thoralf

Direktlänk till inlägg 24 juni 2014

INVANDRINGENS KOSTNADER I KALMAR

Av Thoralf Alfsson - 24 juni 2014 23:37

Så var det då dags att även lägga upp den sida i infobladet som kommer väcka mest uppmärksamhet. Invandringens kostnader väcker alltid känslor, speciellt hos politiska motståndare. Tyvärr är det väldigt svårt att få fram vissa kostnader, inte minst från Arbetsförmedligen vilket jag skrivit om i ett blogginlägg. Men om man utgår ifrån att alla personer kostar lika mycket av de personer som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen går det att uppskatta kostnaden. Personligen tror jag att personer med utländsk bakgrund har högre kostnader än svenskar. Något som Arbetsförmedlingens ovilja att lämna ut uppgifter tyder på.


Rättsväsendets kostnader är också något som jag får uppskatta utifrån de faktum att 36 procent av de som satt i fängelse under 2013 var utrikes födda enligt Kriminalvårdens årsredovisning. Men det rätta vore ju att räkna alla med utländsk bakgrund men det är uppgifter som inte finns någon statistik på. Jag har dock motionerat i Riksdagen om att en bättre och mer adekvat statistik borde föras inom Kriminalvården där personer med dubbla medboragskap inte skall ”bokföras” som svenskar.


Här kommer den sida som tar upp vissa men inte alla kostnader för invandringen i Kalmar kommun. Tyvärr blir det mycket text men det går inte att göra på något annat sätt.


 


Kom gärna med synpunkter för att förbättra sidan.

 
 
Frågande

Frågande

25 juni 2014 00:24

Borde du inte försöka att på plussidan sätta upp en del av vad dessa invandrare betalar i skatt, t.ex den del som avses gå till de kostnadsställen du räknat upp.
Visserligen stämmer kostnaderna troligen men du kommer att få höra att invandrarnas ekonomiska bidrag till samhället inte räknats med.

http://status.st

 
Ingen bild

Crille

25 juni 2014 01:20

Kommentarer till texten (ändringar att göra):

Ändra %-tecknet till ordet "procent". Du har nämligen använt ordet "procent" också och det är ordet och inte tecknet som ska användas i löpande text.

O.s.v förkortas osv. (med punkt efter).

"Vilket överensstämmer ..." Byt ut "vilket" mot "Det" så blir meningen fullständig.

"vägrar ändå minska" ska vara "vägrar ändå att minska". Sätt alltså in ett "att".

 
Ingen bild

SDare

25 juni 2014 06:37

Intressant läsning från Pettersson
https://petterssonorg.files.wordpress.com/2014/06/avkastning-c3b6ver-100.pdf

 
Svensson

Svensson

25 juni 2014 06:54

Massinvandringen är den sämsta affär Sverige någonsin har gjort,alliansregeringens affärssinne är uselt.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Onkel Sven

25 juni 2014 07:07

Jojomen, vad kostar inte den pågående asylmarschen från Malmö till Almedalen på Gotland , vem betalar den ? Snuskigt är bara förnamnet !

 
Ingen bild

AWSvensson

25 juni 2014 08:43

Hur ska Migrationsverkets prövningskostnader i form av utredning ,boende ,avvisningar mm fördelas över landet. Börjar man leta så kommer man finna att allt mer av samhällets kostnader är avhängigt av invandringen . Hur många svenskar går idag arbetslösa för att man prioriterat att ge nyanlända jobb ,ytterligare en sak,

 
Ingen bild

SDare

25 juni 2014 09:35

Lite utanför ämnet och dessutom länk till en skittidning. Sorry! Men fan så viktigt och vidrigt

http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-av-tre-familjer-vill-fortsatta-omskara/

 
Ingen bild

Göta

25 juni 2014 09:40

@ Thoralf
Betr åldersbestämningen på "ensamkommande" i ditt FÖRRA inlägg:

Jag har sökt på nätet men kan tyvärr inte hitta just den sändning som jag hörde i P1 för några veckor sedan. Länken från Merit Wagers blogg nedan berör emellertid samma sak. Givetvis gick P1-sändningen ut på att rikta KRITIK mot att skicka tillbaka "barn" som enligt tandröntgen hade passerat 20-årsåldern. I P1 ansåg man att "barnen" borde ha möjligheter till fler typer av åldersbestämning, t.ex handlovsröntgen och något mer som jag inte minns. Det är dock svårt eller omöjligt att få tag på läkare i Sverige som vill utföra sådana undersökningar och (vågar) ta ansvar för bedömningen. Ungefär som det relateras i länken nedan:

https://meritwager.wordpress.com/tag/aldersbedomning/

För att gardera sig mot mediatjafsande och för att förhoppningsvis få plats med den längre texten (jag vet hur svårt och pilligt det är att peta in allt på ett begränsade utrymme) skulle jag skriva: "...ingen eller dålig ålderskontroll och ett mycket generöst asyl- och bidragssystem".

 
Ingen bild

Göta

25 juni 2014 09:50

@ Thoralf
Ett litet PS till mitt inlägg ovan:
Du behöver inte ändra fontstorleken i frågorna du ställer sist på sidan (Är Sveriges invandringspolitik extrem? osv....). Det räcker med att du fetar texten.

 
Ingen bild

Hacke

25 juni 2014 09:53

Saknar kostnaderna för tolk vilket är en ansenlig post.
Jag såg eller hörde i något sammanhang att de totala kostnaderna för tolkindustrin motsvarade hela Stockholms landstingsbudget. Detta var för flera år sedan och är väl betydligt högre idag. Tyvärr har jag inte källan på denna mycket slående jämförelse.

För övrigt mycket bra sammanställning och inte minst den tydliga plattan med beskedet om 23 000 kronor i kostnader om året för en arbetare. Varför inte rentav lyfta upp den dräparen i koncentrerad form som rubrik och använda nuvarande rubrik som underrubrik?
För att minska intrycket av mycket textmassa kan du ju lägga någon eller några utvalda delar på gråplatta eller någon annan neutral färg så det inte blir för mycket färgblandningar.

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 10:16

Göta

Köper din argumentation!

Hacke

De enda tolkkostnader jag fått fram gäller domstolsverket. De ingår alltså i rättsväsendet. Att gå ner i detaljnivå inom alla myndigheter skulle innebära många fler sidor av text. Men jag delar din uppfattning att tolkkostnader är intressant och de är sannolikt stora för många myndigheter.

 
Ingen bild

Niklas R

25 juni 2014 10:30

Angående Arbetsförmedlingens invandringskostnader.

Kan du inte bara begära ut årsredovisningen för förra året från ABF? Där borde dessa kostnader vara redovisade i detalj.

 
Ingen bild

P. Tordal

25 juni 2014 11:05

@Thoralf. Angående första stycket som börjar med "Invandringens kostnader på kommunal nivå ...". Det framgår inte att kostnaderna på riksnivå är per år.

 
Lassekolja

Lassekolja

25 juni 2014 11:09

Vill ge "språkpolisen" @Crille en eloge! Genom att använda ett vårdat och så korrekt språk som möjligt, ökar respekten för både skribenten och det skrivna. Särskilt angeläget för oss Sverigedemokrater, som ju brukar anklagas för låg intelligens, när våra motståndares argument tryter. Själv försöker jag skriva korrekt men är ibland så frustrerad och förbannad, att det blir fel ändå!
SD i september!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Tommy

25 juni 2014 11:17

Hade varit intressant om man kunde göra sidor där man kunde specificera varje land. Så mycket kostar somalier, iranier, kongoloser o.s.v
Papperslösa borde kunna få en egen sida
Man kunde dessutom komplettera med en sida om rökare, överviktiga, sjukskrivna och de som konsumerar för mycket alkohol.

Man kan ju fundera över din otroliga fixering vid invandring. Känns ju inte som den minskat sedan du blev petad från riksdagen.
Man kan ju undra om du upplever att det var invandrarnas fel?
Även om du emellanåt blandar upp med något energiinlägg och spyr galla över ngn myndighet eller media känns det nästan lite maniskt.
Påminner en del om SMR fast de är lite mer tydliga över en specifik grupp som är roten till allt ont.

För övrigt: Estetiskt tycker jag utskicken påminner om de man brukar få från EAP och Scientologerna på plattan.

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 juni 2014 11:38

@Tommy.
Alla kostnader för samhället studeras, utreds och debatteras. Men invandringen, dess kostnader och påverkan på samhället - där gäller "största möjliga tyssstnad"...
Därför är varje seriöst initiativ lovvärt och bör uppmuntras.
Men att gå in på olika nationaliteters kostnader blir säkert otroligt svårt. Möjligen kan olika kulturella och religiösa skillnader vara vägen till rätt kostnad, men ändå inte helt säker.

Thoralf är värd all beundran för all energi och tid som han lägger på detta.
Kunskap ut till väljarna är oerhört viktigt.

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 11:49

Niklas R

Jag kan garantera dig att det inte framgår i någon årsredovisning. Dessutom gäller mitt infoblad på lokalnivå (kommunal) och där finns inga årsredovisningar!

Tommy

Jag hade inte förväntat mig några ovationer från din sida. Du kan ju själv ägna dig åt att upplysa om kostnaderna för "rökare, överviktiga, sjukskrivna och de som konsumerar för mycket alkohol". De områdena är ju inte tabu!

Men ju mer mina politiska motståndare gnäller desto mer vet jag att jag träffat rätt.

 
Ingen bild

tant Gul

25 juni 2014 11:56

Hur vore det att skifta typsnitt till förslagsvis Arial. Detta anstränger ögat mindre än Times NR med allt sitt klutter, är lättare att läsa också för äldre och svagsynta, ger ett renare och distinktare helhetsintryck och kräver mindre trycksvärta.

Vad anser Crille?

Väl färdig bör stridsskift/en/erna konverteras till PDF-fil och göras lätt nedladdningsbar/a fär spridning till alla Sveriges slott och kojor.

Med välgjord information om sanningen skall NyaSveriges landsförrädare bekämpas och förhoppningsvis nedslås.
--------------------------------------------------------------------
Hänvisar till min kommentar: tant Gul, onsdag 25 juni 09:26

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 12:01

Crille

När det gäller osv

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=30659;objekttyp=lan

 
Ingen bild

Tommy

25 juni 2014 12:05

@Thoralf

Det man ska ha i åtanke är ju att Tullberg/Ekberg inte presenterar en absolut sanning. Det finns människor med fina titlar som förnekar Förintelsen. Det utnyttjar SMR och liknande organisationer.

Det du förtjänar ovationer för är att du inte är politisk korrekt och troligen ärligare än merparten av riksdagsledamöterna.

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 12:19

Tommy

Ingen kan presentera en absolut sanning då det i vissa avseenden är en tolkningsfråga om det är en kostnad eller inte. Jag tror dock att Tullberg och Ekberg ligger betydligt närmare sanningen än vad PwC gjorde i Sandviken eller vad vissa regeringsföreträdare hävdar.

Tack även för det erkännandet!

 
Ingen bild

Crille

25 juni 2014 12:36

Tant Gul!
Typsnittet beror på hur stort flygbladet ska bli. Är det A4 bör Times New Roman behållas. Faktum är att typsnitt med seriffer (dvs. det du kallar "klutter") är en hjälp när man läser längre texter. Möjligen kan Arial vara bättre om flygbladet trycks upp i A5. Däremot kan ingresserna vara i Arial med fetstil, vilket är vanligt.

Thoralf!
Det står även följande på Språkrådets uttalande om "osv":

"Av hävd har man också förkortat just och så vidare med endast en punkt i slutet: osv. Det är mycket etablerat och betraktas också som korrekt."

I flygblad är man mån om att spara på utrymme därför rekommenderar jag "osv.".

 
Ingen bild

Skån

25 juni 2014 13:31

@ Thoralf

Tahoma och läplig storlek på bokstäverna har "räddat" mig många gånger då det börjat bli ont om plats.

 
Ingen bild

Lena

25 juni 2014 13:58

@Tommy 11.17
Vi är många som undrar var våra skattekronor tar vägen och eftersom hela sjuklövern samt övrig elit vägrar prata om det, ja t o m förnekar och inte minst mobbar och trycker ner folk som ställer frågor om det - då förstår man att det Thoralf gör är mycket viktigt. Han kliver nämligen på ömma tår och DET skulle fler politiker göra anser jag.

@Thoralf
Sidan 4 är så mycket "snyggare" om man nu kan säga så om en skrift. Men fortfarande skulle jag tona ner den gula färgen i bakgrunden ytterligare, enl. min smak alltså.

 
Ingen bild

Farbror Fredde

25 juni 2014 14:11

Apropå tolkar och andra som lever på jobb inom invandringssektorn: i Tyskland har asylsökande mycket sällan rätt till betald tolkhjälp. Ideella organisationer får istället försöka hitta frivilliga som ställer upp. Och det går också, även om det är mindre bekvämt för de asylsökande. Skattebetalarna kan dock vara tacksamma. Sedan måste invandrare som inte har lärt sig språket fixa sina egna tolkar vid behov. Ofta är det de egna barnen. Men signalen de får, är att de förväntas lära sig språket. F ö måste invandrare (utom EU och liknande), utom de som får asyl, klara ett språkprov på nivå B1 för att få stanna, även anhöriginvandring. Och språkkurserna är på kvällstid, efter jobbet!! och kostar pengar.

 
Ingen bild

Lena

25 juni 2014 14:20

OT
Snart börjar muslimernas ramadan, dvs fasteperioden, då en rättrogen muslim inte ska äta eller dricka under dygnets ljusa timmar. Betänk nu att muhammedanismen aldrig kunde ha uppstått på dessa breddgrader eftersom vi har så många ljusa timmar under sommaren.För tre år sedan arbetade jag med en iransk kvinna i 25-årsåldern och det var i september, tiden för ramadan då, och jag frågade henne, så nu när du kommer hem från jobbet så måste du vänta ytterligare tre timmar innan du kan dricka något? hon svarade mig: nej jag kan dricka vatten om jag vill, det är inte så viktigt. Jo jo, att bo i Sverige är säkert besvärligt när ramadan infaller under sommarmånaderna, men det löser man ju med att vara ögontjänare inför sina landsmän o andra muslimer med att låtsas.

 
Ingen bild

Hacke

25 juni 2014 15:10

Tack Farbror Fredde för upplysningen/jämförelsen på tolkningsområdet. Man blir ju inte direkt förvånad att Sverige sticker ut som extremvarianten också här. Landet som införde principen vi-och-dom med huvudregeln; piskan till ursprungsbefolkningen, morötterna till nyfrälset.

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 juni 2014 16:36

@Lena.
Tanken som kommer varje gång Ramadan är på gång, är: Hur går det med trafiksäkerheten om en busschaufför inte varken äter eller dricker på en arbetsdag?

Vem vill låta sina barn åka med en busschaufför eller taxichaufför om värmen drar sig upp mot 30 grader, och han ens dricker något..?

 
Ingen bild

stellan.bojerud@riksdagen.se

25 juni 2014 20:03

I Sundbyberg erhöll SD i EU-valet sin högsta siffra i stadsdelen Ör, 40%. Ör (med hög andel finska invandrare)gränsar i väster till Hallonbergen, som har 77% invandrare (Eritrea och Syrien) och som 2010 var SD:s bästa distrikt i staden. Därnäst kom Rissne med 53% invandrare (Somalier). Sämsta distrikt var exklusiva villaområdet Duvbo, där det inte finns några utomeuropeiska invandrare.
Själv bor jag i Centrala Sundbyberg. En stenstad om 1 kvadratkilometer. Vi har 16% invandrare från Europa.
Min hustru är från Laos. Mer än 20 år i Sverige. Svenskt gymnasium och 7 år som undersköterska i långvården. Därefter restauranganställd. Nu tolk inom social-, sjuk-, och rättsvård.
Polis och domstolar betalar anständig lön. Resten är låglöneslaveri.
Jag tror att min hustru är den enda i Sverige, som tolkar på laotiska. Det är en liten nisch, men hon klarar även isaan och thailändska.
Hon är dessutom kommunrevisor (SD) och vice ordförande i vår lokala SD-förening.
Från ett tidigare äktenskap har hon två barn. Bägge aktivt engagerade för SD i Norrköping respektive Sundbyberg.
Jag måste berätta att när styvdottern flyttade in i Norrköping, hälsade grannarna vänligt men reserverat på henne, eftersom hon ser ut att ha utländsk bakgrund.
- Välkommen som granne, men du måste förstå att vi är sverigedemokrater.
- Det är även jag. Min styvfar är riksdagsledamot för SD.
Numera sitter grannarna vid behov barnvakt!
Tack, Thoralf för det fantastiska arbete du gör!
Vännen
Stellan

 
Ingen bild

stellan.bojerud@riksdagen.se

25 juni 2014 20:16

Jag måste lite OT nämna att just nu sitter hustru med väninna (från Thailand och på SD:s kommunfullmäktigelista) och röker på balkongen. Men mitt budskap är att styvdottern växte upp i Thailand och kom i tidiga skolåldern till Sverige. Hon kunde då inte svenska. Men skolkökslärarinnan fattade tycke för flickan och hjälpte henne så gott det gick. Idag är hon kostchef i en stor kommun och planerar mathållningen för skolor och äldreomsorg.
Skolkökslärarinnan och styvdotterns inneboende vilja, skapade en framgångssaga. Styvdottern (27) har t o m köpt en egen villa!

 
Ingen bild

J B Doe

25 juni 2014 20:39

Är rädd att Svensson inte orkar läsa så här mycket fakta och förstår därför att du vill lätta upp det hela med rutan inehållande beloppet 23 000 kronor. Men den snirkliga stilen och olika storlekarna på siffrorna passar inte med det dystra budskapet. Vet dock inte hur det borde utformas i stället.
Meningen i högerspalten som börjar "Med stor sannolikhet..." innehåller orden "även" och "också", vilka ju betyder samma sak. Stryk "också".
Också i högerspaltn: "Till detta skall..." innehåller uttrycket "för att hantera" två gånger. Vid andra tillfället kan det med fördel bytas ut mot "dvs 45 miljoner kronor".

 
Ingen bild

matspp

25 juni 2014 23:28

@Thoralf
Jan Tullbergs totalsiffra för invandringens kostnader ligger på 250 miljarder kronor vilket är mer i linje med den siffra som Lars Jansson tidigare kommit fram till.

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 23:32

matspp

Jag tolkar att Jan Tullberg anger de offentliga kostnaderna till 125 miljarder kronor. Sedan gissar han på att andra effekter inom privata sektorn är lika stora.

Jag nöjer mig med att ange de offentliga kostnaderna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards