thoralf

Alla inlägg den 11 juli 2014

Av Thoralf Alfsson - 11 juli 2014 23:19

Är i Stockholm för att avsluta mitt 4-åriga liv i huvudstaden!


Men samtidigt undrar jag om det är Sveriges huvudstad som jag kommit till? När utländska turister såg att jag fotograferade frågade de mig vad som händer. Vad skall man svara när inga plakat, flaggor eller banderoller är på svenska.


    


    

Stockholm den 11 juli 2014.    Foto Thoralf Alfsson


Visst har vi fått ett mångkulturellt samhälle! Precis det som 7-klöverns politiker önskat sig.


Ett segregerat land där vi lever i parallella samhällen med sin egen kultur och inte minst politisk agenda.


Ännu ett argument varför personer med dubbla medborgarskap inte skall sitta i Sveriges riksdag.

Av Thoralf Alfsson - 11 juli 2014 00:05

 


”För att även fattiga ska kunna äta under ramadan skänker muslimer världen över pengar motsvarande en måltid till fattiga muslimer - i Sverige handlar det om ungefär 75 kronor per person.”


SvD

 

”Idag inleds fastemånaden Ramadan för miljontals muslimer världen över. Under fastan avstår vi från mat, dryck och sexuellt umgänge från att solen går upp till dess nedgång. Varför? Jo, först och främst kan man aldrig riktigt förstå hungern hos den fattige om man inte själv upplevt den. Genom att fasta känner man hungern och törsten vilket gör att man lättare kan förstå de fattiga och känna medkänsla för dem. Detta skapar en större vilja att hjälpa dem. Det är därför så många muslimer skänker extra mycket pengar till välgörenhet denna månad.”

  

Man kan läsa mycket om hur viktigt det är att skänka pengar till fattiga under ramadan. Det låter ju väldigt fint att man vill ge till fattiga så att de kan äta sig mätta.

  

Jag ställde mig då frågan var och vart alla muslimer skänker pengar. Är det till Röda Korset, Rädda barnen, UNHCR eller Läkare utan gränser som man skänker pengar och välgörenhet till.

  

När jag googlade runt så hittade jag inte så mycket men det jag hittade gav mig en helt annan bild. Muslimer skänker i första hand endast till muslimer, inte till kristna, judar, hinduer eller buddister.


En organisation som tar emot pengar under ramadan är IVC, Islamiskt välgörenhets center. På sin hemsida beskriver de sin verksamhet.

  

”Tanken väcktes i samband med att vi, precis som många andra muslimer, lider av att se muslimernas situation i Syrien, Palestina, Somalia, Afghanistan, Mali, Central Afrika, Burma och överallt där våra syskon lider och förtrycks.” 

  

Jag tror inte kristna räknas in som syskon i den muslimska familjen om man skall tro IVC:s webbsida.

  

En annan organisation som samlar in pengar är Islamic relief. Listan av länder som man kan skänka pengar bistår mer eller mindre uteslutande av muslimska länder.


Man kan utan tvekan säga att under ramadan handlar det väldigt mycket om vi och dem!


Hur de sedan använder pengarna kan man ju också fråga sig. Går delar av pengarna till islamister och deras terrororganisationer i dessa länder? Sannolikheten är väldigt stor då många av dess terrororganisationer har makten i delar av dessa länder.

Det skulle också vara intressant att veta om sunnimuslimer skänker pengar till shiamuslimer eller om det också finns en uppdelning i om en "hjälporganisation" är sunni eller shia?


Utan tvekan får jag känslan av att "alla människors lika värde" gäller i väldigt låg utsträckning under ramadan och när pengar skänks till fattiga!

  

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards