thoralf

Direktlänk till inlägg 1 juli 2014

ALMEDALEN ÄR SIG LIKT

Av Thoralf Alfsson - 1 juli 2014 09:08

Almedalen är sig likt, allt är som vanligt, med andra ord politiskt korrekt! Men i en allt större skala detta supervalår. De flesta aktörer har slagit till med större monter/tält och det känns som det är fler besökare än tidigare år.


Men åsiktskorridoren är ännu trängre i år. Eller som Karsten L från Dansk Folkeparti uttryckte det idag. ”Svensk mångfald innebär att alla tycker lika” vilket är en bra sammanfattning men sedan tillade han att jag antagligen hoppats på mer mångfald inom Sverigedemokraterna. Utan tvekan har han en poäng där!


 


Jag kan utan tvekan tillstå att jag gillade stora delar av Göran Hägglunds tal igår. KG Bergström hade dock svårt att hålla uppe koncentrationen. Kanske har redan alla mingel tagit ut sin rätt?


 


Ullenhag far runt och pratar rasism och främlingsfientlighet både till höger och till vänster. Ibland ensam, ibland tillsammans med Mona Sahlin, Krister Mattsson eller Mehmet Kaplan.


 


TV4 med Bengt Magnusson i spetsen intervjuar Mona Sahlin om rasism och främlingsfientlighet. Nollrasism är ju ett tema som TV4 kört i många år men om det omfattar "svennehora" har jag ännu ej förstått.


 


Expo är givetvis på plats och kör sina seminarier om SD. Jag tänker nöja mig med att gå förbi och fotografera deras föredragshållare. Bra att ha bilder till framtida blogginlägg när de gör bort sig i något sammanhang.


 

Sara Duarte sprider fördomar om Sverigedemokraterna i traditionell Expo-anda.


Jag tror alla mina läsare har "Sandvikenbluffen" i färskt minne och att det var revisionsföretaget PwC som låg bakom rapporten. Jag brukar gå förbi deras plats och fråga om de kommer presentera "Sandviken rapporten" idag. Men inte heller idag kommer de göra det. Först ville de inte kännas vid den men efter att jag friskat upp minnet på dem återkom minnet.


 


Jag skall fortsätta att fråga dem om de kommer presentera "Sandvikenrapporten". Jag hoppas att fler ställer samma fråga till dem om deras fiffel!


 


Är det brister i den etiska utbildningen hos pwc?


Kan inte annat än häpna över den egotrippade attityden hos Aftonbladet som i år har en enorm monter vid Almedalen.


 


Med andra ord allt är sig likt i Almedalen och det vänder sig i magen när man ser och hör hur den politiska korrektheten fullständigt dominerar detta spektakel. Det är väldigt svårt att hitta ett seminarium som går utanför ramarna.


SD-Karlsson (Mattias Karlsson) drabbades uppenbarligen av samma kväljningar som jag känner inför den snäva åsiktskorridor som råder i Sverige och i Almedalen när han skrev följande på Facebook.


"För övrigt märker jag hur min allergi mot Almedalen växer för varje år. Har redan en innerlig, brinnande längtan efter vanliga hederliga människor och sunt bondförnuft. Och efter mina barn. Måtte jag slippa åka till den här, av patetiska PR-trick och osympatiska elitmänniskor belamrade, kulturradikala snobbcirkusen nästa år."

 
 
Ingen bild

Rune

1 juli 2014 09:50

Jodå, Göran Hägglund talar ofta bra. Men det blir aldrig mer än så.

 
Ingen bild

Hulda mk1

1 juli 2014 09:52

För de politiskt korrekta var det en katastrof när SD kom in i riksdagen. Nu är de desperata inför att SD kommer att få fortsatt stöd (tom. större) för fyra år till i riksdagen.
Men svensken är inte lättlurad, han/hon har en stark förmåga att tänka själv.

Det som vi ser med egna ögon i förorter, när kommuner körs över av Migrationsverket, alla bidrag och förmåner som "nysvenskar" får, att skolor brinner, gruppvåldtäkter osv. osv, det kan ingen politiker eller journalist ta bort ur våra hjärnor.
Det kommer att styra över minst var tionde väljares val av valsedel nu i september.
SD är en reaktion från folkdjupet och där kokar det av ilska...

 
Ingen bild

Hacke

1 juli 2014 10:11

Vad vore svensk politik och ett spektakel som Almedalen utan den enda oppositionen sd.
En enda stor verbal catwalk för inbördes beundran hos konsensusklubben medie-/politikerelit.
Här får skrämmande dagliga och stundliga bevis på de förödande konsekvenser som inavel leder till i längden.

 
Ingen bild

Fiona1177

1 juli 2014 10:14

Jag blir beklämd när jag ser vilka företrädare som räknar med att vara med och styra landet Sverige. Små patetiska människor som inte klarar att människor har andra åsikter än deras. Dessa vill sitta i regeringen? Och detta hat mot SD från nästan alla i Almedalen. Partier, journalister och övriga ditresta. Det är en sorglig framtid man kan skönja. Och faktiskt lite otäck.

 
Ingen bild

Tjelvar

1 juli 2014 10:56

Jättefina bilder. Har du ett arkiveringssystem som klarar av så många ?

Fortsätt med fotandet.

Det lyser ju av godhet runt alla ansiktena, precis som det gjorde runt fariséerna, när de stolt demonstrerade sin godhet i templet. . .

 
Ingen bild

Pepparholm

1 juli 2014 11:00

De som går förbi Aftonbladets monter kan ju gratulera dem till att de måste höja priset till 17 kr. Då kommer Expressen efter om en månad. De turas om att höja för att inte anklagas för prissamarbete av alerta myndigheter eller av grävande journalister. Utförsbacken blir brantare och brantare.

 
Ingen bild

Observer

1 juli 2014 11:48

Låter inte alltför olikt högsta Sovjet!

 
Ingen bild

Observer

1 juli 2014 11:51

-Eller "The Animal Farm" kombinerat med "Den nakne kejsaren".

 
Ingen bild

Observer

1 juli 2014 12:03

Samma psykologi råder som hos barn i en sandlåda.
Ju tydligare den framstår hos vuxna, Ju ointelligentare vuxna.
Alternativt: Mindre utvecklade vuxna. Och det är just DETTA som är så tråkigt och obehagligt i vår tid. Att det är företrädelsevis sådana som drar sig till sådana här samhällsfunktioner och positioner.
Detta tror jag har att göra med den kultur som rått i dessa föreningslika sammanhang där det finns en BJUD-KULTUR.
Inom facken är det speciellt prononcerat: "Kom med i facket - Få resor, middagar och teaterbesök o.s.v"
Något som lockar lalanglösa i första hand enär de inte klarar av att skapa sig ett sådant liv på egen hand, på egen bekostnad.
TYVÄRR!!!

Plocka bort "Syltburkarna" inom fack & politik så får vi fram företrädare som brinner för saken istället för att brinna för syltburken.

 
Ingen bild

Hulda mk1

1 juli 2014 12:47

S och SD vill införa bankskatt. Presenteras samma dag i Almedalen. Det röd, blå,gula sammarbetet kommer ut ur garderoben ;-)

 
Ingen bild

OH

1 juli 2014 13:10

Hörde en del av Åkessons tal idag. Det får mig att undra om även SD avskrivit oss på landsbygden . Är våra röster ej längre intressanta för partiet.

 
Lassekolja

Lassekolja

1 juli 2014 13:48

@Hulda mk1 "Men svensken är inte lättlurad, han/hon har en stark förmåga att tänka själv."
Jag instämmer helt under förutsättning att Du med "svensken" enbart avser de 10-15%, som har/tänker rösta SD!?!
Jag följer Almedalsveckan i olika medier och det talas mycket om SD, särskilt idag, SD´s dag. Iofs inget nytt men det borde vara obligatoriskt att vid varje samtal/debatt OM SD, alltid deltar någon från SD, för att korrigera alla fördomar, rena lögner, halvsanningar och uppenbara myter om SD. Dom födar som vanligt fritt och är egentligen ytterst ett hot mot vår representativa demokrati, vilken förutsätter korrekt informerade väljare!
SD x 3 i september 2014 !!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

elfyma+

1 juli 2014 15:48

Göran Hägglund är kanske den trevligaste av dem alla rent privat.
Skulle gärna ta en öl tillsammans med honom.
Men rent politiskt föredrar jag Jimmie Åkesson, i synnerhet efter utspelet om pensionerna idag. Om jag var religiös så skulle jag nog utropa -GUD HÖR BÖN!

 
Ingen bild

elfyma+

1 juli 2014 16:00

Om skatten blir densamma för alla inkomster oavsett om det är lön eller pension är det rimligt att yrkesverksamma får skatteavdrag för kostnader från första kronan för inkomsternas förvärvande.
Det är inte rimligt att pensionärer får göra ett schablonavdrag för kostnader de inte haft ex.vis resor till jobbet.
Det kan gå på ett ut i vissa fall, men upplevs som mer rimligt och rättvist än ett jobbskatteavdrag som gynnar vissa.

 
Svensson

Svensson

1 juli 2014 16:29

Tur att SD finns, så inte alla tänker lika, det ska ju finnas olika alternativ.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

DuGamlaDuFria

1 juli 2014 16:54

Kan du reda ut Thoralf hur det ligger till med biståndet? I radio sas det nu att SD vill sänka biståndet vilket även tjatats om i Tv utfrågningarna idag. Är det inte så att bistånds tas ifrån länder som t.ex Ryssland och Kina som man kan fråga sig Varför de ska bistånd. Det framgår tyvärr aldrig riktigt hur det ligger till med detta och som sagt media använder sig av detta på ett sätt som jag tror är missvisande.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

1 juli 2014 17:16

Hur kan "public service" som SVT överhuvudtaget släppa upp tre så totalt uppenbarligen ej pålästa frågeställare i "Partigrillen" mot Richard Jomshof? De verkade inte ens ha en aning om Sverigedemokraternas politik och jag tycker Richards sammanfattning om "naiva frågor" sa allt om den tillställningen!

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Sven Dacke

1 juli 2014 17:22

Thoralf berätta hur det var i Expo tältet!

Låter intressant

 
Ingen bild

lena rosén

1 juli 2014 18:13

jag är patient på sjukhuset i kalmar. jag har problem med tarmar och har därför begärt att få ligga enskilt med toalett när jag får min dialys. Detta går ej p g a de kvinnor som bär slöja eller nicab går före mig. jag har själv arbetat i över 40 år och betalat skatt men här blir det omvänd rasism, vilket m-politikern henrik yngvesson höll med mig om. Han är landstingspolitiker. har även kontaktat anders henriksson men får ej tag på honom. han är väl på Gotland.

 
Ingen bild

Sven

1 juli 2014 18:34

Hej, tänk om du lyckas påverka Jimmie Åkesson att rensa ut vissa skumma figurer före valet. Man blir ju betänksam när man får läsa deras meritlistor.

 
Ingen bild

Hulda mk1

1 juli 2014 20:03

@Lena Rose'n.
Du har mitt fulla stöd. Att ligga på sjukhus är påfrestande oavsett sjukdom. Blir man på det förbigången av fel människor, då sjunker humöret och läkningen går sämre...

 
Ingen bild

Hm

2 juli 2014 11:26

Jag vill kopiera och spara Mattias Karlssons uttalande men begriper inte hur man skall göra det på denna blogg. Någon som vet hur man gör?

 
Ingen bild

DuGamlaDuFria

3 juli 2014 02:11

Hm
Inte bara du som har! Någon vänlig kanske kan upplysa oss...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards