposten ingår i Gota media och därför vore det intressant att veta om Barometern och Östran även kommer publicera annonsen.

Som jag skrev igår har jag liksom varit lite förhindrad av att skriva om det på bloggen då det varit en process som jag inte viljat störa. Samtidigt som jag tyckt att det varit ett scoop att avslöja hur stora  tidningar vägrar ta inSD:s annons.


I Kalmar har vi idag själva köpt plats hos Kalmarposten för att få in annonsen i varje fall i en tidning med lite spridning. Men vi har även beställt en del flygblad med annonsen för att kunna använda under den sista skälvande veckan av valrörelsen.


Senaste valfilmen!


PS

Imorgon fredag kommer Jimmie Åkesson till Oskarshamn och på lördag till Västervik.


 

 


Ny omröstning i högermarginalen. Förtidsröstar du eller blir det på valdagen?

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards